David Vaughan P-51B Mustang

Jan,

Ton heeft die tekeningen dus ook, maar hij gebruikt kennelijk toch liever foto's. Confused
Vertrouwt 'ie de tekeningen niet? Neutral
Klopt :? vertrouw geen enkele tekening dat komt niet omdat alle tekeningen afwijken maar, omdat de echte kist ook vaak afwijkt en soms uit onderdelen bestaat van meerdere kisten.

Een homebuilt is zo'n voorbeeld, dat is echt een ramp om na te bouwen want die knutselen maar raak.
Of ga naar een PiperCup meeting, want ook daar schrik je je rot van de onderlinge verschillen.

De kist die je wil nabouwen staat op je fotoserie dus wat is dan de beste referentie, ja de fotoserie.
Controleer je 3view met de kist op je fotoserie en je kunt aan de slag.
Fabrieks-tekeningen is super maar nodig, nee denk van niet :roll: hoofdzaak is dat je blijft controleren en de foto's als basis blijft houden.

Zou zeggen kom naar de schaalwedstrijd dan wordt alles duidelijk.
Bij een statische beoordeling gaan pas echt je ogen open en zie je pas wat er nodig is om een goed schaalmodel te maken.
Lees nog maar eens mijn topic door over de statische beoordeling.

Verder moet je zelf bepalen hoe ver je wil gaan, want het zou ook heel frustrerend kunnen werken als er te veel vraagtekens blijven staan.
En je daardoor niet dat model gaat bouwen dan kun je beter met minder genoegen nemen en bouwen / vliegen want dat is toch altijd nog het belangrijkste 8)

Ton
 
Ton bedankt.

Maar.
De kist die je wil nabouwen staat op je fotoserie dus wat is dan de beste referentie, ja de fotoserie.
Klopt, maar de initiële vraag was: hoe kom je aan correcte dwarsdoorsneden van de romp (die minstens zo bepalend zijn voor het uiterlijk van etc.etc. (zie hierboven); ter illustratie had ik een foto bijgevoegd die etc.etc. (zie hierboven)).

:wink:


jan.
 
Er is wel een manier, maar die is wel bewerkelijk.
Teken een 3D model in CAD op basis van de zijaanzichten/doorsneden die je hebt.
projecteer je model (halftransparant) over de foto (bv die van de neus van de P51) en controleer of eea overeenkomt.
De meeste CAD-programma's hebben wel een functie waarmee je dmv referentiepunten je camera op dezelfde locatie en brandpuntsafstand kan instellen als die van de fotograaf.
Klopt het model, dan is het genereren van doorsneden (spanten) een fluitje van een cent.
 
Jan,

correcte dwarsdoorsneden van de romp
Dat is heel lastig om redelijk goed te krijgen, de beste optie daarin is mogelijk een fabriekstekening.

Ga er zelf meestal vanuit dat als een 3view er goed uit ziet en de aanzicht tekeningen redelijk kloppen met de foto's.
De doorsnede ook aardig zullen kloppen, meer zekerheid heb je niet.
Verder blijf je aangewezen op de fotoserie met voor- en achteraanz en alles waar een beetje rompvormen op te zien zij.

Ga je 3D tekenen met de doorsnede van de 3View, dan zie je pas hoe lastig het is om bijv goed uit te komen met de cockpit randen.
Heb je de romp in 3D staan en ga je daar de zijaanz en bovenaanz van de cockpitranden op projecteren dan klopt daar geen fluit van.
De 3D projectie van bovenaf klopt dan, maar de zijkant verloopt dan en gaat allekanten op en dat geldt ook andersom.
Dit betekend dan veelal dat de ronding van de romp net niet klopt, waardoor de cockpitranden anders uitkomen.
Dit geldt dan bijv ook voor beplating en fairing en noem maar op, alles dat je gaat projecteren vanaf de zijkant klopt niet met het bovenaanz.
Je zult dan moeten spelen met de rondingen van de romp om op alle vlakken redelijk uit te komen.

Dit soort plaatjes wil nog wel eens helpen als ref.
P-51Dengine2.jpg


Maar je moet je daar niet te druk om maken, want het gaat je niet lukken dit 100% te krijgen.

Ton
 
Ton van Munsteren zei:
Heb je de romp in 3D staan en ga je daar de zijaanz en bovenaanz van de cockpitranden op projecteren dan klopt daar geen fluit van.

Herkenbaar, daar loop ik op dit moment met de Beaufighter ook tegen aan.

Maar je moet je daar niet te druk om maken

Gelukkig.
 
Ton!


Hoe hangt de vlag erbij? :confused:

Qua Mustang! :p

Datum maiden = ??? :confused:

Ik ben van plan om de vloot te saneren, maar wil natuurlijk wel iets op de bouwtafel hebben liggen (als de ergste verbouw-perikelen achter de rug zijn . . . :mad: )


jan.
 
Laatst bewerkt:
Rob heeft gemaild. :)

Hallo Jan

nou de romp is wel zonbeetje klaar ende vluegels moeten nog gedaan worden
is schaal 1:5 cockpituitbouw hebben we cockpit ook retracts van robart
deze p51 zelfde als de great planes 1:5 p51 alleen is die veels te dik deze
is gebaseert op de brian taylor planns , dus nog even geduld helaas

hier plaatje van het ontwerp


Ik maak daarvan (exegese):


Hallo Jan!

Nou de romp is wel zo'n beetje klaar, maar de vleugels moeten nog gedaan worden.

De schaal is 1:5 (leidt tot een spanwijdte van 2256 mm (jb.)).

Er komt een cockpit-uitbouw in!

Cockpit ook (??? jb.)

De retracts zijn van Robart.

Deze retracts zijn dezelfde als die Great Planes gebruikt in zijn 1:5 Mustang.

Alleen, die P-51 is veels te dik.

Deze is gebaseerd op de brian taylor planns.

Nog even geduld, helaas.​
(Plaatje kan ik (nog) niet weergeven . . .)


jan.
 
Jan,

Kijk kan dus nooit lang meer duren voordat tie klaar is.

Heb je direct de bestelling ingegeven, want dat is goed voor de motivatie van Rob.

Ton
 
In het begin noemde ik er drie; ben er één vergeten: die (P-51B) van David Vaughan . . .

Sorry David. :oops:

754a26f31b68c82.jpg


:D

Ton, hoe hangt de vlag erbij?

Vrolijk wapperend in de wind, of hangt 'ie slap halfstok???

;)


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb even wat gemaild met Philip Avonds, die heeft er vroeger ook één gehad (om precies te zijn: die uit post nr. 34 was van hem).

Hij is er nog steeds erg enthousiast over: goeie tekening, en een fantastisch model. :)

Quote:

Heel eenvoudig: vloog geweldig!

Voor zover ik mij herinner paste alles heel goed.

Hij vloog voortreffelijk, met alle instelhoeken etc. zoals op de tekening, en ik kan erbij zeggen dat het een van mijn allerbeste modellen ooit is geweest!

Tja, wat moet je dan nog zeggen . . . :?

;)


jan.
 
Nou Jan lijkt me duidelijk geen moeilijke keuze dus.

Je geeft zelf al het antwoord is een prima tekening van een prima Mustang zou zeggen aan de slag ermee.

Ton
 
bouwen! bouwen! bouwen! bouwen! bouwen! bouwen! ...
:-) :-) :-) :-)
enne:
bouwverslag bouwverslag bouwverslag bouwverslag bouwverslag bouwverslag
 
Back
Top