David Vaughan P-51B Mustang

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 6 jun 2007.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Jan,

    Klopt :? vertrouw geen enkele tekening dat komt niet omdat alle tekeningen afwijken maar, omdat de echte kist ook vaak afwijkt en soms uit onderdelen bestaat van meerdere kisten.

    Een homebuilt is zo'n voorbeeld, dat is echt een ramp om na te bouwen want die knutselen maar raak.
    Of ga naar een PiperCup meeting, want ook daar schrik je je rot van de onderlinge verschillen.

    De kist die je wil nabouwen staat op je fotoserie dus wat is dan de beste referentie, ja de fotoserie.
    Controleer je 3view met de kist op je fotoserie en je kunt aan de slag.
    Fabrieks-tekeningen is super maar nodig, nee denk van niet :roll: hoofdzaak is dat je blijft controleren en de foto's als basis blijft houden.

    Zou zeggen kom naar de schaalwedstrijd dan wordt alles duidelijk.
    Bij een statische beoordeling gaan pas echt je ogen open en zie je pas wat er nodig is om een goed schaalmodel te maken.
    Lees nog maar eens mijn topic door over de statische beoordeling.

    Verder moet je zelf bepalen hoe ver je wil gaan, want het zou ook heel frustrerend kunnen werken als er te veel vraagtekens blijven staan.
    En je daardoor niet dat model gaat bouwen dan kun je beter met minder genoegen nemen en bouwen / vliegen want dat is toch altijd nog het belangrijkste 8)

    Ton
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Ton bedankt.

    Maar.
    Klopt, maar de initiële vraag was: hoe kom je aan correcte dwarsdoorsneden van de romp (die minstens zo bepalend zijn voor het uiterlijk van etc.etc. (zie hierboven); ter illustratie had ik een foto bijgevoegd die etc.etc. (zie hierboven)).

    :wink:


    jan.
     
  3. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Er is wel een manier, maar die is wel bewerkelijk.
    Teken een 3D model in CAD op basis van de zijaanzichten/doorsneden die je hebt.
    projecteer je model (halftransparant) over de foto (bv die van de neus van de P51) en controleer of eea overeenkomt.
    De meeste CAD-programma's hebben wel een functie waarmee je dmv referentiepunten je camera op dezelfde locatie en brandpuntsafstand kan instellen als die van de fotograaf.
    Klopt het model, dan is het genereren van doorsneden (spanten) een fluitje van een cent.
     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Jan,

    Dat is heel lastig om redelijk goed te krijgen, de beste optie daarin is mogelijk een fabriekstekening.

    Ga er zelf meestal vanuit dat als een 3view er goed uit ziet en de aanzicht tekeningen redelijk kloppen met de foto's.
    De doorsnede ook aardig zullen kloppen, meer zekerheid heb je niet.
    Verder blijf je aangewezen op de fotoserie met voor- en achteraanz en alles waar een beetje rompvormen op te zien zij.

    Ga je 3D tekenen met de doorsnede van de 3View, dan zie je pas hoe lastig het is om bijv goed uit te komen met de cockpit randen.
    Heb je de romp in 3D staan en ga je daar de zijaanz en bovenaanz van de cockpitranden op projecteren dan klopt daar geen fluit van.
    De 3D projectie van bovenaf klopt dan, maar de zijkant verloopt dan en gaat allekanten op en dat geldt ook andersom.
    Dit betekend dan veelal dat de ronding van de romp net niet klopt, waardoor de cockpitranden anders uitkomen.
    Dit geldt dan bijv ook voor beplating en fairing en noem maar op, alles dat je gaat projecteren vanaf de zijkant klopt niet met het bovenaanz.
    Je zult dan moeten spelen met de rondingen van de romp om op alle vlakken redelijk uit te komen.

    Dit soort plaatjes wil nog wel eens helpen als ref.
    [​IMG]

    Maar je moet je daar niet te druk om maken, want het gaat je niet lukken dit 100% te krijgen.

    Ton
     
  5. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Herkenbaar, daar loop ik op dit moment met de Beaufighter ook tegen aan.

    Gelukkig.
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Ton!


    Hoe hangt de vlag erbij?

    Vrolijk wapperend in de wind :p

    of slap halfstok :( ?

    Qua Mustang! (. . .)


    jan.
     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Jan,

    Vlag nog niet in top, gaat langzaam maar denk dat er dit jaar wel een maiden in zit.


    Ton
     
  8. burner2008

    burner2008

    Lid geworden:
    14 feb 2006
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Soest
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Ton!


    Hoe hangt de vlag erbij? :confused:

    Qua Mustang! :p

    Datum maiden = ??? :confused:

    Ik ben van plan om de vloot te saneren, maar wil natuurlijk wel iets op de bouwtafel hebben liggen (als de ergste verbouw-perikelen achter de rug zijn . . . :mad: )


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2008
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Jan,

    Heb de Mustang allang klaar zie maar vliegt super.

    [​IMG]

    Ton
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Rob heeft gemaild. :)


    Ik maak daarvan (exegese):


    Hallo Jan!

    Nou de romp is wel zo'n beetje klaar, maar de vleugels moeten nog gedaan worden.

    De schaal is 1:5 (leidt tot een spanwijdte van 2256 mm (jb.)).

    Er komt een cockpit-uitbouw in!

    Cockpit ook (??? jb.)

    De retracts zijn van Robart.

    Deze retracts zijn dezelfde als die Great Planes gebruikt in zijn 1:5 Mustang.

    Alleen, die P-51 is veels te dik.

    Deze is gebaseerd op de brian taylor planns.

    Nog even geduld, helaas.​
    (Plaatje kan ik (nog) niet weergeven . . .)


    jan.
     
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Jan,

    Kijk kan dus nooit lang meer duren voordat tie klaar is.

    Heb je direct de bestelling ingegeven, want dat is goed voor de motivatie van Rob.

    Ton
     
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Ik heb er drie besteld. :yes:


    jan.
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    In het begin noemde ik er drie; ben er één vergeten: die (P-51B) van David Vaughan . . .

    Sorry David. :oops:

    [​IMG]

    :D

    Ton, hoe hangt de vlag erbij?

    Vrolijk wapperend in de wind, of hangt 'ie slap halfstok???

    ;)


    jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Heb toevallig van de week nog even gevraagd, maar de vlag blijft halfstok.

    Gelukkig heb je nog genoeg andere opties.

    Ton
     
  16. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Deze B-conversie is zoooo mooi! Ik wil nog een keer een kleine RBC P51 bouwen als B-versie.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Ik heb even wat gemaild met Philip Avonds, die heeft er vroeger ook één gehad (om precies te zijn: die uit post nr. 34 was van hem).

    Hij is er nog steeds erg enthousiast over: goeie tekening, en een fantastisch model. :)

    Quote:

    Tja, wat moet je dan nog zeggen . . . :?

    ;)


    jan.
     
  18. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Tja Jan, wat wil je ons nu eigenlijk zeggen...:confused:
    Hup aan het werk ermee dan! :D

    Ralf
     
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Nou Jan lijkt me duidelijk geen moeilijke keuze dus.

    Je geeft zelf al het antwoord is een prima tekening van een prima Mustang zou zeggen aan de slag ermee.

    Ton
     
  20. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    bouwen! bouwen! bouwen! bouwen! bouwen! bouwen! ...
    :) :) :) :)
    enne:
    bouwverslag bouwverslag bouwverslag bouwverslag bouwverslag bouwverslag
     

Deel Deze Pagina