Samen vliegen is nuttig

Ik ben nu al even lid van de RMVV, een club waar fervent wordt ge-DLGeed.

Nu had ik sinds vorig seizoen niet meer gevlogen en was Goede Vrijdag de eerste keer dat de Spinnin Birdy weer eens naar buiten ging. Op die dag had ik al het 'geluk' de nodige DLG-ers op het veld te treffen, waaronder Frans Bal en Bart Rotteveel. Prima gezelschap dus.

Nu had ik vorig seizoen al eens aangegeven dat mijn kistje niet lekker wil lopen. Het kritische oog van Bart had het probleem snel te pakken. Tipverdraaiing door het foliën of van de zon, maar in ieder geval verkeerd om.

Dat heb ik mooi kunnen herstellen en 2e Paasdag opnieuw vliegen. Een wereld van verschil. Ondanks de merkwaardige weersomstandigheden, met veel turbulentie en verwaaide termiek, eindelijk een lekker vliegend kistje. Bart kwam ook nog met een pietsie lood aan omdat hij het idee had dat dit kistje dat met dit weer wel nodig zou hebben.

En toen jawel dit:

290149e3b3d070e97.jpg


Direct in een bel en ik draai hem als een speer omhoog, aangemoedigd door mijn medevliegers. Door de toch wel stevige wind wordt de Birdy alleen ook wel flink weg gezet en ik moet de bel verlaten (later blijkt op 100m) om terug te kunnen naar het veld. Ik kom redelijk rustig aanvliegen op net geen drie minuten weet ik de Birdy zo in mijn hand te vliegen :D

Al met al geweldig. Weer als dit had ik nog niet meegemaakt. De wind van alle kanten. Kleine scherpe termiek stootjes en turbulentie die de kist gewoon op zijn kant kan gooien, vluchten waarbij de kist als een baksteen naar beneden komt en heel veel kleine bellen:

290149e3b3d09f8f5.jpg


In bovenstaande vlucht kan je leuk zien hoe vallen en stijgen elkaar afwisselen.

En het uiteindelijke resultaat:

Een goed advies met betrekking tot de tipverdraaiing.
Een hoop ervaring extra met termieken
Goed kunnen zien dat ook de PRO's worstelen met dit weer
een gemiddelde gooihoogte die van 25-30m is gestegen naar 30-35m

Voor een Bonsai van 160 gram toch niet slecht

Nee samen vliegen loont echt. Mensen bedankt.

Ruud
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hony bee king 2

:(heeft iemand een hony bee king 2
ik ben bezig om te vliegen maar ik heb er veel geklooi aan.
ik heb hem van mijn opa gekergen voor mijn rapport.

gr......
 
hee ruud!

ik heb een dlg Mimi gebouwd, en die zakt steeds weg, terwijl de snelheid er redelijk inblijft.
kan het zijn dat m'n tipverdraaing fout staat? (evenweinigmet middenrib en mischien zelfs iets omhoog!!)

ik zal is proberen m'n tippen heel iets naar beneden te richten (nachtje gewichten erop)

wat bedoel je met gooien, van 25-30, naar 30-35?
kwa techniek ofzo? ik heb de handleiding van de fling aangehouden met gooien, en moet zeggen
dat dat redelijk gaat. jammergenoeg zakt het model meteen weg op het hoogste punt, dus vlak daarvoor, stuur ik ietsje down.
mischien toch verkeerde techniek?

en een goede vraag? hoe vind je thermiek!? (niemand op de club kan me daar echt bij helpen, we zijn neit echt een dlg/hlg club)

hier kunnen we wel een vraag/antwoord topic van maken, om mensen zo te kunnen helpen als (beginnende) dlg piloot. (zoals mij:p)

groeten ike
 
hee ruud!

ik heb een dlg Mimi gebouwd, en die zakt steeds weg, terwijl de snelheid er redelijk inblijft.
kan het zijn dat m'n tipverdraaing fout staat? (evenweinigmet middenrib en mischien zelfs iets omhoog!!)

ik zal is proberen m'n tippen heel iets naar beneden te richten (nachtje gewichten erop)

wat bedoel je met gooien, van 25-30, naar 30-35?
kwa techniek ofzo? ik heb de handleiding van de fling aangehouden met gooien, en moet zeggen
dat dat redelijk gaat. jammergenoeg zakt het model meteen weg op het hoogste punt, dus vlak daarvoor, stuur ik ietsje down.
mischien toch verkeerde techniek?

en een goede vraag? hoe vind je thermiek!? (niemand op de club kan me daar echt bij helpen, we zijn neit echt een dlg/hlg club)

hier kunnen we wel een vraag/antwoord topic van maken, om mensen zo te kunnen helpen als (beginnende) dlg piloot. (zoals mij:p)

groeten ike

Als er al tipverdraaiing in een vleugel zit dan moet de achterlijst bij de tip hoger staan dan bij de wortel. Controle gaat het makkelijkst door de vleugel onderste boven voor je te houden en dan langs de onderkant te kijken.

Bij mij stond dat niet goed en bij het vliegen was dat goed merkbaar. Zodra ik een bocht ging draaien raakte de tip overtrokken. Het kistje wil dan gewoon niet stabiel zweven. Je moet wel kijken bij rustig weer en weinig turbulentie. Gisteren had ik ook vluchten waarbij de kist naa een rondje al weer op de grond lag. Dan leek het wel of de kabouters massaal mee wilde vliegen :)

Met 25-30 naar 30-35 bedoel ik dat de gemiddelde gooihoogte van 25/30 meter naar 30/35 meter is gegaan. Voor een Spinnin Bird absoluut niet slecht. Voor een MiMi is 40 meter zeker haalbaar. Gooien is inderdaad een kwestie van techniek. Het kost wat oefening om te slingeren in plaats van met kracht te willen gooien.

Termiek vinden is een kwestie van goed opletten, wat de wind om je heen doet, goed naar het vlieggedrag kijken en vooral heel veel oefenen.

Ik kan je alleen maar aanraden, DLG-ers bij jou in de buurt op te zoeken. Je kan natuurlijk altijd bij ons langs komen, maar ik wil je zeker adviseren op onze DLG dag langs te komen. De MiMi staat hier centraal en de dag is speciaal bedoeld voor de niet zo ervaren vlieger. Ik kan je verzekeren dat je op die dag een hele boel kan opsteken. Een aankondiging van de dag en verslag van de vorige dagen is op dit forum te vinden.

Ruud
 
oh het lijkt me erg leuk om een keer naar zo'n dag te gaan!

over het gooiend at snap ik ja, dat je zo 10 meter hoger gooit. moet ik dat dan aanhouden met
de wind erbij of met windstil en geen thermiek (gister half 9 s'avonds)
als er geen wind is lijkt me het opzich logisch dat je minder hard kan gooien,
ik doe nu (rechtshandig ben ik): linkervoet haaks op de rechtervoet plaatsen (afstand van 70 cm ofzo, dan draai ik de rechtervoet als het ware om de linker zodat de rechter haaks op de linker staat, met een iets grotere afstand.
daarna zet ik de linker voet parrallel aan de rechter, maar 180 graden gedraaid, tov de linker.
daarna laat ik heb los, dan kom ik ongeveer 5 a 8 meter hoger als een huis ongeveer.
eeen huis is rond de 10 meter hoog, dus het zou beter kunnen naturlik kwa worp, ik ben dan
15 jaar, dus ik zal ook wel een stukkie minder kracht hebben als een volwassene, maar ik denk
dat er aardig wat aan verbeterd kan worden kwa techniek.
moet ik de dlg launch techniek aanhouden? (van de filmpjes op youtube van f3k.nl?) eerst gebruikte ik de techniek an de fling

inderdaad,in een bocht wil hij nog wel is wegzakken, ik heb negatieve tipverdraaing, dat houd in
dat de tip juist iets omhoog staat tov de wortel, maar is even paar gewichten erop vanacht.
 
......daarna laat ik heb los, dan kom ik ongeveer 5 a 8 meter hoger als een huis ongeveer.
eeen huis is rond de 10 meter hoog, dus het zou beter kunnen naturlik kwa worp, ik ben dan
15 jaar, dus ik zal ook wel een stukkie minder kracht hebben als een volwassene, maar ik denk
dat er aardig wat aan verbeterd kan worden kwa techniek.
moet ik de dlg launch techniek aanhouden? (van de filmpjes op youtube van f3k.nl?) eerst gebruikte ik de techniek an de fling .....

Ja je moet de DLG techniek gebruiken. Als je die techniek goed gebruikt is kracht niet zo belangrijk. Probeer bij het slingeren je lichaam te zien als een veer die onder spanning staat. Je moet je bovenlichaam eigenlijk opwinden. Je arm is dan een stuk touw dat aan de vleugel vast zit. Door de draaiende beweging slinger je de kist aan dat stuk touw weg. Je arm moet dus ontspannen zijn en vooral niet met kracht weggooien. Het vliegtuig moet als het ware vanzelf loskomen. Als de kist naar links wegdraaid hou je hem te lang vast. Als de kist op zijn kan wil rollen probeer je hem nog een zetje te geven vanuit je pols. Blijft moeilijk uit te leggen. Je moet het eigenlijk gewoon zien en doen :eek:

Als je het eenmaal onder de knie hebt kom je heel snel VEEL hoger.

Ruud
 
Ik gebruik alle kracht alleen in romp en schouder om de arm zoveel mogelijk snelheid mee te geven. De arm zelf doet eigenlijk weinig (behalve hard rond gaan). Probeer je arm en pols ontspannen te houden, valt niet mee in het begin. De onderarm komt vanzelf mee omdat je elleboog niet achteruit kan buigen, dus daar hoeft geen kracht te worden gezet. Als je je onderarm vooruit wilt bewegen gaat je elleboog krom staan, en dat wil je niet. De arm moet helemaal gestrekt blijven.

Tja, thermiek vinden. Heel belangrijk maar ook moeilijk. Het is allemaal heel subtiel. Laten we even uitgaan van rustig weer. Als je bij een bel komt merk je dat je vliegtuig een beetje gaat kwispelen, bij de bel is altijd activiteit in de lucht, dat merk je aan een wat zenuwachtiger vliegbeeld. Als je stijgen tegenkomt wordt de invalshoek van je vliegtuig ineens vergroot (stroming komt nu ineens schuin van onderen ipv van voren). Je vliegtuig is stabiel en wil de invalshoek terugbrengen naar de oorspronkelijke waarde, daarom zakt de neus iets naar beneden. Andersom: als je dalen tegenkomt komt de neus wat omhoog. Dit gebeurt allemaal heel subtiel. Zorg dat je vliegtuig goed is afgetrimd zodat hij lekker uit zichzelf vliegt. Dan pas kan je deze veranderingen zien. Als je zelf continu aan het sturen bent is dat veel heftiger dan de kleine aanwijzingen van je vliegtuig.

Probeer eens het vliegpad veel 90 graden op je eigen positie te laten staan, dus wijde cirkels om jezelf vliegen. Dan zie je veel beter of je vliegtuig omhoog of omlaag gaat en de kleine pitch veranderingen dan wanneer je recht van je af of op je af vliegt.
 
... Tja, thermiek vinden. Heel belangrijk maar ook moeilijk. Het is allemaal heel subtiel. Laten we even uitgaan van rustig weer. Als je bij een bel komt merk je dat je vliegtuig een beetje gaat kwispelen, bij de bel is altijd activiteit in de lucht, dat merk je aan een wat zenuwachtiger vliegbeeld. Als je stijgen tegenkomt wordt de invalshoek van je vliegtuig ineens vergroot (stroming komt nu ineens schuin van onderen ipv van voren). Je vliegtuig is stabiel en wil de invalshoek terugbrengen naar de oorspronkelijke waarde, daarom zakt de neus iets naar beneden. Andersom: als je dalen tegenkomt komt de neus wat omhoog. Dit gebeurt allemaal heel subtiel. Zorg dat je vliegtuig goed is afgetrimd zodat hij lekker uit zichzelf vliegt. Dan pas kan je deze veranderingen zien. Als je zelf continu aan het sturen bent is dat veel heftiger dan de kleine aanwijzingen van je vliegtuig. .....

Inderdaad eerst zorgen voor een rustig en stabiel vliegende kist. Die tipverdraaiing is echt belangrijk. Aanvullend op wat Raymond al verteld over de thermiek. De kans dat je gelijk recht in een bel vliegt is natuurlijk niet zo groot. Naast het veranderen van de neusstand kan je ook aan de vleugelstand zien waar het meeste stijgen zit. Je zit in stabiele vlucht en ziet ineens de neus wegzakken. Vaak zie je dan ook een vleugel omhoog komen.Het vliegtuig wil zomaar kantelen. Dat komt omdat onder de ene vleugel meer stijgen zit dan bij de andere. Stuur dan naar de hoge vleugel toe en geef gelijk een beetje up. Als het goed is draai je dan naar de bel toe. Houdt tijdens het cirkelen je vliegtuig goed in de gaten. Let vooral op waar het meeste stijgen zit. Stuur daar naar toe en in een paar slagen zit je midden in de thermiek. Vlieg je eruit dan zie je het vliegtuig direct doorzaken en (bijna) overtrekken. Dan vlak leggen en snelheid maken op zoek naar een nieuwe bel. Let wel op dat je met een beetje wind snel behoorlijk van het veld weg gezet kan worden. Je moet goed in de gaten houden of je zonder stijgen nog met tegenwind terug naar je veld kan komen. helaas komen dit soort ideaal plaatjes niet zo veel voor en heb je altijd te maken met wind, turbulentie, thermiek en zelfs verblinding door de zon. Daarom is oefenen, oefenen en nog eens oefenen zo belangrijk. Liefst samen, want van elkaar leer je veel sneller.


[edit] zit ik net te bedenken, is het gedrag van het vliegtuig niet goed te zien aan de helling? Anders gezegd kan je aan een helling niet goed leren hoe een vliegtuig zich gedraagd in stijgende luchtstroom? Ik heb geen hellingervaring, maar Raymond wel, mischien kan hij iets zinnigs over zeggen over de vraag of hellingvliegen mee helpt thermiek te beoordelen. [/edit]

Ruud
 
Laatst bewerkt:
Nee, helling heeft niet veel zin om thermiekvliegen te oefenen denk ik. Aan de helling vlieg je continu in een stijgende luchtstroom, en die luchtstroom gaat bijna overal even hard omhoog (tenzij je wegvliegt van de helling of er naartoe, dan verandert het heel langzaam). Je ziet dus niet de veranderingen die je bij het binnenvliegen van een bel hebt (dalende lucht -> stijgende lucht of andersom en de typerende turbulentie aan de randen van de bel).

Ruud, wanneer kom je nu eens langs op Langevelderslag?
Wat voor hoogtemeter/logger gebruik jij in je mini? Ik heb wel een sky assistant vario, maar die is te groot voor in mijn dlg's.
 
inderdaad,in een bocht wil hij nog wel is wegzakken, ik heb negatieve tipverdraaing, dat houd in
dat de tip juist iets omhoog staat tov de wortel, maar is even paar gewichten erop vanacht.

@ Trampo:
Negatieve tip verdraaiing is perfect! Wel zorgen dat in beide tippen (links en rechts) even veel verdraaiing zit! Anders gaat het model rollen bij de lancering.

Door middel van negatieve tip verdraaiing zorg je ervoor dat de tip minder snel overtrekt dan de wortel van de vleugel. Hierdoor wordt het model stabieler als je een bocht vliegt.

Mijn advies is dus: leg vanavond maar geen gewicht op je vleugel om die verdraaiing eruit te halen. ;-)

Dat je model onderuit zakt kan ook te maken hebben met de snelheid waarmee je het model vliegt. Als je te langzaam vliegt, dus te veel overtrokken, dan zal het model in een bocht snel de neiging hebben om weg te zakken. In dat geval moet je niet te veel up sturen in de bocht om het model de bocht om te krijgen.


Greetz,
Jurgen
 
Laatst bewerkt:
Jurgen, ik begrijp uit Trampo's verhaal dat zijn tippen juist omhoog gedraaid zijn ipv omlaag. Verkeerd om dus, dan juist wel tip-stalls. Hij ziet tippen omlaag als positieve tipverdraaiing. Toch, Trampo? Als het al verdraaid is moet de tip wat voorover gekanteld zijn tov de wortel.
 
mijn tip heeft een grotere instelhoek als de wortel, dus als de wortel rechtvliegt, vliegt de
tip eigelijk naar boven. en dit is volgens mij niet goed (of ik ben gek:p)

waar en wanneer heb je de meeste thermiek? ik wou proberen is aandkomende donderdag ochtend, of zaterdag ochtend op het weiland te proberen.
naar mijn gevoel zit er wel thermiek op het veldje, omdat het vliegtuig haast niet daalt,
dit was dan pas om half 4 's middags. dus de zon stond al iets minder hoog aan de hemel
dat merkte ik doordat ik grote rondjes vloog rond het veldje, en dat ik naar mijn idee neit erg daalde.
na een worp zakt hij trouwens weg als ie op het hoogste punt zit. down sturen vlak voor de stop?

toch maar gewichten erop doen vanavond lijkt mij, ik heb geprobeerd water aan de odnerkant van de vleugel te doen,
om te zorgen dat de achterkant van de tips naar boven komt te staan, maar jammergenoeg trok dat vanzelf weer terug, m'n instelhoek op de tip is nu ongeveer gelijk aan de wortel.

groeten ike
 
Om je over thermiek te vertellen heb ik helaas te weinig ervaring met modelzweven. Maar ik kan je wel het boek "Thuis in de lucht" aanraden. Hier staat op micro niveau (dus per veldje) beschreven waar je het beste kan zijn voor thermiek. Het verhaal is duidelijk geschreven en geeft je wat meer inzicht en achtergrond in de luchtbewegingen.

Groeten,
Ton

PS: als je geen lezer bent, ook prima! In de praktijk valt alles ook goed te leren!
 
net even tipverdraaiing in het model gebracht, onder/achterkant van de vleugel tippen (buitenste 20 cm)
helemaal nat gemaakt met water, en het model op de kop gelegt, en paar plakband houders erop.
na een uurtje was de vleugel weer droog, en heb natuurlijk meteen het model getest!
wat een verschil! ongelovelijk! hij kan nu slomer vliegen zonder weg te zakken, ook zakt hij
niet meer weg in een bocht, de bochten zijn dus ook slomer te vliegen, een wereld van verschil!

nu was de mimi alleen een beetje neuslastig, (en het hoogteroer staat standaard iets omhoog!) dus als ik het hoogteroer goed zet,
kan er mischien nog wel 2 gram lood uit!

ik bedank degene(n) die hier heeft gezegt dat er tipverdraaing in moet, echt bedankt!

groeten ike
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ruud, was je gister ook op de RMVV?

Jazeker, de hele middag tot een uur of vijf. Met de rood/gele Birdy :p

net even tipverdraaiing in het model gebracht, onder/achterkant van de vleugel tippen (buitenste 20 cm)
helemaal nat gemaakt met water, en het model op de kop gelegt, en paar plakband houders erop.
na een uurtje was de vleugel weer droog, en heb natuurlijk meteen het model getest!
wat een verschil! ongelovelijk! hij kan nu slomer vliegen zonder weg te zakken, ook zakt hij
niet meer weg in een bocht, de bochten zijn dus ook slomer te vliegen, een wereld van verschil!

De MiMi hoeft geen tipverdraaiing te hebben, maar als die er verkeerd om inzit merk je dat met dat onrustige vlieggedrag. Bedank de Materiaalverzamelaar (Bart) maar, want die wees me er op bij mijn kist. Ik ben net nog even gaan vliegen en ja die paar graden maken een wereld van verschil, zoals ik je al zei :p

Nee, helling heeft niet veel zin ...

Ruud, wanneer kom je nu eens langs op Langevelderslag?
Wat voor hoogtemeter/logger gebruik jij in je mini? Ik heb wel een sky assistant vario, maar die is te groot voor in mijn dlg's.

Dat dacht ik al, maar jij weet dat veel beter. Lijkt wel of het niet mag hè die helling. Elke keer is er weer iets dat er tussen komt. Nu heb ik alleen nog de Birdy (160 gr) en binnenkort ook een Mimi. die staat op stapel. Dus veel helling spul is het niet, maar jij weet wel wanneer het zou kunnen, laten we het maar blijven proberen :worship:;)


[hoogtemeter]

Ik heb de Ram3 van Soaring Circuit. Gewoon in een vrij kanaal van je ontvanger en werken, weegt 1,5 gr en is megaklein. Stop je zo in elke DLG romp. Komt inclusief USB adapter op ongeveer 85 euro met verzenden. Een echte aanrader!!

Ruud
 
Laatst bewerkt:
Samen vliegen is ook heel leuk

Ruud,

Graag gedaan....tja en dat van die tipverdraaing, dat stamt nog uit de tijd van balsa vleugels met tissue en spanlak ...ik heb wat afgestoomd om de vleugels goed te krijgen..:)
Cheers

Bart
 
Ruud,

Graag gedaan....tja en dat van die tipverdraaing, dat stamt nog uit de tijd van balsa vleugels met tissue en spanlak ...ik heb wat afgestoomd om de vleugels goed te krijgen..:)
Cheers

Bart

Tsja het is gewoon onvoorstelbaar om te zien wat een verschil dat maakt, ook al ben ik volkomen bekend met de theoretische achtergrond :eek:

Maar nog veel mooier vind ik dat we dit forum hebben kunnen gebruiken om ook gelijk ike (trampo) te helpen met hetzelfde probleem. Weer een DLG-er in de gelederen die in de leer is met een mooi lopend kistje :thumbsup: We hebben het wel mooi over een 15 jarige, die, ik weet niet of je het filmpje al gezien hebt, alleraardigst vliegt.

Ruud
 
Back
Top