De bouw van een Boomerang Elan

Ha Jolmer,

enthousiast geworden door jouw enthousiasme heb ik vier weken terug ook een Elan bij Sandor opgehaald, en vandaag tussen enorm dreigende wolkenmassa's toch ff gemaidenend.
tsjonge wat een lekker vliegende kist en wat een gigantisch verschil met de Velox die ik eerst vloog, dit is tenminste een kist waarmee je lekker en compleet relaxed kan vliegen en die je tijdens de landing wél normaal uit kan flairen,
tot op een meeting, Pampa Jet Power etc. etc.

Frank

Hee Frank,

mooi man dat je dat ook weer tot een goed einde hebt gebracht.

Binnenkort zie ik jouw dus ook op de hei :?: ;-)

Grt,
Berto.

Ha Jolmer,

enthousiast geworden door jouw enthousiasme heb ik vier weken terug ook een Elan bij Sandor opgehaald, en vandaag tussen enorm dreigende wolkenmassa's toch ff gemaidenend.
tsjonge wat een lekker vliegende kist en wat een gigantisch verschil met de Velox die ik eerst vloog, dit is tenminste een kist waarmee je lekker en compleet relaxed kan vliegen en die je tijdens de landing wél normaal uit kan flairen,
tot op een meeting, Pampa Jet Power etc. etc.

Frank
Hey Frank,

Super dat je er nu ook één hebt! Goed om te horen dat mijn enthousiasme ook op schrift doorkomt... :D Ik hoop dat je bij de bouw van de Elan wat aan dit draadje hebt gehad?

En nog van harte gefeliciteerd met je maiden! Waar heb jij trouwens het zwaartepunt zitten? Moest je nog hoogteroer bijtrimmen?

~Jolmer

Waar heb jij trouwens het zwaartepunt zitten? Moest je nog hoogteroer bijtrimmen?

Heb de raad van Sandor opgevolgd en het zwaartepunt 20mm teruggelegd.
(dus 230mm vanaf de vleugel achterrand i.p.v. de 250mm vlgs. de Manual)
"als je zonder kap de neus optild moet 'ie achterover kantelen" en dat klopte perfect!

Moest hierbij nog wel een paar tandjes 'up' bijtrimmen,
Het meegemixte 'down' elevator bij full flaps bleek bij dit zwaartepunt niet nodig,

Grappig genoeg schoot bij mij, tijdens het uitladen thuis, (gelukkig niet bij de landing!!) ook de houder van het neuswiel los, (die met dat stelschroefje áchter het asje) :rolleyes:

gr.

Frank

Heb de raad van Sandor opgevolgd en het zwaartepunt 20mm teruggelegd.
(dus 230mm vanaf de vleugel achterrand i.p.v. de 250mm vlgs. de Manual)
"als je zonder kap de neus optild moet 'ie achterover kantelen" en dat klopte perfect!

Het meegemixte 'down' elevator bij full flaps bleek bij dit zwaartepunt niet nodig,

Grappig genoeg schoot bij mij, tijdens het uitladen thuis, (gelukkig niet bij de landing!!) ook de houder van het neuswiel los, (die met dat stelschroefje áchter het asje) :rolleyes:

gr.

Frank

mooi zo...

snap alleen niet waarom bij alleen de nederlanders dat deel van de voorpoot loskomt .
we hebben er echt al honderden uitgeleverd en van die allemaal zijn er mischien een paar geweest met dit probleem.
zat er geen locktite op de poot zelf?.

Sandor,

Bij mij i.i.g. niet... De imbus was niet eens aangedraaid, die kon ik nog een heel stuk aandraaien. Die "houder" zat dus gewoon de hele tijd al los. Sinds ik de boel heb vervangen, heb ik geen ellende meer gehad.

~Jolmer

Het meegemixte 'down' elevator bij full flaps bleek bij dit zwaartepunt niet nodig
Ik moest ook nog een paar tandjes up erbij trimmen, inderdaad. Mijn zwaartepunt ligt nét ietsjes meer naar voren dan bij jou (kwam zo uit); om dat te veranderen moet ik daar weer mee aan de gang en heb daar niet zoveel trek in. Hij vliegt zo prima...

Ik heb wel de downmix op de flaps ingeregeld. Op zich vind ik het wel fijn om bij de landing iets aan de stick te moeten trekken en de kist naar de grond te laten vieren. Maar dat is een kwestie van smaak. Hoe dan ook, hij vliegt erg lekker! Ik heb gisteren weer 4 vluchtjes gemaakt en begin er al aardig mee te stunten, heerlijk! :D

~Jolmer

snap alleen niet waarom bij alleen de nederlanders dat deel van de voorpoot loskomt .

Die neuspoot van mij was geen nieuwe hoor Sandor, die had al een paar flinke klappers met de Velox (verharde baan!) achter de rug,
ik kon aan de afdruk van de stelschroef zien dat 'ie goed aangedraaid was, had het gewoon moeten controleren; op de poot zat echter geen locktite.

gr.

Frank

Die neuspoot van mij was geen nieuwe hoor Sandor, die had al een paar flinke klappers met de Velox (verharde baan!) achter de rug,
ik kon aan de afdruk van de stelschroef zien dat 'ie goed aangedraaid was, had het gewoon moeten controleren; op de poot zat echter geen locktite.

gr.

Frank

a ok op de eerste versies zat inderdaad geen locktite.
de nieuwere series hebben dit wel.
en nu komen weer de series 3 op de markt waarbij het weer veranderd is

a ok op de eerste versies zat inderdaad geen locktite.
de nieuwere series hebben dit wel.
en nu komen weer de series 3 op de markt waarbij het weer veranderd is
Sandor,

Is het dan misschien ook een goed idee om bij versie #3 het neuswiel standaard m.b.v. 2 RVS-buisjes om de as in de vork op te sluiten, i.p.v. deze op de as vast te lijmen (zoals ik onlangs nog in dit draadje heb beschreven)? Dan scheelt bij het verwisselen van je neuswiel érg veel stress! ;)

~Jolmer

Sandor,

Is het dan misschien ook een goed idee om bij versie #3 het neuswiel standaard m.b.v. 2 RVS-buisjes om de as in de vork op te sluiten, i.p.v. deze op de as vast te lijmen (zoals ik onlangs nog in dit draadje heb beschreven)? Dan scheelt bij het verwisselen van je neuswiel érg veel stress! ;)

~Jolmer

is teveel werk en te duur
als het busjes worden zijn ze van teflon

Back