Onderhoud brandstof syteem...OPGELET!!

Ondanks dat Gerald totaal geen onboard filters heeft.


Ho ho ho, dat is dan verkeerd begrepen, effe iets beter lezen Richard! :D

Ik gebruik géén filt klunken, nooit gedaan. Alleen maar een zware klunk met lange messing pijp tegen dubbel vouwen, verder filters om brandstof te reinigen. Één hele dikke grote auto filter op de tank installatie, een kleinere in het lage druk aanzuig systeem en een nóg kleinere tussen pomp en motor als "last chance" en in geval de pomp tandjes spuug.

Filters zijn wel degelijk heel erg belangrijk, anders haal je nog geen 10 vluchten voordat de brandstofring in de motor helemaal dicht zit vermoed ik. (In dat geval moet er een nieuwe in de motor, krijgt de troep er onmogelijk weer helemaal uit.) Ik zie alleen geen extra waarde in die dure uat maar da's persoonlijk.

De tips van Sandor gebruik ik ook al jaren, werkt oke. Dat van Limme klopt niet helemaal, er blijven altijd wat resten achter in de "grond bijtank installatie" achter, bij zibro inderdaad geen enkel probleem maar sommige zoals ik gebruiken nu eenmaal kero. Daarom hangt mijn pick-up zo'n 4cm boven de bodem, de daarvoor gebruikte auto filter vervang ik ieder jaar, zijn erg cheapo ;). Bij vervanging spoel ik gelijk de tank ook effe door, komt ongeveer 10 x zoveel spul uit als wat jij in je foto met bakkie laat zien. En ik gebruik vrij zuivere kero.....


Groetjes,
Gerald
 
Richard,
Het gevaar bestaat dat het te ver off topic gaat maar ik schreef al eerder het onderstaande:
..... De brandstof mag hij ook niet in huis of zelfs vlakbij huis opslaan. Gelukkig staat zijn garage ver genoeg van het huis af zodat hij daar de brandstof wel in kan opslaan.....
Het is overigens een heel verhaal waardoor dit is ontstaan. Heel kort ging dat zo. Oud en nieuw 2006/2007 kwam er een vuurpijl te vroeg naar beneden op zijn dak. Hij brandde door het platte dak heen en er kwamen brandende delen in zijn hobby kamer terecht. Buren zagen de brand in zijn kamer en waarschuwde hem. Met een brandblusser die daar voor aanwezig was kon hij erger voorkomen maar de brandweer moest het dak onder handen nemen.
De verzekering werd ingeschakeld om de schade te dekken. Die zagen de spullen in zijn hobby kamer staan en sloegen op tilt. Dat hij een brandblusser had en daarmee erger had voorkomen was in zijn voordeel maar als die "brandbare troep" MOEST het huis uit.
De schade werd overigens wel gedekt maar hij heeft bijna 3 maanden in de troep gezeten voordat er een aannemer aan de gang kon om de zaak definitief te repareren. Ik heb de foto's gezien maar man wat geeft dat een ongelofelijke bende. Dat wil je echt niet meemaken.
 
Laatst bewerkt:
@ Gerald
ik filter ook wel voor
en laat mijn tank ook vol staan en ik heb er ook geen last van en ik heb alleen een gesinterbronze filter in me hoofd tank dient gelijk als klunk
sorry dat ik niet gelijk alles heb verteld Gerald ;)
vrg Limme
 
Hmmm,
Zojuist mijn fuel can eens onder handen genomen (type Jersey Modeller)

Hmmm, aardige algen familie daar onderin......

IMG_6395.JPG


Alles en goed schoongemaakt, nieuw vilten clunk er in (nu enkele cm bóven de bodem hangend....) en autofilter verderop vervangen.

Nu de F16 weer opbouwen, en dan ff wachten op nieuwe UAT filters
 
Voortgang:

In de fuel leiding naar de motor, vlak voor de pomp heb ik destijds nog een Festo filter gestopt, (was ik eerlijk gezegd vergeten... en zat ergens niet direct zichtbaar....).
Deze ook maar eens getest...kon er bijna niet meer doorheen blazen!
Een wonder dat die motor nog gelopen heeft!
Er is idd aanslag/vuiligheid in te zien. De UAT's vangen dus ook niet alles af....

IMG_6397.JPG


De Fuelcan is nu helemaal schoon, allemaal nieuwe leidingen en filters. Het eerste filter onderin leek wel geen vilt meer, maar meer op een rubber slang! Die heeft dus niks meer gefilterd.

Was ff een klus om de suctie leiding te vervangen van de Jersey can, maar kon nieuwe slang er doorheen persen mbv wat afwasmiddel......
Clunk hangt nu 2cm boven de bodem.
 
Hmmm,
Zojuist mijn fuel can eens onder handen genomen (type Jersey Modeller)

Hmmm, aardige algen familie daar onderin......

IMG_6395.JPG

Hey man, kun je je voorstellen dat deze troep ook héél veel in die jumbo's van je zit? Heb in het verleden heel veel filters van Fk50's en Jetstream's getrokken en die zagen er nog wel eens slechter uit!!! Die filters zijn best goed ontworpen want de flow weerstand nam er niet echt mee af hoewel ze wel eens zwart als roet zagen met dezelfde mooie smurrie er omheen. Zou je niet aan willen denken hé? Maargoed, daar zitten dan ook weer bijpass systemen die eea opvolgen mocht het tóch mis gaan. Bij een Jetstream moesten we deze elke 400 vlieguur vervangen, daar komen wij niet zo snel aan. (Rekensommetje, 400 uur is ongeveer 2400 vluichten...;))

Maarrrr, jou systeem is weer schoon, kan dus weer flink gevlogen worden :D.

Grt,
Gerald
 
Voortgang:

In de fuel leiding naar de motor, vlak voor de pomp heb ik destijds nog een Festo filter gestopt, (was ik eerlijk gezegd vergeten... en zat ergens niet direct zichtbaar....).
Deze ook maar eens getest...kon er bijna niet meer doorheen blazen!
Een wonder dat die motor nog gelopen heeft!
Er is idd aanslag/vuiligheid in te zien. De UAT's vangen dus ook niet alles af....

IMG_6397.JPG


De Fuelcan is nu helemaal schoon, allemaal nieuwe leidingen en filters. Het eerste filter onderin leek wel geen vilt meer, maar meer op een rubber slang! Die heeft dus niks meer gefilterd.

Was ff een klus om de suctie leiding te vervangen van de Jersey can, maar kon nieuwe slang er doorheen persen mbv wat afwasmiddel......
Clunk hangt nu 2cm boven de bodem.



algen beginnen als bacterien..
daar houd je koffie filter ook niets tegen.
incl de uat..
ook al maak je het schoon je algen blijven komen..

Bacteria survive in fuel tanks due to the presence of water, which creates a favorable interface with the fuel, giving bacteria a reliable food source and a suitable environment in which to grow and multiply.

Removal and prevention of bacterial growth in fuel tanks and systems often requires the removal of water from the tank, filtration and/or treatment of the tank with biocide additives.

Intertek PARC laboratory (Pittsburgh USA) photographs show visual evidence of damaging bacteria growth in fuel tanks. The findings orginate from a client fuel condition monitoring program. The photos show the results of a bacterial infection in a gasoline station pumping system after only 6 months.

Both aerobic and anaerobic bacteria can grow under these fuel tank conditions. Undetected or untreated bacterial growth in fuel systems can eventually lead to fuel quality degradation, gas-station and vehicle corrosion, and fuel-system problems. Bacteria and fungal problems can affect fuel and fuel-systems for diesel, jet and other fuels.

Intertek fuel testing laboratories across the world are able to detect and measure fuel degradation caused by bacteria and other problems. Laboratories like Intertek PARC also offer fuel condition monitoring services to help clients protect their fuel inventories and fuel-systems.
 
Brandstof Toevoegingen

"BACT-FUEL" en "COMBIFUEL" -- FUEL TREATMENT

Vocht in de brandstof veroorzaakt sludge

Tijdens het bunkeren, het opnemen van brandstof op een schip, veroorzaakt het temperatuurverschil tussen de in de scheeps-tank aanwezige brandstof en de brandstof in de opslagtank van het bunkerstation, behoorlijk wat condensatie. Ook in gebieden met een groot verschil in temperatuur tussen dag en nacht kan aardig wat vocht doen neerslaan op de wanden van de tank. Uiteraard dringt er natuurlijk altijd vochtige lucht binnen via de ventilatiekanalen
De waterdamp in de met vocht verzadigde lucht slaat neer op de wanden van de tanks en zal als druppelgewijs langs de wand in de brandstof neerdalen. In het bijzonder in zeelucht zal dit water veel corrosieve ionen (zout) bevatten.
Door het verschil in soortelijk gewicht vind je het water altijd onderin de tank, als residu.
In dit residu zullen micro-organismen zich gaan ontwikkelen, zij voeden zich met via de scheidingslijn tussen het water en de brandstof met koolwaterstoffen uit de brandstof en scheiden draadvormige afvalstoffen uit die zich ook in de brandstof zullen verspreiden.
De kwaliteit van de brandstof gaat zichtbaar achteruit, diesel wordt vlokkig en vuil, met prut en bruine draden.
De corrosieve afvalstoffen van de bacteriën zullen in toenemende mate teruggevonden worden in het brandstofcircuit, tanks, filters, pompen en verstuivers....
Corrosief ? inderdaad, gedurende hun groei zullen sulfa-bacteriën de zwavel uit diesel omzetten in zure afvalstoffen, schade hierdoor is makkelijk onder te verdelen:

- Verstopte filters en leidingen resulterend in schade aan brandstofpomp en motor-storingen.
- Corrosie van de tank en leidingen (lekkage).

Dergelijke schade kan worden voorkomen door gebruik van BACT-FUEL

BACT-FUEL
BIOCIDE Behandeling voor Brandstof

Bacteriedodend effect.
Voorkomt vervuiling (sludge) van brandstof door bacteriële proliferatie.
Geen verstopte filters of schade door corrosieve uitscheiding van micro-organismen.
Voorkomt vernietiging van brandstof-additieven.
Oplosbaar in diesel en stookolie.
Onbrandbaar.
Tevens oplosbaar in water.

Oplossen: 100ml. in 1000 liter brandstof.
Beschikbaar in 100ml, 1L en 5L.



Artnr. 560 M

Bestel artikel....




De BACT-FUEL behandeling bestaat uit het toevoegen van 100ml. aan 1000 liter brandstof.
BACT-FUEL werkt preventief en als remedie. Het voorkomt de risico's van bacterie-groei in het brandstofresidu gedurende de reis en tijdens opslag

BACT FUEL zorgt voor: - Een schone tank
- Een effectief middel tegen slijm, vlokken en de vorming van corrosieve afvalstoffen.
- Een aanzienlijke reductie van storingen en lekkage in het brandstofsysteem.

BACT-FUEL mag dan bacteriën doden in het residu in de tank, het water is (hoewel steriel) nog steeds aanwezig.
De ideale aanvulling op de BACT-FUEL behandeling wordt gevormd door COMBI-FUEL.

COMBI-FUEL completeert de anti-bacteriële behandeling door:
-Emulsificatie van het aanwezige water
-Oplossen van slijm, vlokken en parafine
-Neutralisatie van Zwaveloxiden (SO2 en SO3)
 
Vreemd is wel dat ik er nooit last van heb.
heb in die 6 jaar dat ik het gebruik nog nooit gezien.
ik raad je wel aan om
1. alles te vervangen
2 of te reinigen , ik vermoed dat je door filters te vervangen het probleem niet verhelpt.

wat ik wel wil weten is hoe iedereen aan zijn brandstof komt?
ik haal de onze vers van de pomp , sluit de kan en zet hem in een afgesloten ruimte met geen direkt zonlicht.

ik vermoed dat de meeste die hier last van hebben op de een of andere manier kerosine gebruiken?
 
Hoi Sandor
weer eens een leersaam stuk je heb je huiswerk goed gedaan
ik denk dat zon lich hier zeker invloet op heeft en de duur dat brand stof word opgeslagen
Mvg Limme
 
Idd, een erg leuk draadje geworden!

Ideale brandstof is dus:

Kero van luchtvaart, peut van de pomp, zuivere peut zoals Zibro of Firelux
jet olie
Bio toevoeging?
Anti static toevoeging?

Fuel systeem:
Hoofdtanks met alleen clunks, eindtank met een goede filter of een UAT.
Vlak voor de motorpomp nog een FESTO filter

Tankkan:
Vilten clunk onderin, deze iets boven de bodem hangen.
Autofilter vlak voor de vulnippel.
Kan zelf van ondoorzichtig materiaal.

Opslag fuel
Opslag brandstof op donkere plaatsen, zo droog mogelijk, kannen van ondoorzichtig materiaal.

Mixen:
eerst 1 ltr olie en evt additives in bvb een 25 liter kan gooien.
Daarna 20 liter peut bijvoegen en tijdens overschenken filteren.

Over gieten gemixte brandstof naar tankkan:
Via goed filter.


Om de ?? uur brandstof systeem in model goed nakijken, filters vervangen.
Om de ?? uur tankkan goed nakijken, slangen en filters vervangen.


Ik dacht dat ik zo een heleboel samengevat heb?
 
klasse

@Sandor.

Perfecte uitleg en bedankt dat hiervoor de moeite hebt genomen.
Werkzame bestanddeel in het biocide, is voor 99,98% zekerheid, chloride gebonden met een emulgator.
Vrije chloor heeft de eigenschap om alle organismen om zeep te helpen, is niets onbekends voor de meeste mensen.
Die tip van een beetje benzine bijmengen heb ik niet van mijzelf overigens, ik ben hierover wel gaan nadenken en kom op de volgende conclusie, in de commerciele verkrijgbare benzine's zitten de z.g.n. dope's, toevoegingen om de benzine's gewenste eigenschappen te geven waaronder het afremmen of stagneren van de ongewenste algengroei, en natuurlijk de reinigende dope om in de huidige benzine en uiteraard diesel auto's het brandstof injectie systeem schoon te houden, vrij te houden van sludge.
Dit geconcentreede goedje wordt meestal bij een zogenaamde grote beurt in de brandstoftank gekieperd, onzin volgens mij want het zit al in de bij de pomp verkrijgbare brandstoffen.
Ook ik koop mij petro bij de lokale pomp, is voor landbouw toepassingen dacht ik en tevens in zuivere vorm zonder toevoegingen.
Staat bij mij in het donker, gooi er ook direct de olie in en dat beetje benzine, na een maandje staan zit er altijd een beetje vlok vorming in.
Ik betaal liever 100 euro voor 100 liter gewone pertoleum als 280 euro voor 100 liter Zibro kristal, en soms heb ik een mazzeltje met gedrainde jet fuel.
Ik gebruik dus alleen een viltklunk die in de hopper zit en verder nergens filters, nog geen vervuiling aangetroffen in b.v. de fuelring van een motor, wel doe ik als ik de boel uit elkaar heb deze leidingen in een aceton badje, en dat doe ik regelmatig zeg zo na ongeveer iedere 50 vluchten.
Ook het feit dat ik alles vol op stal zet zorgt er waarschijnlijk voor dat ik geen last heb van die ellende in mijn kisten en alleen maar in mijn kannen, hier zit namelijk altijd lucht boven op de brandstof.

Toch nog een leuk onderwerp geworden zo :yes:

Ger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nah,

Het is bekend dat met name diesel, zoals getankt bij niet al teveel gebruikte pompstations vaak de veroorzaker zijn van dergelijke vervuiling in tanks. Vooral in de watersport is dit fenomeen al zovaak beproken en zijn er zoveel verschillendetoevoegingen en reinigingsmiddelen voor te koop, dat een paar flinke filter en waterscheiders nog steeds het beste functioneren.
Ik hou mijn tanks in de jets gewoon in die mate vol, zoals ik voor de laatste x geland ben.
Dus kwart vol en hoppe tank vol. gewoon een viltklunk in de laatste (hoppe) tank en klaar is Kesie.
Als de handel vuil wordt, merk je dat aan je pomp spanning, die steeds verder gaat oplopen, daar de ingestelde motor toerentallen om de kero vraagt.
Nog nooit in 1 X een flame out gehad vanwege het vuil worden van de filter(s).
Immers bij het vliegen klotst de hele tank inhoud alle kanten op en het vuil komt gelijkmatig in een filter. Preventief de filters checken, lijkt me logisch...
Pijnlijker is dat je voor het eerst van het seizoen een beetje zware zeegang voor de kiezen krijgt en dan pas de vlokken bacteriendrek in de filters krijgt. Dat leidt wel tot acute motorstop.
Maar goed is dan weer een ander verhaal, maar wel dezelfde oorzaak.
Het scheelt in ieder geval al heel veel als je schone brandstof als voorraad kan krijgen..
De Kero die uit 1 : 1 kisten getapt wordt is inderdaad ook niet altijd even schoon.
(kachelen wij uitsluitend mee..)
 
gelegenheid

Zo, vandaag is het perfect weer om alles waar kero doorheen gaat en zit, te checken.
Tips zat om lekker aan de gang te gaan :wink:

Ger.
 
Die kennis van mij in Engeland had na verloop van tijd ook van die drap in z'n tank. Hij dacht dat het door een chemische inwerking van het vocht op de brandstof was. Daar leek het wel op want sinds hij de tank afvult met CO2 is het probleem opgelost of zou dat komen doordat de tank feitelijk leeg is? Nu blijkt die drap dus een bactriële oorsprong te hebben. 8O Nooit geweten en ook nooit aan gedacht dat dit mogelijk was. Bacteriën die kerosine "eten", een gek idee eigenlijk.
Maar kunnen we ook "iets goeds" doen hiermee? Zou je die bacteriën niet kunnen kweken om bijvoorbeeld de vervuiling bij pompstations of zo op te ruimen? Maar dat is erg :offtopic:.
Toch nog een vraagje. Is het gebruik van CO2 dan nog wel verstandig. Daar zouden ook zuren uit kunnen ontstaan of heb ik dat fout? Een inert gas zoals Argon zou dan beter geschikt zijn maar ja dat koop je niet in van die kleine patroontjes.
 
mogelijk is stikstof ook een oplossing, daar is vrij eenvoudig aan te komen (ik heb tenmiste zo een cilinder in mn bus staan (word gebruit in de koeltechniek om de binnenkant van de leidingen schoon te houden tijdens het hardsolderen))

groeten Gertjan
 
wel ik heb dit draadje met intresse gelezen

jullie zijn o.a. bang voor een flame out door een verstopt filter

wel maak een drukgestuurde bypas dat is vrij simpel

de aanzuigleiding na de klunk doorsnijden en hier een t stuk inzetten. hier plaats je een one-way valve met een drukveer in. die regel je zo af dat die bij een te hoge aanzuiging in de leiding opengaat. en het filter passeert.

ok er komt wel wat troep in je motor maar je krijgt tenminste geen flame out
 
ok er komt wel wat troep in je motor maar je krijgt tenminste geen flame out

maar dat is nu net wat we niet willen, (troep in de motor) omdat dit in de brandstofring en de (injectie) naalden gaat zitten en dit krijg je en zeer moeilijk weer uit zoniet helemaal niet.
preventief onderhoud is denk ik de beste oplossing.
persoonlijk ben ik wel van de kiss methodes omdat (onnodig) complexe systemen het risico op falen vaak alleen maar groter maakt
 
mhh oke ja voor de kiss methode is wel wat te zeggen
(keep it safe en simple)

maar in de full-scale luchtvaart is een by-pass normaal hoor

maar preventief onderhoud is inderdaad beter

ach was maar een idee
 
Back
Top