Helemaal met Berto eens!
Die afgebroken poot mischien ook door dat landingsgedrag?
Even een stukje beplanking weghalen, moet je toch om die reparatie goed te doen. Gelijk een servo plaatsen en 3 flapjes.
Dan kun je in de landing tenminste tegen die flaps gaan hangen, dat scheelt een hoop.
Tipailerons meemixen als flaps? slecht idee! De tip overtrekt dan nog eerder, en werkt het wegvalgedrag alleen maar in de hand. Ik zou eerder de ailerons een beetje omhoog afstellen om een tipverdraaing te simuleren.
Een flinke dosis rudder meemixen kan ook helpen om correcties in de landing beter op te vangen en wegvallen te voorkomen. De vleugel waarvan de aileron naar beneden gaat, krijgt door het rudder net even een beetje meer snelheid. Ailerondifferentiatie helpt ook.
Een vleugel zonder tipverdraaing die bovendien verjongt zoals deze, zal altijd aan de tip eender overtrekken dan aan de wortel. Als dan die vleugel in de landing tegen overtreksnelheid aan zit, kan de kleinste stuurbeweging al zorgen dat de kant die omhoog moet, en dus de aileron naar beneden, net in een overtrek komt. Dat werkt het wegvallen in de hand, de piloot reageert met nog meer stuurbeweging, de overtrek verergert, en het wegvallen is een feit.
Dus twee of drie hulpmiddelen.
- Tipverdraaing, als de vleugel dat niet heeft, zet dan de ailerons een paar milimeter omhoog, zeker niet omlaag!
- Mix rudder mee, in de landing wat meer desnoods. Dat helpt om de vleugel die omhoog moet net een beetje te versnellen.
- Flaps, zeker bij een zware kist, vergroten de daalhoek in de landing. Let bij het eerste gebruik op dat soms een behoorlijk steile daalhoek nodig is, samen met een beetje gas om de kist op snelheid te houden. Oefening baart kunst. De fout van veel vliegers is om te langzaam en te vlak aan te komen op final met full flaps. En dan klagen ze dat de kist zwalkt.
Ik denk dat deze punten het landingsgedrag van de kist flink zullen verbeteren. Suc6