Ik ben mij al een tijdje aan het orienteren op een 450-size heli.
Het valt mij op dat bijna alle heli’s met 3S-pakketten van pakweg 2200 mah gevlogen worden. Nou heb ik 5 stuks 1800 mah beschikbaar, dus vraag ik mij af of het niet mogelijk zou zijn om met succes (wordt mijn eerste buitenheli, redelijke prestaties en redelijke vliegtijd zonder lipo’s over te belasten) wat lichtere pakketten te gebruiken.
De E-Sky Belt CP heeft standaard 1800 mah pakketten en is ook 450-size, maar dat is wel zo’n beetje de enige volgens mij. Als ik kijk naar de verschillen tussen de Belt CP en andere 450-size heli’s, dan is die Belt gewoon lichter doordat er veel kunststof in zit.
Nou wil ik om diverse redenen geen Belt; ik heb liever een T-Rex-kloon zoals de HK450 of de CopterX, of gewoon een originele 450S (bijvoorbeeld met glass fiberframe). De HK450 heeft een aluminium frame en verder is bijna alles kunststof; zal in de praktijk misschien ietsje zwaarder zijn dan de Belt CP, maar niet veel.
De CopterX 450 ME is min of meer gelijk aan de HK450, maar wel duurder, dus dan kan ik net zo goed die laatste nemen.
De CopterX 450 SE V2 is nog duurder, maar wel helemaal afgeladen met cnc-parts en een carbon frame; mooie aanbieding op zich. Het is wel zo dat de carbon SE V2 100 gram zwaarder is dan de ME. De SE V2 met alu frame is een paar gram lichter dan de carbon-versie.
De vraag is dus: kan ik met een T-Rex-kloon mijn 1800 mah pakketten blijven gebruiken? Moet ik dan wel voor een kunststof-versie gaan om 100 gram uit te sparen, of kan ik ook gewoon voor de zwaardere gaan?
In alle gevallen denk ik uiteraard aan een vrij lichte setup in de vorm van een Align 430x- (60 gram) of scorpion 2216-motor (64 gram). De motor uit de Belt CP weegt overigens 58 gram. Verder lichte 9 grams servo’s en een Logictech 2100-gyro.
Bedankt voor alle tips
Het valt mij op dat bijna alle heli’s met 3S-pakketten van pakweg 2200 mah gevlogen worden. Nou heb ik 5 stuks 1800 mah beschikbaar, dus vraag ik mij af of het niet mogelijk zou zijn om met succes (wordt mijn eerste buitenheli, redelijke prestaties en redelijke vliegtijd zonder lipo’s over te belasten) wat lichtere pakketten te gebruiken.
De E-Sky Belt CP heeft standaard 1800 mah pakketten en is ook 450-size, maar dat is wel zo’n beetje de enige volgens mij. Als ik kijk naar de verschillen tussen de Belt CP en andere 450-size heli’s, dan is die Belt gewoon lichter doordat er veel kunststof in zit.
Nou wil ik om diverse redenen geen Belt; ik heb liever een T-Rex-kloon zoals de HK450 of de CopterX, of gewoon een originele 450S (bijvoorbeeld met glass fiberframe). De HK450 heeft een aluminium frame en verder is bijna alles kunststof; zal in de praktijk misschien ietsje zwaarder zijn dan de Belt CP, maar niet veel.
De CopterX 450 ME is min of meer gelijk aan de HK450, maar wel duurder, dus dan kan ik net zo goed die laatste nemen.
De CopterX 450 SE V2 is nog duurder, maar wel helemaal afgeladen met cnc-parts en een carbon frame; mooie aanbieding op zich. Het is wel zo dat de carbon SE V2 100 gram zwaarder is dan de ME. De SE V2 met alu frame is een paar gram lichter dan de carbon-versie.
De vraag is dus: kan ik met een T-Rex-kloon mijn 1800 mah pakketten blijven gebruiken? Moet ik dan wel voor een kunststof-versie gaan om 100 gram uit te sparen, of kan ik ook gewoon voor de zwaardere gaan?
In alle gevallen denk ik uiteraard aan een vrij lichte setup in de vorm van een Align 430x- (60 gram) of scorpion 2216-motor (64 gram). De motor uit de Belt CP weegt overigens 58 gram. Verder lichte 9 grams servo’s en een Logictech 2100-gyro.
Bedankt voor alle tips