afbouw-monteer verslag Edge 540 (2,0m)

Wilde even de reden laten zien waarom de bouw van fourstar 60 ietwat vertraging oploopt. Met het betere vliegweer voor de boeg wil ik zo snel mogelijk mijn Edge 540 van Graupner vliegklaar maken.
Heb 'm samen met een DA-50 overgenomen van een clubgenoot (plotterwelt) en wil er zsm de lucht mee in.

Er hoefde in principe niet veel meer aan te gebeuren:
-Motor bevestigen
-Tank e.d. inbouwen
-Servo's inbouwen
-Wielkappen monteren.
-Vliegen:)

Zo kreeg ik 'm:

edge%20voor%20klein.jpg


Ter vergelijking mijn zoontje van drie erbij, voor mijn begrippen toch een flinke kist.
Vond ( en vind) het kleurenschema erg lelijk dus daar wilde ik toch echt iets aan doen. Met wat stickers en een spuitbusje aan de gang gegaan en zo stond ie er toen bij:

edeg%20na%20klein%20front.jpg


edge%20na%20klein.jpg


Een hele verbetering.......
Het is niet helemaal de kist die ik wil in combinatie met deze motor. Maar het geheel is meer bedoeld om ervaring op te doen met wat grotere kisten en motoren. Ik wil de deze setup tzt overzetten op een EF yak 54 2,2 of een vergelijkbare kist.
Vandaar de ietwat overdreven servo's voor deze kist: allemaal digitale Dymond 9500's en Hitec 225 op gas.
 
Er zat een zelffabricaat pitsstyle uitlaat bij de DA met een bocht en een flexibel tussenstuk. Maar omdat ik verwacht dat het geheel toch al zwaar wordt heb ik via het forum een potje voor een DL-5- op de kop getikt.:cool:
Geluid is gelukkig geen issue op onze club;)...ding weegt nagenoeg niks....(dempt ook nagenoeg niks denk ik:mrgreen:)


Vandaag redelijk wat kunnen doen, veel kleine dingetjes die wel moeten gebeuren:

-Wielkappen goed vastgezet
-Canopy verlijmd/geschroefd
-Servo's gemonteerd
-Stuurstangen gemonteerd
-De boel voorlopig in de zender geprogrammeerd.
-Potje voor de uitlaat gemonteerd

edge%20servos%20na.jpg


edge%20canopy%20klein.jpg


De stickers heb ik via Johan. Ik heb alleen het Da-logo voor op de motorkap verknald met plakken.
Moet nog een keer opnieuw....laat het voor nu zitten....
edge%20kap%20da%20logo.jpg


De motor zit er om te passen even op:

edeg%20motor%20klein.jpg


Heb ik meteen de eerste vraag:
De carb zit aan de achterkant, ik wilde choke via een trekstangetje van voren bedienbaar maken . Nu vertelde men mij op de club dat ik dan dat gaatje dat in het klepje van de choke zit dicht moest maken omdat je anders niet kan choken.....dichtsolderen zou een optie zijn.
Klopt dat inderdaad bij deze motor of kan ik het gewoon open laten??
 
Heeft dus geen invloed op het 'chokegedrag'? Hij zuigt dus voldoende aan als de klep dichtzit? Ik kan er niet bij als de kap erop zit dus vandaar de vraag......
 
Heeft dus geen invloed op het 'chokegedrag'? Hij zuigt dus voldoende aan als de klep dichtzit? Ik kan er niet bij als de kap erop zit dus vandaar de vraag......

Ik heb nog nooit een gaatje dicht moeten solderen, heb ook nog niemand dat zien doen bij een DA50. Soms heb je na lange tijd dat de membramen wat zijn uitgedroogd en de motor slechts benzine aanzuigt. Maar dan helpt ook dat dichtsolderen niet:D
 
Nog wat dingetjes kunnen doen.......Motor zit goed, tank en leidingen wat aangepast, zit nu ook goed........... Wat gespeeld met de accu's om het CG goed te krijgen en even gewogen.......6900 gram.........Das wel aan de zware kant voor een 2m kist toch?

Fotootjes:

edge%20front%20klein.jpg


edge%20zij%20klein.jpg


edge%20bas%20klein.jpg
 
Dat is niet te veel voor de DA .:D

De Lembeck Extra (2,32) met dezelfde DA weegt 1,5 kg meer .

Mvg Johan

Ps: nog wel dat boutje in de spinner doen .:mrgreen:
 
Laatst bewerkt:
Dat is niet te veel voor de DA .:D

Denk dat het meer de vraag is of het veel is voor een kist van 2 meter;) De DA50 is sterk genoeg, maar als de vleugelbelasting zo hoog wordt dat je alleen rondjes kan racen, dan wordt je ook niet vrolijk:D
 
Ik zal 'm wat sneller moeten vliegen dan m'n funtana maar racen, dat verwacht ik niet. Het is een aerobatics kist geen 3d kist...lekker wat figuren oefenen...op snelheid denk ik;)
 
6900 gram.........Das wel aan de zware kant voor een 2m kist toch?

Mooie kist hoor! Tja, mijn 2mtr Extra weegt tussen de 6.2kg en 6.3kg (zonder brandstof).
Maar dat is een houtbouw kist waar het hoofddoel van was: "Bouw zo licht als maar mogelijk is". En de MVVS45 die erop zit is iets lichter dan jou DA50. Als ik zie hoe mijn Extra zweeft, dan zal die van jou ook prima vliegen!

Zo te zien kun je dit weekeinde de maiden vliegen :)

Aan de roeren te zien is het inderdaad een aerobatics kist. Beetje F3A-X programma's zo strak mogelijk proberen te vliegen is met zo'n kist echt ontzettend leuk! Vraag een andere vlieger om je de figuren voor te lezen en je hebt twee mensen die lol hebben.

Zie http://www.f3ax.nl/ voor de programma's.
 
Laatst bewerkt:
Thnx, zal eens kijken naar die programma's! Eerst maar eens wennen aan deze kist. Als ik het gewicht van jouw extra hoor dan valt het me nog niet heel erg tegen....hoewel 700 gram natuurlijk veel verschil is.
Ik wist van tevoren dat een DA-50 aan de zware kant zou zijn.
IK hoop morgen de maiden.....maar er zijn nog een paar kleine zaken die geregeld moeten worden.
-Andere stuurstang voor de gasservo.
-Trekstangetje aan de choke.....of een miniservo....
-Definitief bepalen postities accupacks en vastzetten
-Gaten voor de kap boren. (niet nodig voor de maiden)

Hoop er zometeen tijd voor te hebben........:D
 
Thnx, zal eens kijken naar die programma's! Eerst maar eens wennen aan deze kist. Als ik het gewicht van jouw extra hoor dan valt het me nog niet heel erg tegen....hoewel 700 gram natuurlijk veel verschil is.
Ik wist van tevoren dat een DA-50 aan de zware kant zou zijn.

Dit soort kisten zijn geen ranke slanke F3A kisten, het zijn semi-schaal brandstofkisten (met belachelijk grote motoren aan boord :D). Dat weegt nou eenmaal meer. Dus tussen de 6 en 7 kg is helemaal niet vreemd. Die kist van jou zal met dat gewicht echt wel netjes vliegen!

Dus.. ff snel de laatste dingetjes afmaken en VLIEGEN met dat ding!
 
Laatst bewerkt:
Geen vliegweer geweest dit weekend afgezien van zaterdagochtend.....ook weinig tijd gehad om te knutselen......Toch de gasservo goed kunnen afstellen...
Het zwaartepunt goed krijgen zonder lood te gebruiken wordt tricky.
Ik heb beide accupacks nu maximaal naar achteren liggen en hij is nog steeds wat neuslastig.........Denk dat ik het maar even zo laat en kijk hoe die vliegt...Lood plakken kan altijd nog.
 
Hij heeft gevlogen!
Ondanks de harde wind vandaag toch omhoog gegaan voor de eerste keer en vliegt super! Power te over en lekker strak.
Motor starten was een eitje, loopt nog een klein beetje rijk maar mag ook wel bij het inlopen. Daarna een reikwijdte-test gedaan met draaiend motor en toen toch maar meteen omhoog..... Kist had weinig last van de wind.....moest wat down en rechts trimmen......
Wat een brute kracht zo'n Da-50 :cool:.....heerlijk....
Het DL-50 potje dempt redelijk.....op onze club in ieder geval geen probleem.

Nog wat kleine dingetjes doen:
-Linkerwielkap goed vastzetten.
-Bedrading voor onsteking verleggen.
-Ontsteking anders bevestigen
-Accu's toch nog beter vastmaken...(waren beide verschoven:oops:...had ook heel anders kunnen aflopen)


Een clubgenoot heeft een kort filmpje gemaakt...zal vragen of ie dat hier post..

geslaagde maiden dus....hopen op beter vliegweer de komende tijd:)
 
aangezien ik eerst moet uitzoeken hoe ik het filmpje op de comp zet, zal ik dat maar eerst doen. ik heb ook geen youtube-account, maar kan het filmpje wel doorsturen naar jouw, dat jij het hier post, Bas..
 
Back
Top