Hulp gevraagd bij ontwerp Heavy Hauler (Dragon krijgt kleur)

Hoi Ruud,

Inderdaad net wat ik in gedachte had moet voor u toch een kleintje te zijn om dit te maken!!!!! Zal ook mooi staan onder de truck. Hou er wel rekening mee dat wanneer u een olie gevulde schokdemper gebruikt de kracht die nodig is om de veer in te duwen vergroot (zijn verschillende olie soorten verkrijgbaar van soepel inveren tot stroef) en in uw geval dient de kracht die nodig is om de veering in te duwen zo klein mogelijk te zijn (juist voldoende om het gewicht te dragen) zo krijgt u een heel soepele vering die bij de minste oneffenheid vb een steentje zal inveren. U kan natuurlijk altijd de veer constructie maken zoals u wenst en daarna wat spelen met het gewicht dat bovenop de veering rust beetje meer beetje minder totdat het gewenste effect bereikt is.

Ben maar aan het meedenken hoor, wil niets opdringen he

Groetjes
 
Hoi Ruud,

Ben maar aan het meedenken hoor, wil niets opdringen he

Groetjes

Hoi Jan,
hoe heet dit topic ook alweer. Dacht "Hulp gevraagd bij ...." :lol:

Maar even zonder dollen, al het meedenken ben ik heel blij mee.
Heb zoals al eerder gezegd, totaal geen ervaring op dit gebied dus alle hints en hulp is van harte welkom.;)

Leer er alleen maar van en als ik het ook nog toe kan passen in mijn model is dat helemaal top.
Zoals je al aanhaalde, mag de vering inderdaad niet te stug zijn.
Er komt ook een MFU in de truck die er voor moet zorgen dat als de motor stationair draait de truck enigzins beweegt, dus zal zeker met je voorstel gaan experimenteren. :)
 
Proefopstelling vooras ophanging

Heb na wat passen en meten een proefopstelling voor de vooras ophanging in elkaar geprutst.:)

Ben uitgegaan van een bestaande achteras ophanging en pas deze enigzins aan.

Dit is het principe.
16m4y93.jpg


2mhj142.jpg


Eerst maar eens uitgeprobeert met dubbelzijdige tape en dat zag er zo uit.
2po9v02.jpg


2e1rmyr.jpg




Vond het resultaat nog niet eens zo slecht dus maar eens gaatjes geboort en goed gemonteerd.
35nbkig.jpg


6z0877.jpg


2e17y8n.jpg



Na deze montage kwamen de volgende punten aan het licht.
  1. Vering is te slap, moet hier zwaardere schokdempers voor komen.
  2. Bevestiging van het spoorstangetje staat me niet aan, moet met een kogelkopje op het chassis komen en eventueel een spoorstangtje dat niet los gehaald hoeft te worden voor de stelwerkzaamheden.
Ga deze onderdelen eerst maar eens bestellen en dan het geheel verder afbouwen.

De proefopstelling zelf ben ik op dit moment redelijk tevreden over.
 
Hoi Ruud,

Ziet er mooi uit, toch een klein vraagje; zou het niet beter zijn om de constructie om te draaien zodat de dempers aan de achterzijde van de as komen te staan:confused:. Zal het proberen om mijn gedachte te verklaren: band komt tegen steen= band/as beweegt naar boven= daar de spoorstangen een vaste lengte hebben zal de as dus iets naar voor geduwd worden=tegen de rijrichting/opstakel in= meer spanningen. Op de foto die u toonde is ook te zien dat de spoorstangen aan de voorzijde zitten. Kan zijn dat het in uw geval niet veel uitmaakt maar was maar een gedachte waar ik meespeelde. Als u de demper iets rechter plaatst verhoogt dat de demping dan niet?? Verder ziet het er echt geweldig uit een road trail truck:p;)
 
Hoi Ruud,

Ziet er mooi uit, toch een klein vraagje; zou het niet beter zijn om de constructie om te draaien zodat de dempers aan de achterzijde van de as komen te staan:confused:. Zal het proberen om mijn gedachte te verklaren: band komt tegen steen= band/as beweegt naar boven= daar de spoorstangen een vaste lengte hebben zal de as dus iets naar voor geduwd worden=tegen de rijrichting/opstakel in= meer spanningen. Op de foto die u toonde is ook te zien dat de spoorstangen aan de voorzijde zitten. Kan zijn dat het in uw geval niet veel uitmaakt maar was maar een gedachte waar ik meespeelde. :p;)

Hoi Jan,
denk even verder met me mee. :p
Dit is inderdaad een beginners fout in mijn constructie. :oops: :(
Nu zie je dat ik nog een "newbie" ben in de truckbouw.
Dus wederom blij met je inbreng en pas de ophanging aan aan je voorstel.


Als u de demper iets rechter plaatst verhoogt dat de demping dan niet?? Verder ziet het er echt geweldig uit een road trail truck:p;)

Klopt ook weer wat je inbrengt. :lol:
Maar heb dat met opzet gedaan. De dempers die er onder gaan komen hebben een vrij strakke vering en demping.
Om nu het chassis op de juiste hoogte te krijgen en toch een optimale vering en demping te houden is deze positie van de dempers er door proberen als beste uitgekomen.;)


Dus bouwers, blijf rustig met me mee denken, mijn model wordt er alleen maar beter en mooier door en zoals we nu gezien hebben is een fout snel gemaakt bij een beginner zoals ik ben.
Maar gelukkig ook weer goed opgelost door de inbreng en hulp van een oplettende mede bouwers.:D
 
Hoi Ruud,

Aan jouw model te zien zou je niet zeggen dat je een newbie bent, trouwens de scout waar ik momenteel mee bezig ben is ook mijn eerste truck, euh wat zeg ik zelf mijn eerste model:p. Maar ik ben door mijn beroep, schooling en hobby veel bezig met "echte" auto's en vrachtwagens en wat ik in het echt zie probeer ik om te zetten in schaal.

Ik vindt het echt knap wat je hier laat zien. Nog werk gedaan aan de body of is het nu onderstel time??

Groetjes
 
Hoi Ruud,

Aan jouw model te zien zou je niet zeggen dat je een newbie bent, trouwens de scout waar ik momenteel mee bezig ben is ook mijn eerste truck, euh wat zeg ik zelf mijn eerste model:p. Maar ik ben door mijn beroep, schooling en hobby veel bezig met "echte" auto's en vrachtwagens en wat ik in het echt zie probeer ik om te zetten in schaal.

Ik vindt het echt knap wat je hier laat zien. Nog werk gedaan aan de body of is het nu onderstel time??

Groetjes

Hoi Jan,
bedankt voor je compliment.:D

Maar zegt de ene beginner tegen de andere, jou werk mag er ook wezen. :lol:
Zie je ook niet aan af dat je met je eerste model bezig bent.;)


Heb nog een kleine aanpassing aan de body gedaan. Het achterluik van de body is nu ook van een magneetsluiting voorzien.
icsh1l.jpg


De achterzijde is dus nu ook helemaal glad gemaakt.
De schuifjes en steuntjes die er opzaten zijn nu ook verdwenen.
21bk77b.jpg


Moet nu de randen lang de spoiler nog gaan afwerken, maar heb dat even op een laag pitje gezet omdat ik nu even voorrang wil gaan geven aan de bouw van het chassis.

De body is nu zover klaar dat alle afmetingen die ik nodig heb om het chassis er passend onder te bouwen bekent zijn.

We gaan dus nu een nieuwe fase van de bouw in. :p
 
Montage 3 versnellingsbak

Nu ik aan de bouw van het chassis begonnen ben is het ook tijd om de 3 versnellings bak in elkaar te bouwen.

Bij deze bak wordt een kleine modificatie door gevoerd.
Er komt een vervangend uitgangsasje in die het mogelijk moet maken dat de 3bak zowel aan de voor- al achterzijde instaat zal zijn assen aan te kunnen drijven.

Het voordeel hiervan is dat ik nu geen verdeelbak hoef te plaatsen om alle assen aan te kunnen drijven maar dat dit direct vanuit de 3bak gebeurt.

Dit is het asje waar het om gaat.
2iqfsi0.jpg


Het bovenste asje is de orgineel, het onderste asje is het aangepaste asje.
Zoals te zien op de foto is de rechter zijde van het onderste asje verlengt te opzichte van het orginele asje.

Dus de asjes eerst maar eens van de tandwielen voorzien.
Dit was echt wel even goed kijken en de lezen wat waar overal moest komen te zitten.
Maar met de nodige dosis geduld, toch voor elkaar gekregen.
24x2o44.jpg



Na dit klusje de asjes in het frame van de 3bak geplaatst.
Gelijk maar even handmatig uitgeprobeert of alles wel op de juiste plaats zit en alle versnellingen wel goed werken.
En jawel hoor alles werkt zoals het hoort. :lol:
24lsgtz.jpg



Omdat ik geen gebruik maak van een verdeel/vertragingsbak, en straks toch wil hebben dat de truck een realistische rij snelheid heeft, ga ik direct op de motor een planetaire vertragingsunit van 4/1 plaatsen.
5mwlyt.jpg


Dit leverde alleen een probleem op. De hals van de motor is 14mm diameter en het gat in de vertragingsunit is maar 10mm.:oops:

Natuurlijk geen metaalboor bij de hand van die diameter dus maar het heil gezocht bij een steenboor van 13mm die ik toevallig wel had liggen.
Doek op het aluminium gelegt en boren maar.
Heb door de doek heen geboort om toch een mooi rond gat te krijgen ipv een zeskant gat.;)
Daana de laatste milimeter met de dremmel weg gehaald en zie hier het past.:D
axl4jo.jpg


Het geheel aan de 3bak gemonteerd.
jpztqf.jpg


Als laatste stap de behuizing er om, en zie hier, een gemodificeerde 3bak met dubbele uitgang. :lol:
34gwmcp.jpg


Achteras uitgang.
axmfxx.jpg


en vooras uitgang.
r7txjn.jpg


Klaar voor montage op het chassis.
 
Zeer mooi!

Hey,
dit word een zeer mooie truck!

Je had ook een andere motor kunnen plaatsen, ik heb sinds kort de Carson Poison motor zitten, deze draait op 65OO tr/min waar de standaard tamiya rond de 14000tr tr/min heeft. De behuizing van deze motor en de as zijn identiek aan de standaard Tamiya.
Kostprijs op het internet vanaf 6,5€.

Ondertussen ook even een vraag stellen:

Waar heb je die aangepaste as vandaan van de versnellingsbak?

Geert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey,
dit word een zeer mooie truck!

Je had ook een andere motor kunnen plaatsen, ik heb sinds kort de Carson Poison motor zitten, deze draait op 65OO tr/min waar de standaard tamiya rond de 14000tr tr/min heeft. De behuizing van deze motor en de as zijn identiek aan de standaard Tamiya.
Kostprijs op het internet vanaf 6,5€.

Ondertussen ook even een vraag stellen:

Waar heb je die aangepaste as vandaan van de versnellingsbak?

Geert

Hoi Geert,
had inderdaad een andere motor kunnen plaatsen.

Ik heb dit echter niet gedaan omdat ik in het verleden nog wel eens gelezen heb dat de MFU wel eens moeilijk deed met het aansturen van motoren van andere merken.

Een tweede rede voor deze opstelling is dat ik meer kracht uit de motor wou hebben.
Door het plaatsen van de vertragingsunit zet ik nu het te veel aan toerental om naar kracht.

En omdat ik totaal geen ervaring mee heb met deze materie, heb ik dus maar voor de, naar mijn gevoel, veiligste optie gekozen.


Het asje voor de 3bak komt van Der Getriebedoktor.
Je kan je eigen asje naar hem opsturen en laten ombouwen, kost dan 10,50 euro excl. verzendkosten.
Of je kan een hele nieuwe bij hem kopen en dan kost het asje je 20 euro excl. verzendkosten.
 
Ik heb dit echter niet gedaan omdat ik in het verleden nog wel eens gelezen heb dat de MFU wel eens moeilijk deed met het aansturen van motoren van andere merken.

In mijn optiek zou nu het teorental niet kloppen met de snelheid van de truck.....
Of zie ik dat verkeerd?! De MFU weet niet dat er een vertraging tussen de motor en versnellingsbak zit toch?!
of zit ik nu verkeerd te denken?!


Verder een prachtig project !!
Sjon
 
In mijn optiek zou nu het teorental niet kloppen met de snelheid van de truck.....
Of zie ik dat verkeerd?! De MFU weet niet dat er een vertraging tussen de motor en versnellingsbak zit toch?!
of zit ik nu verkeerd te denken?!


Verder een prachtig project !!
Sjon
Hoi,
De mfu werkt het beste met de standaard motor geluid/draaimoment.
Bij de andere truck motoren met meer wikkels; bv.de truckpuller 80turns tegen de standaard motor van 27 turns heeft de truckpuller meer weerstand(draaiweerstand kan je al voelen als met je handen het anker rond wil draaien)dus een hogere stroom nodig om in beweging te komen.
De standaard motor draait al als je 10% gas geeft,terwijl de truckpuller pas begint bij 50% gas.
en vergeet niet dat je met een extra vertraging veel sterker ben,vooral met een lager toerental.

Succes,

Jan
 
In mijn optiek zou nu het teorental niet kloppen met de snelheid van de truck.....
Of zie ik dat verkeerd?! De MFU weet niet dat er een vertraging tussen de motor en versnellingsbak zit toch?!
of zit ik nu verkeerd te denken?!


Verder een prachtig project !!
Sjon

Hoi Sjon,
dank voor je compliment, durf niet te zeggen wat de vertragings unit voor een effect heeft op het realistisch weergeven van het motorgeluid.
Hoop echter dat dit goed gaat.

Als ik in theorie de zaak bekijk zou ik zeggen dat het motorgeluid met de standaard motor zonder vertagings unit niet juist zou zijn daar de truck qua schaal grote eigenlijk te snel zou rijden en het motorgeluid dus eigenlijk achter zou blijven bij de snelheid.

Maar zoals we allemaal weten, liggen theorie en praktijk mijlen uit elkaar. :lol:
Hoop dus dat het geheel wat ik nu in elkaar gezet heb een beetje met de realiteit over een gaat komen.



Hoi,
De mfu werkt het beste met de standaard motor geluid/draaimoment.
Bij de andere truck motoren met meer wikkels; bv.de truckpuller 80turns tegen de standaard motor van 27 turns heeft de truckpuller meer weerstand(draaiweerstand kan je al voelen als met je handen het anker rond wil draaien)dus een hogere stroom nodig om in beweging te komen.
De standaard motor draait al als je 10% gas geeft,terwijl de truckpuller pas begint bij 50% gas.
en vergeet niet dat je met een extra vertraging veel sterker ben,vooral met een lager toerental.

Succes,

Jan

Hoi Jan,
blij met je uitleg. :D
Dit is precies wat ik bedoelde en al eens eerder in een forum gelezen had. Kon het alleen niet meer terug vinden.
Vandaar dat ik voor de oplossing van de vertragingskast tussen de motor en de 3 bak gekozen heb.

Uit je uitleg zou ik op kunnen maken dat het motorgeluid van de MFU dus wel realistisch weer zal worden gegeven omdat je bij weinig vermogen, 10% gas, de truck al aan het rijden hebt.
Dit zou dan door de MFU vertaald worden als
=> weinig vermogen, laag toerental geluid van de motor.
 
hey


waar heb je die as vandaan????????

Hoi Cheeta,

je bedoeld denk ik het 3bak uitgangs asje?

Dat asje voor de 3bak komt van Der Getriebedoktor.

Je kan je eigen asje naar hem opsturen en laten ombouwen,
Artikel-Nr.: 10100,kost dan 10,50 euro excl. verzendkosten.

Of je kan een hele nieuwe bij hem kopen, Artikel-Nr.: 10101, en dan kost het asje je 20 euro excl. verzendkosten.
 
Vertraging

Hallo Ruud,

Hoe kom jij aan deze vertraging. Heb je die zelf gebouwd? ik was van plan om mijn PeterBilt = King Hauler van Tamiya te voorzien van de vertraging van Carson. Deze is speciaal voor Tamiya trucks maar vergt wel meer werk en ook minder mooi als jouw uitvinding.

Groetjes,
Ton...
 
Dat plastic ding van Carson?

Als je die bedoelt is het GEEN aanrader.
Maakt een verschrikkelijk [censuur] geluid.
 
mark...

misschien moet je wat vet gebruiken en ff laten inlopen? ik heb hem ook.. weliswaar nog niet gemonteerd maar wel al een goed uur laten inlopen en is nu toch gewoon stil hoor... let wel dat je ook het juiste vet gebruikt.
 
Back
Top