Carrera ASW 17

Foto-UX3AEEEA-D.jpg

Vanavond mijn Carrera ASW17 aan de nieuwe hoogstart (R2hobbies.com - 90 Meters RC Glider Sailplane Bungee Launcher, New Arrivals, rcps71901, 10 meter elastiek en 80 meter lijn) omhoog proberen te trekken. De wind was al een stuk minder dan vanmiddag, mogelijk ook te weinig.

Voor mijn gevoel ging de ASW te steil omhoog waardoor de snelheid er snel uitging. Hij kwam denk ik hooguit zo'n 20 meter hoog, veel te weinig hoogte en dan was de snelheid er ook behoorlijk uit, dus een beetje duiken en met een hoop geluk de ASW weer aan de grond gezet. De volgende start iets verder achteruitgelopen, maar ook toen te weinig hoogte en veel te weinig snelheid waardoor ik niet een mooi glijpad kon krijgen en de ASW met een hoek van zo'n 40-45 graden op de grond terechtkwam

Nu kan de Carrera ASW een behoorlijke klap hebben, maar ik moet er niet aan denken dat ik een soortgelijke hoogstart straks met mijn nieuwe (nog op te halen) Grunau Baby ga krijgen.

Dus graag even jullie reactie op de volgende vragen

1) Op de romp is aan beide zijden een markering gezet, zo ongeveer op 7,6cm van de voorkant van de vleugel, koorde van de vleugel is 22cm. Ik heb het zwaartepunt zonder na te meten op dit punt gezet. Nu ik de maten heb opgemeten heb ik het vermoeden dat dit behoorlijk ver naar achteren is, of valt dat wel mee?

Foto-O4PYBR7T-D.jpg

2) Kijkend naar deze foto, kan het zijn dat de starthaak te ver naar achteren zit?

3) Hoe hoog is bij jullie de paal waar de hoogstartlijn aan zit, in de uiterwaarden waar ik vlieg staat het gras nogal hoog waardoor het elastiek niet gemakkelijk boven de grond te krijgen is op die afstand. Kan het probleem daar in zitten?

4) Gewicht van deze ASW17 is 1605gram. Toestel heeft een span van 223cm. De webshop waar ik de hoogstart heb gekocht geeft aan dat de lijn voor zwevers van 2 meter of minder is. Waardoor wordt zoiets bepaald? Kan het zijn dat de ASW daardoor niet snel genoeg omhoog gaat?

5) Zou de ASW met dit gewicht gewoon meer wind nodig hebben? Vanavond was hooguit windkracht 2 is mijn inschatting.

Graag jullie reactie.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat de verhouding elastiek - lijn niet niet klopt.

Jaren geleden vloog ik ook met een zwever, een Dalmation Lady (nog steeds intact trouwens), spanwijdte 2 meter en startgewicht 900 gram.

Wij gebruikten op de vliegclub een startlijn van 150 meter (50 meter elastiek en 100 meter nylon lijn). Die startlijn rekten we op naar een dikke 200 meter, trekkracht zo'n 8 a 10 kilo.

Dan kom je aan een starthoogte (als je met een kleine duik van de startkabel afgaat) van circa 150 meter. Dan kan er weinig misgaan, je hebt tijd zat om een correcte landing ui te voeren.

Zonder thermiek vloog ik dan circa 4 minuten, met goede thermiek was dit soms wel een uur met een maximaal bereikte hoogte van zo'n 700 meter. Op die hoogte ga je wel down-rudder geven, want je ziet hem nauwelijks meer.

Groeten,

Paul

ik gok zo even snel op OF meer wind (dan kan je zelfs zonder elastiek :) )
OF een sterkere lier. een zwever tot 2 meter is een beetje een vage beschrijving natuurlijk. Veel beginnerszwevers van rond de 2 meter zitten nog onder de kilo. Gok dat ze dus meer zoiets bedoelen op die lier.

Hoi,
Je hoogstart is véél te licht voor je zwever. Dat is het eerste.
Ten tweede, normaal gesproken heb je een verhouding van ongeveer 1/3 elastiek op de lengte van de lijn. Bijvoorbeeld: 100m lijn en 30m elastiek.

Zeker als er weinig wind is heb je het elastiek nodig anders kom je nergens. Als het stevig waait kun je gerust jouw lier gebruiken, dan zorgt de wind wel voor de vliegsnelheid.

Nu de grap, die lijn kost natuurlijk niks. Dat elastiek is erg duur. En wat doen ze bij jouw lier? Heel veel lijn, en 1/3 van de lengte elastiek die er bij hoort. Da's makkelijk verdienen :-)

Hierbij 3 filmpjes met dezelfde lier (de standaard van Conrad: Startsysteem standaard. Voor zweefvliegtuigen met 500 - 1200 g vlieggewicht en een spanwijdte van 1500 - 2500 mm) Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

1. Weinig wind, Salto van 230cm en 1400 gram. Gaat wel omhoog maar het houdt niet over.

2. Dezelfde Salto met een stevige wind. Gaat als een speer omhoog.

3. Een Cirrus van 3 meter en 1750 gram. Gaat met flinke wind ook prima zoals je ziet.

Moraal van het verhaal: wacht op wind of koop een betere hoogstart. die van Conrad kan al zou ik voor jouw toestel de zwaardere versie nemen. Die ga ik ook nog aanschaffen om ook bij weinig wind een beetje omhoog te kunnen komen.
Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

Laatst bewerkt door een moderator:
4) Gewicht van deze ASW17 is 1605gram. Toestel heeft een span van 223cm. De webshop waar ik de hoogstart heb gekocht geeft aan dat de lijn voor zwevers van 2 meter of minder is. Waardoor wordt zoiets bepaald? Kan het zijn dat de ASW daardoor niet snel genoeg omhoog gaat?

Ik heb geen ervaring met dit soort starts, maar ik vind 1600 gram voor een zwever van 220 cm behoorlijk zwaar. Het zwevertje op het filmpje op de website weegt vast niet meer dan 750 gram.
Het feit dat ze zeggen dat dit elastiek geschikt is voor "gliders of 2 meter or less" is wat misleidend. Je zou daar, met wat kwade wil, uit kunnen afleiden dat je er dus een zwever van vijf kilo mee kan starten, als-ie maar niet meer dan twee meter span heeft...
Volgens mij is je toestel dus gewoon te groot / zwaar.

Ah, Arjan was me weer eens voor... :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Nog even je vragen:
1. Is niet ongebruikelijk, wijkt in ieder geval niet af van wat ik bij mijn zwevers heb (je begint op ongeveer 35% van de wortelkoorde, ik ben zelf naar achter gegaan tot 37% - toevallig bij vrijwel allemaal zonder dat ik het expres heb gedaan) Jij zit op 29% - eerder wat ver naar voren dan ver naar achter.
2. Haak zit goed al zou hij iets verder naar achter kunnen. Als je vanuit het zwaartepunt onder je vleugel een lijntje trekt onder een hoek van 20 tot 30 graden schuin naar voren moet je ongeveer bij de haak uitkomen. Verder naar achter gaat hoger maar instabieler, verder naar voren geeft een vlakkere start maar minder kans dat je er vanaf schiet..
3. Ik vlieg ook in hoog gras. Liefst haak ik de lijn aan een afrasteringspaaltje. Als dat niet kan gewoon met een haring in de grond. als het elastiek los boven de grond komt te hangen rek je het wat makkelijker uit natuurlijk.
4. (al beantwoord)
5. Ja. Of een zwaarder elastiek.

Laatst bewerkt:
Dus graag even jullie reactie op de volgende vragen

1) Op de romp is aan beide zijden een markering gezet, zo ongeveer op 7,6cm van de voorkant van de vleugel, koorde van de vleugel is 22cm. Ik heb het zwaartepunt zonder na te meten op dit punt gezet. Nu ik de maten heb opgemeten heb ik het vermoeden dat dit behoorlijk ver naar achteren is, of valt dat wel mee?

2) Kijkend naar deze foto, kan het zijn dat de starthaak te ver naar achteren zit?

3) Hoe hoog is bij jullie de paal waar de hoogstartlijn aan zit, in de uiterwaarden waar ik vlieg staat het gras nogal hoog waardoor het elastiek niet gemakkelijk boven de grond te krijgen is op die afstand. Kan het probleem daar in zitten?

5) Zou de ASW met dit gewicht gewoon meer wind nodig hebben? Vanavond was hooguit windkracht 2 is mijn inschatting.

Graag jullie reactie.

Vraag 1: Dat zwp zal wel goed zitten.

Vraag 2: voor mijn gevoel zit de starthaak te ver naar voren. De starthaak hoort ongeveer 1 tot 2 cm voor het zwp te zitten. Zelf heb ik een SAGITTA, waarvan de starthaak achter het zwp zit maar dat gaat te hard naar boven.

Vraag 3: mijn startlijn zit niet vast aan een paal, maar aan een gedraaide pen in de grond. Lengte 30 meter rubber en 100 meter nylon.

Vraag 4: Zou kunnen, maar eventueel de startlijn iets meer uittrekken. Het ligt aan de dikte van het elastiek/rubber.

Vraag 5: Wat meer wind kan geen kwaad voor een wat zwaardere kist.

Succes, JH

Vraag 2: voor mijn gevoel zit de starthaak te ver naar voren. De starthaak hoort ongeveer 1 tot 2 cm voor het zwp te zitten. Zelf heb ik een SAGITTA, waarvan de starthaak achter het zwp zit maar dat gaat te hard naar boven.

Daar is wel een soort van rekensommetje voor:

De starthaak ligt 20 tot 30 graden voor het zwaartepunt onder de romp. (als je tenminste begrijpt wat ik bedoel).......

JH

Laatst bewerkt:
Vraag 2: voor mijn gevoel zit de starthaak te ver naar voren. De starthaak hoort ongeveer 1 tot 2 cm voor het zwp te zitten.

Dat zal je zo niet kunnen stellen; de hoogte van de romp speelt ook mee.
Haak 2 cm voor het CG, met een romp van 3 cm hoog, of van 8 cm hoog, heeft een heel ander effect... met name in het begin natuurlijk.

Dat zal je zo niet kunnen stellen; de hoogte van de romp speelt ook mee.
Haak 2 cm voor het CG, met een romp van 3 cm hoog, of van 8 cm hoog, heeft een heel ander effect... met name in het begin natuurlijk.

Je hebt gelijk . Zie ook het rekensommetje:oops:

Bedankt voor alle reacties. Als ik het 2e en 3e filmpje van Arjan zie gaat mijn ASW misschien niet eens zo extreem steil omhoog.

Ik moet dus een andere hoogstart gaan kopen.

@Bart: De Carrera is inderdaad behoorlijk zwaar, komt vooral door die (volgens velen onverwoestbare) romp. Maar hij schijnt toch erg mooi te vliegen.\

Groeten,

Johan

Vlakbij Arnhem, dus redelijk dicht in de buurt. Lijkt me leuk om het eens samen te proberen!

Groeten,

Johan

Ps. de foto mag ook in het fotoalbum voor de VGG, deze gaat zeker mee op 17 mei. De Barracuda hoop ik nog op tijd klaar te krijgen en de Grunau Baby gaat waarschijnlijk ook mee, al weet ik niet of ik daar al mee durf te vliegen, ik ben gewend aan de backup van een motor, vandaar :-)

Laatst bewerkt:
Nog even je vragen:

2. Haak zit goed al zou hij iets verder naar achter kunnen. Als je vanuit het zwaartepunt onder je vleugel een lijntje trekt onder een hoek van 20 tot 30 graden schuin naar voren moet je ongeveer bij de haak uitkomen. Verder naar achter gaat hoger maar instabieler, verder naar voren geeft een vlakkere start maar minder kans dat je er vanaf schiet..

Dus bij de oudere zwevers, waar de (ontkoppel-)haak in de neus zit heb je een nog sterker en langer elastiek nodig?

je kunt de neushaak niet gebruiken bij een elastiekstart. De neushaak is voor slepen achter een ander vliegtuig aan...

Die ASW zou standaard ca. 1550 gram moeten wegen. Die van jou is dus ietsje zwaarder.
De romp is daarvan inderdaad een belangrijke oorzaak want de vleugels zijn zeer licht. Er zal waarschijnlijk ook een behoorlijke hoeveelheid lood in zitten? Verder is dit toestel (op het profiel na) volgens mij grotendeels identiek aan mijn Favorit en dit doet het uitstekend aan de lijn (en huckepack :) ). Ik zal de positie van mijn haak eens bekijken.

Vanavond een paar mooie vluchtjes met Arjan gemaakt met behulp van zijn hoogstart. We zijn er achter gekomen dat de hoogstart van R2hobbies inderdaad leuk is voor kleinere zwevertjes, maar niet geschikt voor kistjes van meer dan een kilo.

De ASW gaat aan de middelzware hoogstart van Conrad met een klein beetje wind prima omhoog. Er was wel redelijk wat downtrim nodig om het model op snelheid te houden. Nadat Arjan een paar keer had opgegooid was het mijn beurt om de ASW het luchtruim in te laten glijden. Net die keer had ik voor de start niet nog eens de reactie van de roeren gecontroleerd, de ASW gaat omhoog breekt uit en gaat er als een vrijevluchtkist vandoor. Gelukkig hadden we downwind behoorlijk de ruimte en heeft de ASW zichzelf netjes op een akker aan de grond gezet.

Foto-GMTY83TN-D.jpg

Op de foto ziet het er dramatisch uit, maar er is niets aan de hand. De gebogen alu pennen waren gewoon omgedraaid en konden gemakkelijk weer teruggedraaid worden. Als de electronica me niet in de steek had gelaten had ik daarna nog een paar vluchtjes kunnen maken.

Ik moet nog even uitzoeken waardoor ik een storing had. Dit is de eerste keer dat de 2.4ghz me in de steek lijkt te laten.

Nu geen tijd meer voor de filmpjes, die komen morgenavond.

De haak lijkt op een prima plaats te zitten, volgens Arjan.

Back