Over alles wat tussen motor en prop zit......

knikvleugeltje

In Memoriam
Ja, wat zit daar nu tussen, toch nog wel wat: vertragingen en overbrengingen bijv.







Voor mijn Klemm KI 32 en Dornier Merkur (allebei 300 span) zoek ik een motor.
Daar is denk ik geen vertraging nodig, volgens Berto kan ik met een 40 - 50 cc. ééncilinder toe en een prop 20 x 10 (ongeveer). Das mooi, maar een probleem is vaak de motor zo weg te werken dat er geen cilinderkop of vergasser te zien is buiten de romp.

Wat te doen? Ik dacht de motor naar achteren te verplaatsen en een losse as er voor te plaatsen, waar dan weer de prop op komt. Dus met een flexibele koppeling tussen motor en as. In de koppeling zit een soort rubber klauw, die er voor zorgt dat er geen spanning tussen de as en motor plaatsvindt.

En wel met de volgende ingrediënten:

221490_LB_00_FB.EPS.jpg



eventueel dacht ik een overbrenging te maken met:

226050_BB_00_FB.EPS.jpg


In dit laatste geval hoef ik geen vertraging in te bouwen, maar door een lange as te gebruiken, en de motor 'off-set' te plaatsen, kan ik de motor goed in de kap wegwerken.

In een ander draadje van Teus heb ik dit ook geopperd, maar het is beter een apart draadje voor overbrengingen te openen.

Dus bij dezen Teus.

ZIN OF ONZIN??


Taco.
 
Reactie Teus via een PB naar aanleiding van vragen door mij gesteld in een draadje over een Fokker D VII (http://www.modelbouwforum.nl/forums/vliegende-schaalmodellen/47870-large-scale-fokker-dvii.html), want hij wil zijn draadje een beetje 'schoon' houden, en daar kan ik me goed in vinden.:D

Reactie Teus:

Mijn gedachten over je idee;

Wees er heel voorzichtig mee. het lijkt gemakkelijker dan het is. Je idee is zo'n beetje in de paktijk gebracht door *Mick Reeves * (http://www.mickreevesmodels.co.uk/~mickreev/Access/accessories.htm)ook voor de ZG-62. Om dit zelf te maken vergt een hele hoop werk en gebruik van hoogwaardige materialen om de krachten op te kunnen vangen die vrijkomen. vergeet ook niet dat je model af en toe op de neus terecht kan komen en je nieuwe as dus zo krom is als het materiaal en bevestiging niet goed zijn.

Verlenging van de as geeft ook een hoop problemen zoals lagering, uitlijning en de sterkte van het geheel. Je kan dan beter een vaste verlengbus draaien en die gebruiken. Nadeel hier is ook weer de sterkte, of eigenlijk het verlies er van. Door de verlenging van de as maak je hem aanzienlijk zwakker en met een neusstandje is hij zo krom door het grote moment.

De Reeves vertraging is nu in gebruik bij Strutter op zijn Camel en hij is er niet helemaal tevreden over. Na twee vluchten en wat proefdraaien zit er al ruimte op de as. Daarintegen de Schlundt is veel degelijker en geeft garantie op alles omdat hij vindt dat je ze het hele jaar moet kunnen gebruiken zonder problemen. de reeves drive is ook eigenlijk meer ontwikkeld voor zijn grote Sptfire met hogere toeren en kleinere prop i.p.v. van een maximale prop geloof ik.

M.a.w.

Vergis je niet in de krachten die vrijkomen tijdens het gebruik. Hier lopen de meeste zelfbouwers tegen aan als het misgaat.

Ik denk dat je het beste een keus kan mekan uide drie bewezen concepten die er nu op de makt zijn;

Schlundt voor ZG-62 1:2.5
Reeves voor ZG-62 1:1.1.75
Toni Clark voor ZG-38 1:2.8

Gr. Teus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beide oplossingen hebben een ding gemeen, het zijn transmissiedempers en is goede engineering zoals een elektronicaman rimpelspanning wil wegwerken, klopt dat:D
 
Bij het linkje is ")ook" per ongeluk achter aan het HTTP adres geplakt (en dat snapt de webserver natuurlijk niet) ....
 
Ahumm.............mijn foutje dus, haha.

Wat ik me afvraag is hoe bij dit systeem de riem gespannen wordt. Ik zie geen drukrol.


Taco.
 
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij ook door de grote poelie a centrisch te verdraaien. Dit gebeurd ook zo bij de Schlundt, alleen verdraai je daar de hele as a centrisch.

Teus
 
Teus, als je wat meer weet, en de Schlundt in elkaar hebt, wil je hier dan wat posten?

Ik ben benieuwd naar het resultaat.



Taco.
 
Doen we Taco,

Maar zoals je misschien al hebt gelezen in het D-VII draadje kan het nog wel een jaartje duren voor de eerste de lucht in gaat met deze drive:rolleyes:
 
Oke, we wachten wel Teus. Misschien kan ik alles in Stadskanaal bewonderen volgend jaar.

Dat zogezegde vliegwiel hou ik even in de gaten.

Getriebe%20ZG%2062%20Boxermotor.jpg


Dat vliegwiel is rechtstreeks op de motor gemonteerd voor een rustige loop van de motor. (volgens de maker)
Ik neem aan dat dat is om de trillingen bij stationair tegen te gaan, die zouden zonder vliegwiel door de riemen of snaren opgevangen worden, omdat daar in de aandrijving het 'weke' punt zit. Nu worden die trillingen gedempt.
Het geeft een 'rondere loop'.


Is dit 'vliegwiel' sowieso geen oplossing voor ééncilindermotoren zonder vertraging? Die schudden vaak ook bij stationair.

Taco.
 
Even een reaktie van mijn kant:
Heb de Reeves Torquemaster in een 1/3 schaal Sopwith Camel zitten
De Cowl heeft een diameter van bijna 37cm dus daar moest een grote prop voor

De voordelen van de Reeves Drive t.o.v. de Schlundt drive in mijn toestel zijn:

- De benodigde kleine inbouwruimte
- De prijs t.o.v. de Schlundt drive (bijna de helft)
- Het beter weg te werken zijn achter een dummy stermotor (vliegwiel zit direct op de motoras)

Nadelen:

- De drive zit direct voor de cilinderkop, hetgeen koelings attentie verdient
- De vertraging 1:1,75 zou in mijn geval groter mogen voor een nog grotere prop
- (momenteel draai ik een 30x12” bij ca. 4000 rpm)
- Het pinion zit relatief ver van het motorlager (lange arm op de motoras)

Er gaan een hoop ‘spook’ verhalen de ronde over de Reeves drive zoals verbrande riemen (beter afstellen van riemspanning!), motoren die te heet liepen (zorgen voor goede koeling!!)
Feit is dat er reeds vele honderden van verkocht zijn en je vaak alleen de slechte verhalen hoort

Helaas heb ik pas 2 vluchten gemaakt met deze opzet om een goed oordeel te kunnen vellen
Tot op heden ben ik er erg tevreden over
Er zit nu reeds wat speling op de kop maar er staat ook een gigantisch koppel op
De Toni Clark vertragingen hebben dat ook heb ik vernomen

Hier ter info wat foto’s van mijn inbouw, ook met gedemonteerde drive om te laten zien hoe het werkt
Er zit idd een acentrische as in die verdraaid kan worden om de riemspanning te regelen

719448dbda204b80f.jpg


719448dbda2006e68.jpg


719448dbda1fce9bd.jpg


719448dbda412a608.jpg


719448dbda4161f6a.jpg


719448dbda419964d.jpg


719448dbda597f27e.jpg


719448dbda5936a27.jpg


719448dbda5904581.jpg


719448dbda740eb96.jpg


719448dbda7445e64.jpg


719448dbda7477757.jpg


719448dbda88852cf.jpg


719448dbda88ad36e.jpg


Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik het goed heb is dit bij de Schlundt 600 gram.

Ik zal het nog wel even nawegen.

(Edit: Gedaan en het is op de gram af 600 gram)

Gr. Teus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier voor de geintereseerden de maatvoering van de Schlundt gear drive voor inbouw.

full


full


full


full


Gr. Teus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
asverlenging................

Voor mijn Dornier Merkur wil ik dus de sv-50 boxer gebruiken.
Om die motor kwijt te kunnen in de romp, denk ik de as te kunnen verlengen met een flexibele koppeling er tussen. Tevens een vliegwiel van ongeveer 400 gram op de motor.

hieronder een schetsje:

DSC_4620.jpg


Ik heb contact gehad met een bedrijf die daar in gespecialiseerd is (flex-koppelingen), maar ze hebben ook lagerbokjes.
Technisch moet dit haalbaar zijn, dus maar eens zien of er wat van te maken valt. Ook de axiale kracht is voor de lagers geen probleem.

Hoe het uitvalt met gewicht enzo, weet ik niet.
Een vertraging geeft ook veel extra gewicht.
En een kilo er bij zal moeten kunnen denk ik.

Taco.
 
zo, het eerste gedeelte van de verlengde as is klaar.

Een clublid heeft een vliegwiel gedraaid, en één deel van de flexibele koppeling gemonteerd. We hebben de originele motor niet aangepast, zodat hij ten allen tijde weer 'normaal' te gebruiken is.

Nu bekijken hoe lang de nieuwe propellernaaf moet worden.
Ik wil hem 2 keer (kogel)lageren, zie schets boven. Eén keer daarvan een druklager.

DSC_5186.jpg


DSC_5185.jpg


We denken aan een verlengde propellernaaf van aluminium van rond 16.
Enig idee jullie?
Hoe dik moet de 'fundatieplaat' zijn?
Zou 12 mm. genoeg zijn?




Taco.
 
Deze foto's uit een ander draadje vind ik interessant.
Ik moet namelijk bij bovenstaande koppeling nog een verlengde naaf bedenken.

full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zag een foto van een ZG 62 met een 'Fernwelle'.
Het ziet er uit als of de verlengde as vast gemonteerd wordt op de motor.
Wie kent dit of heeft er mee gewerkt?


motor-as.jpg




Taco.
 
Back
Top