Ombouw / gebruik 2,4Ghz

Zoals velen hebben kunnen zien heeft Assan zich gisteren in Winterswijk bewezen. Zowel Arnold als ik hebben beiden geen enkele tik gehad. Weersomstandigheden waren toch ook best vochtig. Ook redelijk ver gezeten met meerdere vliegers in een bel. Laag over andere zenders. Alles probleemloos.

De modules zijn bij HK weer op voorraad. De 7 kanaals ontvangers nog niet.
 
Het verslag van Theo omschrijft de ombouw naar het Assan systeem. Mijn inziens kunnen de meeste zenders op een soortgelijke manier worden omgebouwd naar andere systemen zoals Jeti, ACT, FASST, Spektrum etc. Ik ben van plan volgend jaar te gaan vliegen op de 2.4 Ghz maar heb nog geen keuze gemaakt.

Wat is belangrijk:

- De grootte van de ontvanger (hierbij zie ik de afmetingen van m’n huidige SMC 16SCAN ontvanger als bovengrens).
- Het stroomverbruik van de ontvanger.
- De mogelijkheid de antennes flexibel te kunnen plaatsen.
- Ondergrens voltage waarbij de ontvanger werkt.
- Reikwijdte (moet ook ongevoelig zijn voor de stand van het toestel).
- Failsave instelmogelijkheden.
- Het systeem moet overal ter wereld zijn toegestaan.
- Betrouwbaar onder alle omstandigheden.
- (Kosten).

Goswijn overweegt de aanschaf van het Jeti systeem. Het lijkt me interessant om een keer een gesamenlijke reikwijdte test te doen met verschillende systemen: Assan (Theo), FASST (Loet), Jeti (Goswijn) en Spektrum (Robert Nijhuis).
 
Laatst bewerkt:
Bas,

die spektrum van Rob is nu in mijn bezit, nog geen enkel probleem gehad.

Testen ?

Ik ben voor !

groet,

Johnny
 
Heeft iemand al ervaring met de ombouw van een MX16 naar 2.4 gHz? Gezien de afgelopen 2 weekenden waarbij wederom het nodige door storingen (of turbulentie oid.) vroegtijdig NAP benaderde, zit ik ook te denken om het in hogere Hz regionen te gaan zoeken.

Its,

even googelen en je komt genoeg ombouw verslagen van de MX-16s naar de 2.4 Ghz tegen. Hier een voorbeeld met het Jeti moduul: http://www.hepf.at/duplex/MX-16s.pdf
Zelf ben ik ook van plan m'n MX-16s om te bouwen maar dit seizoen vlieg ik nog even uit op de steeds rustiger wordende 35 Mhz.

P.s. Ik ben uiterst tevreden over de betrouwbaarheid van de MX-16s op de 35 Mhz en dit is niet de reden van de overstap. Uitgaande dat je niet extreem veel verder van je afvliegt dan ik zou de oorzaak zoeken in de kwaliteit van de ontvanger en/of de ligging van de antenne (of turbulentie oid.).

Bas
 
Laatst bewerkt:
Theo schreef in het verslag van de ombouw (Naar 2,4 in drie kwartier - F3K Nederland) het volgende:

“Condensator. Bij de hackmodule wordt een condensator geleverd. Die dient als een soort UPS voor de ontvanger. Het kan zijn dat bij gebruik van stroomvretende digitale servo's de accuspanning onder de 3,6 volt zakt. Hier kan de ontvanger slecht tegen. Dat kan tot gevolg hebben dat de binding tussen zender en ontvanger wegvalt. Om dit te voorkomen kan je de condensator op een vrij kanaal prikken.
Wel vreemd dat deze condensator bij de hackmodule geleverd word en niet bij iedere ontvanger”.

Het voltage wordt lager indien:
- De accu’s leger worden.
- Er veel stroom verbruikt wordt (vooral als de accu een hoge inwendige weerstand heeft).
- Het kouder is.

Waarschijnlijk zit er in de ontvanger een diode (beveiliging tegen verkeerd om aangesloten + en -). Indien deze overbrugt wordt win je ongeveer 0.4 volt maar ben je wel je beveiliging kwijt. Dit lijkt me, indien nodig, voor DLG’s een betere oplossing dan plaatsing van de nogal grote condensator.
 
Laatst bewerkt:
Bas[/quote]
P.s. Ik ben uiterst tevreden over de betrouwbaarheid van de MX-16s op de 35 Mhz en dit is niet de reden van de overstap. Uitgaande dat je niet extreem veel verder van je afvliegt dan ik zou de oorzaak zoeken in de kwaliteit van de ontvanger en/of de ligging van de antenne (of turbulentie oid.).


Bas, ik had het ook niet over de combinatie waarmee ik gevlogen heb, (mx16s met corona 4kns ontvanger), tot nu toe nog geen tik gehad. Ik baseerde mij op de waarnemingen van Vlaardingen de 1e keer waar een aantal medevliegers veel storing hadden i.d. buurt van mijn oude multiplex royal mc die Mads gebruikte. In de week daarop heb ik nog een paar keer uitgeprobeerd of ik ook storing kon krijgen en heb alle kanalen rond die van de multiplex uitgeprobeerd. Dit zonder enig tikje. Dus wat de oorzaak van die storingen was, blijft gissen.
De reden dat ik ook wil ombouwen is o.a. dat binnen korte tijd de Bemmelse modelvliegclub Nimbus weer de beschikking krijgt over een eigen vliegveldje ca.500M van de plek waar Mads en ik veel vliegen met de mimi's en binnenkort een Turbo.
"een niet zo geweldige plek" direct naast de Betuwe lijn en dicht in de buurt van de A15 en A325 en zowat onder een 380KV hoogspanninglijn. Het lijkt me wel zo safe dat we beiden naar de 2.4gHz overstappen.

En Bas, inderdaad zijn er nog meer tips over de 2.4gHz ombouw van een MX16 op het net te vinden.
 
Ik heb ondertussen enkele vluchten gemaakt met de 4 kanaals ontvanger. Dit ontvangertje : 36 X 14 X 3mm weegt slechts 3,2 gram en mag $20,- kosten. Prachtig zo'n klein ding. De antenne is maar 2cm lang en uitstekend geschikt voor een houten mini-DLG.
Ik heb geen reikwijdtetest gedaan en ben met een klein speedkistje gewoon zover mogelijk weg gaan vliegen. Geschat zal dat ongeveer 200 meter geweest zijn. Probleemloos!! Op RC groups las ik al dat het een getest bereik had van 700 meter. Mwahhh dan zie je toch niet meer wat je kistje doet.

Ik heb het artikeltje van Goswijn even doorgelezen en ook Assan is in de test opgenomen. Als leek begrijp ik wel dat de duurdere systemen allemaal technisch gezien nog doordachter zijn en sommigen nog meer opties bieden. Maar laten we het prijsverschil eens meenemen in het vergelijk. Dan ben ik met de ervaringen tot op heden zeer tevreden. Vergeet niet dat voor het Assan systeem slechts een paar tientjes betaald en de ontvangers nog geen 20 euro kosten.
Ik zie het zo; Ik rij nu een Lada en wil graag een Ferarri. Helaas is die toch wel erg aan de prijs. Voor slechts een fractie van de prijs kan ik de stap naar een Audi maken. Makkelijke keus lijkt me :mrgreen:
 
Makkelijke keus lijkt me :mrgreen:

Waarom heb ik dan (nog?) geen Assan aangeschaft…..

- Andere systemen zijn theoretisch ongevoeliger voor “vervuiling” op de 2.4 Ghz. Ik verwacht een enorme toename van 2.4 Ghz gebruikers en verwacht dat Assan hier gevoeliger voor is dan (sommige) duurdere systemen.

- De reikwijdte van Assan lijkt voldoende, echter hoeveel heeft het over:
o Bij een drukker wordende 2.4 Ghz.
o Bij een kist met meer koolstof.
o Bij inbouw in een 2.4 Ghz vriendelijke romp.
Hierom lijkt het me interesant om de verschillende systemen een keer onderling te vergelijken.

- Ik vind het bij Assan een minpuntje dat de failsafe niet permanent in te stellen is (deze wordt elke keer opnieuw ingesteld na aanschakelen).

- De ontvanger van Assan lijkt veel stroom te verbruiken. Waarschijnlijk zijn er systemen die minder stroom verbruiken.

- Sommige andere systemen zijn bidirectioneel waardoor er een alarm ingesteld kan worden op accu spanning van de ontvanger en signaalsterkte bij de ontvanger (stukje extra veiligheid).


Geen idee of bovenstaande het extra geld waard is. Het belangrijkste vind ik dat het systeem betrouwbaar is, want ook incidentele storingen kunnen je een kist kosten en/of je wedstrijden verknallen (vraag maar aan Alex: Open Duits en NK Winterswijk).

Bas
 
Laatst bewerkt:
Bas,

Helemaal eens!
Wat betreft de betrouwbaarheid bij een toename van de 2,4 gebruikers is het inderdaad afwachten. Maar dat geldt voor alle systemen.
Die failsave had inderdaad eenvoudiger gemogen. Ik bedien de flaps middels een drukschakelaar. Probeer maar eens en de schakelaar in te drukken en de ontvanger aan te sluiten. LASTIG!! In Winterswijk heb ik daarvoor steeds mijn helper moeten vragen.

Het stroomverbruik lijkt veel. Toch vind ik 200Mah voor een uur vliegen acceptabel. Dat is niet het verbruik van de ontvanger maar van de gehele setup in de kist.

Het biderectionele systeem is een geweldige toevoeging!! Nog even en we krijgen bij F3K te maken met secret vario's :mrgreen: Je voelt je zender trillen als je in stijgende lucht terecht komt. Niemand ziet of hoort het en jij voelt het alleen.
Zal zo'n biderectioneel systeem ook niet meer stroom vragen?? Vanaf de ontvanger moet er dan een signaal naar de zender.
 
Die failsave had inderdaad eenvoudiger gemogen. Ik bedien de flaps middels een drukschakelaar. Probeer maar eens en de schakelaar in te drukken en de ontvanger aan te sluiten. LASTIG!! In Winterswijk heb ik daarvoor steeds mijn helper moeten vragen.

ook mijn remstand is verend, dit maakt het aanzetten erg lastig vandaar dat ik dit als minpuntje aanmerkte.


Het stroomverbruik lijkt veel. Toch vind ik 200Mah voor een uur vliegen acceptabel. Dat is niet het verbruik van de ontvanger maar van de gehele setup in de kist.

Het biderectionele systeem is een geweldige toevoeging!! Nog even en we krijgen bij F3K te maken met secret vario's :mrgreen: Je voelt je zender trillen als je in stijgende lucht terecht komt. Niemand ziet of hoort het en jij voelt het alleen.
Zal zo'n biderectioneel systeem ook niet meer stroom vragen?? Vanaf de ontvanger moet er dan een signaal naar de zender.

Bij het Jeti systeem is het signaal dat de ontvanger (Duplex R6) uitzend volgens de spec maximaal 20 dB (komt overeen met 100 mW). Ik heb het vermoeden dat er vanuit de ontvanger naar de zender veel minder vaak data wordt gezonden dan vanuit de zender naar de ontvanger waardoor het stroomverbruik van de ontvanger niet omhoog schiet. Er wordt een totaal verbruik van een acceptabele 40 mAh opgegeven.
 
Laatst bewerkt:
Bas,
Het biderectionele systeem is een geweldige toevoeging!! Nog even en we krijgen bij F3K te maken met secret vario's :mrgreen: Je voelt je zender trillen als je in stijgende lucht terecht komt. Niemand ziet of hoort het en jij voelt het alleen.

Geweldig al die nieuwe mogelijkheden maar volgens mij niet toegestaan tijdens wedstrijden.

Citaat reglement F3K:

d. Iedere installatie voor het overbrengen van informatie van het model naar de vlieger is verboden.
Elk gebruik van telecommunicatieapparatuur (met inbegrip van zend-ontvangers en telefoons) op
het terrein om te communiceren met deelnemers, hun helpers of ploegleiders is tijdens de​
uitvoering van de wedstrijgtaak verboden.

Of heb ik het mis?

Henk

 
Henk,

Er staat in mijn opmerking niet voor niets "Secret"

Nog even en we krijgen bij F3K te maken met secret vario's :mrgreen:
 
Henk,

Er staat in mijn opmerking niet voor niets "Secret"

Nog even en we krijgen bij F3K te maken met secret vario's :mrgreen:

Ja Theo, ik begrijp de humor in jouw opmerking. Maar de realiteit van huidige 2,4 Ghz systemen is dus kennelijk al zo, dat er sprake is van terugzending van informatie van model naar zender/piloot. Voor zover het gaat om informatie over ontvangstkwaliteit en onboard accuspanning vind ik dat in verband met veiligheid zelfs een stap vooruit en zouden de regels, die dat verhinderen, aangepast moeten worden. Als het gaat om hoogte, vario of temperatuurinformatie m.b.v. radiosignalen vanuit het model heb ik en kennelijk ook de regelmakers bedenkingen.

Henk
 
Hoi Henk,

ik heb het hier "toevallig" ook al met Goswijn over gehad.

http://www.f3k.nl/index.php?id=53&file=tl_files/Bestanden/SECTIE 5[1].3 zweef 2009def.pdf

De tekst waarnaar jij refereerd is geldig voor F3B (5.3.1.3.d) en F3J (5.6.1.3.c).
F3K heeft een afwijkende tekst namenlijk:

5.7.2.1 Specificatie
Het gebruik van giro’s en variometers in het model is verboden.


Blijkbaar lopen we voor op de andere klassen!!!

Bas

OK ik begrijp het. Regels voor F3K behoeven niet te worden aangepast op dit punt. Nu nog iets verzinnen om te voorkomen dat variometers, hoogtemeters e.d. echt niet worden gebruikt als dit straks misschien standaard in 2,4 Ghz systemen wordt geintegreerd.
Henk
 
OK ik begrijp het. Regels voor F3K behoeven niet te worden aangepast op dit punt.

Henk,

niet helemaal mee eens omdat de huidige regels het gebruik van hoogtemeters, GPS-systemen etc. niet verbieden. Ik ben van mening dat er meer verboden zou moeten worden dan nu staat vermeld.

Bas
 
Ik ben van mening dat er meer verboden zou moeten worden dan nu staat vermeld.

Bas

Dat lijkt me een aardig topic.

Wat verboden zou kunnen worden in mijn optiek is een helper in het veld bij AULD.

Waarom: F3K is een individuele sport en geen teamsport. Ik zie tenminste nooit een helper een prijs krijgen.

Dus bij AULD kunnen de tijdopnemers gezellig buiten het veld blijven zitten.

Loet
 
Back
Top