Zo,ik moest even graven naar m'n draadje maar heb het gevonden!
Ik heb de laatst tijd niet veel gedaan aan de Hurri.
De romp heb ik even gelaten voor wat het was omdat er een hoop uitgezocht moet worden wat waar komt en welke onderdelen het zijn!
De bouwbeschrijving is sumier en de tekeningen zijn niet helemaal compleet ingetekend.
Ook is het flink zoeken naar de onderdelen die op de tekening staan waar ze horen te komen en als ik het gevonden heb dan moeten ze eerst flink worden aangepast om een goede passing te krijgen!
Dus ben ik maar is aan het stabilo begonnen en dat was gelijk raak!
Alle ribbetjes moesten eerst worden nagekeken op een goede passing waar dus een hoop aan te verbeterd moest worden!
allereerst de passing van de neuslijstjes en toen het achterlijstje waar de hoogteroeren tegenaan komen te zitten(de gleufjes waren veels te krap en moesten dus ruimer gemaakt worden).
Daarna het spulletje in elkaar gezet om vervolgens de gleufjes waar de liggers in komen te zitten ruimer te maken en uit te lijnen!
Dat ruimer maken en uitlijnen moet nog gebeuren maar dat gaat nu goed komen(het begin is er).
Verder heb ik ook de voorbereidingen getroffen om o.a de poten van het landingsgestel te maken.
Afgelopen Zaterdag ben ik is(was dat al heel lang van plan)naar Waddinxveen getogen om daar machine droothandel Buitelaar te bezoeken.
Ik had nog een meedraaiend center mc1 nodig.
Daar aangekomen keek ik m'n ogen uit aan wat voor gereedschap eer aanwezig was.
Eerst maar eens even wat rondsnuffelen wat er allemaal te koop was.
Als eerste heb ik naar het meedraaiend center gezocht en heb dat ook gevonden.
Ook moest ik nog een een meetklok statiefje hebben(ook dat gevonden voor een schappelijk prijsje).
Een doosje doorslijpschijfjes voor de dremel is nooit weg en voor de prijs van 0,50 eurie hoef je dat niet te laten liggen!
Een binnendraaibeitel had ik ook nog niet dus die ook maar gelijk meegenomen!
Ook heb ik maar eens gelijk gekeken naar een betaalbare freesmachine en heb die naar mijns inziens wel gevonden maar dat wordt even sparen(voor je het weet ben je zo platzak.Wat een mooie gereedschappen liggen daar zeg).
Zo,nu weer terug naar de Hurri en daar heb ik de afgelopen dagen voor de motorisering ook wat voorbereidingen getroffen.
Afgelopen maandag heb ik de tweede Quadra 34cc die ik een tijdje geleden had aangeschaft op de proefstand gemonteerd.
Deze had al een tijdje stil gestaan dus het aanslaan van deze motor zou wel even een tijdje duren.
Tot mijn grote vebazing sloeg het motortje naar een paar slagen priemen gelijk aan(wat een wereld motoren zijn het toch hé).
Volgas lopen doet ie als de brandweer en stationair kan je bijna de omwentelingen van de prop tellen.
Vandaag heb ik de stoute schoenen aangetrokken om de onboard startmotor eraan te koppelen(de Fema starter had ik vorig jaar al aangeschaft dus heb die vandaag uit de kast getrokken).
Alleerst moest ik afstandsbussen maken voor het kleine tandwiel met lagerbus inclusief bevestigingsplaatje wat tegen het grote tandwiel aan komt te zitten wat achter op de motor zit(ook moesten er nog twee gaten bijgemaakt worden in de bevestigingsplaat wat op achter op de motor zit).
Nadat gedaan te hebben kon het hele spulletje gemonteerd worden.
En voila: een proefstand met startmotor.
Hier de tandwielkast
En hier het startmotor gedeelte(ook met vertraging)
En hier de gehele unit zoals die in theorie ingebouwd moet worden.
Ook heb ik de accu er even op gezet of alles naar wens functioneerde en dat was TOPPIE(het draaien van de motor via de startmotor is niet snel maar genoeg voor een heldere vonk.Dus een zo goed als realistische startsnelheid)
Nu nog de uitlaat maken om het geheel compleet te maken.
Mvgr hans