Nieuwe Saito 13,4cc benzine

  • Topicstarter Topicstarter Teus
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
T

Teus

Guest
Goed nieuws voor de schaalbouwer.

Saito 13,4cc viertakt/benzine. Later meer info. Komt van RCU via Japan :D

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daar gaan zo hoge ogen mee gooien denk ik gezien de cilinder inhoud!
Als de prijs voor het torretje ook nog eens gustig is hebben ze echt een troef in handen !
Maar ja je weet als er 1 schaap over de dam is dan gaan er meer(merken)volgen!!

Mvgr hans
 
Ik zou liever een 45 of 50cc Saito zien. Voor de wat grotere warbirds ben je nog steeds genoodzaakt om voor een tweetakt te kiezen.

Groet,

Geert
 
Dit is leuk, nu het gat nog opvullen door de 180 in benzine te maken, De ZG-30 dus.

Ben het niet helemaal met Geert eens, er bestaat ook een Moki 50VT, maar inderdaad wat concurentie zou daar welkom zijn.
Nog groter mag ook!
 
Ben het niet helemaal met Geert eens, er bestaat ook een Moki 50VT, maar inderdaad wat concurentie zou daar welkom zijn.
Nog groter mag ook!

Klopt, de Moki is zo ongeveer de enige viertakt optie. Alleen heeft 'ie naar mijn mening wat weinig vermogen voor een 50cc (3,8 PK). De Saito FG36 heeft met 36cc al 3,5 PK. Dus een 50cc Saito zou ergens rond de 5 PK uit moeten komen. Ben overigens straks zeer benieuwd naar jouw ervaringen met de Moki, aangezien ik nog geen motor voor mijn YA P-47 heb aangeschaft.

Groet,

Geert
 
Wat meer info van RC Universe;

Engine weight (including spark plug and sensor): 536g
Mount weight: 162g
Muffler weight: 51g
Ignition weight: 150g

In states that the engine is equivalent to a 45-class 2-stroke or a 60-70 4-stroke. They also claim to have a newly developed carb that is as simple as a glow engine carb, loses less fuel, and is maintenance free. It's designation as the FG-14-82 strongly suggests it uses the Saito 82 case, so it's essentially a 60-70 class 4-stroke in an 80-size package (which isn't all that appealing in terms of scale applications). It says not to use floating mounts.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De persoon die dit citaat in het Engels geschreven heeft, is niet goed op de hoogte van de mogelijkheden en prestaties van de orginele 82a. Dat is een 13,8 cc motor in een ultra klein huisje, die kwa gewicht en afmetingen op elke kist past die normaal voor 6,5-7,5cc tweetakt gemaakt is.
Maar in vergelijk met die 2tak(jes), doet de 82a wel even een iets andere job!

Dus deze combo is juist uiterst interessant, zelfs al is de prestatie iets minder dan de 82a op methanol. Het gewicht is redelijk, en het formaat nog steeds heel klein Door de kleinere tank is het startgewicht bijna gelijk, en de tankpositie bovendien veel gunstiger te kiezen.
De kosten tijdens gebruik zijn aanzienlijk lager, evenals het geluid waarschijnlijk.

Dan nog de voordelen van minder vette troep op de kist, waardoor verf beter heel blijft en goedkoper is aan te brengen.
Dus voor wie even verder kijkt als zijn spreekwoordelijke neus lang is, dit is wel degelijk een motor om naar uit te kijken!
 
Laatst bewerkt:
evenals het geluid waarschijnlijk.
Daar valt nog het een en ander aan te verbeteren. Heb zelf de FG36 en heb een FG20 van een clubgenoot gehoord. Ze zijn helaas niet stiller (zo op het gehoor dan) dan de methanol varianten.
Voor de rest natuurlijk een fantastische ontwikkeling.
 
benzine ipv methanol

Loopt Saito misschien vooruit op de toekomst?
Weten zij misschien iets meer over minder goed verkrijgbare nitromethaan in de toekomst?
Of is dit een "conspiracy" gedachte ?
Wat denken jullie?

Greetz,
Frank
 
De persoon die dit citaat in het Engels geschreven heeft, is niet goed op de hoogte van de mogelijkheden en prestaties van de orginele 82a.

Dat citaat is een vertaling uit 1 van de Japanse modelbouwbladen waar het artikel/nieuws van de motor in staat.
 
Ok de Japanner die het schreef dan...

Saito heeft nog steeds een hele grote afzetmarkt in de VS, en de Amerikanen kopen hun nitro nog steeds erg goedkoop. Was dat hier ook maar zo...
En ik vraag mij bovendien af waarom de Amerikanen 3 jaar volledige garantie krijgen, en bij elke motor een gereedschapsetje.
Onze importeurs moeten toch eens wat beter hun best voor ons doen.

De kosten van methanol en olie alleen liegen er ook niet om.
Met mijn Saito 180 kost een vluchtje van 10 minuten bijna 2 euro aan brandstof. En die doet het dan met een schamele 5% nitro
 
Laatst bewerkt:
In states that the engine is equivalent to a 45-class 2-stroke or a 60-70 4-stroke. They also claim to have a newly developed carb that is as simple as a glow engine carb, loses less fuel, and is maintenance free. It's designation as the FG-14-82 strongly suggests it uses the Saito 82 case, so it's essentially a 60-70 class 4-stroke in an 80-size package

Dit klopt idd niet. De 82a is juist een 82 size motor in een 60 size behuizing. Het is namelijk dezelfde behuizing als de lichtere Saito's.

Het is dus precies andersom dan die meneer beweert.
 
Nog sterker, de 82a past op elke .40 motorsteun.
Kwa gewicht valt de 82a methanol motor in het .45 2t segment (met silent uitlaat).
De methanol versie is dus een behoorlijke upgrade t.o.v. een 45-2t, met slechts minimale gewichtstoename, en geen verandering aan motorsteun of zwaartepunt.
Het verschil in vermogen en vermogenscurve maakt de verandering intens.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top