Advies gevraagd voor lichtgewicht 450-size

Ik ben mij al een tijdje aan het orienteren op een 450-size heli.

Het valt mij op dat bijna alle heli’s met 3S-pakketten van pakweg 2200 mah gevlogen worden. Nou heb ik 5 stuks 1800 mah beschikbaar, dus vraag ik mij af of het niet mogelijk zou zijn om met succes (wordt mijn eerste buitenheli, redelijke prestaties en redelijke vliegtijd zonder lipo’s over te belasten) wat lichtere pakketten te gebruiken.

De E-Sky Belt CP heeft standaard 1800 mah pakketten en is ook 450-size, maar dat is wel zo’n beetje de enige volgens mij. Als ik kijk naar de verschillen tussen de Belt CP en andere 450-size heli’s, dan is die Belt gewoon lichter doordat er veel kunststof in zit.

Nou wil ik om diverse redenen geen Belt; ik heb liever een T-Rex-kloon zoals de HK450 of de CopterX, of gewoon een originele 450S (bijvoorbeeld met glass fiberframe). De HK450 heeft een aluminium frame en verder is bijna alles kunststof; zal in de praktijk misschien ietsje zwaarder zijn dan de Belt CP, maar niet veel.
De CopterX 450 ME is min of meer gelijk aan de HK450, maar wel duurder, dus dan kan ik net zo goed die laatste nemen.
De CopterX 450 SE V2 is nog duurder, maar wel helemaal afgeladen met cnc-parts en een carbon frame; mooie aanbieding op zich. Het is wel zo dat de carbon SE V2 100 gram zwaarder is dan de ME. De SE V2 met alu frame is een paar gram lichter dan de carbon-versie.

De vraag is dus: kan ik met een T-Rex-kloon mijn 1800 mah pakketten blijven gebruiken? Moet ik dan wel voor een kunststof-versie gaan om 100 gram uit te sparen, of kan ik ook gewoon voor de zwaardere gaan?
In alle gevallen denk ik uiteraard aan een vrij lichte setup in de vorm van een Align 430x- (60 gram) of scorpion 2216-motor (64 gram). De motor uit de Belt CP weegt overigens 58 gram. Verder lichte 9 grams servo’s en een Logictech 2100-gyro.

Bedankt voor alle tips
 
Ik zou zeggen, neem gewoon die kloon ! bestel er dan de setup bij uit het HK 450 draadje en je hebt een leuke heli die prima vliegt. De assan gyro heeft wel wat last van drift, persoonlijk vind ik dat erg irritant, dus zet er een goed gyro op. Bestel er dan ook meteen een GFK kapje bij en trap die bijgeleverde melkbus in de kliko.

1800 paketten kun je gewoon gebruiken

Ik heb hier zo`n helietje staan, en je mag komen kijken ;)
 
Is dit wat voor je ?

CY Model RC Shop Online

75 euro incl. verzenden! voor die prijs vind je nergens een volledig aluminium kloon.
Ik heb hem hier ook vandaan.
Hij is precies hetzelfde als de copterx alleen het landings gestel en het tandwiel zijn zwart ipv blauw.
Spare parts voor deze heli zijn hier ook spot goedkoop en incl. verzenden!
 
Waar staat die CY eigenlijk voor in de link naar die website?
Curtis Youngblood?
Nee toch?
Chinese Year?

wie O wie?

gr Richard
 
Leuke aanbieding die CY

Toch nog even een vraagje...

HobbyCity adverteerd qua gewicht voor die HK450 het volgende:
weight(w/o blade):450g.
Flying Weight:730~760g

CopterX geeft voor de 450AE V2 (een T-Rex SE-kloon met alu frame en full metal parts):
Weight(without power system):354g
Weight(including power system):690g
(de versie met CF-frame is trouwens een paar gram zwaarder, bij Align is dat net andersom)

Een afgeladen CopterX is dus bijna 100 gram lichter dan een HK450 met kunststof rotorkop / staartrotor?????????
Het gaat nog een stapje verder: de CopterX 450ME (sterk vergelijkbaar met de HK450) wordt opgegeven voor 254 gr zonder power system en 590 met)

Nog even het opgegeven leeggewicht van de T-Rex 450S er bij gezocht:
●Weight(w/o main blade):390g(0.86 lbs)
●Flying Weight:Approx 650~680g(1.43~1.50 lbs)
Dit is voor de versie met GF-frame (CF: 10 gram lichter / ALU: 10 gram zwaarder)

Kan iemand wat licht in de duisternis brengen? ongetwijfeld zit ik appels met peren te vergelijken, maar waarin zitten toch die verschillen?

Van de Align T-Rex weet ik dat ie standaard met motor en regelaar wordt geleverd, de CopterX en de HK450 zonder. Tussen de HK450 en de vergelijkbare CopterX ME zit zo maar 200 gram...
 
Laatst bewerkt:
Om het verhaal compleet te maken, de specs van de T-Rex 450SE V2, waar de CopterX SA V2 een directe copie van is:
●Weight(w/omain blade):450g
●Flying Weight:Approx.730~760g

(alu frame van de CopterX scheelt een paar gram)

dus:
CopterX is ca. 90 (SE V2 vs. SE V2) tot 146 (ME vs. T-Rex S) gram lichter dan Align-opgave. Dit zou verklaard kunnen worden door de afwezige motor + esc in de CopterX en nog wat detailwerk

Ik kan alleen die 200 gram tussen 2 vergelijkbare modellen niet verklaren (CopterX 450ME vs. HK450)
 
Laatst bewerkt:
Waar staat die CY eigenlijk voor in de link naar die website?
Curtis Youngblood?
Nee toch?
Chinese Year?

wie O wie?

gr Richard

CY staat voor "Ching Yin", zal de naam van de eigenaar wel zijn.
Stond op envelope met spare parts die ik net binnen heb gekregen.
 
ik vlieg wisselend met een 1800 en een 2200 accu. Alleen wat lastiger met de balans. Voor de rest maakt het niks uit, behoudens natuurlijk de vliegtijd.
Heb 2 timers op mijn zender aan staan. Voor elke maat accu 1. Werkt prima hoor.
 
ik vlieg wisselend met een 1800 en een 2200 accu. Alleen wat lastiger met de balans. Voor de rest maakt het niks uit, behoudens natuurlijk de vliegtijd.
Heb 2 timers op mijn zender aan staan. Voor elke maat accu 1. Werkt prima hoor.

Ben wel benieuwd wat jij voor heli hebt; met name gewicht, aandrijving (motor / pignon) en hoeveel amp dat trekt...
 
Besteld: DS450
DragonSky DS-450 V2 3D Helicopter Kit HobbyDaddy Store

Dit is dezelfde heli als de EXI450 en de CopterX. Heb bewust gekozen voor een basisheli met deels kunststof in head & tail; dit scheelt al gauw een grammetje of 80 met een volledig cnc-uitgebouwde heli.

Voordeel van de DS/EXI/CX is dat ze alu-parts hebben op de plek waar het minimaal nodig is:
Alu rotor hub
Alu motor mount
Alu washout base
Alu flybar holder
Alu body mounts
Alu tail gear
Alu rotor head button
In dit opzicht zijn deze heli's mogelijk de meest directe copie van de T-Rex 450S. De HK450 laat i.m.h.o. op dit punt wat steekjes vallen, want daar zit meer plastic in.

Equipment:

Ontvanger: MZK 6-kanaals (BERG)
Cyclic-servo’s: HXT900
Tail-servo: Hyperion DS-11 GCB DIGITAL of MKS DS480 DIGITAL (iemand nog tips?)
Gyro: Logictech 2100
Lipo: Hyperion en Polyquest 1800 mah 3S 20-30C
Regelaar: Turnigy Sentry 40A switched BEC (3 Ah)
Motor: Align 430x 3550kv of Scorpion HK2216 V2 3350kv (dit is een maatje lichter dan de populaire -6 of -8 Scorpion) of HDX450 3200kv

tips over motor (licht & rustig met stroom) zijn ook welkom
 
Laatst bewerkt:
Je vermeld 3S 1800 mah maar niet hoeveel C die lipo's zijn..
Dat zal nl je grotere probleem worden..
een gemiddelde 450 heli neemt zo'n 200 watt op tijdens een normale vlucht.
Een belt-cp doet 150 watt en een King2 100 watt. Dat heeft alles te maken met idd vlieg gewicht..
Maar ook zeker met motor power, of te wel hoe snel kun je naar boven..

een 1800 mah 15C lipo kan net voldoende power geven 1,8Ax15Cx11Volt bijna 300 watt voor een 450 heli maar de meeste pakketten leveren hellaas die 15C alleen maar in de piek.
Dat betekend dat je de pakketten zwaar belast.
Ik heb bv met de 15C 1800 mah lipo's van esky nog geen 5 minuten vlieg tijd terwijl ik met een 2200 mah 15C zippy bijna 12 minuten haal..
De 1800 mah lipo kan ik dan slecht 800ma laden terwijl de zippy dan bijna echt leeg is.

Dus wat voor een merk lipo's zijn het en is de C waarde te vertrouwen...

Benno
 
Plantjes: Lipo: Hyperion en Polyquest 1800 mah 3S 20-30C

Heli is trouwens binnen; 'ziet er goed uit, 'zal later wel plaatjes maken
 
Back
Top