Antenne zelf verlengen na breuk mogelijk?

vergeet deze ook niet:
The ARRL Antenna Book: The Ultimate Reference for Amateur Radio Antennas, Transmission Lines And Propagation

de eerste editie is van 1939, maar we zijn al aan de 21ste editie, een superboek!

Dat klopt ! Maar het ARRL Antenna Handbook (ik heb er paar exemplaren van) is meer gericht op de praktijk. De Rothammel meer op de theorie.

Ff een oud draadje omhoog trappen,

Een van mijn 35 mhz ontvangers had een ingekorte antennedraad. Deze losgesoldeerd en een nieuwe van 1 meter op vast gesoldeerd.

Eigenlijk wil ik deze 1 meter gaan verlengen met nog 1 meter.

Kan ik dit het best doen door de twee uiteinden aan elkaar te solderen met krimpkous?
Of kan ik dit beter doen door de twee uiteinden alleen aan elkaar te vlegen en krimpkous er om te doen ?

Waarom zou je de antennedraad willen verlengen?
De antenne vormt samen met een spoel in de ontvanger een afgestemd geheel. Verandering van de lengte van antennedraad leidt tot misafstemming met spoel en dus een slechtere reikwijdte.

Maar al je toch wilt verlengen, dan kan je dat solderen en isoleren met een stuk krimpkous. Als er eventueel toch een breuk optreedt is en waarschijnlijk een betere ontvangst, dus schadelijk is zo'n breuk niet.

Maar het beste is altijd een antenne zonder solderingen, dus vervangen vanaf de print. Gebruik een goede soldeerbout voor printwerkzaamheden en een tinzuiger of zuiglitze om overbodig soldeertin te verwijderen. Let altijd heel goed op dat er geen sluiting tussen soldeereilanden ontstaat. De gevolgen hiervan zijn onvoorspelbaar.

Heb wel eens gelezen dat FPV-vliegers voor een betere reikwijdte de antennelengte vergroten. Kan me eigenlijk niet voostellen dat dit tot verbetering leidt. Maar je weet nooit...

Laatst bewerkt:
Je mag je inderdaad afvragen wat het verlengen van je antenne betekent voor je reikwijdte. In de praktijk blijkt, dat verlengen tot 150 cm wel gaat, maar dat nog verder verlengen reikwijdte kan kosten.

Nu is e.e.a. niet te berekenen of te voorspellen omdat de antennedraad slechts deel uitmaakt van een antennecircuit en eigenlijk slechts een impedantie aanpassing is. Je zult daarom dus experimenteel moeten vaststellen of er een verbetering of verslechtering optreedt. Interessant in dit verband is het experiment op RC-CAM, dat met een 72 MHz ontvanger werd uitgevoerd. Het Toshiba FM-IC, dat in deze ontvanger wordt gebruikt, vind je overigens ook in de laatste generatie fm-ontvangers van bijna alle andere fabrikanten:

RC-CAM Projects: R/C Antenna Experiments

Zoals Corrien al opmerkte: deze experimenten zijn gedaan op 72 MHz (golflengte 4 meter). Voor deze ontvangers zou een antenne lengte van 1/4 golflengte (1 meter dus) ideaal zijn. Opmerkelijk is dat 1 meter 50 beter werkt. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de rest van de setup (die trouwens realistisch is uitgevoerd). Het kan heel goed zijn dat deze ontvanger in een kist van 2 meter spanwijdte met servo's in de staart (meer draad) op een totaal andere optimale lengte uitkomt.

Maar europa vliegt op 35MHz. En dat is een golflengte van 8 meter. IK heb het niet gemeten, maar kan me goed voorstellen dat een verlenging van de ontvangstantenne bij 35 MHz tot een lengte van 2 meter goed werkt. Maar je mag die antenne niet oprollen. Dat heeft dus alleen zin als je werkelijk een antenne van 2 meter in je kist kwijt kunt. Da's een grote kist.... Toch zou het interessant zijn deze testen eens te herhalen met 35MHz.

Alhoewel ..... 2.4GHz ????

Die simpele test heb ik al gedaan met een c19 van graupner .
De zender was een mx 12 ontvangst met originele antenne ongeveer 1 km .
Dit met een top van de zender antenne wijzend naar het toestel ,zo heb ik wat veldsterkte over als ik de antenne vertikaal zou houden .
Of de zijkant er naar toe zou wijzen .
Met een verlenging van een meter was een bereik van 1,5 km goed mogelijk .
Maar je krijgt er niet minder storingen door als je de rommel niet goed in je kist hebt zitten .
En op terug weg kun je beter een rondtrekkende beweging maken ,dan ziet je ontvanger antenne de zender nog .

O ja de ontvanger zat achterop de eazy starr vlak voor het hoogte roer.

Groeten Wiebe.

Back