WACO SRE 1/6

Dankje, Teus.
Nog een mogelijkheid is deze waar HugoW mij een linkje voor stuurde:

Just Engines On Board Glow

Die G4 waarmee ik eerder vandaag insmeerde is inmiddels droog genoeg om aan te raken. Ik ga eens kijken of ik het tankje kan installeren. Kan er later alleen nooit meer bij....
 
Op de site van Henri is het heel mooi beschreven, een systeem met een microswitch.
Ik ga eerst even uitzoeken hoe duur zo'n GlowStar van Simprop is, die ik hier heb gevonden: GlowStar. Helaas is mijn duits niet zo goed. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Is dit in Nederland verkrijgbaar?
hoi ,

ik heb die glowstar een tijd gebruikt werkt goed en is prima af te stellen
is ook bruikbaar voor 2cil. motoren

maar eigenlijk heb je zoiets niet nodig,een goed afgestelde viertakt loopt stationair ook heel goed zonder, al hangt hij op de kop maakt niets uit
heb hier jaren ervaring mee :cool:

hier te verkrijgen w-w Modellbau
is bij mij zowat om de hoek :-D en vergelijk de prijzen maar eens met bv hob. in

gr. jacques
 
Ik ga eerst even uitzoeken hoe duur zo'n GlowStar van Simprop is, die ik hier heb gevonden: GlowStar. Helaas is mijn duits niet zo goed. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Is dit in Nederland verkrijgbaar?

Ik heb er 2 in gebruik en ze werken prima. Jammer is wel dat de Glowstar tegenwoordig 4 cellen (a 1,2V) nodig heeft (dus veel extra gewicht). Eerdere modellen werkten op 2 cellen.
Zo'n automatische gloeier is niet alleen prettig bij "hangende 4-takters" maar zeker ook bij andere motoren / motorinbouwsituaties omdat je er ook de motor mee kan starten. Dus geen "geklooi" met gloeiplugstekkers bij elke start maar gewoon een schakelaar om op de zender. Ik heb op de zender een 3-standen schakelaar zo geprogrammeerd dat;
1 = gloeier uit
2 = gloeier automatisch (volgt gascurve -> stationair is max gloei, stroom neemt af tot halfgas en gaat dan uit)
3 = gloeier continue aan

Dus voor vliegtuigen waar het extra gewicht van de gloeiaccu (4-cel NiMh/Nicad minimaal 2000 mA) geen -groot- probleem is vind ik het een prima optie.
 
@Mad Monster
Dat is wel heel mooi met die schakelaar. Helaas kan ik het zo niet doen en moet het bij mij allemaal geregeld worden met mijn gas omdat mijn kanalen al op zullen zijn.
 
Dan kun je de Glowstar met een Y-kabel op het gaskanaal zetten. Op de Glowstar zit een potmetertje om het aan/uit punt in te stellen.
Hij werkt dan dus automatisch. Een schakelaartje op het model (tussen accu en Glowstar) is dan nog nodig om de unit uit/aan te kunnen zetten.
 
Yep, zo had ik het ook op mijn Skymaster zitten.

Y-kabel met schakelaar en klaar, van stationait tot een kwart gas werd er bijgegloeid.
 
Ik ga de verschillen van de drie systemen op een rijtje zetten en dan kies ik er wel één. Bedankt voor de reacties!

Het tankje zit er nu in. Dat die slangen nu uit de romp hangen betekent wel gelijk dat ik hem niet meer rechtop op z'n neus op kan bergen.... Ik had eigenlijk nog niet bedacht hoe ik dat op ga lossen...
Nou, ja, komt nog wel...

img7907.jpg



De beplanking is ook een stukje verder.

En ja, ik heb ook even bijgehouden welke slang wát is ;)

groen: voor de ontluchting van tankzak;
blank: carburator. ;
roze: vullen;
geel: Er zit een nippel in een hoekje van de tank ... daar komt de slang van de uitlaat op.

Zo, nu staat het hier ook genoteerd. Als ik het mocht vergeten, staat het nu op de foto, op het forum én in mijn email... Haha!
 
Laatst bewerkt:
Zo, de andere kant van de neus heb ik vandaag ook beplankt.
En het kozijntje van het raampje in het deurtje gemaakt.
O ja en ik heb een gloeisysteempje besteld, het is die van Just Engines geworden.
 
Vandaag nog wat aan de romp zijkant gedaan.
Morgen hopelijk de andere kant, wat wel sneller zal gaan aangezien ik deze keer precies weet wat waar moet om hem schaal te maken.
(Deze detail was niet (helemaal) goed op de werktekening)

img7955.jpg


img7956e.jpg


img7954.jpg


De ruimte boven de tank lijkt me nou nuttig om te gebruiken.
Dan moet ik daar een deksel voor verzinnen. (Het lastige daarvan is dat het voorruit nou net wat verder komt dan F2....)

Misschien kan daar dan een accu in ofzo... Ik hoop dat de ontvanger tussen de bovenvleugels kan, maar ik ben bang dat dat net niet zal passen. En ik heb met drie accu's te maken, één voor de ontvanger/servo's, één voor de gloeier en één voor de verlichting. Misschien kunnen dan die accu's allemaal in die ruimte boven de tank. Maar opzich past een accu ook wel boven de motor...
 
Laatst bewerkt:
Vanavond weer even verder met het deurtje; de scharnieren.
Voor de locatie hiervan komt de 3-view niet overeen met de foto's van het prototype.
Dit was een punt die naar voren kwam bij de schaalwedstrijd trainingsdag, in die gevallen gaat het fotomateriaal voor. Dat is natuurlijk ook wel logisch, want je bouwt het prototype na.
 
Deurtje

Gisterenavond al mijn tijd besteed aan alleen de goede locaties van de scharnieren uitzoeken. Dan voelt het alsof er helemaal geen progressie is.
Vandaag gelukkig wat meer bereikt.
Bedacht precies hoe ik de scharnieren ging aanpakken en ze gemaakt.
Het deurtje hangt nu. En nog lekker schaal ook :zon:
En als bonus is hij ook nog eens zo gemaakt dat ik hem er volledig af kan halen, mocht ik dat willen. Dat is ook makkelijker tijdens het bouwproces.

img7995.jpg



Nu kan ik verder werken aan het deurtje en de bekleding van de binnenkant. Het deurtje moet natuurlijk ook nog een klink krijgen.

O ja, jullie zullen wel merken dat ik mijn schermafbeelding veranderd heb naar een foto van mijn Piper Cherokee. Dat komt doordat ik daar nogal blij mee ben: ik heb hem gebruikt om afgelopen weekend bij de schaalwedstrijd trainingsdag af te vliegen voor mijn brevet. Op ons klein clubje waar ik vlieg bestond de mogelijkheid niet om dat te doen, van daar dat ik deze kans greep en het eindelijk kon doen. Die heb ik nu dus binnen. :D
 
Nou, ik zie toch liever een balsa walrus dan een ARF als schermafbeelding! ;)

Het bouwen gaat je goed af, Kim ... op naar de F4C!
 
Haha, ja, Henri, jou moet ik dan juist een goede indruk blijven geven!
Nou, ik kijk dan nog maar eens naar mijn schermafbeelding ;)
...waar was die walrus foto???...
 
Kabeltjes

Ik ben begonnen aan de bekabeling voor de servo's die in de romp zitten, hoogteroer, richtingsroer+staartwiel en gas.
De ontvanger zit er ook even in voor de antennabuis. Ik denk dat ik wel ruimte genoeg heb zo. Boven het tankje heb ik ook nog ruimte, daar komt dan het gloeiertje en zijn accu.
In deze ruimte tussen de bovenste vleugels moet dan de ontvanger + accu en verlichtingsysteem + accu.
Ik heb er aan gedacht om het verlichtingsysteem ook boven de tank te leggen, maar dan moeten er wel erg veel kabels door de muren van de cabine en dat leek me wel heel onhandig.

img8046j.jpg
 
Ha die Kim.

Als ik mij niet vergis.
Is er morgen een heugelijke dag aanstaande.
Bij deze alvast van harte gefeliciteerd.:music:

roos.jpg


Groeten Han.
 
Dus morgen zorgen voor een modelbouwforum ere haag als ze naar buiten komen als nieuw vers paar...................

Allemaal vliegtuigen, boten en auto's boven hun hoofden houden. En natuurlijk veel heel veel rijst meenemen.

Waarom zo komen we er zo laat achter, krijgen we dat nog gerealiseerd in die korte tijd?????????????
 
Haha, lief dat je er aan denkt, Han. Knap onthouden hoor!
Enneh, Theo... ik denk dat dat niet meer gaat lukken nee, hihi... En dat is misschien maar goed ook, haha...

Maar van mij mogen jullie wel met zijn allen met jullie grote schaalkisten over het oude stadhuis hier in Culemborg vliegen hoor, lijkt mij wel heel leuk :)
Denk alleen niet dat de burgemeester het er mee eens is....
 
Back
Top