het Walkera 4#3 verzameltopic

  • Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Hoi allemaal .Ik vind die brusless staartrmotortjes toch wel duur in verhouding.Die Brushed tailmotortjes kosten toch bijna niets.Als je daar 4 van koopt ben je weer een jaar verder:DGr jaap
 
Laatst bewerkt:
Heren,

Ik wil jullie niet ontmoedigen, integendeel.

Jullie moeten maar eens de draadjes op Rcgroups.com bekijken van, pak em beet, een maand of 15 geleden. Daar kan je volgen hoe Junglemax (overigens de starter van dit draadje op ons forum) maanden aan het experimenteren is geweest om de hoofdmotor brushless te krijgen en de heli goedvliegend.

Experimenteren kost veel tijd en geld, maar er zijn mensen die daar hun hobbie van maken en daar erg veel plezier aan beleven, niets dan lof voor deze mensen want ze zetten de fabrikanten wel aan het denken... en dan komt Walkera zelf met een uitgebalanceerde set.

Als experimenteren niet je hobby is, zou ik gewoon nog even afwachten..

Groeten,
Paul
 
Hoi Wie kan mij vertellen wat de levensduur van een brusless motor is.??Hebben die het eeuwige leven.De as is gelagerd maar die zal er ook wel een keer aan geloven.Ik bekijk het geheel zoals het nu is nog een tijdje aan.:DGr jaap
 
Ik moet jullie eerlijk bekennen, dat het voor mij een upgrade moet zijn die echt een verbetering is ten opzichte van de brushed staart motor.
En dan ook nog eens betaalbaar en in verhouding.
4 stuks van die brushed staart motoren kosten niet eens gek zoveel geld.
Ze gaan verhoudings gewijs wel lang mee.
Ik kan jullie zeggen dat ik tegenwoordig rondjes vlieg in mijn woonkamer.
Ik geloof het bijna zelf niet, maar de HM4#3BV2 leent zich er helemaal voor.
Dat formaat van deze heli is echt te gek.
Met de staart heb ik nagenoeg geen problemen meer.
Zelfs met een Walkera 10C Lipo blijft de staart goed zijn werk doen, zelfs als de Lipo op z'n end loopt.
Dat was voorheen met de originele bladen wel anders.wat een crime was dat.
Maar nu.................toppie
Ik geniet elke dag met deze kleine dame, en haar opvolger gaat een HM4G3 worden.
Maar voorlopig nog niet, wil eerst deze van voor naar achteren kennen in haar vliegkunsten.
Vr Gr erwin
 
Helemaal eens over die brushless staartmotor: gezien de kosten niet echt interessant. Gewoon even afwachten wat Walkera zelf gaat aanbieden t.z.t.
Ik vraag me ook af of je met brushless staartmotor een beter vliegende heli hebt; ik denk het niet, want het "verloop" zal er niet mee verdwijnen.

Inmiddels heb ik er denk ik een kleine 20 vluchten op zitten en het gaat steeds beter; ik zit nu op het nivo dat ik een complete lipo in 1x kan leeghoveren, de heli overal kan krijgen waar ik dat wil (alles tail-in) en al om de as kan draaien met netjes afvangen. Ben nu voorzichtig begonnen met heen en weer zijdelings met een kleine hoek in de richting waar ik naar toe ga.
 
Heel goed van je Dennis.
Zou je straks ens kunnen proberen om een piro te maken om z'n as op dezelfde plek.
Dat uitbouwen naar cirkels en dan kun je ook hele rondjes vliegen in de woonkamer.
Ik doe dat sinds gisteren, en het valt me reuze mee hoe makkelijk de heli dat doet.
De aansturing van de staart is rap genoeg.
Wat betreft ofdat een brushless staart een verbetering zal geven ten opzichte van hoe we het nu hebben............nee, denk het ook niet.
Dan gaat het voor mij niet opwegen.
ga nu richting de 70 vluchtjes en dat nog steeds met die brushedd staart motor die ik er vorige week heb opgezet.
Motortje houdt zich super.
Heb tussentijds al de nodige crashes gehad.Paar dikke crashes, maar dat staart motortje heeft nog steeds het leven in zich.
Vr Gr Erwin
 
Jongens.........ik wilde toch nog graag wat meningen horen omtrend iets wat mij is opgevallen aan mijn HM4#3BV2.
Ik merk met heen en weer vliegen in de woonkamer dat als ik de heli met een bocht naar rechts inzet en dan de heli teveel laat kantelen (overhellen) dat de staart aansturing dan even raar gaat doen.Met raar bedoel ik dat als de heli op een gegeven moment in de bocht naar rechts indraaid en dan teveel overhelt, de staart van slag gaat.Net alsof de staart even ophoudt met draaien.
Kent iemand dit verschijnsel?
Met mijn CP heli met snaar aangedreven heckrotor geeft het geen problemen om die heli behoorlijk kantelend een bocht in te zetten.Maar ik vermoed dat het met die Gyro en de staart motor te maken heeft.
Hopenlijk kent iemand dit verschijnsel ook met zijn/haar HM4#3BV2.
Graag reacties.
PS: het fenomeen van bovengenoemd, ken ik helaas nog niet met bochten inzettend naar links met een teveel overhellende heli.Dat komt omdat ik helaas daarop nog meer moet oefenen.
Maar het viel me vanmiddag al wel op met die bochten naar rechts.
Vr GR Erwin
 
Hoi allen.De extra gewichtjes op de flybarr waar ik het over had kun je beter vergeten (als die as niet goed uitgebalanceerd is)dan belasten ze de lagertjes van de hoofdas te veel.Dan kun je lagertjes blijven bestellen.Het extra gewicht van de BR speedcontrol onder de heli op het CoG geeft de heli ook de gewenste stabilitijd.Gr jaap
 
Hoi Jaap,

Ik vond het ook al geen goed idee, die extra gewichtjes. Met de toch al hoge headspeed, kan zo'n aanpassing alleen maar tot meer slijtage van de gehele rotorkop en de lagers van de hoofdas leiden.

De door jou beoogde extra stabiliteit bereik je ook door de paddles een paar graden (4 a 5) positieve pitch te geven, dus zonder gewichtstoename. Ik heb op deze manier vorig jaar een aantal maanden gevlogen, om het hooveren wat beter onder de knie te krijgen, daarna heb ik de positieve pitch langzaam weer afgebouwd naar 0 graden.

Eea heeft bij mij, voor zover ik dat kan zien, geen slijtage aan de rotorkop of de lagers opgeleverd.

Nu nog maar een weekje wachten op mijn brushless upgrade......

Groeten,

Paul
 
Toevallig heb ik Terence net een mailtje gestuurd met de vraag of hij ook de noodzakelijke spullen (een snelle esc en converter) heeft om die tail aan het draaien te krijgen; wellicht een combotje.
Overigens heeft HobbyCity voor de helft ook een geschikt motortje...

Nog iets gehoord van Terence ???

Groeten,

Paul
 
Hoi Jaap,

Ik vond het ook al geen goed idee, die extra gewichtjes. Met de toch al hoge headspeed, kan zo'n aanpassing alleen maar tot meer slijtage van de gehele rotorkop en de lagers van de hoofdas leiden.

Paul
Hi Paul .Ja al vliegende leert men......;).En die pos pitch doen we toch al lang niet meer!:eek: Dit helitje gaat toch meer naar ons luisteren:rolleyes: IPV dat wij ons aanpassen naar zijn nukken.:cool:Gr jaap
 
Hi Paul .Ja al vliegende leert men......;).En die pos pitch doen we toch al lang niet meer!:eek: Dit helitje gaat toch meer naar ons luisteren:rolleyes: IPV dat wij ons aanpassen naar zijn nukken.:cool:Gr jaap

Hoi Jaap,

Nee, die positieve pitch, dat doen we idd niet meer, maar....... het is voor beginners met deze heli wel een hele goede tip, je leert daar enorm van, omdat ie daar gewoon veel stabieler van wordt.

Ik weet dat veel beginners dit draadje volgen, dus vandaar mijn commentaar.

Groeten,

Paul
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jaap,
omdat ie daar gewoon veel stabieler van wordt.

Groeten,

Pul
Hoi Paul.Ik betwijfel dat.Hooguit worden de stuur inputs wat verzwakt.Stabiliteit is iets anders.Meer gewicht onder de rotor op de juiste plaats het center of gravity dus geeft een betere stabilitieit.Hou me ten goede .....ik ben geen geleerde op heli gebied :rolleyes: maar ik vlieg op gevoel .Gr jaap
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jaap,

Je hebt gelijk, een inputverzwakker is totaal iets anders dan stabiliteit, maar.........

Mijn opmerking over de negatieve pitch van de paddles was bedoeld als tip voor beginnende vliegers. De heli voelt hiermee rustiger en beheersbaarder aan, iets wat iemand die nog moet leren hooveren goed kan gebruiken.

Dat ik dat dan stabliteit noem is inderdaad fout, maar een beginnend vlieger zal zijn heli "stabiel" noemen als ie lekker stilhangt, vandaar......

Groeten,

Paul
 
:D
Ps zijn je onderdelen al binnen.Ben echt benieuwd naar jou bevindingen.Gr jaap

Nee, Terence heeft me gemaild dat het aflevermoment ligt tussen de 7 en 20 dagen, waarbij de meeste bestellingen na 10 dagen binnen zijn, afhankelijk van customs-check.

Ik hoop ze dus eind volgende week binnen te hebben.

Groeten,

Paul
 
Hallo allemaal.Wil jullie toch nog even graag mijn relaas geven omtrend hoe mijn HM4#3BV2 tot op heden bevalt.
Heb er nu inmiddels ongeveer 100 vluchtjes mee gemaakt.
Veelal daarvan in de woonkamer thuis, een paar keer over in de na-avond tijdens windstil weer buiten en meerdere malen op het werk in een grote ruime hal.
Ik leer de heli gelukkig steeds beter kennen, en blijf me nog steeds verbazen over het stabiele vlieggedrag wat deze heli heeft.
Zoveel stabieler dan mijn vroegere Walkera HM004 ooit was.
Ondanks dat de staart perikelen nu wel redelijk te beheersen zijn, heb ik vooral de laatste dagen gemerkt dat als ik wat meer snelheid in de heli breng en dan vooral vlieg in grote ruimtes zoals op het werk, dat de staart van de heli dan toch echt tekort schiet.
Ik vind het werkelijk een heli die groots is in zijn doen, maar helaas is en blijft de staart toch een minpuntje.
Niet dat het mijn plezier weegneemt ofzo, maar moet er gewoon meer rekening mee houden dat ik de heli met genoeg beleidt vlieg.
Dat niet inbinden heeft me al een paar keer een heli die plots een soort van staart stuurloos gedrag krijgt opgeleverd en eindigde met een crash.
Moet jullie wel bekennen dat het formaat van deze heli echt toppie is.
Met ingetogen vlieggedrag heb ik er elke keer schik van.
Nu zat ik dus laatst te denken aan zo'n HM4G3.
Helaas nog geen HM4G3 in het echt mogen zien vliegen, maar ik heb het zware vermoeden dat zelfs die HM4G3 hetzelfde staart gedrag heeft als zijn FP broertje de HM4#3B.
Dat.......doet mij dus erg twijfelen over de aankoop straks van zo'n HM4G3.
Persoonlijk vind ik dat elke heli gewoon in elke vliegsituatie zijn staart strak moet kunnen houden.
Ben er nu onderhand wel uit dat dat niet kan met een 4in1 ontvanger waarin de Gyro ingebouwd zit en waarvan de heckrotor dmv een losse staart motor wordt aangedreven.
Daarom heb ik (ondanks nog lichte twijfel) besloten om straks toch voor een Trex 250 te gaan.
Zo'n heli kan je en buiten vliegen en binnen als de ruimte redelijk ruim is.
Grootste voordeel van die Trex 250 boven de HM4G3 is dus echt de riem aangedreven heckrotor.
Daardoor blijft die heli met bochten naar links en rechts inzettend altijd strak sturend.
Vooral het je niet hoeven in te houden vind ik dan erg fijn.
Ik weet dat beidde heli's niet echt met elkaar vergeleken kunnen worden, maar eerlijk gezegd wordt ik een beetje flauw van heli's die een beperking hebben op de staart.
Affijn, ik hou jullie op de hoogte.
Vr Gr Erwin
 
Hallo allemaal.Wil jullie toch nog even graag mijn relaas geven omtrend hoe mijn HM4#3BV2 tot op heden bevalt.
Heb er nu inmiddels ongeveer 100 vluchtjes mee gemaakt.
Veelal daarvan in de woonkamer thuis, een paar keer over in de na-avond tijdens windstil weer buiten en meerdere malen op het werk in een grote ruime hal.
Ik leer de heli gelukkig steeds beter kennen, en blijf me nog steeds verbazen over het stabiele vlieggedrag wat deze heli heeft.
Zoveel stabieler dan mijn vroegere Walkera HM004 ooit was.
Ondanks dat de staart perikelen nu wel redelijk te beheersen zijn, heb ik vooral de laatste dagen gemerkt dat als ik wat meer snelheid in de heli breng en dan vooral vlieg in grote ruimtes zoals op het werk, dat de staart van de heli dan toch echt tekort schiet.
Ik vind het werkelijk een heli die groots is in zijn doen, maar helaas is en blijft de staart toch een minpuntje.
Niet dat het mijn plezier weegneemt ofzo, maar moet er gewoon meer rekening mee houden dat ik de heli met genoeg beleidt vlieg.
Dat niet inbinden heeft me al een paar keer een heli die plots een soort van staart stuurloos gedrag krijgt opgeleverd en eindigde met een crash.
Moet jullie wel bekennen dat het formaat van deze heli echt toppie is.
Met ingetogen vlieggedrag heb ik er elke keer schik van.
Nu zat ik dus laatst te denken aan zo'n HM4G3.
Helaas nog geen HM4G3 in het echt mogen zien vliegen, maar ik heb het zware vermoeden dat zelfs die HM4G3 hetzelfde staart gedrag heeft als zijn FP broertje de HM4#3B.
Dat.......doet mij dus erg twijfelen over de aankoop straks van zo'n HM4G3.
Persoonlijk vind ik dat elke heli gewoon in elke vliegsituatie zijn staart strak moet kunnen houden.
Ben er nu onderhand wel uit dat dat niet kan met een 4in1 ontvanger waarin de Gyro ingebouwd zit en waarvan de heckrotor dmv een losse staart motor wordt aangedreven.
Daarom heb ik (ondanks nog lichte twijfel) besloten om straks toch voor een Trex 250 te gaan.
Zo'n heli kan je en buiten vliegen en binnen als de ruimte redelijk ruim is.
Grootste voordeel van die Trex 250 boven de HM4G3 is dus echt de riem aangedreven heckrotor.
Daardoor blijft die heli met bochten naar links en rechts inzettend altijd strak sturend.
Vooral het je niet hoeven in te houden vind ik dan erg fijn.
Ik weet dat beidde heli's niet echt met elkaar vergeleken kunnen worden, maar eerlijk gezegd wordt ik een beetje flauw van heli's die een beperking hebben op de staart.
Affijn, ik hou jullie op de hoogte.
Vr Gr Erwin
Erwin,

Ik heb al eerder besloten dat mijn volgende heli een Trex-250 zal gaan worden. Omdat ik hoofdzakelijk in het winterseizoen binnen vlieg (in sporthallen enz) lijkt mij de 250 een betere keuze dan een 450. Die is net even te groot om er lekker in een hal mee te kunnen vliegen. De 250 spreekt mij aan, omdat je er uiterst precies mee kan manoevreren.
Nu zou ik in de toekomst ook graag het heli-brevet willen halen. De meningen zijn verdeeld of dat met een 250 buiten mogelijk is. Als ik op filmpjes zie wat er met die Trex-250 allemaal mogelijk is lijkt het mij geen probleem om er buiten het brevet programma mee te vliegen met matige wind. Maar ik hoor ook wel de mening dat die 250 daar veel te klein voor is. Dan zou ik alleen voor het brevetvliegen een Trex-450 moeten aanschaffen. Liever niet als dat niet hoeft.
Heeft iemand hier een gefundeerde mening over?

Ik ga pas van de zomer een andere heli aanschaffen. Tot die tijd vlieg ik ook met vleugelvliegtuigen buiten en blijf binnen oefenen met de 4#3b.


Karel
 
Nu zat ik dus laatst te denken aan zo'n HM4G3.


Hoi Erwin,

Je denkt volgens mij al héél lang aan dit model, toch? Gezien je posts hier heb je al een tijdje twijfels rond de kleine CP wegens de verwachting dat het wederom een schichtige staartje heeft. Verder leuk te lezen dat de 4#3B je zo goed bevalt, hoewel, behalve het staartje dan.
Dit gedrag is al sinds afgelopen zomer regelmatig aan bod gekomen in di draadje en inherent aan de losse staartmotor icm de gyro. Niets om ons ernstige zorgen over te maken, dus de copter bevalt je of hij bevalt je niet, zo simpel is het nu eenmaal. Dat de staart het af en toe laat afweten, swah. Wel jammer dat je ondanks alle lof toch zo baalt van een heli met een beperking op t staartje... Niets is perfect, het blijft ook nog's een FP met de bekende beperking. Deze telg is qua prijs met niets te vergelijken, dat moet je met me eens zijn. Ieder ander model (meer heli) met deze eigenschappen is gewoon duurder. Aanschaf, en onderdeeltjes.

Ik hoop dat je met de Trex250 een hele mooie machine krijgt. Ook deze zal best wat aanpassingen moeten krijgen voor hij naar je zin vliegt. Hou ons op de hoogte als je hem hebt. Wie weet is het een coole aanvulling voor de anderen hier. Er staan trouwens redelijk wat draadjes op over de Trex250 hier, die heb je ongetwijfeld al gelezen.

Lees deze ook eens, Erwin. http://www.modelbouwforum.nl/threads/gebruikte-t-rex-250-a.78274#post1174630

Groetjes,

Danny

PS: vanavond bleek het weer dat ze leuk fladderd in No Wind conditions. :-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Danny.Dank voor je reactie.
Je hebt inderdaad gelijk met wat je schrijft hoor.Daar ga ik voor 100% in mee.
Hoop ook niet dat ik overkwam als iemand met een klaagzang omtrend de HM4#3B.
Want het blijft eerlijk waar een super leuke heli om mee binnen te vliegen.
Ik leer er steeds meer mee omgaan, en het is gewoon echt verslavend.
Wat betreft die keuze tussen een HM4G3 en een Trex250, daar duik ik absoluut nog even in.
Hoop binnenkort eens bij iemand langs te mogen gaan, die ze allebei heeft.
Wordt geen korte termijn werk hoor, dat ik 1 van die heli's aanschaf, maar dat er 1 van gaat komen dat is een feit.
Denk zo'n beetje eind van het seizoen.
Heb op dit moment nog 2 stuks 300 size elektro CP heli's staan, die staan te wachten om regelmatig buiten met lekker weer te worden uitgelaten.
Voor binnen, en dan vooral op het werk in de grote hal, vlieg ik dan met de HM4#3BV2.
Ik hou jullie zeker op de hoogte.
Fijne Pasen!
Vr Gr Erwin
 
Back
Top