wegdraaiende head lock gyro

Hallo,

ik heb sinds vrijdag een kds450s rtf, met dus de kds800 hh gyro, de gyro doet het naar mijn idee prima, ben een honeybee fp gewend.
maar in hh modus draait hij toch constant (erg langzaam) weg, wat moet ik daaraan doen, er zit namelijk geen proportional draaiknop ofzo op..
hoe doe ik dat?
 
Bij headlock gyro's is het erg belangrijk dat de trim (en subtrim) op 0 staat en dat je revo-mixer uit staat. Dan initialiseert je gyro op de juiste manier en eventuele afwijkingen moet je corrigeren door de lengte van de stuurstang of door de servo wat te verschuiven.

Je moet dus niet trimmen als je in HH modus bent.
 
Laatst bewerkt:
ik heb HH nooit goed gekregen op mijn KDS800 + towerpro 9g. Altijd tailwag etc.
Eerdaags eens met een andere servo proberen totdat mijn GY401 binnen is :)
 
zal het eens gaan proberen,
vanmiddag voor het eerst gecrasht, morgen even de schade opmaken.. :(

EDIT:
passen onderdelen van de hk450 op de kds450?
 
tot op zekere hoogte. Ik geloof dat de HK450 een kloon is van een andere versie TREX dan de KDS. Maar rotorkop, staart etc zal na genoeg hetzelfde zijn.
 
Ik wil je de moed niet ontnemen, maar de GY401 is geen lapmiddel tegen technische problemen.

Natuurlijk moet de staatservo goed zijn, maar zelfs dan kun je problemen houden. Ik wordtel er namelijk zelf meer op mijn KDS450S met GY401 en Futuba 3153.

De tail wag heb ik opgelost door het staartmechaniek te vervangen omdat er teveel speling op zat; wereld van verschil!

Nu heb ik er echter een probleem bij; tail bounce... na een heftige stuurbeweging zwabbert de staart om vervolgens mooi strak te blijven. Best vervelend.

Waarschijnlijk is dit op te lossen door de gain lager te zetten (staat nu op 72% op een DX6i)

Al met al ben ik al even bezig om de KDS mooi werkend te krijgen.

Het allerleukste van dit alles, vorige week de KDS8000 Gyro voor de gein op mij Honeybee King2 gezet en? rete strak. Geen drift, geen tailwag, geen tail bounce gewoon perfect :?

ik heb HH nooit goed gekregen op mijn KDS800 + towerpro 9g. Altijd tailwag etc.
Eerdaags eens met een andere servo proberen totdat mijn GY401 binnen is :)
 
tsja ik heb de gehele staart laatst vervangen, inclusief het blok waar het geheel in word vastgehouden. Buiten het vervangen van de tape onder de Gyro kan ik er mechanisch weinig meer aan doen.

Zal nog eens wat met me DX7 settings spelen, maar er gaat eerdaags wel een Futaba S9257 op :P
 
Je kunt even controleren of de speling gering is door de staartrotorbladen te bewegen. er zal altijd iets speling zitten, maar ik kon ze een paar milimeter bewegen terwijl mijn servo stil stond. De gain bij HH stand op de zender moet (bij DX6i) circa 72 zijn. Als deze bij jou veel hoger staat kun je hem iets lager zetten. Succes!
 
ik heb 3 dingen echt nodig om hem weer te laten vliegen,
tail shaft
flybar
main rotor housing

zijn die toevallig uitwisselbaar met de hk450? ga namelijk toch nog een bestelling maken voor UH
 
de tailshaft vrijwel zeker wel.
De flybar ook (waarschijnlijk 19 cm).
de rotorhousing is niet bij elk model gelijk. Mede afhankelijk van onder os bovenliggende flybar. Dus eerst goed kijken op bijv de exploded views van die andere heli.
 
waarschijnlijk is de KDS een kloon van een of andere Align. Meestal van een iets ouder type, bijvoorbeeld de 450 XL of zo. overigens verschillen de rotorkoppen van die types vrijwel niet van elkaar. Wel goed kijken of je met een 3 mm of een 4 mm featheringshaft zit. dat zou wel verschil kunnen maken.
 
Ik wil je de moed niet ontnemen, maar de GY401 is geen lapmiddel tegen technische problemen.

Natuurlijk moet de staatservo goed zijn, maar zelfs dan kun je problemen houden. Ik wordtel er namelijk zelf meer op mijn KDS450S met GY401 en Futuba 3153.

De tail wag heb ik opgelost door het staartmechaniek te vervangen omdat er teveel speling op zat; wereld van verschil!

Nu heb ik er echter een probleem bij; tail bounce... na een heftige stuurbeweging zwabbert de staart om vervolgens mooi strak te blijven. Best vervelend.

Waarschijnlijk is dit op te lossen door de gain lager te zetten (staat nu op 72% op een DX6i)

Al met al ben ik al even bezig om de KDS mooi werkend te krijgen.

Het allerleukste van dit alles, vorige week de KDS8000 Gyro voor de gein op mij Honeybee King2 gezet en? rete strak. Geen drift, geen tailwag, geen tail bounce gewoon perfect :?


Die bounce is op te lossen met de delay, opvoeren tot ie na een draai mooi strak blijft
 
Bij headlock gyro's is het erg belangrijk dat de trim (en subtrim) op 0 staat en dat je revo-mixer uit staat. Dan initialiseert je gyro op de juiste manier en eventuele afwijkingen moet je corrigeren door de lengte van de stuurstang of door de servo wat te verschuiven.

Je moet dus niet trimmen als je in HH modus bent.

Anton,

Ik wil hier toch even op reageren. Ik ben geen gyro-expert, maar volgens mij is het zo dat je een HH gyro met subtrim rustig moet zien te krijgen, m.a.w. net zo lang subtrimmen tot ie niet meer kruipt. Doe je dat, dan blijft de staart altijd keurig op koers.

Probleem bij mijn Telebee-gyro is dat na enige tijd vliegen de subtrim aangepast dient te worden om 'm weer rustig te krijgen; misschien heeft dit te maken met warm worden van de gyro ofzo. Op dat moment moet ik dan dus steeds meer gaan trimmen om de staart op koers te houden. Mogelijk is landen, uitzetten en opnieuw initialiseren ook een oplossing.
Mijn ervaring (in al mijn on-ervaring) is dus: als je gyro niet kruipt - en dat regel je met subtrim - blijft je staart op koers (en valt er dus weinig mechanisch nog te doen). Dat afregelen met subtrim sluit overigens ook aan bij wat in de handleiding staat.

Dat mechanische afregelen snap ik dus niet helemaal. Als je er voor zorgt dat (na subtrim) de servohevel min of meer in het midden staat als het verstel-bereik van je tailblades dat ook staan, doet de gyro toch de rest?
 
Dennis, mijn theorie is als volgt: als je gaat subtrimmen dan initialiseert de gyro de volgende keer bij bv +2. Maar de servo staat dan niet op +2 maar weer neutraal. Je hebt steeds een afwijking, dus je moet weer trimmen en zo herhaalt dat zich.

Bij jouw gyro zou het kunnen dat het bovenstaande niet opgaat omdat de ingangspuls een bepaalde breedte moet hebben, dan moet je idd wat gaan proberen met de subtrim. Dan is er één bepaalde stand dat hij niet kruipt.

Bij de Esky HH gyro heb ik de trim en subtrim op 0 gezet, na een tijdje gaat hij ook afwijken. Dan trim ik wel wat bij maar bij de volgende initialisatie zorg ik dat de trim weer op 0 staat.
 
Dennis, mijn theorie is als volgt: als je gaat subtrimmen dan initialiseert de gyro de volgende keer bij bv +2. Maar de servo staat dan niet op +2 maar weer neutraal. Je hebt steeds een afwijking, dus je moet weer trimmen en zo herhaalt dat zich.

Bij jouw gyro zou het kunnen dat het bovenstaande niet opgaat omdat de ingangspuls een bepaalde breedte moet hebben, dan moet je idd wat gaan proberen met de subtrim. Dan is er één bepaalde stand dat hij niet kruipt.

Bij de Esky HH gyro heb ik de trim en subtrim op 0 gezet, na een tijdje gaat hij ook afwijken. Dan trim ik wel wat bij maar bij de volgende initialisatie zorg ik dat de trim weer op 0 staat.

Wat jij beschrijft is wel herkenbaar en waarschijnlijk gewoon te wijten aan het feit dat er een goedkope, maar verder prima werkende, gyro in zit.
Ik kan denk ik beter subtrim en trim op nul zetten, trimmen met gewone trim voor de eerste vlucht en eventueel bijtrimmen.

Wat overigens wel shocking is, is dat Multiplex deze gyro ook levert voor de nieuwe Funcopter en er 80,= euro (zegge: tachtig) voor vraagt, terwijl ik er met mijn gold-membership bij HobbyCity iets van 27 dollar voor heb betaald.
Dat is dus wel een heel duur stickertje!!!
 
hee, heb nu pas door dat mijn topic weer leven in is geblazen,
even de stand van zaken voor mij:
bestelling gedaan, aantal onderdelen als de kop besteld met een bestelling bij hobbycity (inclusief nieuwe accu want die oude was echt prut, andere mensen ook problemen met de standaard meegeleverde kds accu?)
heb niet alles besteld, want flybars waren bijvoorbeeld hier in nederland goedkoper.
Zal passen, als er nog andere dingen niet passen, bestel ik die ook nog mee in Nederland..
ben dus nog niet verder met mij gyro.
maar er zijn dus meer mensen met die probleem?
ik las ook nog ergens dat de gyro (kds800) bijvoorbeeld een hbk2 superstrak houd terwijl hij op een kds450 door veel mensen als matig wordt beschouwd. Dat zou door de tailconstructie komen... weet iemand daar meer van?
 
Hallo,

Het verhaal over heading hold al dan niet mechanisch trimmen, heeft niks met initialiseren te maken, maar alles met de manier waarop, en vooral welk signaal bij de staartservo aankomt, en is alleen van toepassing als de zelfde gyro in dezelfde helicopter ook beurtelings als rate gyro gebruikt word. Gebruik je uitsluitend heading hold óf uitsluitend rate, dan kun je gewoon trimmen met de zender.

Voor de geïnteresseerden: in heading hold mode komt het signaal van de stick NIET bij de servo aan, maar blijft in de gyro hangen, en word daar als "turn rate input" gebruikt, dat wil zeggen dat de gyro zelfstandig de staart net zo lang aanstuurt tot de draaisnelheid van de heli om haar top-as overeenkomt met het input signaal wat hij van de ontvanger krijgt. Bij een gegeven stand van de (sub)trim zal de gyro dit als "nul" interpreteren, en de heli stil houden, tenminste, als gain etc goed in gesteld staan, en (temperatuur)drift buiten beschouwing gelaten word.

Deze temperatuurdrift is er overigens de oorzaak van dat de heli na een paar minuten weg gaat draaien. Alleen het hogere segment gyro's (GY 401 en hoger) hebben er (vrijwel) geen last van. Een mogelijke oplossing, is de heli eerst een uurtje op het veld te laten staan, waarvan de laatste tien minuten met ingeschakelde zender en ontvanger, voordat je gaat vliegen. Maar ik geloof niet dat dat erg practisch is (ikzelf doe dat in elk geval niet, en neem het vertrimmen voor lief, en stoor me er niet meer aan)

Zodra je omschakelt naar rate gyro, word echter wel het signaal van de stick rechtstreeks naar de servo gevoerd, met daarbij opgeteld een lineaire waarde voor de gemeten draaisnelheid (waarvan het teken zodanig is, dat de draaisnelheid tegengewerkt word). Het is nu zaak, dat je de heli in deze rate stand, mechanisch zodanig uittrimt, dat de staart niet wegdraait, om te voorkomen, dat je bij het omschakelen tussen rate en heading hold iedere keer ook je trim bij moet stellen. Nogmaals, dit mechanisch uittrimmen, is dus alleen nodig als je van plan bent allebeide mogelijkheden beurtelings te gebruiken. Zodra je alleen HH of alleen rate gebruikt, is uittrimmen via de subtrim voldoende.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Back
Top