Antenne zelf verlengen na breuk mogelijk?

Vraag aan met name Ernst en Corrien:
is het inderdaad zuiver de mechanische kant? Of zou het electrisch ook een gevolg hebben als je een antenne halverwege soldeert?

Ik denk nl van niet en vind ook het concept dat de mechanische sterkte een probleem zou zijn, een beetje raar.. ik weet niet hoe anderen hun antennes monteren, maar ik doe het doorgaans niet op een manier dat er ook maar enige kracht op komt te staan.

Voor zover ik weet, kun je een antenne die bv. in het midden kapot is, prima daar solderen, mits ie dus maar op een niet-belastende wijze is ingebouwd.

Tenzij er dus wel electrische bezwaren zijn, dan wordt het een andere verhaal, maar de hoegenaamde mechanische bezwaren plaats ik sterk mijn twijfels bij. Er wordt bv. wel geadviseert servokabels te verlengen door solderen.
 
Elke las is een mechanische verzwakking van de antenne. Als er breuk optreed is dat niet op de las, die is sterkg genoeg, maar daar vlak naast. Daar is het koper door de warmte van de soldering uitgegloeid.

Hoe doen ze dat met die verkorte vertikale antennes die je wel eens op de rompen van jets en zeer grote schaalzwevers ziet. Daar moeten toch ook een stekker en een busje aan gesoldeerd worden ?
 
als je een verkorte antenne gebruikt gaat ook op 10cm de schaar in de antennedraad en soldeer je de verkorte antenne (hf-spoeltje+15cm draad) daar aan vast .... geeft ook nooit problemen ... antennes breken meestal omdat die achterlijk lange draad ergens achter blijft hangen ... met die paar cm die binnen de romp zit gebeurt (mechanisch) weinig dus zelfs als je een rottige las maakt zal hij daar niet snel breken als deze binnen de romp zit ...
 
@Hezik,
Elektrisch gezien is er geen enkel bezwaar om aan een antenne te solderen, dus het is zuiver een mechanisch probleem.

Nu staat de ontvangerantenne in elk gemotoriseerd model aan trillingen bloot, dus zo'n gesoldeerd stuk is extra kwetsbaar. Direkt naast de soldering is dan de plaats, waar de draad stuktrilt.
Ook als er niet aan de antenne is gesoldeerd trilt deze nogal eens stuk direkt op de plaats, waar deze de ontvanger verlaat of vlak er buiten. Blijkbaar staat het eerste stuk, dus tussen ontvanger en trekontlasting, het meeste bloot aan trillingen. Op zich is het niet erg als zo'n draadje wat heen en weer beweegt, maar het moet niet op één plaats gaan knikken. Dit is altijd wel het geval als er gesoldeerd is.
 
Begrijp ik daar dan uit dat het advies om servokabels te verlengen door te solderen, eveneens niet goed is?
 
Ja, ik ook hoor.. daarom ook.

Ik zal heel eerlijk zijn, natuurlijk is het het mooist om de antenne in zijn geheel te vervangen, maar mits de antenne in een model ingebouwd zit (en dus neit los in de lucht hangt) en mits de antenne zelf niet onder spanning staat, kun je 'm prima gewoon solderen, is mijn mening.

Dat die soldering dan zou breken, is in mijn ogen een nonsenseadvies, want dan zou de helft van mijn kisten al uit de lucht zijn komen kletteren (en al jouw kisten kennelijk ook) vanwege de gesoldeerde servodraden die er in zitten, die toch echt in exact dezelfde omgeving zitten als zo'n antennedraad. Als die niet breken, zou ik niet weten waarom een antennedraad wel zou breken.

Tenzij ie dus onder spanning gemonteerd zit of voor een deel uit de romp hangt.
 
Dat die soldering dan zou breken, is in mijn ogen een nonsenseadvies, want dan zou de helft van mijn kisten al uit de lucht zijn komen kletteren (en al jouw kisten kennelijk ook) vanwege de gesoldeerde servodraden die er in zitten, die toch echt in exact dezelfde omgeving zitten als zo'n antennedraad. Als die niet breken, zou ik niet weten waarom een antennedraad wel zou breken.

In mijn (grote) kisten met trillende benzinemotoren heb ik diverse kabels naar de staart en in de vleugels lopen, die liggen voor een deel meestal wel vast, maar voor een groot deel ook niet als de kist in elkaar zit (kan ook niet, je moet de stekkers vastmaken en terug in de romp proppen) dus als dat een risico-categorietje is, dan moet ik toch eens goed gaan nadenken hoe ik dat kan veranderen. 100% zeker ben ik er niet van, aangezien van mijn huidige kisten, nog geen enkele kist meer dan 80 vluchten heeft gemaakt met bepaalde verlengde servodraden, naja, we zien het anders wel, in het ergste geval.................valt ie uit de lucht:)
 
Ik heb ook al meerder servo's verlengd en ontvanger antennes gerepareerd door er gewoon een stuk aan te solderen. En nog nooit problemen mee gehad. Wel even krimpkousjes gebruiken. Servo kabels en antenne kabels staan bij mij ook nooit onder spanning.
 
we zien het anders wel, in het ergste geval.................valt ie uit de lucht:)

Ach elk nadeel heb z'n voordeel: heb je tenminste weer ruimte om je zender op te nemen in je sig.

Zonder gekheid: gesoldeerde draden in een situatie plaatsen waar de soldering belast wordt, is vragen om problemen.
 
Ja, ik ook hoor.. daarom ook.

Ik zal heel eerlijk zijn, natuurlijk is het het mooist om de antenne in zijn geheel te vervangen, maar mits de antenne in een model ingebouwd zit (en dus neit los in de lucht hangt) en mits de antenne zelf niet onder spanning staat, kun je 'm prima gewoon solderen, is mijn mening.

Dat die soldering dan zou breken, is in mijn ogen een nonsenseadvies

Waarom is zoiets meteen een nonsensadvies als er bij jou daardoor nog nooit problemen zijn ontstaan? Er zijn nog meer modelbouwers op de wereld! Je kunt trouwens ook nooit voorzien wanneer jij zelf een keer aan de beurt bent. De eerste keer, dat dit gebeurt, is uiteraard al (op z'n minst ;)) één keer te veel! Voorzichtigheid is hier dus de moeder van de porceleinkast.

Feit is, dat het nogal vaak voorkomt, dat antennedraden stuktrillen. Vooral als ze hebben blootgestaan aan brandstof en/of brandstofdampen. Uitwendig zie je daar niets van. Hooguit, dat de isolatie een lichtere kleur krijgt op de breukplaats.
Het eerste, wat er dan ook in service bij een controle van een ontvanger gebeurt, is kijken of de antenne wel heel is. De ingangsgevoeligheid testen is niet voldoende, want daarmee kun je niet zien of een draad bijna door is.

Bij servosnoertjes heb je uiteraard veel minder kans, dat deze stuktrillen. Als dat gebeurt, dan is dat binnenin de servo, direkt achter de soldering. Bij heli's en brandstofauto's komt dat nogal eens voor. Bij een soldering halverwege het snoer zullen er niet zo gauw problemen ontstaan omdat het hier drie aan elkaar vastzittende draden betreft. Het is onwaarschijnlijk, dat die alle drie op precies dezelfde plaats gaan knikken.
 
Bij servosnoertjes heb je uiteraard veel minder kans, dat deze stuktrillen. Als dat gebeurt, dan is dat binnenin de servo, direkt achter de soldering. Bij heli's en brandstofauto's komt dat nogal eens voor. Bij een soldering halverwege het snoer zullen er niet zo gauw problemen ontstaan omdat het hier drie aan elkaar vastzittende draden betreft. Het is onwaarschijnlijk, dat die alle drie op precies dezelfde plaats gaan knikken.

Bedankt Jan, ik kan weer rustig slapen komende nacht:mrgreen:
 
Waarom is zoiets meteen een nonsensadvies als er bij jou daardoor nog nooit problemen zijn ontstaan?

Niet alleen bij mij, bij talloze modelbouwers op de hele wereld.

Feit is, dat het nogal vaak voorkomt, dat antennedraden stuktrillen. Vooral als ze hebben blootgestaan aan brandstof en/of brandstofdampen.

Dan hangen ze dus wel degelijk buiten de kist, een geval wat ik heel specifiek uitgesloten had in mijn redenatie.

Bij servosnoertjes heb je uiteraard veel minder kans, dat deze stuktrillen.

Hoezo? Waarom? Dat is wat ik bedoelde. Even goed lezen wat ik stel he, ik heb het over antennedraden die in de romp zijn weggewerkt. Die zitten in exact dezelfde ruimte en op exact dezelfde manier gemonteerd als de servodraden. Waarom zou dan een antennedraad een grote kans lopen kapot te trillen en een servodraad niet. DAT gedeelte noemde ik nonsense.
 
Niet alleen bij mij, bij talloze modelbouwers op de hele wereld.
En bij talloze (in het gehele universum) heeft dat dus al wel problemen gegeven.


Dan hangen ze dus wel degelijk buiten de kist, een geval wat ik heel specifiek uitgesloten had in mijn redenatie.
Nee, ze trillen meestal binnenin de kist stuk. Zoals ik al schreef: vlak bij de ontvanger.


Hoezo? Waarom? Dat is wat ik bedoelde. Even goed lezen wat ik stel he, ik heb het over antennedraden die in de romp zijn weggewerkt. Die zitten in exact dezelfde ruimte en op exact dezelfde manier gemonteerd als de servodraden. Waarom zou dan een antennedraad een grote kans lopen kapot te trillen en een servodraad niet. DAT gedeelte noemde ik nonsense.

Inderdaad, goed lezen! Ik had dat al beantwoord.
 
En bij talloze (in het gehele universum) heeft dat dus al wel problemen gegeven.

En aangezien jij hier de TD bent, snap ik ook niet dat iemand dat in twijfel trekt..... (jij mag de probleemgevallen immers steeds repareren:))
 
Een verklaring die ik niet afdoende vind, in Alexzzz geval waarschijnlijk ook niet, omdat die hoogstwaarschijnlijk getwist servosnoer gebruikt wat dus uit 3 losse draden bestaat.

Wat je niet begrijpt; waar het mij om gaat.. een gesoldeerde draad in een modelvliegtuig, om het even welke functie die heeft. Waarom zou een draad met 1 functie wel kapot gaan en een draad met een andere functie niet. Of; bij montage van een verkorte anttennespriet.. dan ineens kan het wel, want die antennespriet heeft magische krachten waardoor solderingen daaraan niet breken?

Feit is, dat het nogal vaak voorkomt, dat antennedraden stuktrillen. Vooral als ze hebben blootgestaan aan brandstof en/of brandstofdampen.

Dus draden die niet in de kist zitten, maar waar spanning opstaat omdat ze op z'n minst deels buiten de kist liggen.

Zal ik het anders aan je vragen. Stel ik heb een 2m F3A kist. Stel daar zit een buitenbuis van een bowdenkabel in de romp verlijmd waar de antennedraad doorligt. Het stukje tussen dat buisje en de ontvanger krijgt de draad een beetje ruimte, niet veel, maar genoeg om te zorgen dat er geen spanning opstaat.

Stel nu dat er halverwege die draad een breuk zit. Wil je dan serieus gaan beweren dat solderen daar gevaarlijk is omdat het dan breekt? Als dat inderdaad de stelling is, dan blijf ik erbij dat dat nonsense is.

De gebroken draden waar jij aan refereert; waren dat draden die geheel ingebouwd zaten of draden die ook buiten de romp kwamen?

Waar het mij om ging, ik zal het herhalen, geheel vervangen is natuurlijk de mooiste methode, daarover hoeven we geen discussie te hebben. Stellen dat solderen gewoon echt niet kan, in geen enkele situatie, is volgens mij gewoon onzin en vooralsnog heb ik geen argument gezien die dat ontkracht.

Als je antenne inderdaad buiten je kist komt, of onder spanning staat, of opgespannen door je kist getrokken is.. ja, dan heb je gelijk. Is de draad bv. ingebouwd zoals hierboven beschreven, lijkt het mij echt nonsense te beweren dat ie dan verhoogd risico op breken heeft.

Sowieso blijft het frappant dat gesoldeerde servodraden dan niet zo vaak breken, zeker temeer dat eigenlijk erger is. Als je antennedraad breekt, wil dat nog niet perse een crash inhouden, het kan zijn dat je nog ontvangst hebt. Als je servodraad breekt, weet je zeker dat die servo niet meer werkt (wat overigens nog steeds niet perse een crash hoeft in te houden).

Verder wil ik er op wijzen dat mensen met gesoldeerde antennedraden wat wel gewoon goed werkt, deze nooit naar jou zullen opsturen. Daadwerkelijke uitspraken doen over hoe het statistisch zit, kun je dus niet. Je kunt alleen aangeven dat jij wel gesoldeerde antennedraden ziet die gebroken zijn, iets wat ik volledig geloof, alleen koppel ik daar dan aan dat ze:

1) slecht gesoldeert waren of
2) onder spanning gemonteerd waren of
3) los buiten de kist geleid werden of
4) een combinatie van bovenstaande

gevallen die ik dus al uitgesloten had. Het ging mij er echt alleen om dat de wereld niet zwart/wit is, maar grijs.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een verklaring die ik niet afdoende vind, in Alexzzz geval waarschijnlijk ook niet, omdat die hoogstwaarschijnlijk getwist servosnoer gebruikt wat dus uit 3 losse draden bestaat.

Hoe ik het altijd doe met servodraden verlengen en solderen; dun krimpkousje over alle 3 de draadjes. Vervolgens een groter krimpkousje (langer dan de soldering) over het geheel van de 3 draden heen.

Dit even ter toelichting.
 
Dat gaat niet breken hoor.. tenzij je het dus onder spanning gaat monteren ;)
 
Een verklaring die ik niet afdoende vind, in Alexzzz geval waarschijnlijk ook niet, omdat die hoogstwaarschijnlijk getwist servosnoer gebruikt wat dus uit 3 losse draden bestaat.

Wat je niet begrijpt; waar het mij om gaat.. een gesoldeerde draad in een modelvliegtuig, om het even welke functie die heeft. Waarom zou een draad met 1 functie wel kapot gaan en een draad met een andere functie niet. Of; bij montage van een verkorte anttennespriet.. dan ineens kan het wel, want die antennespriet heeft magische krachten waardoor solderingen daaraan niet breken?
Alle draden kunnen stuktrillen, ook als deze aan een antennesprietje zitten. Dat gebeurt dus wel eens, zelfs bij scheepsmodellen.


Dus draden die niet in de kist zitten, maar waar spanning opstaat omdat ze op z'n minst deels buiten de kist liggen.
Dat schreef ik niet. Ik had het over draden, die aan brandstof en/of brandstofdampen blootgesteld zijn. Dat gebeurt net zo goed in het model als er buiten. De isolatie wordt dan keihard, vandaar.

Zal ik het anders aan je vragen. Stel ik heb een 2m F3A kist. Stel daar zit een buitenbuis van een bowdenkabel in de romp verlijmd waar de antennedraad doorligt. Het stukje tussen dat buisje en de ontvanger krijgt de draad een beetje ruimte, niet veel, maar genoeg om te zorgen dat er geen spanning opstaat.
Stel nu dat er halverwege die draad een breuk zit. Wil je dan serieus gaan beweren dat solderen daar gevaarlijk is omdat het dan breekt? Als dat inderdaad de stelling is, dan blijf ik erbij dat dat nonsense is.
We gaan toch hopelijk niet alle cases aan de orde stellen? Als de antenne in een bowdenkabel zit, zal 't ie minder trillen dan wanneer 't ie los in de romp ligt. Dat lijkt me vanzelfsprekend.

Verder wil ik er op wijzen dat mensen met gesoldeerde antennedraden wat wel gewoon goed werkt, deze nooit naar jou zullen opsturen.
Dat is een foute veronderstelling. Veel modelbouwers laten hun ontvangers met (on)regelmatige tussenpozen controleren. Ze vragen dan meestal zelf om een nieuwe antennedraad als ze deze een keer hebben gesoldeerd. En inderdaad: meestal zijn ze dan nog heel.

Daadwerkelijke uitspraken doen over hoe het statistisch zit, kun je dus niet.
Dat doe ik dus ook niet. Ik heb het overigens ook niet alleen over wat ik zelf zie. Er zijn nog steeds contacten met (buitenlandse) collegae, al is het een sterk uitdunnend ras.

Je kunt alleen aangeven dat jij wel gesoldeerde antennedraden ziet die gebroken zijn, iets wat ik volledig geloof, alleen koppel ik daar dan aan dat ze:

1) slecht gesoldeert waren of
2) onder spanning gemonteerd waren of
3) los buiten de kist geleid werden of
4) een combinatie van bovenstaande

gevallen die ik dus al uitgesloten had. Het ging mij er echt alleen om dat de wereld niet zwart/wit is, maar grijs.

Je vergeet:
5) domweg stukgetrild (van tijd tot tijd zelfs op volkomen onlogische plaatsen).

Juist omdat iets nooit helemaal wit of helemaal zwart is en juist omdat de ene modelbouwer de andere niet is, blijf ik er op wijzen dat antennedraden wel eens stuk trillen. Ook, dat dit meestal vlak bij de ontvanger gebeurt. Ook, dat een soldering in de draad een verhoogde kans op breuk geeft en ook, dat brandstof geen positieve invloed heeft. Uiteraard kan ik cases bedenken, waarbij het zo goed als onmogelijk is, dat iets breekt. Daar ging het echter niet om.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top