Hulp gevraagd bij ontwerp Heavy Hauler (Dragon krijgt kleur)

ziet er goed uit ruud
ik heb m'n king haulers ook binnen kan er ook aan beginnen nu

mvg bart

Hoi Bart,
wel even een bouwverslag starten als je er aan begint. :)
Ben zeer benieuwd wat je er van gaat maken.
Is ook leuk als er weer een amerikaanse truck bij komt, voel me nu een beetje een "lonesome cowboy" tussen al het Scania en Volvo geweld. :lol:

Maar Scania en Volvo boys, jullie trucks vind ik ook heeeeeeeel mooi.:cool:

Scania en Volvo geweld valt ook wel mee. 't is meer Scania dan de andere merken.
Al beslist over je as-opstelling?

Hoi Ruud,

Ik ben ook bezig aan een Amerikaanse truck hoor:cry::cry::cry:, het is wel geen heavy hauler maar toch;)

Ik denk niet dat er een bepaalde afstand is voor de middenstukken denk dat in uw geval, je het eerder uit een optisch oogpunt moet doen (optisch oogpunt??? klinkt raar).

Goed idee trouwens om 3 achterassen te gebruiken,lijkt me veel mooier en stoerder.

Heb gelezen dat u de vooras ook aangedreven wil maken.
Wanneer u de "uitgaande as" aan de voorzijde verlengd (zo kan men aan weerszijde van de 3bak een koppeling aansluiten) hoeft men geen tussenbak te gebruiken.
U hoeft dan enkel de 3bak wat verder naar achter te plaatsen en eventueel een klein beetje lager. Wou het bij mij ook zo doen maar ik kon mijn 3bak niet ver genoeg naar achter plaatsen.

Mvg Jan

@ ruud

zal ik zeker doen eerst nog wat meten en beetje nadenken en dan komen ze eraan
het wordt niet 1 amerikaanse truck maar 2 amerikaanse trucks u zal ze wel zien verschijnen op het forum

mvg bart

Al beslist over je as-opstelling?

Hoi Mark,
zoals het er nu voor staat, zullen de vooras en laatste as stuurbaar gaan worden. Neem het voorzetje dat Jan en Bart gaven dus over.

Zit nu met het idee te stoeien om de vooras servo gestuurd en de laatste as zelfsturend te maken.:p

Ben trouwens ook begonnen met het aanbrengen van de magneet bevestiging van de body. Maar kom daar een van de volgende update nog wel weer op terug met foto's.;)

Hoi Ruud,

Ik ben ook bezig aan een Amerikaanse truck hoor:cry::cry::cry:, het is wel geen heavy hauler maar toch;)

Ik denk niet dat er een bepaalde afstand is voor de middenstukken denk dat in uw geval, je het eerder uit een optisch oogpunt moet doen (optisch oogpunt??? klinkt raar).

Goed idee trouwens om 3 achterassen te gebruiken,lijkt me veel mooier en stoerder.

Heb gelezen dat u de vooras ook aangedreven wil maken.
Wanneer u de "uitgaande as" aan de voorzijde verlengd (zo kan men aan weerszijde van de 3bak een koppeling aansluiten) hoeft men geen tussenbak te gebruiken.
U hoeft dan enkel de 3bak wat verder naar achter te plaatsen en eventueel een klein beetje lager. Wou het bij mij ook zo doen maar ik kon mijn 3bak niet ver genoeg naar achter plaatsen.

Mvg Jan

Hoi Jan,
sorry, sorry en nog eens sorry, dat ik je vergat te noemen :lol:
Hoe kon mij dat nu gebeuren na de discussie over de sterren voor de M3A1:)

Dank voor de 3bak tip, heb tijdens de verzamel periode van de onderdelen die vooraf ging aan dit project het vervangende as voor de 3bak reeds besteld en binnen gekregen van de Getriebe Doktor.;)
Maar goed dat je even meld dat ik de 3bak dan een stukje verder naar achter moet plaatsen.
Had ik nog niet direct aan gedacht en kan er nu nog rekening mee houden met de opbouw van het nieuwe chassis.:)

@ ruud

zal ik zeker doen eerst nog wat meten en beetje nadenken en dan komen ze eraan
het wordt niet 1 amerikaanse truck maar 2 amerikaanse trucks u zal ze wel zien verschijnen op het forum

mvg bart

Hoi Bart,
nou maak je me helemaal nieuwsgierig, kijk vol verwachting uit naar je topic.
Heel verstandig om de tijd te nemen en er goed over na te denken hoe je de zaken gaat aanpakken.;)

Vraag me zelf af en toe nog wel eens af of ik niet iets te snel ben gestart met mijn project en de zaken niet nog wat beter had moeten voorbereiden.
Maar dat maakt de bouw nu natuurlijk wel spannender en nog leuker. :lol:

Wedico had dat systeem vroeger ook(zelf-sturende as)
Dit was dan 2-assig en werkte zeer goed/perfect!
Mischien een idee om daar naar te kijken?(voor idee om 1 sturende as te maken)

Nieuwe koplampen, magneetsluiting body, en meer

Hallo luitjes, weer tijd voor een update van de gedane werkzaamheden.

Was deze week heel blij toen "tante post" langs was geweest.
Werd een pakketje uit de USA afgeleverd met de Peterbilt koplampen.
Dus weer een hele zorg minder :D

Hier een fotootje van de inhoud van het pakketje.
t8u2d4.jpg

Wat er op de foto niet direct te zien is, is dat er in de zijkanten van de koplampen openingen zijn gemaakt voor het aanbrengen van richtingaanwijzers.;)
Ik weet niet direct waar de koplampen van gemaakt zijn, maar ze zijn voor de afmeting die ze hebben behoorlijk zwaar.
Vermoed een soort gietijzer.

Als eerste deze update het aanpassen van de body bevestiging.
Heb de schoefbevestiging vervangen en een magneet bevestiging in de body gemaakt.

Wat heb ik hiervoor aan moeten passen,
aller eerst de metalen bevestigings strips op de bodemplaat van de sleeper, deze zijn doormidden geslepen, afgevlakt en opnieuw gemonteerd.
Op deze nieuwe strips zullen straks de magneten in de sleeper komen te vallen.
4kz6kx.jpg

Lange staafmagneetjes in de body van de sleeper.
1264lqb.jpg

op de bodemplaat van de stuurcabine zijn twee extra schroefjes aangebracht en twee blokmagneetjes gelijmd.
11cf4vp.jpg

De schroefjes zullen twee ronde staafmagneetjes gaan aantrekken die achter in de stuurcabine zijn gelijmd.
De blokmagneetjes zullen twee andere blokmagneetjes aan gaan trekken die voor in de stuurcabine zijn gelijmd.

Magneetjes in de body van de stuurcabine.
i4flfs.jpg

In totaal zijn er 8 magneten in de body aangebracht, denk dat deze goed in staat zullen zijn de body op zijn plaats te houden. :)

Totaal overzicht van de binnenkant van de body.
2h7o314.jpg

en weg zijn de schroefjes aan de buitenkant.
2dj2icn.jpg

3029ocm.jpg

Na deze ingreep heb ik alle moed bij elkaar geraapd en heb een begin gemaakt met het aanpassen van de vooras.
Deze wordt gemaakt van een standaard Tamiya achteras.
Een fotootje van de onderdelen waar het omgaat.
dbijhu.jpg

Als eerste de standaard achteras maar eens in elkaar gebouwd.
Zal je hierover niet met foto's vervelen, denk dat jullie die al vaak zat hebben gezien.:rolleyes:

Maar wel een fotootje van de gebouwde achteras en de onderdelen die er vervangen moeten worden om de zaak stuurbaar te maken.
Op de voorgrond liggen de nieuwe onderdelen.
1zzjfxg.jpg

Zoals je kunt zien is de standaard behuizing een stukje aan de lange kant om de nieuwe stuurasjes er zo in te kunnen plaatsen.
Dus alles maar weer uit de behuizing gehaald en de behuizing aan weerszijde een stukje ingekort.
a0cdfq.jpg

Door het inkorten van de behuizing zijn ook de uitsparingen voor de buitenste lagers in de behuizing verdwenen.:(
Niet getreurt, gewoon even nieuwe maken, lagertjes er in en klaar. :p
vfvwgk.jpg

2mewq38.jpg

2itkggg.jpg

Nu alles weer inbouwen, maar dan wel met de nieuwe onderdelen, en dan is dit het eind resultaat van de ombouw. :lol:
32zqnnc.jpg

2lj3lg7.jpg

Na de geslaagde ombouw nu eens uitvogelen hoe ik de vooras ga bevestigen.
Ga denk ik in de richting van een crawler as ophanging.;)

Maar daarover een volgende update meer. :lol:

Hey Ruud,

Dat ziet er al veel beter uit met die magneetjes, die schroefjes deden afbreuk aan het model.

Mooie verbouwing van de vooras. Wel even opletten wanneer u hem monteerd zodat de draairichting juist is. Anders kan het zijn dat u hem even moet omkeren. Had daar bij de scout even niet opgelet, en de wet van Murpy..... hij kon er terug af om omgekeerd te worden.

Leuk om jouw op een Nederlands forum tegen te komen ;)

groetjes Jan

he ruud

nee de spoiler heb ik zelf gemaakt je moet gewoon 2 stukken plastic nemen de ene net wat breder dan de andere endan een beetje buigen en de andere ook dan krijg je dat effect endan plannen en de zijkant gewoon uitsnijden en op de zijkant plakken endan heb je een mooie vleugel pootjes erop en klaar is kees je kan hem naar je eigen zin maken mvg topgun

Diff vullen

Hey iedereen,

als je de diff's opvult met Siliconen vet screëer je een soort diff lock.
Steek je er dan nog een aantal kleine stukjes keueknpapier bij verbeter je nog dit effect.

Is een goedkoop alternatief voor sperbare diff's

Geert

Hey Ruud

Ivm het ophangen van de vooras. Is het niet mogelijk om dit te doen met bladveren net zoals de achteras eventueel bijgestaan door een schokdemper ter ondersteuning

ruud ziet er heel goed uit
die gaat ogen trekken op een beurs ofzo

Hoi Bart,
dank voor je compliment. :p
In eerste instantie bouw ik de truck omdat ik hem zo zelf mooi vindt, maaaaar het is natuurlijk altijd leuk als je iets maakt wat ook door andere mooi gevonden wordt en bewonderd wordt.
Streelt toch altijd weer een beetje (veel) je echo. :lol:
Als de truck klaar is hoop ik hem dan ook wel een keer aan het live publiek te kunnen laten zien. :cool:

Hey Ruud,

Dat ziet er al veel beter uit met die magneetjes, die schroefjes deden afbreuk aan het model.

Mooie verbouwing van de vooras. Wel even opletten wanneer u hem monteerd zodat de draairichting juist is. Anders kan het zijn dat u hem even moet omkeren. Had daar bij de scout even niet opgelet, en de wet van Murpy..... hij kon er terug af om omgekeerd te worden.

Leuk om jouw op een Nederlands forum tegen te komen ;)

groetjes Jan

Hoi Jan,
dank voor de tip van de draairichting, had ik nog niet eens zo gauw aan gedacht.:oops:

Ben het helemaal met je eens wat de magneet bevestiging betrefd.
Was even werk, maar komt het uiterlijk van de truck inderdaad ten goede.:-D

Ja was even een uitstapje naar de USA, maar "Oost west, thuis best" :lol:

nee de spoiler heb ik zelf gemaakt je moet gewoon 2 stukken plastic nemen de ene net wat breder dan de andere endan een beetje buigen en de andere ook dan krijg je dat effect endan plannen en de zijkant gewoon uitsnijden en op de zijkant plakken endan heb je een mooie vleugel pootjes erop en klaar is kees je kan hem naar je eigen zin maken mvg topgun

Hoi topgun,
bedankt voor de uitleg.
Zat nl te spelen met het idee om boven de gril van de truck een klein spiolertje te maken zoals jij die in het groot heb.
Vandaar mijn vraag.;)

Hey iedereen,

als je de diff's opvult met Siliconen vet screëer je een soort diff lock.
Steek je er dan nog een aantal kleine stukjes keueknpapier bij verbeter je nog dit effect.

Is een goedkoop alternatief voor sperbare diff's

Geert

Heb al een paar keer de term gelezen van een "diff lock".
Wat zijn nu eigenlijk de voor en nadelen hiervan :confused:
Heb nl geen flauw idee hoe dit in zijn werk gaat en waarom het gebruikt wordt.:???:

Hey Ruud

Ivm het ophangen van de vooras. Is het niet mogelijk om dit te doen met bladveren net zoals de achteras eventueel bijgestaan door een schokdemper ter ondersteuning

Hoi Jan,
is zeer goed te doen met bladveren, mss dat ik het uiteindelijk ook nog wel op die manier doe, maar wil eens kijken of ik de voorwielen iets beter ten opzichte van elkaar zou kunnen laten veren.
Bv. als een wiel over een steentje hen rijdt, alleen dat wiel omhoog gaat en niet de hele voorkant van de truck direct scheef komt te staan.
Vandaar het idee van een soort crawler vering.;)

diff lock is niet interessant voor jou truck.

Diff lock houdt in dat je je differienteel kan sperren zodat deze niet meer werkt en beiden wielen even veel worden aangestuurd in plaats van dat het wiel met de minste weerstand de meeste kracht krijgt.

Diff lock wordt toegepast in off road voornamelijk

diff lock is niet interessant voor jou truck.

Diff lock houdt in dat je je differienteel kan sperren zodat deze niet meer werkt en beiden wielen even veel worden aangestuurd in plaats van dat het wiel met de minste weerstand de meeste kracht krijgt.

Diff lock wordt toegepast in off road voornamelijk

Hoi Cheeta,
kijk nu is het me tenminste duidelijk. Heeft bij mij truck inderdaad geen nut, denk juist het tegendeel om dat de truck nogal langs is.;)
Bedankt voor je uitleg.

Hoi Jan,
heb voor de duidelijkheid even een foto'tje op gesnort van wat ik ongeveer in gedachte heb.
Zal dan wel niet de zelfde ophanging worden, maar heb je een idee van wat ik bedoel. ;)
20kzr45.jpg

klopt met een lock diff *in gesperde toestand* wordt je draaicirkel groter.

Omdat de snelheid tussen binnenste en buitenste wiel niet kan veranderen. En dus tegen gaat werken in bochten.

Hoi Ruud,

Allereerst inderdaad Home sweet home (maar af en toe is op verplaatsing is ook niet slecht, veeeeeellllllleeee nieuwe ideen en oplossingen :p).

Inderdaad een foto zegt soms meer dan woorden. Is inderdaad een mooie en eenvoudig te realiseren oplossing. Heb 2 opmerkingetjes, ja kan het niet laten:mrgreen:.
Zou de wielgeleidingsstangetjes naar achteren laten gaan (de truck is toch lang genoeg aan die kant;)). Het zou goed kunnen dat u met bladveren toch het gewenste effect kunt bereiken daar er toch we wat gewicht op de vooras komt en de veer dus sneller zal inveren dan achteraan. mischien iets dat u ff kan testen

groetjes jan

Laatst bewerkt:
Hoi Ruud,

Allereerst inderdaad Home sweet home (maar af en toe is op verplaatsing is ook niet slecht, veeeeeellllllleeee nieuwe ideen en oplossingen :p).

Inderdaad een foto zegt soms meer dan woorden. Is inderdaad een mooie en eenvoudig te realiseren oplossing. Heb 2 opmerkingetjes, ja kan het niet laten:mrgreen:.
Zou de wielgeleidingsstangetjes naar achteren laten gaan (de truck is toch lang genoeg aan die kant;)). Het zou goed kunnen dat u met bladveren toch het gewenste effect kunt bereiken daar er toch we wat gewicht op de vooras komt en de veer dus sneller zal inveren dan achteraan. mischien iets dat u ff kan testen

groetjes jan

Hoi Jan,
dit had ik om precies te zijn in gedachten,
2m4q0r8.jpg

maar dan met een aangedreven as en een olie gevulde schokbreker.
Het kunststof materiaal zal dan alleen vervangen worden door aluminium.
Dat zal overigens bij alle as ophangingen gaan gebeuren.;)

Zitten dus weer eens een keer op de zelfde lijn :lol:

Back