het Walkera 4#3 verzameltopic

• Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Een staartje dat me iets teveel schud en de warm tot hete motor doet me denken dat ik iets verkeerd doe... We gaan het zien.

Groetjes,

Danny
Hoi Danny .Blij dat jij ook deze stap hebt gemaakt!Mooi hoe jij de opstelling hebt gekozen.De speedcontrol over dwars ga ik ook toepassen ik denk dat het de balans ten goede komt (en het kappie past beter).Het monteren is idd soms verwarrend met die twee voedingsstekkers ik heb hem ook van de rx afgehaald.Bij mijn heli word de staartmotor ook warmer dan ik wil en het hakkerige gedrag van de staart was bij mij ook met de eerste vluchten maar het werd minder.Het lijkt alsof er van een inloop periode sprake was.De mainmotor word bij mijn heli niet te warm maar maakt iets meer kabaal als de standaard motor.Wat vind jij van de balans vermogen/Q blades?Bedankt weer voor de fotos en ik hoop dat Paul snel op de proppen komt met zijn relaas;).Gr jaap

Hoi Jaap en de rest natuurlijk,

Tijdens de verbouwing hebben Danny en ik regelmatig via de mail contact gehad, dus mijn verbouwing is eigenlijk zo'n beetje hetzelfde verlopen. Ik heb echter nu nog de oude opstelling van de componenten, maar ga dit ook aanpassing zoals Danny dit gedaan heeft.

Na 3 korte vluchtjes (nog geen lipo-lading) en een niet heel nette landing, de heli schoof wat naar rechts over m'n laminaat, het gas was al dicht, maar hij raakte met de hekrotor een stoelpoot. Het ging niet eens hard, maar de rotor lag in tweeen. Nu heeft de oude tailrotor het afgelopen driekwart jaar al heel wat klappen gehad, maar die is nog altijd heel en heb ik er dus maar weer opgezet, ik merk eigenlijk geen verschil.

Het plastic van de Q-bladen is van een andere samenstelling dan die van de -B. Het is veel stijver en dus breekbaarder, jammer.....

Gefeliciteerd met je 4G3, vliegt ie lekker ???

Jongens...........even ter informatie voor diegene die zijn/haar 3.7V 400Mah Lipo packs van de HM4#3B gebruiken, ik laadt mijn packs sinds kort elke keer met mijn Graupner computerladers.
Met 6 minuten vliegen (ik time het) gaat er krap 300Mah terug in het Lipo pack.
Dus..........de packs willen graag tot 80% leeg worden gevlogen, dus als je dan maximaal 7 minuten zou vliegen, dan zou dat het beste voor de levensduur van je packs zijn.
Het is wel frapant trouwens dat mijn HM4G3 qua stroom nagenoeg net zoveel stroom verbruikt als de HM4#3B.
Alleen in Idle up Mode verbruikt mijn HM4G3 net iets meer, maar dat is te verwaarlozen.
Vr Gr Erwin

ff weekje weg geweest; 'hoop nieuws hierzo!
ik heb in ieder geval een week lang met m'n 300-size voor het vakantiehuisje kunnen vliegen en de 4#3B heeft ook wat vluchtjes gemaakt in het huisje

Noi iedereen,

Hier wat foto's van mijn aanpassingen:

de oude situatie

dscn0225k.jpg

dscn0226l.jpg

en hier mijn nieuwe situatie:

dscn0230.jpg

dscn0232q.jpg

dscn0234xsq.jpg

Heb de boel omgebouwd, ESC tegen de hoofdmotor aangeplakt met dubbelzijdig tape, de 4-in-1 uit het gele houdertje gehaald, de canopee past er nu probleemloos op (zoals bij de oude setting). De beide motoren worden in deze setting noch steeds maar iets meer dan handwarm. De heli hangt nu veel minder naar rechts, de ESC en alle bedrading zitten aan de linkerkant, dat helpt dus, zwaartepunt is OK. Ik heb ook de linkjes niet hoeven te verdraaien, de swash staat dus nog steeds horizontaal.

Heb ook de “oude” –B bladen en paddles er weer opgezet. Heb nu een heli die vliegt zoals in de oude setting op 3 punten is er verschil:

1 – het epileptische staartje (staart schiet 20 graden naar links of rechts, onvoorspelbaar wanneer dit gebeurt), minpunt, vind ik zeer vervelend overigens !!! Ik sta open voor oplossingen
2 – nauwelijks verloop van de staart, moet hem hooguit 2 tandjes naar links verzetten, gedurende een gehele lipo-ontlading, pluspunt, zeer blij mee !!!
3 –een boel meer vermogen, reageert veel heftiger op het gas, de heli zal buiten met een zuchtje wind, beter te vliegen zijn, pluspunt, bij indoor vliegen is dat ook heel leuk vind ik, lijkt wel een CP !

Groeten,

Paul

Laatst bewerkt:
Hallo Paul,

Dat is een flinke aanpassing!

Wat is nu het startgewicht?
Ik zie dat je de moffen aan de staartboom hebt gemonteerd. Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen. Ik heb inmiddels aluminium buis van 2,5 mm van Graupner besteld met wanddikte 0,3 mm. Het gewicht hiervan is nagenoeg gelijk aan de koolstof buis plus de moffen (plm. 0,4 gram voor 10 cm). Als ik het binnen heb ga ik uitzoeken hoe een staartboom van dit materiaal zal voldoen.

Het experiment met de micro-deans connectors moet ik nog uitvoeren. Het is bewerkelijk omdat je de connector aan de ontvanger plus alle lipo connectors moet vervangen. Komende weken heb ik niet veel tijd, dus dat zal nog even moeten wachten.

Het door jouw geraopporteerde staartkwispelen heb ik ook. Ik kocht onlangs een 4e lipo erbij. De vliegtijd was duidelijk langer dan met mijn 3 andere veelgebruikte lipo's. Het staartkwispelen zie ik vooral aan het einde van een lading. Bij de nieuwe lipo duurt het langer voordat ik het zie optreden. Mijn veronderstelling is nog steeds dat het te maken heeft met de spanningsval over de losi connector. In het draadje over de 4#3 a/b op RC groups is hier veel over geschreven. Omdat bij een brushless motor een hogere stroom kan lopen zal het probleem hier nog duidelijker naar voren komen. Oplossingen: vervangen van de losi connectors door micro-deans connectors en de 20C lipo van Terence proberen. Die zal vermoedelijk een hogere spanning overhouden aan het einde van de ontlading.

Wanneer ik mijn brushless materiaal ga bestellen neem ik er enkele 20C lipo's bij.

Ik houd jullie op de hoogte.

Iedereen succes toegewenst!

Karel

Hoi Karel,

Ik weet niet wat ie nu weegt. Ik heb niet zo'n mooi weegschaaltje met digitaal display, helaas, maar dat ie zwaarder is dat is wel zeker. In de lucht voelt hij echter lichter aan en dat komt door het hogere vermogen van de brushless motor denk ik, hij reageert veel feller op het gas.

Ben benieuwd naar jouw bevindingen met die micro-deans, als daarmee het staartprobleem is opgelost, dan ga ik dat ook doen.

Groeten,

Paul

Jongens.....leuk dat jullie er zo mee bezig zijn.Hierbij graag mij aanvulling.
dat kenmerk van als de Lipo accu leger raakt en dan de staart instabieler wordt dat ligt volgens mij niet helemaal aan die losi stekker.
Ik vlieg met 10c 15C en 20C 3.7V 400Mah Lipo's, en ze hebben naargelang hun C-waarde een eigen karakter.Dat dat te maken heeft met de C-waarde van de Lipo's moge duidelijk zijn.
Ik hoef net als Dennis tijdens de vlucht nauwelijks de staart te trimmen.Paar tikkies hooguit.
Bij de 20C Lipo's merk ik ook dat zelfs op het einde van de vlucht (8 minuten) de staart strak blijft.
De 15C Lipo heeft dit iets minder.
Dus dan zal het niet aan die Losi stekker liggen toch?
We kunnen zo met z'n allen gelukkig wel zaken langzamerhand gaan uitsluiten en daar gaat het tenslotte om toch?
Ik stond vanochtend om half 8 al buiten op het veldje te vliegen.
De Hm4#3BV2 houdt zich inderdaad erg kranig.
Het was vrijwel windstil en kon de heli nu goed uittesten hoe die zich zou houden met 'normale' vluchtjes inplaats maar van dat oeverloos hooveren binnen in de woonkamer.
Ik ben er nu uit.
Met vrijwel windstil weer is het een heli die zich 'mits' beheerst met de sticks gevlogen wordt erg goed bestuurbaar is.
Oke, de staart is nooit niet superstrak, maar met 'behouden' snelheid en bochten waarbij je de heli niet al teveel laat overkantelen, is het reuze fun.
Maar.............het blijft een FP jongens!!
Paul dacht dat het al een beetje vloog zoals een CP van dat soort formaat, maar kan je uit die droom helpen!!
Ik vlieg dus nu ook met mijn HM4G3 Brushless Metal Edition, en kan jullie vertellen dat dat wel een hele andere heli is qua vlieggedrag.
Ik kan dus zaken heel goed met elkaar vergelijken.
De HM4#3B lijkt een Coaxiaal ter vergelijking qua vlieggedrag ten opzichte van de HM4G3.
Dit zullen jullie misschien niet geloven, maar als je eens met beidde toestellen hebt gevlogen dan zul je het met me eens zijn.
Het is absoluut niet mijn bedoeling om dit Topic te vervuilen met berichten over mijn HM4G3.
Maar als jullie het goed vinden, laat ik deze heli af en toe voorbij komen ter vergelijking van onze HM4#3B.
Veel zaken komen namelijk overeen tussen beidde heli's.
Het zijn tenslotte broertjes uit dezelfde Walkera familie.
Het vliegen met de HM4G3 vanochtend nadat ik de HM4#3B had gevlogen, was een hele ervaring.
De HM4G3 heeft veel meer power en reageert 3 keer sneller in alles wat de heli doet ter vergelijking met een HM4#3B.
Ook het kunnen vliegen met de HM4G3 in Idle Up mode, doet de heli nog beter bestand tegen wind zijn.
Ik vloog beidde heli's vanochtend en toen de wind iets begon aan te trekken, kon ik ze mooi allebei vergelijken.
De HM4#3B heeft behoorlijk wat last van wind.Vooral bochten inzetten en dan de hoogte behouden.Dat dat lastig is met een FP heli zal velen van jullie alwel bekend zijn.
De HM4G3 heeft door zijn collectieve bladverstelling hier stukken minder last van.
Ook de bochten maken en draaien gaat met de HM4G3 stukken smoother dan met de HM4#3B.
Krijg het idee, dat de staart van de HM4#3B gewoonweg meer moeite moet doen om de heli met het normale vliegwerk en achtjes vliegen in het juiste gareel te houden.
Desalnietemin..............vliegt ook de HM4#3B met vluchtjes met gang erin echt behoorlijk steady.
Ik blijf me verbazen hoe deze heli's toch zo'n goed vlieggedrag kunnen neerzetten.
het zijn absoluut geen machines die alleen maar ontworpen zijn voor hooveren.
Steady en strak rondvliegen kunnen ze allebei zekers!!
Tot later voor meer updates.
Vr Gr Erwin

Maar.............het blijft een FP jongens!!
Paul dacht dat het al een beetje vloog zoals een CP van dat soort formaat, maar kan je uit die droom helpen!!Vr Gr Erwin

Hoi Erwin,

Dit was natuurlijk als geintje bedoeld !

Ik zie die jongens met een CP echter altijd gigantisch snel zo'n ding omhoog trekken. Dit kan de 4#3B nu ook veel sneller dan met de oude setup. Vandaar mijn opmerking

Groeten,

Paul

Hoi allemaal.Oow die alu staartmofjes zien er erg PROF uit!Paul ook mooi man jou oplossing voor de electronica.Ik ga hier ook nog mee aan de gang.Waarom hebben "jullie''in het geheime lab besloten om het gele omhulsel van de ESC af te halen?Gewicht besparing?;)Gr jaap

Hoi Jaap,

Dat gele ei om die RX heen vond ik al bij de oude 4#3B niet echt lekker zitten. Het zat scheef en 't pakketje SMD printjes zat er maar wat lossjes in. Dit zorgde voor trillingen in de piezo's dacht ik en heb het toen op 'n dag resoluut verwijderd. Genoegen nemend met de toename in kwetsbaarheid bleef het ding nu ook strakker vastzitten.
Toen ik de nieuwe RX in handen kreeg was het bijna exact hetzelfde. Scheef geplakt waardoor het instelpotje niet te bereiken was. Tja, daar stoor ik me vreselijk aan... Loshalen en terugplakken was leuk voor even, dus toen maar geheel verwijderd. Dus nu zit het opnieuw strak op het horizontale plaatje bevestigd.
Ergens had ik ook 'n beetje hoop dat het staartje wat strakker zou zijn, helaas.

@ Karel, die mofjes zijn idd erg mooi zég!

Groetjes,

Danny

PS: Natuurlijk zoals Paul hieronder omschrijft is het ook een voordeel dat je ietjes meer ruimte over hebt in de cockpit... ;-)

Laatst bewerkt:
Hoi heren,

Bij mij heeft met name het ruimteprobleem in de canopee een rol gespeeld bij het besluit om het gele omhulsel te verwijderen.

De Rx staat nu geheel rechts op zijn platformpje (zie mijn foto's in mijn vorige post van gisteravond), waardoor ik aan de linkerkant veel meer ruimte overhield voor de ESC.

Met het omhulsel erop is de Rx veel breder en staat dus in het midden van het platformpje. Ik kreeg dan de ESC niet recht, doordat de aansluitdraden van de servo's en motoren (aan de Rx-kant) nogal in de weg zaten. Nu past het allemaal veel beter, geen van de componenten raakt de canopee aan de binnenkant en ik kan hem er dus probleemloos opschuiven.

Ik had ook eerst de opstelling van Danny geprobeerd (die ik ook mooi vond), maar de ESC raakte toch nog links en rechts de canopee, waardoor het er op zetten toch niet lekker ging.

En Karel, idd die mofjes zijn super!!!

Groeten,

Paul

Heren,

Mijn 4#3B V2 brushless vliegt niet meer zo fijn; de staart is bijzonder onrustig
Bij vlagen is ie als vanouds, maar een beetje gas er bij om te stijgen en de neus van de heli schiet naar links; het lijkt wel alsof het staartmotortje (20 vluchten oud) het niet echt lekker meer kan bijbenen

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
Een kapotte staartmotor lijkt mij niet echt voor de hand liggend met slechts 20 vluchten; ook heeft ie nooit "klem" gezeten ofzo
Wel valt het mij op dat de hoofdmotor ietsje stakker op het maingear zou kunnen; bij handmatig draaien van de bladen slipt er soms iets, maar ik heb niet het idee dat dat zich voordoet als ik vlieg (dan zou ik het wel horen)

Laatst bewerkt:
Hoi allen,

Vanavond eens aan het stelschroefje voor de sensitivity zitten draaien en kijken wat het effect was op de uitslagen van de swash. Tussen het draaien door steeds opnieuw gebind (Tx uit en Rx uit en vervolgens beiden weer aan). Ik zie geen merkbaar verschil in de uitslagen.

dscn0232q.jpg

Zie op bovenstaande foto het onderste plastic servolinkje van de voorste stang tussen swashplate en servo; bij een volledige uitslag van de rechterstick naar beneden komt dit plastic linkje precies tot aan de bovenkant van de motor. Hoe ik ook draai aan de potmeter, er veranderd niets aan de uitslag van de servo.

Maar als ik tussen het draaien door een kort vluchtje maak, lijkt het wel of het vlieggedrag anders is, niet de reactie op de rechterstick, maar wel die van de linkerstick (gas en staartverdraaiing).....

Ik heb geen idee in welke stand de potmeter nu staat (je kan hem volledig rond blijven draaien (er zit geen nokje op wat de maximale verdraaiing bepaald), maar de staart is nu wel merkbaar rustiger geworden.

Ik ben nog niet 100% tevreden, maar de frequentie en de heftigheid waarmee hij wegschiet, zijn minder geworden.

Ben er nog niet uit of dit werkelijk invloed heeft, ga nog wat meer testen met verschillende standen van de potmeter, maar het kan ook zijn dat Jaap gelijk heeft met zijn opmerking dat eea na verloop van tijd vanzelf verdwijnt.

Wellicht zijn er mensen die hier ook mee willen experimenteren, ik ben benieuwd of jullie dezelfde bevindingen krijgen. Hoe meer we kunnen uitsluiten, hoe eerder de oplossing gevonden wordt.

Groeten,

Paul

Dennis............het kan wel zo zijn dat je staart motortje het al na 20 vluchtjes begeeft hoor.
Echt waar.
Ik heb erover gelezen en het gebeurde ook bij mij in het begin.
Daarna dat verbeterde staart motortje van Terence erop gezet.Vlieg ik nog steeds mee.En onderhand toch al dik 120 vluchtjes van elk 8 minuten maximaal mee gemaakt.
Die staart motoren blijven vreemd.
De ene doet het bijna eindeloos, en de andere kapt er vlot mee.
Oja............smeren he!!
dat asje met die hecrotor erop..............af en toe smeren met naaimachine olie.
ik koop injectie spuiten met dunne naald bij de apotheek voor 50 cent de stuk.
Naaimachine olie erin en je kunt dan de swash en de heck drup voor drup voorzien.
Letterlijk drup voor druppel.
Vr Gr Erwin

ik koop injectie spuiten met dunne naald bij de apotheek voor 50 cent de stuk.
Naaimachine olie erin en je kunt dan de swash en de heck drup voor drup voorzien.
Letterlijk drup voor druppel.
Vr Gr Erwin

Haha, ze geloven je vast niet bij die apotheek, als je zegt waar je ze voor gebruikt!!!

Paul

Back