Hey iedereen!
Zo, dan "eindelijk" even een reactie van mij!
Ik heb vrijdagavond de maiden gedaan en was pas 23:00 weer terug. Daarna nog even snel wat dingetjes bij elkaar gepakt voor de volgende dag, voor een demo bij het evenement "Tante Ju Tag 2009", te Leer (Duitsland). Ik ben de volgende ochtend om 8:15 weer van huis vertrokken, dus heb ik geen tijd gehad even mijn bevindingen te posten...
Afgelopen vrijdagavond dus de maiden gedaan op de vliegbasis te Leeuwarden. Vooraf nog even een rangecheck voor mijn nieuwe 2.4 GHz set gedaan, maar dat bleek al snel goed te zijn. We hebben de motor ook nog even iets terug (of af~) gevoerd, omdat 15 kg thrust voor de Elan eigenlijk veel teveel is. Met een stuk touw (langs de bovenkant van de beide achterwielen) aan een digitale veerurnster, hebben we de thrust op bijna 11 kg terug geregeld. Dit bleek bij 110.000 rpm te zijn. Voor de toekomst heb ik dus nog 9.000 rpm (4 kg. thrust) over...
Daarna nog even de pneumatiek op druk en "gaan met die banaan"! Wat was dat een kick, ongelofelijk!

Ik was blij dat ik Peter als backuppiloot naast me had staan, anders had ik waarschijnlijk nóg meer stress gehad! Wat Peter hierboven ook al vertelde, vliegt de Elan fantastisch! Bij half gas is de manoeuvresnelheid ongeveer gelijk aan mijn Extra 300 (die overigens redelijk grote roeruitslagen heeft

) en ligt 'ie als een blok in de lucht. Je kunt goed merken dat dit een hele andere categorie kist is, dan wat ik hiervoor allemaal gevlogen heb. Vooral het gewicht is wennen (11,5 kg zonder peut), wat in de landing nogal "doorzet"... Op downwind kan de gasstick al naar idle en kun je de rest van het circuit gewoon uitzweven! Overigens heb ik nog niet de flaps geprobeerd, om niet teveel variabelen in de vlucht te gooien. Eens kijken of ik dat komende week kan uitproberen.
De eerste landing was overigens even schrikken: vlak na het moment dat het neuswiel de grond raakte, schoot de hevel (van de poot naar de as van het neuswiel, geen idee hoe dat exact heet) los, omdat de inbusbout achter één van de bussen nog niet vastgedraaid zat. Deze heb ik bij de bouw helemáál niet gezien... Het resultaat is een redelijk vlak geschuurde hevel, dus zal ik deze zometeen maar weer even bij Sandor bestellen.
De tweede landing was ook niet naar tevredenheid; toen ik het neuswiel aan de grond zette, schoot de kist meteen naar rechts (misschien ook nét iets te vroeg geremd?). En als je dat probeert te corrigeren, dan gaat dat dus 3 keer van links naar rechts en weer omgekeerd, met als resultaat wat geschaafde wingtips. Gelukkig had ik die "leerlingblokjes" onder de wingtips gelijmd; deze hebben al heel wat energie opgevangen... De tips vallen prima te herstellen, zelfs naar tevredenheid van zo'n ontzettende pietlut als ikzelf!
De derde vlucht was dus gistermiddag op het vliegveld van Leer (D). Ik had al een poos geleden beloofd dat ik daar e.e.a. zou laten zien, vandaar dat ik ook zo snel mogelijk de Elan klaar wou hebben. Alle (geschatte 300) toeschouwers keken hun ogen uit, alleen al toen ik de kist startte! Veel mensen kennen het Jet-modelvliegen niet, dus dat maakte alles meteen nóg een stuk specialer. De start ging perfect, de vlucht ook; Peter heeft ook nog even een paar leuke kunstjes ~ én een 300+ km/h pass laten zien, wat op de achtergrond veel "Oeh's" en "Aaah's" opleverde!

Maar ook deze landing ging niet naar eigen volle tevredenheid; ik heb daarbij gewacht totdat álle wielen op de grond stonden vóór ik begon te remmen, maar weet nu nog niet of het nu door het remmen komt dat de kist wil uitbreken, of dat het de uitlijning van het neuswiel is... Ik schoof vlak voor stilstand het gras is, vlak naast de baan. Volledig zonder schade, maar wél op 50 cm van zo'n lichtpaaltje af!

Dat zijn en blijven ook nét magneten...
Al met al dus hele positieve berichten! Ik heb nog een aantal dingetjes aan te passen, maar daar was ik vooraf ook wel vanuit gegaan. Zo ga ik ook nog extra ventilatieroosters in de kap maken ter hoogte van de achterkant van de tank tot op 1/3 van het begin van de motor. Mijn Boostertje trekt nl. de hele romp vacuüm, wat goed te zien is aan de enigszins afgeplatte kap (helemaal als deze door de "kachel" verwarmd wordt). Tijdens een vlucht zal dit niet zoveel uitmaken, maar bij taxiën is het wel fijn om de motor even wat meer lucht te gunnen. Daarnaast dus nog even kijken of ik dat gedoe met m'n neuswiel goed krijg en de wingtips even opnieuw folieën. Misschien doe ik ook nog even wat transparante canvastape op de onderkant van de tips, om nog even een wat grotere buffer aan te leggen. Daarnaast ga ik nog de downthrust (de nozzle van de motor een klein beetje naar beneden laten wijzen, wat mij is geadviseerd) weer terugdraaien. Bij vol gas heeft de Elan nu de neiging naar beneden te gaan, wat niet erg prettig vliegt. Wellicht kan ik dan ook weer iets minder hoogtetrim geven, waardoor alles wat meer in balans is.
Tot zover mijn eerste bevindingen. Ik heb zelf geen foto's kunnen nemen, maar zodra ik wat ontvang zet ik het in dit draadje. Dan maar hopen dat ik tegen die tijd weer foto's kan toevoegen aan mijn albums...
~Jolmer