restauratie graupner bell 222

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door stef110, 1 jul 2009.

  1. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    [​IMG]

    [​IMG]

    we hadden nog 1 scheutje spiritus staan die heb ik in de tank gegooit plus wat fijn grind en na 10 minutjes schuden was het meeste (bijna alles) vuil weg, morgen even nieuwe fles spiritus halen om het nog een keer schoon te maken en het wat langer te kunnen laten intrekken.

    ik heb vamidag me moter (wat ook op het filmpje te zien was) met die tornado fuel laten lopen en er komt nu heel veel drap uit me uitlaat dikke smerige smurie dat betekend toch dat de motor nu goed gesmeert word?

    stef
     
  2. Airmartin

    Airmartin

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Langbroek
    Stef,

    Ik denk dat de smurrie die er nu uitkomt, gekoekte oude olie is.
    Zou kunnen zijn dat de motor eerst met minerale olie heeft gelopen.
    Die Tornado brandstof zal synthetische olie zijn.

    Hoewel mijn ervaring met Tornado al zeker 10 jaar oud is, dus kan de huidige Tornado brandstof anders zijn, ben ik niet blij met het feit dat na gebruik. als je de heli enkele dagen niet gebruikt, een paar duppels (naaimachineolie) moet doorsmeren. Anders heb je vliegroest op lagers en andere delen.

    Door het verwijderen van de oliekoek kan het zijn dat nu slijtage aan het licht komt.
    Dus goed luisteren of je evt versleten lagers gaat horen.
    Dus ruim voor de lagerkooi breekt, lagers vervangen.
    Anders kun je de motor direkt afschrijven.

    Ik heb vandaag voor je geprobeert op Ebay duitsland nieuwe (oude) originele rotorbladen
    te kopen voor een paar euro. Helaas was er iemand mij te slim af.
    Een paar Raptor 60 bladen zouden ook moeten passen.
    Die die ik op jouw foto's zie, zou ik niet meer gebruiken.

    Groeten, Martin.

    PS Denk je erom, om alle metaal in metaal verbindingen, weer met locktide te lokken?
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2009
  3. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
  4. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Je bent echt goed bezig Stef, ziet er prima uit!
    Je bent hem mooi aan het restaureren.
    vergeet geen locktite op de schone schroefverbindingen te doen :).
    Keep on going...
     
  5. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Belangrijk:

    Kijk wel goed uit WELKE loctite je koopt. Sommige mensen denken dat het een borglak is die zo heet, maar het is een merk. De borglak is de Loctite 200 serie. Ze maken ook borglakken voor verschillende soorten belastingen en sterktes. Koop je en Loctite die ergens in de 400 of 500 zit dan heb je een lijm die never nooit niet meer loslaat.

    Sommige borglakken zijn voor schepen en vrachtwagens en dat soort groot spul gemaakt. Gebruik je dat in de modelbouw dan krijg je dat met die kleine maatjes aan inbus en schroevendraaiers ook niet meer los. Ik denk dat je Loctite 222 moet hebben voor dat kleine M2 en M3 spul.

    Let hierop als je loctite koopt!

    Zie link:

    Loctite - Henkel

    Ook Bison maakt dit spul, het is blauw, stinkt geweldig en heet Lockbond. Het zit in een klein tubbetje en is verkrijgbaar bij elke bouwmarkt of andere winkel die Bison in het assortiment heeft. Ik gebruik dit meestal omdat het voor mij makkelijker verkrijgbaar is. De kwaliteit is goed. Ik gebruik het al jaren zowel in modelbouw als de motorsport. Het spul is wat universeler als Loctite die met vele soorten op specifieke taken is toegespitst. Bison Lockbond is ook nogal wat goedkoper dan Loctite.

    zie link:

    http://www.bison.nl/NL/nl/view.do?UID=af993e0fc2c7dd2dc07c34
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jul 2009
  6. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Onderdelen

    Kijk hier:

    willkommen bei helioldie

    Neus daar eens lekker een avondje rond en ontdek dat er soms meer is dan je dacht.

    Probeer zoveel mogelijk originele onderdelen te bemachtigen, zoniet zoek dan naar replica (nagebouwd volgens originele tekeningen) onderdelen voor je naar modern spul van andere merken stapt.
     
  7. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    Laatst bewerkt: 14 jul 2009
  8. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    [​IMG]

    zo weet wat verder het hele frame zit nu inelkaar en de stabilisatie vinnen aan de achterkant zitten er ook op.

    Als het morgen eens mooi weer word wil ik naar een vliegclub in hoofddorp gaan kijken en waarschijnlijk me heli laten zien, en nog wat dingetjes te vragen.

    stef
     
  9. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Gaat de goeie kant op Stef!!

    Terwijl ik in mijn dozen aan het snuffelen was vond ik hetvolgende:

    HB motoren 1980 - Windows Live

    Ik heb het hele boekje maar ingescanned. Ik hoop dat je duits een beetje op peil is. Let even op dat er een deel voor alle HB motoren geldt en er een deel is wat alleen voor de Stamo is.

    [​IMG]

    Succes maar weer...

    Steven
     
  10. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    ik heb nu alle servo's weer inde helie gebouwd maar nu ben ik nog op zoek naar een gyro, hij moet wel goed zijn werkt doen maar ik heb niet het buget om een dure te kopen, welke gyro is aan te raden?

    stef
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Stef,

    Gisteren had ik al wat algemene info over deze heli geplaatst bij je post over de motor onder "brandstof specifiek", want ik had dit bouwverslag nog niet gezien. Mogelijk wel interessant voor je, want je hebt jezelf wel wat op de hals gehaald met deze machine....

    Wat gyro betreft: de eenvoudigste gyro die je vinden kunt, en dan liefst een mechanische (ouderwetse met een tolletje erin, zijn volgens mij niet meer nieuw te koop).

    Wat je ook doet: vooral géén moderne gyro en supersnelle hekrotorservo monteren!!!! Je gaat 100% zeker geen goed resultaat krijgen, en de aandrijflijn voor de helrotor van deze heli is absoluut niet tegen een moderne snel en krachtig corrigerende gyro opgewassen!
    Gewoon een normale standaard servo en ouderwetse tolgyro gebruiken. Je zult dan wel zelf heel veel moeten sturen, maar je hekrotorsysteem blijft tenminste heel.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2009
  12. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    was eigenlijk helemaal vergeten nog een foto te plaatsen met alles er weer opgemonteerd,

    heb de afgelopen tijd helemaal niks gedaan aan de heli, heb ondertussen een vliegtuig gebouwd en wacht nu op me HK450 zo dat ik wat kan gaan oefenen met een CP helicopter.

    heb hem laatst ook eens mee genomen naar de vliegclub en die vonden het wel een mooi ding.

    [​IMG]

    stef
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Stef,

    De details zijn wat lastig te zien op een overzichtsfoto, maar hij ziet er eigenlijk helemaal uit zoals ik hem mij herinner. Ziet er zondermeer netjes en overzichtelijk uit.

    Mis alleen de wat rare mechanische mixer tussen gas/pitch/hekrotor, maar ik neem aan dat je dat electronisch opgelost hebt (en gelijk heb je :) )

    Ik ben heel benieuwd hoe deze oude dame zich zal gedragen in de lucht. Veel succes vanaf hier gewenst.

    Groet, Bert
     
  14. Feagle3

    Feagle3

    Lid geworden:
    12 sep 2007
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoi Stef,

    ik heb nog zo'n oude gyro liggen voor je, heb het ding gecontroleerd en het werkt, mag je zo hebben, ik hoor wel van je,

    gr,

    Frans
     
  15. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    [​IMG]

    [​IMG]

    de besturing word inderdaat gewoon software matig geregeld, ik heb aanbod van feagle3 aangenomen en heb zijn tol gyro over genomen, die zal ik er dan in bouwen, de gyro die er nu op zit is een wat modernere gyro, maar die schijnt de de heli niet goed te doen.

    stef
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Stef,

    ziet er echt goed uit! Vooral de manier waarop je de servo's ingebouwd hebt lijkt zo op de foto heel netjes. Ik had daar destijds heel wat meer moeite mee, omdat ik Robbe servo's gebruikte, Graupner servo's een hele rare vorm hadden, en ik nog geen snars van metaal bewerken begreep.

    Welke servo's gebruik je eigenlijk? Deze heli mag best wel een paar kwalitatief goede servo's hebben, op roll, nick en pitch toch wel minimaal S9202 denk ik.
    Ik had destijds gewone standaard servo's omdat er niet veel anders was binnen mijn budget (voor één kogelgelagerde servo moest ik destijds twee maanden kranten bezorgen:p), en die gewone standaard servo's moest ik goed in de gaten houden, want er wilde er wel eens eentje mee ophouden.

    Denk er trouwens om, dat je de snoertjes nog even goed opbind met spiraalbinder of zo, want op het aluminium schuren ze makkelijk door, en dan heb je gelijk sluiting met al dat metaal.

    Ben heel benieuwd hoe bruikbaar en betrouwbaar zo'n oude heli zal blijken te zijn. Toen was het in elk geval "dé Shit"!

    Groet, Bert

    PS: zitten er bij jou ook nog steeds van die swingrubbers tussen chassis en landingsgestel? Kan het niet goed zien op de foto. Die gaven bij mij vrij regelmatig problemen (rubber scheurde los van de draadeindjes, wilde je landen hing het landingsgestel er los onder....) en ik wist niet beter dus vernieuwde ze steeds. Nu zou ik ze er denk ik gewoon tussenuit halen en voor kunststof bussen vervangen.
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2009
  17. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    ik heb inderdaad gewoon standaart servo's gebruikt, zal ze inderdaad gewoon moeten vervangen voor betere servo's, gebruik nu deze in me vliegtuig en ben er wel aardig over te spreken weet niet of ze ook goed zijn voor deze heli?

    RC World BV :: Servo's :: ROBBE 8064

    stef
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Stef,

    De FS100, is vergelijkbaar met wat ik destijds gebruikte omdat ik niks beters kon betalen. Deze zijn maar 2.5 kilo trekkracht, en da's absoluut vel te licht.
    Dan kun je nog beter S3001 gebruiken (3 kilo en een kogellager), al raad ik die ook niet aan. Als je alleen hoovert en rustig rondvliegt kan het wel, per slot van rekening hadden de betere servo's uit het tijdperk van jouw heli ongeveer dezelfde spec's. Graupner raadde voor wat wilder vliegen de grote servo's aan (ze hadden min of meer maar drie types, klein, middel en groot) en die was gelijkwaardig met de S3010. De S9202 is echter beter trillingsbestendig en slijtvaster.
    Wil je een sterke servo voor weinig geld, dan is een S3010 een krachtige, maar of deze zo geschikt is voor heligebruik weet ik niet, dat is meer een goeie rolroerservo voor grote kisten. Niet al te snel, en hij loopt wat rauw.

    Mooiste is en blijft de S9202, of je moet gelijk in de moderne digitale brushless servo's gaan duiken, maar dan gaat het wel geld kosten.
    Hoe dan ook, de servo's die je er nu in hebt, kun je alleen voor het gas gebruiken, op andere plekken in de heli zou ik ze niet gebruiken.

    Groet, Bert
     
  19. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Stef,

    Qua specs kunnen die het ruim doen. Tien kilo trekkracht is zelfs heel erg veel voor jouw heli, dan trek je bij wijze van spreken (niet echt dus) de kogellinks doormidden :D

    0.16 sec/60 graden is wel wat aan de trage kant, maar gaat ook nog wel. Wat ik erger vind is dat het mij Hitec klonen lijken. Er zijn veel mensen die met Hitec vliegen, maar ik heb er veel te veel uitval mee meegemaakt (gemiddeld 20% uitval binnen twee jaar, waarvan twee stuks nieuw uit de doos die het al niet deden). Bij mij dus geen Hitec of Hitec-klonen.

    Maar dat is je eigen keuze.

    Persoonlijk zou ik zeggen, als het toch goedkoop moet: Liever de vertrouwde Futaba S3001 op de tuimelschijf (kosten voor zover ik weet ongeveer een tientje per stuk), en dan de servohevels zo kort mogelijk, de uitslag in de zender op maximaal, dan moet het gaan als je niet wild vliegt. Want van een goedkope servo uit het buitenland met onbekend merk, moet je maar afwachten wat het is. De heli is per slot ontworpen met de destijdse "niet zo heel supersterke" servo's in het achterhoofd. Wil je meer reserve, dan S3010.

    Beter geen S3151, want dat is naar mijn beste weten gewoon een 3001 met digitale electronica, en mechanisch schiet je daar dus niks mee op, kost alleen maar meer.
    Bij dit soort heli's is digitaal toch sowiso zonde van het geld, daarvoor stuurt de rotor niet nauwkeurig genoeg.

    Het viel mij wel op dat jouw tuimelschijf gemodificeerd is volgens mij. Het aanstuurpunt van de paddelstang is met een alu verlenging naar buiten gebracht. Ik kan mij niet herinneren dat dat bij die van mij destijds ook zo was, en het verhoogt de belasting op de servo's wel. Volgens mij waren namelijk alle drie de kogels op de binnenring gelijk aan elkaar.
    Check dat effe goed of dat wel origineel is (ik ben niet helemaal zeker van mijn zaak, het is al 23 jaar geleden dat ik dat ding had), en indien ja, zou ik het weer terug brengen in originele staat.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2009

Deel Deze Pagina