Ombouw / gebruik 2,4Ghz

Assan module ingebouwd in Cockpit SX!

Afgelopen week heb ik de Assan module, een 2S lipo en drie 4 channel ontvangers binnengekregen.

Eerst heb ik de module getest door 'm via een connector op de leraar-leerling poort aan te sluiten. Dat werkte goed.

Daarna de 6 cel NiMh accu van de Cockpit SX vervangen door de (kleinere) 2S 2200mAh lipo. Hierdoor ontstaat genoeg ruimte om de Assan module in de behuizing te bouwen, alleen de 35Mhz antenne kan niet meer in de zijkant van de zender bewaard worden. De voor de Assan benodigde signalen bleken gemakkelijk terug te vinden door vanuit de leraar-leerling poort terug te meten naar de printplaat van de zender. Hier heb ik een stukje flat-cable met een connector aan gesoldeerd. Op de assan module heb ik de led vervangen door een 3-pins header, en de led aan het eind van een servo-kabeltje gesoldeerd. Bovenaan de zender gaatjes gemaakt in de behuizing voor de Antenne en de led. Als laatste een schakelaar aangesloten om te kunnen omschakelen tussen 35Mhz en de Assan module.

In mijn MiMi zit al een 4 kanaals 2.4Ghz ontvanger, en alles lijkt goed te werken. Ik heb ook nog twee 6 kanaals ontvangers besteld, maar die zijn nog niet binnen. Tot die tijd moet de Pelops het nog met een 35Mhz ontvanger doen.

Jaap

Als laatste een schakelaar aangesloten om te kunnen omschakelen tussen 35Mhz en de Assan module.

het kan op internationale wedstrijden nog een interesante discussie opleveren of 2.4 Ghz gebruikers die kunnen omschakelen naar de 35 Mhz hun zender moeten inleveren.

Jaap,

Al je er wat foto's van gemaakt hebt zouden we die mooi toe kunnen voegen op de site. Je hebt immers rechten ;)

Heb je de schakelaar voor het switchen tussen de 2,4 en de 35Mhz intern of extern. Ik heb bij ons op de club al eens gehoord dat tijdens het vliegen per ongeluk die schakelaar bediend werd. Het resultaat laat zich raden

Foto's inbouw Assan in Multiplex Cockpit SX

Hier een paar foto's van het resultaat van de inbouw van de Assan module.

Overzicht.JPG

Schakelaar 35Mhz/2.4Ghz

Ledje.JPG

Antenne aansluiting en ledje.
Compleet.JPG

Het geheel.

Heb je de schakelaar voor het switchen tussen de 2,4 en de 35Mhz intern of extern. Ik heb bij ons op de club al eens gehoord dat tijdens het vliegen per ongeluk die schakelaar bediend werd. Het resultaat laat zich raden

Om dergelijke problemen te voorkomen heb ik het schakelaartje verzonken ingebouwd. Hij kan alleen met lange nagels of een pinnetje omgezet worden.

Verzonken.JPG

Al je er wat foto's van gemaakt hebt zouden we die mooi toe kunnen voegen op de site. Je hebt immers rechten ;)

Ik zal een compleet ombouwverslag plaatsen op de F3K site...

Jaap

Laatst bewerkt:
En ook Cockpit SX werkt prima op 2.4GHz!

Een poosje terug heb ik mijn Cockpit SX wat nieuwe truuks geleerd.
Omdat ik al een hoop Spektrum spul voor indoor gebruik heb, was dit de makkelijkste weg. Hier een kort verhaal.

Ik heb ook nog even zitten denken of ik misschien toch nog 35MHz zou willen, maar omdat ik deze zender alleen maar voor DLG's gebruik, is het antwoord nee. Gewoon 2.4 en verder niks!

groetjes.

Even gepikt uit een ander draadje en dit is een quote van Corrien ( Jan van Mourik)

Voor diegenen, die in de techniek zijn geÏnteresseerd: Assan levert inmiddels een DSSS-systeem, dat net als Spektrum via twee kanalen uitzendt. Nu houd ik het niet helemaal meer bij, maar volgens mij gebruikt men nog steeds de XBee Pro modulen van MaxStream. Een datasheet hiervan is hier te vinden: http://ftp1.digi.com/support/documen...s_802.15.4.pdf

Op de vraag hoeveel stroom de ontvanger neemt heb ik nog steeds geen hapklaar antwoord. Wel heb ik een duidelijk antwoord gekregen op de twee antenne's op de ontvanger. De ontvanger pikt het signaal van de antenne die het sterkste ontvangst heeft en switcht dus tussen deze twee antenne's.

Eeen megadiscussie is er ook over Assan op dit forum.
de-chinese-2-4-ghz-test-assan-modules

Laatst bewerkt door een moderator:
Jaap heb je al meer foto's

Jaap,

Ik heb mijn Assan spullen ook binnen en ben zeer benieuwd hoe jij het eea hebt geinstalleerd (met name binnen in). Ik kan het zelf misschien ook wel uitvinden maar een paar foto's van jouw inbouw zouden mij een flink eind opweg helpen....alvast bedankt.
Cheers

Bart

Ja, mooi he, ik blijf die grijns maar op mijn gezicht houden :mrgreen:

Vanmiddag wederom even de kisten richting wolkenbasis gestuurd en geen enkele tik al is dat op die afstand ook niet meer te herkennen natuurlijk.
Toch iets tegengekomen waar ik even aan moest wennen. Na het pairen van mijn 3,2 grams ontvanger deden ook de andere ontvangers het ineens niet meer. Uhhhh wa's dat nu??
Ik weet niet hoe de techniek werkt maar het blijkt dat als ik een nieuwe ontvanger gepaird heb ik de andere ontvangers eerst aan moet zetten en dan de zender. Zet ik na een pairsessie eerst mijn zender aan en dan de ontvanger van een andere kist zien ze elkaar niet. Even de zender uitzetten en opnieuw aan dan werkt alles weer. Dit moet je 1 keer doen met al je ontvangers na een pairsessie dus.
Niet omslachtig, vervelend of onhandig, maar je moet het wel even weten.
Assaaaaaan!!!!!!

Uh ja ik noem het steeds pairen. Zal wel een afwijking van me zijn :) Ik bedoel dus het binden ofwel koppelen tussen zender en ontvanger.

Jurgen,
Heb je Assan al binnen? Ik zie nog steeds dat ze niet op voorraad zijn.

Nee, ik heb de module nog niet binnen.
Inmiddels zijn ze al wel een tijdje op voorraad. Gister zag ik dat de zender modules nu zelfs in grote getallen op voorraad zijn. Deze staat bij mij ook al een tijdje op "reserved".
Ik zit alleen nog te wachten op de ontvangers... Deze staan al tijden op "backorder".

Vol spanning zit ik dus te wachten tot de ontvangers geleverd worden. Bijna iedere dag kijk ik wel even op de site. Maar tot nu toe gebeurt er klaarblijkelijk niets... :-(

ikkuh ook! :mrgreen:

toch maar een 2.4ghz bij mn mx16 ingebouwd. nog wel schakelbaar gehouden tussen de 40mhz, 41mhz en 2.4ghz. dit is het eindresultaat ;)

bild2249.jpg

bild2250.jpg

bild2251.jpg

Hoi Robert,

Heb je ook nog wat fotootjes van de binnenkant?
Ik ben erg benieuwd waar jij de hack-module hebt gemonteerd en hoe je de schakelaar hebt aangesloten en ingebouwd.

Bedankt alvast!

Greetz,
Jurgen

jurgen,
ik heb geen assan gebruikt maar de corona module voor graupner/jr. dat is een gewone normale module maar als je die uit de behuizing haalt wordt die erg klein. die heb ik vanaf de voorkant gezien in de rechterbovenhoek achter de schakelaars en drukknopjes zitten. schakelaar zit aan de linkerkant.

deze module:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : Corona 2.4Ghz JR Module & Rx (V2 DSSS) $45.99)

formaat van de bijgeleverde ontvangers is ongeveer even groot als de normale synth ontvangers van corona zoals de 6 kanaals.

zender is totaal 43 gram aangekomen. hopelijk morgen even proberen in een brandstofmodel o mde range te testen voordat hij in de nieuwe twister gaat.

Laatst bewerkt:
bas,
nee ik heb nog even geen geld voor een 2.4 safe romp helaas. eerst dat tweede keus rompje nog klaarmaken waar die disser/rds vleugel op komt.

ik ga het gewoon op de manier doen zoals theo, arnold en loet het ook hebben. dus aan beide kanten van de romp een antenne. op de eurotour heb ik ook al iemand gezien met een variatie daarop. niet aan de zijkanten maar aan de onderkant en bovenkant en antenne. module wordt morgen eerst uitgetest op een peut modelletje.

Of dit helemaal het juiste draadje is om mij vraag te stellen is weet ik niet, maar stel hem hier toch maar. Er is namelijk een zekere relatie vast te stellen naar ombouw naar 2.4Ghz. ;)

Ik ben mijn MPX3010 een beetje zat voor het DLG-en. Dat ding is zwaar en hindert me in het werpen.

Ik overweeg nu om de MPX cockpit SX met 2.4Ghz aan te schaffen. Daarmee vang ik twee vliegen in een klap. Namelijk een lichte handzender en de 2.4Ghz. Echter de kleinste ontvanger van MPX kost altijd nog een slordige E70,- en is nog eens te breed voor mijn DLG rompjes.

Het lijkt bijna goedkoper om een 35mhz cockpit SX aan te schaffen en daar een, bv, Assan module in te proppen.

Zijn er nog andere opties? (ik hoef niet voor een duppie op de eerste rang te zitten)

Laatst bewerkt:
Back