restauratie graupner bell 222

hallo piloten,

ik heb vandaag een heli binnen gekregen zonder electronica die ik op marktplaats gekocht had.

hij ziet er nog gaaf uit en alles, werkt op het eerste gezicht ik ga hem morgen helemaal demonteren. alles schoon maken en wat dingen repareren.

SL737456.JPG


de verkoper wist niet wat voor heli het was hij dacht zelf een bell222

rotordiameter 1.40 meter
lengte frame (van motor tot staart) 1.20 meter

ik heb even naar de besturing zitten kijken en hij heeft gewoon een swashplate alleen de hoek van de rotorbladen stuur je door de as van de hoofdrotor.
zal morgen wel een duidelijke foto maken.

mijn vraag is nu heb je dan nog een helicopter zender nodig die een swashplate mixer heeft ? nee toch?


ik ga julie op de hoogte houden van de voorderingen


stef
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik heb deze heli voor het eerst gezien in 1980 op de beurs Techniek&Vrijetijd in de jaarbeurs in Utrecht.
Ik was toen 15 jaar oud en deze heli was voor mij toen een onberijkbare droom.
Nu 30 jaar en vele heli's verder is het een leuk stuk nostalgie.

Groet, Martin.

PS. Voor handleiding zou ik een oproep doen in het brandstofforum.
Handleiding gezocht Graupner Bell 222 1980.
 
hey martin bedankt voor de linkjes.

heeft iemand meschien een idee waarvoor die aandrijf riem voor is/was?

voor een startmotor of iets dergelijks?

stef
 
Hoi Stef,

De v snaar is inderdaad bedoelt om de motor te starten.

De handleiding is wel te verkrijgen bij helioldie.de
Hij staat in de lijst , kijk maar: graupner bell 222
Das Archiv

Bedenk wel dat het een echte oldie is . Ik denk dat je er verstandig aan doet deze heli pas te restaureren als je de nodige ervaring hebt opgedaan met een moderne heli.

Succes
Steven
 
nog een paar foto's :


SL737463.JPG


SL737464.JPG


SL737465.JPG


SL737467.JPG


SL737468.JPG


SL737469.JPG



was me wel op viel is dat mijn staart rotor aan de andere kant zit is dat erg?

stef
 
Hoi Stef,

Wat ik nu schrijf is waarschijnlijk niet wat je wil horen, maar zeker niet negatief bedoeld.
Net als jij ben ik nl. nog steeds een beetje verkikkerd op die Bell 222

Zoals je inmiddels begrijpt heb je een oldtimer gekocht.
Natuurlijk is die vliegend te maken, als dat 30 jaar geleden gelukt is,
zal dat nu met veel betere electronica ook lukken.

Maar wat verwacht je ervan?
Een heli om mee te leren vliegen is het eigenlijk niet,
je gaat nu in 2009 ook geen autorijlessen nemen in een T-ford van 1920.
Het gaat wel, maar blij wordt je er niet van.
Het is dus een restauratie project dat lang gaat duren en evt veel geld kan kosten.
Gaat er iets stuk, sta je zeker een paar maanden aan de grond.
Oldtimer onderdelen zijn er wel maar schaars, soms duur of ver weg.

Daarna zal het een heli blijven met maar matige vliegeigenschappen en soms nare
nukken. Dat is als je een liefhebber bent, van nu precies deze heli, te overkomen,
maar als het je alleen gaat om een wat grotere heli (Maakt niet uit welke.)
dan zul dit ding nog flink gaan vervloeken.

Wat nu?
Gezien je leeftijd, zul je nog geen millionair zijn. Dus zou ik deze heli voorlopig
bewaren en langzaam af en toe originele onderdelen verzamelen.
En over een jaar of 5 eens gaan opbouwen. Ondertussen sparen voor een
moderne heli, T-rex, Raptor50, of vergelijkbaar iets.
Hiervan zijn de onderdelen makkelijk verkrijgbaar en goedkoop.

Heb je nu een miskoop gedaan? Ik vind van niet.
Maar het hangt er wel vanaf wat jouw verwachtingen waren (zijn).
Een gerestaureerde porsche van 1960 blijft ook mijn droom.
Rijdt matig, duur in onderhoud, maar wel erg leuk en mooi om te hebben.

Dus accepteer dat het een matig vliegende oude heli blijft.
Leuk, maar absoluut geen 3d Ragbak, of mooie schaalheli.

Als je na wat ik gescheven heb, je even wat geestelijke bijstand nodig hebt,
zal ik je de nummers van, stichting correlatie, slachtofferhulp, en
goede psychiater, dominee of priester mailen.

Tips:
1. Kom 13 september naar Heli's over Hulten (Tilburg) Schaalmeeting.
2. Ga de helioldie.de website goed bestuderen.
3. Ga bij een vliegclub in je buurt kijken waar men mee vliegt.
4. Vragen, vragen, vragen.

Groeten,
Martin.
 
Laatst bewerkt:
zo beste lap tekst :p

ben zo net bij de modelbouw winkel geweest en spullen gehaalt om de motor te kunnen starten en gelukt de motor loopt.

ik heb de heli gekocht voor 50 euro (vind ik op zich niet zo veel geld voor (bijna complete opknap helicopter)

electronica is me hobby doe aan robotwars dus zender kennis en zender heb ik hier liggen.

het hoeft geen orgine helicopter te worden als ie maar van de grond komt en een rondje kan vliegen het is voor mij meer een leer project. en als ie crasht nou dan een paar dagen rouw en dan weer verder.

een zender is nooit een miskoop kan ik altijd wel ergens voor gebruiken en de rest van de onderdelen ook vast wel voor iets.

er mee leren vliegen zal ik net als me honnybee gaan doen een traings kruis er onder hangen dikke meter breed en niet overdrijven rustig van de grond en weer landen enz.

3d vliegen vind ik wel mooi om te zien maar zou nog niet willen en ik snap ook best dat het niet kan met deze helicopter maar zo als ik al zij het word meer een leerproject voor mij en een rede om niet de hele dag achter de computer te gaan zitten.


stef
 
Dat is zeker niet te duur ! ik had de Twin-Jet met zo te zien dezelfde aandrijving. De motor is de HB 61 PDP Stamo, met geforceerde koeling, het kogellager van de koelvin heeft een afdichting, als die lekt, is de motor niet af te stellen weet ik uit ervaring :p
 
Stef,

Ik begrijp nu je knutsel topictitel.
Wel aardig ding om aan te sleutelen, nl veel metaal.

Veel knutselplezier gewenst.

Martin.
 
ik heb vandaag ook een zender gekregen van me ouders alvast voor me verjaardag en het slagen van me exame.

een futaba ff7 2.4 ghz erg leuk ding :P

stef
 
Hoi,

Ik ben het helemaal met het verhaal van Martin eens. In mijn beleving is deze heli ook pure nostalgie. In mijn ogen dan ook superjammer om het risico ermee aante gaan om em te crashen.
Aan de andere kant zal die nostalgische waarde er voor jou misschien niet aan zitten. Ik hoop dan ook dat je er veel plezier aan zult beleven en dat je em heelhoud. Ik denk dat velen met mij het er over eens zijn dat je na korte tijd toch een moderne machine gaat wensen om de enorme over capaciteiten die ze bieden. Maar geen nood, dat komt dan wel.
Ik hoop dat je ons door dit topic op de hoogte houd. Ik ben zeer benieuwd hoe het je vergaat met deze heli en wat jij er van vindt..
Hou ons op de hoogte!

Steven
 
Zo`n heli heeft alleen waarde als hij nieuw en ongebruikt is, anders niet of nauwelijks.

Vliegen doen ze prima ! In die tijd werd er veel naar stabiliteit ontworpen dus dat zit wel goed.
 
Het zou moeten gaan met 3 Kg servo's. De grote grijze CL en CR servo's die er in de 80er jaren ingestopt werden hadden ook 3Kg trekkracht.

Steven
 
ik heb de heli gekocht voor 50 euro (vind ik op zich niet zo veel geld voor (bijna complete opknap helicopter)


het hoeft geen orgine helicopter te worden als ie maar van de grond komt en een rondje kan vliegen het is voor mij meer een leer project. en als ie crasht nou dan een paar dagen rouw en dan weer verder.

stef

Deze helicopter verdient restauratie en schaalvluchten, als je crasht krijg je de zaak nooit weer mooi voor alkaar, zeker niet met die romp wand die zijn er niet meer.

De door mij vetgedrukte zin van jou impliceert mij dat het jou eigenlijks niet zoveel kan schelen dat het een oldie is. Of dat hij neer gaat en niet meer te repareren valt.

Bij deze doe ik je dan het volgende voorstel:

Ik koop voor jou een NIEUWE King V2 (waarde 139 euro op dit moment) eventueel in 2,4ghz uitvoering als je dat liever hebt. Die ruil ik dan met deze heli oldie zoals hij er nu bijstaat, ongezien.

Ik meen dit, ik meen dit echt.

EDIT: als je zo met motoren omgaat die jaren niet hebben gelopen dan kan je er beter afblijven. Zo'n ding met met alle voorzichtigheid worden ingelopen. Het is geen wedstrijd robot.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top