
Vanavond mijn Carrera ASW17 aan de nieuwe hoogstart (R2hobbies.com - 90 Meters RC Glider Sailplane Bungee Launcher, New Arrivals, rcps71901, 10 meter elastiek en 80 meter lijn) omhoog proberen te trekken. De wind was al een stuk minder dan vanmiddag, mogelijk ook te weinig.
Voor mijn gevoel ging de ASW te steil omhoog waardoor de snelheid er snel uitging. Hij kwam denk ik hooguit zo'n 20 meter hoog, veel te weinig hoogte en dan was de snelheid er ook behoorlijk uit, dus een beetje duiken en met een hoop geluk de ASW weer aan de grond gezet. De volgende start iets verder achteruitgelopen, maar ook toen te weinig hoogte en veel te weinig snelheid waardoor ik niet een mooi glijpad kon krijgen en de ASW met een hoek van zo'n 40-45 graden op de grond terechtkwam
Nu kan de Carrera ASW een behoorlijke klap hebben, maar ik moet er niet aan denken dat ik een soortgelijke hoogstart straks met mijn nieuwe (nog op te halen) Grunau Baby ga krijgen.
Dus graag even jullie reactie op de volgende vragen
1) Op de romp is aan beide zijden een markering gezet, zo ongeveer op 7,6cm van de voorkant van de vleugel, koorde van de vleugel is 22cm. Ik heb het zwaartepunt zonder na te meten op dit punt gezet. Nu ik de maten heb opgemeten heb ik het vermoeden dat dit behoorlijk ver naar achteren is, of valt dat wel mee?

2) Kijkend naar deze foto, kan het zijn dat de starthaak te ver naar achteren zit?
3) Hoe hoog is bij jullie de paal waar de hoogstartlijn aan zit, in de uiterwaarden waar ik vlieg staat het gras nogal hoog waardoor het elastiek niet gemakkelijk boven de grond te krijgen is op die afstand. Kan het probleem daar in zitten?
4) Gewicht van deze ASW17 is 1605gram. Toestel heeft een span van 223cm. De webshop waar ik de hoogstart heb gekocht geeft aan dat de lijn voor zwevers van 2 meter of minder is. Waardoor wordt zoiets bepaald? Kan het zijn dat de ASW daardoor niet snel genoeg omhoog gaat?
5) Zou de ASW met dit gewicht gewoon meer wind nodig hebben? Vanavond was hooguit windkracht 2 is mijn inschatting.
Graag jullie reactie.
Laatst bewerkt: