The Lazy Bee

Dat kan alleen als je de normale contact lijm hebt gebruikt

.....

Bij de normale contactlijm klopt je verhaal helemaal.;)

Wat is eigenlijk de maat van Bee?

Je hebt gelijk, het is die gewone contactlijm van de Hema, die wat geel van kleur is. Ik haal ze door elkaar.

Die constructielijm heb ik ook geprobeerd. Wat mij opviel is dat 'ie heel vettig is en lange droogtijd heeft. Het mooie van POR vind ik dat het na enkele minuten drogen en samenvoegen direct vast zit en redelijk droog is. Je kunt direct verder.

Klopt helemaal: Hema heb je overal, modelbouwzaak is vaak even rijden.

Deze Bee is de versie met de lange vleugel, romp 48 cm, spanwijdte 70 cm.

Je zou in plaats van de mono blok ook losse spanten van depron kunnen gebruiken? Scheelt aanzienlijk in gewicht.

Heb de tekeningen van de Bee hier al liggen, misschien... :mrgreen:

Had ik ook aan zitten denken, zou uitstekend kunnen. Voordeel van dit monoblok vind ik wel de crashbestendigheid en je kunt je accu en servo's er makkelijk in kwijt.

Mijn Bee weegt 159 gr. In principe hoeft het voor mij niet lichter voor out-door gebruik. Hoewel een poging om 'm zo licht mogelijk te maken ook leuk is.

Ik zou een poging wagen :p. Voor de geoefende vlieger is het geen spectaculaire kist, maar ik vind 'm prachtig vliegen. Gisteravond was het echt windstil en dan vliegt 'ie zo prachtig in slow motion. Maar evengoed vertikaal omhoog met 29gr. brushless.

Ik laat bij lichte modelletjes de stuurstangen (koolstof of 0.8mm staal) overlappen, met aan het begin en eind van de overlapping een klein stukje krimpkous om de stangetjes bij elkaar te houden.
Op lengte schuiven, en met CA borgen, of bij staal, tussen de krimpkousjes ff solderen.
Werkt perfect, en weegt (bijna) nix

Die methode had ik idd ook al ergens gelezen, ga ik ook eens proberen. Wel oppassen met de warmte bij het krimpen, zo binnen in de romp. Maar dat zal zeker de lichtste manier zijn.

Walter

Laatst bewerkt:
Ik doe altijd "voorkrimpen", de krimpous doe ik er al om voordat de stuurstangen in het model zitten, of ik schuif ze pas in het model in elkaar (puntje slijpen aan de stangetjes om makkelijker in de krimpkousjes te schuiven)

Die constructielijm heb ik ook geprobeerd. Wat mij opviel is dat 'ie heel vettig is en lange droogtijd heeft. Het mooie van POR vind ik dat het na enkele minuten drogen en samenvoegen direct vast zit en redelijk droog is. Je kunt direct verder.

Deze Bee is de versie met de lange vleugel, romp 48 cm, spanwijdte 70 cm.
Die constructielijm gebruik ik bij reparties zo als een scheur in de romp.
Breukvlakken dun met lijm in smeren en verpakkings tape er omheen plakken om de zaak te fixeren.
Na 2 uur of de volgende dag tape er af en je ziet er weinig meer van.
Het heeft een goed vullende werking dus werkt gewoon anders.

Mijn mini Bee is 60cm spanw en ik vlieg hem met een 2s350mAh lipo.
Vliegklaar 140gram en dat is vooral prettig bij stil weer of indoor.:)

Laatst bewerkt:
Die methode had ik idd ook al ergens gelezen, ga ik ook eens proberen. Wel oppassen met de warmte bij het krimpen, zo binnen in de romp. Maar dat zal zeker de lichtste manier zijn.

Walter
Om die reden doe ik het tegenwoordig met bamboe sateprikkers en ventielslang voor krimpkous in de plaats.
Sate prikkers kan je eenvoudig op elke dikte af schaven plat op tafel met een modelbouw schaafje.
Bij langere stuurstangen gebruik ik liever hout als staal of koolstof i.v.m. het veroorzaken van storing.:)

in hoeverre kan koolstof dan storing veroorzaken?

dat zou bij mij wel eens de oorzaak kunnen zijn van de storing, meestal in de zelfde hoek ten opzichte van mijn vlieg positie...

heb nu nieuwe ontvangers binnen die moet ik nog testen.

in hoeverre kan koolstof dan storing veroorzaken?

dat zou bij mij wel eens de oorzaak kunnen zijn van de storing, meestal in de zelfde hoek ten opzichte van mijn vlieg positie...

heb nu nieuwe ontvangers binnen die moet ik nog testen.
Koolstof is een stroom geleider en kan dus storing veroorzaken.
Wat vaker voorkomt is dat de draden van de accu naar de regelaar te lang zijn of de antenne langs de servo draden ligt.;)
[post29]

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

tjonge, wel grappig hoor ... toen ik dit draadje startte had ik nooit gedacht dat er zoveel mensen met een Bee bezig zijn of er een in bezit hebben :)

Ik kwam op RCGroups nog een leuk draadje tegen, veel Bee info, foto's en een GIANT Bee, kijken dus ...

Ene Eric van Schaijk (ook geen onbekende op dit forum) post er ook heel frequent :)

The Lazy Bee Build and Fly thread

Link ook in eerste post geplaatst omwille van overzicht

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Het leuke is er vliegt bij ons in Born ook weer een nieuwe erbij de teller staat nu op 3 hahaha. Het is altijd weer eentje meer dan 2 toch.
Zelf heb ik een poosje niet meer met de speedy gevlogen maar word wel weer tijd met dit weer

Gisteravond was het erg gezellig in mn bouwhok. Samen met mn vrouwtje begonnen aan een lazy bee met een spanwijdte van 50cm, tekeningen van VTH.

Qua depron weegt het 26 gram, ik probeer het vlieggewicht in ieder geval onder de 100 gram te houden. Nu nog een leuk motortje zoeken bij de chinezen.

Hee Jitze,

dat is mooi, 26 gram. Errruugggg licht :)

Ik neem aan dat ie dan voor indoor bedoeld is ? Buiten dwarrelt 100 gram alle kanten op ;)

Enne, foto's ?

Grtz,
Menno

Foto's komen er nog aan. In principe weinig bijzonders. Ik bouw altijd op verzinkte platen met neodymium magneten zodat ik alles netjes klaar kan zetten voordat ik het lijm.

ik hoop dat de 100gr gaat lukken. Vandaag bij de chinezen een motortje, regelaartje en accu besteld. Er komen 5gr servo's in, maar die heb ik nog liggen.

het toestelletje wordt misschien af en toe op een windstille avond gevlogen. het is een klein lief toestelletje en hij gaat beschilderd worden door de vrouw des huizes :p ik ben benieuwd ;)

Foto's

Vooruit, toch maar even twee foto's.

De tekening is niet bepaald duidelijk over de aansturing van de roeren. in dit draadje las ik dat het de bedoeling is dat het hele kielvlak stuurt. Om dat voor elkaar te krijgen moet het hoogteroer dus wel aangepast worden. Dus de schaatsen er maar bijgepakt:
full

En totaal ziet het er nu zo uit (sorry voor de fletse foto):
full

maak je de knik niet in de vleugel?

ik ben wel genieuwd hoe ie vliegen gaat want op mijn werk is een ideaal plekje om een klein bee-tje binnen te vliegen!

de knik zit er nog niet in. De vleugel is alleen nog maar rondgebogen, maar daar zit ik nog mee te pielen. Ik heb 6 ribben gemaakt van 6mm depron, maar alsnog verbuigen de ribben een beetje door de spanning. Met een buis heb ik het depron rond proberen te rollen, dit ging niet geweldig. Daarna met de fohn wat gebogen en dit is het resultaat.

Of ik de knik ga maken weet ik nog niet. Misschien vliegt het zo ook wel prima... bij mn Microbe zit hij er ook niet in.

Zou het veel schelen in vliegeigenschappen?

Hoi Jitze,

je kan de depron ribbetjes ook vervangen door balsa ribjes. Weegt niet echt veel meer.

Wat betreft de geknikte vleugel: opstaande tips geven wat extra stabiliteit en meer zelf-corrigerend vermogen.

Eigenlijk heb je nu een vleugeltje met undercamber dus het zal lift genoeg bieden om te kunnen vliegen :)

Grtz,
Menno

uiteindelijk het depron nog iets verder gebogen en de ribben erop geplakt. Het houdt nu prima met 6 ribben van 6mm depron. het vleugeltje heeft geen knik. Binnenkort maak ik nog wel een tweede vleugeltje waarin wel een knik komt te zitten.

Op dit moment staan er magneetjes in een proefopstelling om te kijken of ik daarmee de vleugel kan bevestigen.

Morgen eerst even klussen en daarna weer verder!

Een tweeling

Gisteravond laat is er een tweelingbroertje geboren van de Bee. Weliswaar twee-eiig, want deze heeft een andere kleur. Ze hebben het erg gezellig samen in het bouwhok.

full

Back