The Lazy Bee

ja leuk n tigermoth ik heb ook ns zitten kijken naar n tigermoth maar dan van ongeveer 2 meter span elektro hobbylobby verkoopt zon moth echt schitterend
 
ben de laatste tijd alleen nog maar van de depron :)

en erg veel groter als 70 cm zullen ze gok ik niet worden...
al kriebelt het wel flink af en toe:mrgreen:

het grotere balsa gebeuren bewaar ik voor als de kids het huis uit zijn (over een jaar of 20 :rolleyes:)
 
Alles kan. Dat is het mooie van het forum.
lekker op de bank liggen met de linkermuisknop in je hand. lekker chillen. niet te veel typen ;)
Snap wat je bedoeld.
Maar ik heb het een en ander vliegklaar staan en wacht op rustig weer.
Als ik dan wat laat crashen lijkt me een grote bee zo als op dat filmpje wel wat om te bouwen.
Dat zou mijn 4e dan worden.:)
 
Lazy Bee met rolroeren

Kheb rolroeren op de Bee gemaakt.

Kan niet echt spreken van een succes. De Bee reageerde totaal niet op de rolroeren. Ergens in mijn achterhoofd wist ik dat ook wel :) Maar het was zeker leuk om geprobeerd te hebben.
uitslag was voldoende groot, lees: bijna maximaal. Maar tijdens het vliegen totaal niet effectief. Ik heb wel lol gehad ermee.

1zl6s5w.jpg


Ach ja zo maar eens de Holidep de lucht in gooien! :wink:
 
Kheb rolroeren op de Bee gemaakt.

Kan niet echt spreken van een succes. De Bee reageerde totaal niet op de rolroeren.

Roeren zijn ook veel te klein ... kijk eens naar de vleugel van de "Speedy Bee", de rolroeren daar zijn minsten 2x zo groot en lopen door tot in de vleugeltip ... dat werkt wel ;-) ook op een "Lazy Bee"
 
had al zo een vermoeden. Toch maar even gaan snijden denk ik :)

Thanks voor de tips!

De Lazy Bee met normale vleugel vliegt nog steeds toppie! Net nog even een accutje leeg getuft :wink:
 
Goed om deze ervaring over rolroeren op de Lazy Bee te lezen. Zorgen voor wat oppervlak dus.

Als beginnend vlieger heb ik op basis van de PDF's in dit draadje mijn eerste depronnetje gebouwd, naast de Easy Star die ik sinds kort heb. Wat een heerlijk model om mee te leren vliegen, deze Lazy Bee! Hij vliegt langzaam en zeer gemoedelijk en zelf stabiliserend. Maar evengoed gaat hij inmiddels na wat vlieguren met een 1300kv 29grams BL vertikaal omhoog (totaalgewicht 159 gr).

Ik heb dit modelletje al verschillende keren met een harde neuslanding geconfronteerd, maar het monoblok in de neus, de propsaver en de elastieken als vleugelverbinding maken dit modelletje vrijwel niet stuk te krijgen.

Inmiddels ben ik mijn tweede depron Lazy Bee aan het fabriceren. Bij de eerste lag de accu (800Mah Flightmax 20c van UH; ongelovelijk goed voor die centen) plat onderin, nu komt 'ie vertikaal voorin de neus om het zwaartepunt nog iets naar voren te krijgen.

Binnenkort volgt zeker een 2de vleugel met 5 gr. servo en rolroeren.
 
Ik ben van plan om of vanavond nog of morgen nieuwe rolroeren te maken op de Lazy Roll. Nu worden ze (dank Dirk voor de tip!) minimaal dubbel zo groot en gaan helemaal tot aan de vleugeltip worden. Dus meer beweegbaar oppervlak. Ik ben in ieder geval benieuwd.

De Bee is inderdaad een heel leuk model om mee te leren vliegen. Hij is heel vergevingsgezind, maar toch kan hij ook zeer fel zijn! Mijne draait 1 meter bochtjes en loopings van 1,5 meter onbeperkt!
Mijn vriendin heeft haar eerste live vliegervaring ook met de Lazy Bee. Wat expo ingesteld en haar de zender gegeven. Ze gaf wat gas op aanraden van mij en ik gooide hem weg. Ze heeft ongeveer 10 minuten gevlogen, toen was voor haar de lol eraf, doch ik heb niet hoeven ingrijpen! Toppie. Die simulator werpt dus toch een beetje vruchten af, hoewel het bij haar meer vol gas is en wachten tot het vliegtuig zich de grond on boort... Lazy Bee, for everyone!

Maar hoe maak je in hemels naam harde landingen met dit ding? Het vliegt letterlijk vanzelf! Het enige waar ik last van heb is dat ik af en toe mijn elastieken om de vleugel op zijn plaats te houden moet vervangen. Dan schiet de vleugel omhoog en krijg je ongeveer 2cm meer instelhoek vanaf de voorkant na een paar korte felle bochten en loopings. Toch blijft ie er mee vliegen, zij het wat lastiger. Even landen, vleugel terugduwen en gaan. Maar harde landingen met de Lazy Bee? Nee, nog niet gehad :)
 
Maar hoe maak je in hemels naam harde landingen met dit ding? Het vliegt letterlijk vanzelf!

Ik ben een paar keer een prop verloren waarna ik de controle verloor (paniek!) en een paar keer ben ik door een windvlaag gecrashed. Want windgevoelig is 'ie! En gisteravond ging ik vol gas in duikvlucht naar beneden en vouwde de vleugel bij een elastiek dubbel. Vol de grond in, maar geen enkele schade. Tijd voor een carbon staafje in de vleugel.

Ik vind het een perfect toestelletje voor iemand met nul vliegervaring. Ik volg ook het draadje over de Tigermoth; die ga ik ook nog bouwen, maar hij lijkt me een stuk gevoeliger voor harde landingen doordat de vleugels vast zitten en je geen massieve neus hebt.

De loopings en draaien op de vierkante meter zijn herkenbaar. :cool:
 
Ik krijg als het goed is dit weekend Kyosho minium electornica ect binnen, hiervan wil ik een micro-lazybee gaan bouwen Spanwijdte rond de 25-40 cm, en erg licht bouwen. (rtf <20 gram!!) En als het een beetje meezit wil ik er ook nog drijvertjes onder bouwen.

Als ik er aan begin ga ik het zeker posten.
 
Laat ik eens wat foto's plaatsen van mijn Lazy Bee.

Dit is mijn trots. Hij is geheel van 3 mm depron, alleen de laminering van het monoblok heb ik van 6 mm gemaakt. Als iemand alternatief licht materiaal kent waar je het in één keer uit zou kunnen snijden, houd ik me aanbevolen. Alles is verlijmd met UHU Por. Ik heb de voorlijst van de vleugel beplakt met dikke transparante Tesa tape voor versteviging. Ik vermoed dat dit de vleugel al een aantal keer heeft bespaard voor breuken. Ook zo aan de achterkant waar de elastieken de vleugel raken. Bij de staart zie je de pushrod, aan de andere kant zit die van het hoogteroer. Beide zijn van 0,8 mm verenstaal in een kunststof buisje (is vast een mooi woord voor).

full



Hier zie je binnenkant van de romp. Servo's heb ik overdwars gezet, de voorste wat hoger (minder diep in het depron) dan de achterste. Zowel aan de kant van de servo's als bij de control horns maak ik gebruik van een z-buiging van de stuur stang. Lekker licht en goedkoop. Om de lengte te kunnen varieren bestaat de stuurstang uit 2 stukken die overlappend bij elkaar komen in het metalen deel van kroonsteentje (klein formaat). Werkt perfect. Rechts de regelaar (UH 10A) met dubbelzijdig tape geplakt, links mijn Spektrum 2,4Ghz 4 grams ontvanger met dubbelzijdig tape gemonteerd. De stuurstangen lopen door 2 rompschotjes heen, wat ruim voldoende stijfheid biedt.

full



Hier zie je de onderkant van de romp. Bij het lamineren van het monoblok in de romp heb ik een uitsparing opengelaten voor de accu (UH Flightmax 800Mah, 20C). Accu zit met klitteband bevestigd, stroomdraden hangen wat los onder de romp. Niet de mooiste oplossing, in mijn volgende bouwsel wordt dit anders.

full


Walter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En dit is mijn volgende Lazy Bee poging. Doordat het licht door het depron schijnt kun je mooi de vorm van het monoblok zien. De voorkant moet nog wat worden bijgeschuurd. Op deze versie komen ook 70 mm schuimwielen en ik wil kijken of ik 'm een kleurtje kan geven.

full



Hieronder zie je de onderkant van de romp. Ik heb in deze versie de accu uitsparing gewijzigd. Deze komt staand in de romp. Je kijkt hier tegen de onderkant van de romp (excuus voor de foto, volgende keer bij daglicht en camera niet bewegen), de accu laat ik in de rechter uitsparing zakken. De linker uitsparing (dat zwarte) komt in de romp uit en is groot genoeg om de Deans connector door te voeren. Overigens worden die Flightmax 800 20C standaard al met een Deans connector geleverd door United Hobbies. Ongelovelijk voor de paar knaken. De accu zal ik vastzetten met een klein stukje klittenband aan het begin van de uitsparing. Met deze methode ben ik de draden kwijt en komt het zwaartepunt wat meer naar voren te liggen. Hoewel mijn eerste versie goed vloog, vermoed ik dat dit nog net even wat prettiger zal zijn. Ik laat het weten.

full



Hier de bovenkant van deze romp, met twee uitsparingen voor de servo's en rechts daarvan de opening waar de Deans doorheen komt. Overigens heb ik voor het lijmen van de laminering voor het monoblok Hema constructielijm gebruikt, aangezien dat op het forum werd aangeraden. Ik vond het niets. Het tast de depron aan en als je het iets te dik smeert of niet lang genoeg laat drogen alvorens de delen samen te voegen, ontstaan er hele gaten in de depron (hier goed te zien in de linker servo uitsparing). Ben dus weer terug bij UHU POR, dan maar een eurootje extra.

full



Ten slotte een detail van stabilo en richtingsroer. Volgens de tekeningen zou je deze uit 3mm depron kunnen maken, ik gebruik 2 x 3mm op elkaar gelijmd. Dit is net even wat steviger. Daarnaast geeft het de mogelijkheid er een scharnier tussen te verlijmen. Ik gebruik hiervoor smalle strookjes (5 á 10mm) transparante overhead sheet, ook na een tip op het forum. 4 stuks voor het stabilo en 2 voor het richtingsroer voldoen. Licht, soepel en onverwoestbaar. In mijn vorige post zie je dat ik een strookje balsa heb gebruikt om het hoogteroer stevigheid te geven. In deze versie heb ik van 1,5mm verenstaal een u-vorm gebogen en tussen de beide verlijmde delen geplakt, na eerst aan de binnenzijde met een mesje depron te hebben verwijderd waar de versteviging komt te zitten. Als je goed kijkt, zie je het door de depron heen. Is even wat netter en gestroomlijnder dan een balsa latje aan de onderkant.

full


Overigens lijkt op bovenstaande foto mijn stabilo scheef te zitten, dit is gezichtsbedrog. Zit hardstikke recht. ;)

Nog een tip. Het verlijmen van het stabilo en richtingsroer in de achterkant van de romp is lastig. Je moet namelijk de scharnieren van het richtingsroer tussen de linker en rechter romphelft lijmen, maar daarvóór al moet het stabilo op z'n plaats zitten, die kan je er nadien niet meer in schuiven. Dit moet dus in één handeling. Hier is UHU POR niet de beste oplossing, omdat het weinig gelegenheid laat voor correctie. Lukt wel, maar is een beetje tricky. Volgende keer pas ik hier waarschijnlijk 5 min. epoxy toe.


Het wachten is nog op een levering van UH met een motortje, regelaar en mijn tweede 800Mah accu. Wordt vervolgd.

Walter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
. Overigens heb ik voor het lijmen van de laminering voor het monoblok Hema constructielijm gebruikt, aangezien dat op het forum werd aangeraden. Ik vond het niets. Het tast de depron aan en als je het iets te dik smeert of niet lang genoeg laat drogen alvorens de delen samen te voegen, ontstaan er hele gaten in de depron (hier goed te zien in de linker servo uitsparing). Ben dus weer terug bij UHU POR, dan maar een eurootje extra..

Walter
Dat kan alleen als je de normale contact lijm hebt gebruikt.
De constructie lijm is een schuimlijm die na een paar uur hard wordt en als je het te dik gebruikt gaat het uitpuilen uit de lijmnaad.
Maar depron oplossen is onmogelijk.
De tixotroop contact lijm werkt goed en lost geen depron op.
Hele schoolklassen heb ik ermee depron zien lijmen.
Bij de normale contactlijm klopt je verhaal helemaal.;)
Het gaat niet zozeer om een eurootje maar er zijn nu eenmaal meer Hemas als modelbouwwinkels.:)

Wat is eigenlijk de maat van Bee?
 
Laatst bewerkt:
Je zou in plaats van de mono blok ook losse spanten van depron kunnen gebruiken? Scheelt aanzienlijk in gewicht.

Heb de tekeningen van de Bee hier al liggen, misschien... :mrgreen:
 
Om de lengte te kunnen varieren bestaat de stuurstang uit 2 stukken die overlappend bij elkaar komen in het metalen deel van kroonsteentje (klein formaat). Werkt perfect.

Walter

Ik laat bij lichte modelletjes de stuurstangen (koolstof of 0.8mm staal) overlappen, met aan het begin en eind van de overlapping een klein stukje krimpkous om de stangetjes bij elkaar te houden.
Op lengte schuiven, en met CA borgen, of bij staal, tussen de krimpkousjes ff solderen.
Werkt perfect, en weegt (bijna) nix
 
Back
Top