Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
of zal ik voor richting iets zwaarders kiezen?
als je klaar bent, is 1% nog origineel
QUOTE]
Sorry Hezik, maar hij is nog niet 1% Origineel.
Ik heb deze kist een lange tijd geleden overgenomen van Job ver Kerke.
Omdat mijn Funtana toen gecrasht is en de vleugels kapot waren. En Job zijn Funtana een tijdje daarvoor ook kapot gevlogen had maar daarvan waren de vleugels nog goed. Toen heb ik de vleugels van Job overgenomen. En ik kreeg daar de romp bij die hij aan het nabouwen was. Job had een midair en zijn romp was doormidden. Met het idee om hem dus te herbouwen door de nieuwe romp te bouwen. Dit is echter nooit verder gekomen dan voor 80% ruwbouw klaar. Dus toen ik het overnam heb ik de vleugels hersteld en passend gemaakt op mijn Funtana. De namelijk romp heeft toen een gedurende tijd bij mij in het rek gelegen tussen de anderen projecten die simpelweg niet klaar kwamen, wegens gebrek aan ervaring ben ik nooit verder gekomen dan de staart er in te lijmen en alles te folien. Toen ik de losse romp aan Peter Jan verkocht zat hij in de folie. Dit was het kleuren schema van de ouderen versie 3W Xtra fun. Dus dat geel met wit en roode. Vond ik toen erg mooi. Ik zou je aan willen raden om een nieuwe hoogteroer te bouwen. Deze heb ik toendertijd zelf gebouwd. en was niet erg netjes. Toen dacht ik nog. als ik het snel folie ziet niemand het meer. Maar de romp die jij nu in bezit hebt is dus een kopie van de Funtana S. De ouderen versie. De funtana vliegt echter wel heerlijk, dat heb ik zelf mogen ervaren. Als je nog iets meer wilt weten hoor ik het wel. Ik hoop je hiermee vooruit te helpen. Eventueel heb ik alle tekeningen van de Funtana nog liggen. eveneens als de mal van de motorkap en cockpit, de ribben tekening en de tekening van de romp zelf. ook elk deeltje van de cockpitkap/dekstel staat op de tekening.
Grt.
Dit wordt al net zo'n project als die van Plotterwelt.. als je klaar bent, is 1% nog origineel![]()
Ik denk dat EMHW die vleugel niet voor niets op die plek heeft gepland.
@ Plotterwelt; servo's in de staart betekend niet direct dat'ie afneembaar moet zijn, hoor. Je kan ook daar met luikjes werken, de staart heeft al een grotere koordte dan de hoofdvleugel van de gemiddelde trainer!
Hugo
Het zwaartepunt is echt geen overweging bij het ontwerpen van een toestel en de plaatsing van de vleugel. Ze gaan echt niet de vleugel plaatsen zo dat ie goed op het zwaartepunt zit. Die vleugel zit daar omdat hij in die plek het gewenste vlieggedrag geeft. Ik zou er niet aan beginnen, ik denk dat je er de vliegeigenschappen mee veranderd en dat kan wel eens complexer zijn dan je nu denkt..
Het laatste dat ik hierover schrijf; vliegtuigontwerpers houden zeer zeker wel rekening met de plek van de vleugel (e.g. het zwaartepunt) en het motorgewicht. Een ex-vriendje van mijn zus, die lucht- en ruimtevaartkunde studeerde in Delft, heeft me dat ooit uitgelegd.