bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

Een Futaba 6EX echt goede zender!

img1629sx1.jpg

img1626jg7.jpg
Als ik dat zie dan is het een degelijk vliegtuig.
Maar als ik het goed zie zelfs een 2x6mm staart en richtingroer.
Dat gewicht moet in de neus gecompenseerd worden en ik vraag me af of het zwaartepunt makkelijk op zijn plaats te krijgen is.
Als je het wil kan ik een paar tips geven hoe je hem nog eens kunt bouwen maar dan met een vliegklaar gewicht van ongeveer 150 gram.
Dus eigenlijk een indoor versie.
Ik heb een Lazy Bee spanw 80cm zo gebouwd dat hij 140gram weegt en die was sneller te bouwen als die waar je nu mee bezig bent.
Een lazy Bee heeft veel overeenkomsten met de Citabria.
Je zult versteld staan hoe makkelijk hij dan vliegt.;)

Laatst bewerkt:
Als ik dat zie dan is het een degelijk vliegtuig.
Maar als ik het goed zie zelfs een 2x6mm staart en richtingroer.
Dat gewicht moet in de neus gecompenseerd worden en ik vraag me af of het zwaartepunt makkelijk op zijn plaats te krijgen is.
Als je het wil kan ik een paar tips geven hoe je hem nog eens kunt bouwen maar dan met een vliegklaar gewicht van ongeveer 150 gram.
Dus eigenlijk een indoor versie.
Ik heb een Lazy Bee spanw 80cm zo gebouwd dat hij 140gram weegt en die was sneller te bouwen als die waar je nu mee bezig bent.
Een lazy Bee heeft veel overeenkomsten met de Citabria.
Je zult versteld staan hoe makkelijk hij dan vliegt.;)

Ja, maar ik denk toch dat ik deze ga afmaken, en héél licht is voor mij eigenlijk niet nodig want ik weet nergens een plek om te gaan indoor vliegen. ik ga er dus buiten mee vliegen waardoor wat extra gewicht misschien wel een voordeel kan zijn, niet? Dit vliegtuig was eigenlijk ook een beetje een test om wat te leren werken met depron en het bouwen van vliegtuigen wat in de vingers te krijgen. Als hij niet goed vliegt bouw ik wel een andere, of steek ik een zwaardere lipo in de neus. Als volgende model had ik gedacht aan een of andere jet of een shockflyer (met hele kleine uitslagen dan)
bijvoorbeeld deze:
F22 Epp/Depron Parkjet - with plans - RC Groups
Of misschien bouw ik wel een lazy bee :D

(ondertussen speel ik nog wat met mn broer zn easystar met bom-drop systeem (heb ik gemaakt) :P)
[media=youtube]TdL-zVkkYgE[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, maar ik denk toch dat ik deze ga afmaken,
Dat lijkt mij ook het beste.
En uit de rest van je verhaal blijkt ook wel dat je op de goede weg bent.
Je leert vanzelf uit de praktijk waar je gewicht kunt besparen en waar versterkingen nodig zijn.
Ook nog een tip.
Zorg voor een simpele universeel meter(als je die nog niet hebt) en meet de stroom die je setup gebruikt dan weet je ook waar je mee bezig bent.;)

Dat lijkt mij ook het beste.
En uit de rest van je verhaal blijkt ook wel dat je op de goede weg bent.
Je leert vanzelf uit de praktijk waar je gewicht kunt besparen en waar versterkingen nodig zijn.
Ook nog een tip.
Zorg voor een simpele universeel meter(als je die nog niet hebt) en meet de stroom die je setup gebruikt dan weet je ook waar je mee bezig bent.;)

Ik heb deze,
http://faq.f650.com/FAQs/Photos/ElecPhotos/VoltmeterVolts.jpg
Ik zal eens aan mijn vader (ingenieur) vragen hoe ik dat juist kan meten ;)

edit: zwaartepunt moet ongeveer 1/3de van de vleugel vanaf de leading edge niet?

Die moet het wel doen.
Als het goed is komt de bij volgas de stroom ergens tussen de 5 en 8A en ongeveer 3A om op hoogte te blijven.

Mijn regelaar kan 25A aan dus dat zal geen probleem zijn, maar ik kan het nog niet meten, ik moet nog eens naar de modelbouwwinkel voor plugs voor aan mn lipo, khad aan mini deans gedacht aangezien ik goudstekkers niet zo aangenaam vind (altijd schrik dat ze elkaar raken, als er 2 batterijen naast elkaar liggen + dubbel werk :P) voor esc naar motor ga ik wel van die kleine goudstekkertjes gebruiken

hoi allemaal!
ik heb deze morgen op mijn werk op dit topic een pdf bouwtekening-verslag gevonden om deze te kunnen nabouwen, maar ik thuis vind ik die onmogelijk meer terug.
kan er iemand mij terug de juiste link bezorgen aub?

eeuwig dankbaar+1 dag extra aan allen....
groetjes!

goeiemorgen!
ja, inderdaad....dat is het plan!

hartelijk dank voor je moeite!

leuk!
hoe heb je dat gedaan en met welke materialen dan?
ik kan mijn modellen eigenlijk nog niet schilderen omdat ik moeilijk kan spuiten in de keuken hier ( lees hobbykamer....)

ik heb enkele vliegende vleugels en een piper , vliegende pizza enz, allen in de witte depron of groene " gamma" kloon.

dit bedoel ik:
full

mocht dat in een mooi kleurtje kunnen geraken.......zou wel leuker zijn

Water Dog is weer boven water en de links werken weer.:D

We're back up and running!

Thanks Drew!
Sorry for the interruption all, we had some technical difficulties, but are up and running thanks to Neo. All links should now work but be patient as some might still have hiccups.
Enjoy!

Awesome planes! You guys are doing some fine work..
wink.gif

Hier nog een fototje van mn citabria (eerste depron model dat ik maak) en ik hoop zooo dat hij goed gaat vliegen en dat hij niet op de maiden crasht: dan maak ik met de elektronica een hovercraft of een f-22 raptor of een nutball :P

Edit: de foto natuurlijk weer vergeten xD

img1679sa3.jpg

Laatst bewerkt:
ziet er knap uit!
echt nog niet mee gevlogen?- waar wacht je op?

wat heb je er insteken van motor enz...., als je zelfbouwt ben ik altijd nieuwsgierig hoe anderen dat doen.
ik heb niet veel foto's van me'n piper, alleen filmpjes... en die weet ik momenteel nog niet te tonen hier.
full

ja, maar dan moeten die eerst nog naar youtube. een omslachtige methode vind ik dat ipv vanaf je eigen pc te kunnen uploaden.

Back