bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

Ik heb mijn Citabria helemaal omgebouwd...

Een 920KV motor er op met een 10/4.7 prop :D Ook een 2200 mah 3 cells liPo, oftewel hij is zwaar geworden... 465 gram.... ondanks dat gaat het wel als een gek. Vertcaal is geen probleem en een beetje meer wind kan hij ook wel hebben.



Maar omdat hij zwaarder is geworden wordt zweven en dus ook landen wat moelijker.. Nu klaperde mijn vleugels ook als ik een duikvlugt maakte, dat kwam omdat ik de rolroeren er uit had gesneden maar weer vastgeplakt. Dus nu ook maar nieuwe vleugels, gelijk iets groter en met verstevenging er in...

Hier een foto met de originele ernaast..


De nieuwe vleugels heb ik nog niet geprobeerd het waait nu net te hard..
 
Ik heb mijn Citabria helemaal omgebouwd...

Een 920KV motor er op met een 10/4.7 prop :D Ook een 2200 mah 3 cells liPo, oftewel hij is zwaar geworden... 465 gram.... ondanks dat gaat het wel als een gek. Vertcaal is geen probleem en een beetje meer wind kan hij ook wel hebben.


Maar omdat hij zwaarder is geworden wordt zweven en dus ook landen wat moelijker.. Nu klaperde mijn vleugels ook als ik een duikvlugt maakte, dat kwam omdat ik de rolroeren er uit had gesneden maar weer vastgeplakt. Dus nu ook maar nieuwe vleugels, gelijk iets groter en met verstevenging er in...

De nieuwe vleugels heb ik nog niet geprobeerd het waait nu net te hard..
Je zou eens moeten meten wat de stroom is bij vol gas.
Misschien kan je wel met een aanzienlijk lichtere lipo(3cells 1000mAh)toe en dan vliegt hij veel makkelijker.

De nieuwe vleugel lijkt gewoon 20% groter dus waarom de romp niet ook 20% groter gemaakt maar niet breder?
Als je langzamer wilt vliegen kan je natuurlijk ook de vleugel wat holler maken.;)
 
Laatst bewerkt:
Je zou eens moeten meten wat de stroom is bij vol gas.
Misschien kan je wel met een aanzienlijk lichtere lipo(3cells 1000mAh)toe en dan vliegt hij veel makkelijker.

De nieuwe vleugel lijkt gewoon 20% groter dus waarom de romp niet ook 20% groter gemaakt maar niet breder?
Als je langzamer wilt vliegen kan je natuurlijk ook de vleugel wat holler maken.;)

Andere accu kan er wel in denk ik, hij vraagt mischien 12 A vol gas.

Ja en die vleugels...... daar is er net 1 van afgebroken dus heb ik het maar terug gesneden naar origineel. En nu ook flink aan het verstevigen want ze klaperde nog harder dan de andere..

Struts waren los geschoten dus de vleugel hield het niet meer, glad afgebroken. Verder was er niet veel schade beetje plakwerk en weer gaan :)
 
Wohoo, mijn citabria is helemaal af!!
Straks ga ik de eerste vlucht doen!
Wat betreft de motor: ik heb hem wat naar rechts gedraaid en wat naar beneden gericht, dit is toch hoe het moest hé?

edit: de maiden is een feit!!
Er was wel wat wind maar hij vloog fantastisch!!!
De rechter strut is er 3 keer afgevallen, maar de 3 noodlandingen waren goed, geen schade ofzo.
Nu heb ik een vraagje, ik heb een fly 25A regelaar en ik vroeg mij af hoe de esc me laat weten wanneer de batterij bijna leeg is?
Ik ben nu misschien maar 4 minuten in totaal in de lucht geweest met het vliegtuig omdat ik niet goed wist of de motor gewoon gaat uitvallen wanneer de lvc inschakelt. want hij zweeft bij mij niet goed, misschien moet mijn zwaartepunt een beetje meer naar achteren ofzo, ik weet het niet.
 
Laatst bewerkt:
Wohoo, mijn citabria is helemaal af!!
Straks ga ik de eerste vlucht doen!
Wat betreft de motor: ik heb hem wat naar rechts gedraaid en wat naar beneden gericht, dit is toch hoe het moest hé?

edit: de maiden is een feit!!
Er was wel wat wind maar hij vloog fantastisch!!!
De rechter strut is er 3 keer afgevallen, maar de 3 noodlandingen waren goed, geen schade ofzo.
Nu heb ik een vraagje, ik heb een fly 25A regelaar en ik vroeg mij af hoe de esc me laat weten wanneer de batterij bijna leeg is?
Ik ben nu misschien maar 4 minuten in totaal in de lucht geweest met het vliegtuig omdat ik niet goed wist of de motor gewoon gaat uitvallen wanneer de lvc inschakelt. want hij zweeft bij mij niet goed, misschien moet mijn zwaartepunt een beetje meer naar achteren ofzo, ik weet het niet.

HiModel regelaar toch?

Ik denk dat deze net als andere gewoon afbouwen, en getimed vliegen is ook niet verkeert.
Ik heb net 8 minuten gevlogen (getimed) en ben de accu nu aan het laden, even kijken wat er in gaat en zo kan je dan bepalen hoe lange je max kan vliegen..

Verder dat hij niet zo lekker wil zweven kan wel kloppen, die van mij wil dat ook niet echt.
Verder niet zo heel erg maar als je geen vermogen heb is dat niet echt fijn... Hoe zwaar is je vliegtuig? want met een lichtere setup kon ik gewoon zonder power zwevend naar beneden en landen.
 
Ik vlieg altijd gewoon tot de motor stopt.
Dan het gas dicht en landen.
Mijn Citabria zweeft geweldig :)

Maar die weegt geen 465 gram denk... ;)

Binnen kort een andere accu er in en dan is even kijken of dat lukt, toch wel een fijn gevoel als je weet dat je zonder motor toch nog normaal kan landen...
Maar ja een dik kwartier vliegen is ook lekker.... en dan nog steeds zat over hebben in je accu :P

Verder heb ik vandaag wel lekker kunnen vliegen, in het begin van de middag stond er een flink windje, moest wat meer power geven maar verder nergens last van. Later werdt het rustiger en vloog het helemaal heerlijk!!

Wat een top toestel !
 
Toen ik met depron vliegtuigen begon was dat ook met dit vliegtuig.
Hij zweefde ook slecht.
Ik ben ze lichter gaan bouwen omdat dit model niet voor veel power ontworpen is maar juist beter gaat vliegen als je hem lichter bouwd.
Juist dan komen de goede vlieg eigenschappen tot hun recht.
Zie hier mijn 2 motorige uitvoering vol profiel vleugel vliegklaar met 540mAH 2 cellen lipo 220gram.

thumb-IMG_0935.jpg
 
Ik heb een GROOOT probleem!
Deze morgen liep ik naar mijn citabria om de lipo er uit te halen om hem terug op te laden. Wat zag ik, de lipo was nog in geplugd. Nu wil ik mijn lipo in mijn lader steken (een eenvoudig e-sky balance ladertje) en het charge lampje wilt niet meer aan gaan??? Is mijn lipo na 1 vlucht al kapot? Kan het dat mijn vliegtuig nog stroom heeft getrokken van mijn lipo terwijl hij niets deed? Voor de ontvanger misschien?...

Thibault

edit: Nu knippert het rode en het groene lampje tegelijk, en er staat op de lader: green light and red light pinking, battery goes wrong ??
 
Laatst bewerkt:
Ik had net hetzelfde probleem Thibault, wat zegt de meter over de lipo ?
Heb je zo'n multimeter ?
Het is goed mogelijk dat je uw lipo weer goed krijgt, de mijne werkt nu weer perfect.

grts

niels
 
Ik had net hetzelfde probleem Thibault, wat zegt de meter over de lipo ?
Heb je zo'n multimeter ?
Het is goed mogelijk dat je uw lipo weer goed krijgt, de mijne werkt nu weer perfect.

grts

niels

Ja zo heb ik er één. Hoe heb jij jou lipo weer goed gekregen?
Ik zou doodgraag vandaag nog eens gaan vliegen, want er zijn vrienden bij mij thuis ook graag eens willen zien hoe een 50-euro vliegtuigje vliegt!

Edit: jij was dat trouwens die op mijn youtube filmpje had gecomment, maar ik had hem toevallig verwijderd :P
 
Thibault,

Je moet de lipo met een kleine constante stroom (bv 100mA of 200mA) weer opladen, met de multimeter aangesloten, tot 'ie weer op de 6 of 9 V zit (afhankelijk of je een 2s of 3s hebt). Je moet daar dus wel bijblijven, want als je te lang doorgaat kan 'ie in de fik vliegen ! Daarna herkent je LiPo lader hem weer en heb je een goeie kans dat íe nog bruikbaar is.

Dirk
 
met m'n ultramat 14 op lipo functie? hij heeft wel geen balancer maar ik kan wel een setting lipo nemen. Ik hoop dat dit gaat werken, ik zou zoooo blij zijn als mijn batterij terug zou werken :D
 
als je Ultramat hem wel herkent als lipo is het goed, anders moet je hem in de NiMH stand zetten en op 100mA instellen en laden tot ie 3V per cel is. En erbij blijven!
 
Idd, net zoals Dirk zei, gewoon met een lage laadstroom laden, tot je lader hem weer herkent.
Ik weet wel niet of het gaat werken met je ultramat 14 in de lipo functie. Mijn ultramat 8 vond geen lipo omdat 1 cell op 1 V zat, daarom wou hij ook niet laden...
Op nimh/nicd zou het mss lukken, maar mijn lipo is er weer bovenop geholpen door een vriend.

Hoop dat het je lukt, anders zoals Robert al zei, eentje bij UH bestellen.
En de lipo nooit meer aan je regelaar laten hangen, ook niet als je de regelaar kan uitschakelen met een schakelaar. (eigen ervaring :rolleyes:)

grts

niels
 
Het is gelukt!!!!!!!!!
Ik heb hem in 2s modus gekregen na wat prutsen en dan geladen tot iets boven de 6 volt
en dan direct in de balancer gestoken, en de balancer begon weer normaal te laden!!!
Bedankt mensen!!
 
thibaultvdb Goed dat het gelukt is :D

Ik ben vandaag ook bezig geweest....
Na een aantal slechte landingen was de neus van mijn Citabria een harmonica geworden :rolleyes:
Het was dus tijd om een nieuwe te snijden....
De rest van de romp was eigenlijk helemaal niet zo slecht, dus vond ik het zonde om een hele nieuwe romp te snijden.
Dus heb ik alleen de neus vervangen...

Hier een paar foto's van het projectje ;)

Neus er uit snijden
full


Aan de binnenkant zie je dat de neus erg slecht is geworden.
Net een harmonica :(
full


De complete neus verwijderd.
full


Nieuwe zijkanten er in gelijmd en motor geplaatst.
full


En klaar voor de volgende vlucht :D
full


Ik heb er inmiddels mee gevlogen en geen problemen ondervonden :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top