Het vliegt!! Restauratie verslag AT6 Texan

Bij deze mijn restauratie verslag van een AT6 Texan van Midwest. Ik heb deze kist overgenomen van een forum genoot. En hij heeft vleugel schade. Het toestel heeft een spanweidte van 210cm en word aangedreven met een FA150 van Saito en Robart pneumatische retracts. Het toestel heeft geen flaps. Aangezien de vleugel toch gerepareerd moet worden ben ik van plan er 1 flap centraal onder te bouwen.

foto's:
full

full

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Iemand nog goede tips en eventueel een linkje met foto's over hoe ik het beste die centrale flap er onder kan bouwen?

waarom zou je het willen? ik denk niet dat bij zo'n kist het de moeite waard is. Als de vorige eigenaar er goed mee gevlogen heeft...
Wil je het wel; beplanking eraf met de grootte die je wil, enkele balsabalkjes plaatsen, flap maken Servo erin en gaan met die banaan.
attachment.php

attachment.php

succes met het repareren!

Het toestel schijnt toch de nare gewoonte te hebbben bij een lage sneldheid stevig af te kiepen. Hij weegt dan ook 7 kilo. Dus een flink zware knaap. Vandaar dat ik er een flap in wilde zetten.

e.v.t. je rolroeren mixen en gebruiken als flaps?
Ik ben hier nooit zo weg van.

Verminderd toch je rolroer efficientie die je juist tijdens een landing 100% wilt hebben.

Als je dan toch bezig gaat met spllit flaps zou ik ze ook in de vleugels doen en niet alleen het middenstuk ;-)

Laatst bewerkt:
Helemaal met Berto eens!
Die afgebroken poot mischien ook door dat landingsgedrag?
Even een stukje beplanking weghalen, moet je toch om die reparatie goed te doen. Gelijk een servo plaatsen en 3 flapjes.
Dan kun je in de landing tenminste tegen die flaps gaan hangen, dat scheelt een hoop.

Tipailerons meemixen als flaps? slecht idee! De tip overtrekt dan nog eerder, en werkt het wegvalgedrag alleen maar in de hand. Ik zou eerder de ailerons een beetje omhoog afstellen om een tipverdraaing te simuleren.
Een flinke dosis rudder meemixen kan ook helpen om correcties in de landing beter op te vangen en wegvallen te voorkomen. De vleugel waarvan de aileron naar beneden gaat, krijgt door het rudder net even een beetje meer snelheid. Ailerondifferentiatie helpt ook.

Een vleugel zonder tipverdraaing die bovendien verjongt zoals deze, zal altijd aan de tip eender overtrekken dan aan de wortel. Als dan die vleugel in de landing tegen overtreksnelheid aan zit, kan de kleinste stuurbeweging al zorgen dat de kant die omhoog moet, en dus de aileron naar beneden, net in een overtrek komt. Dat werkt het wegvallen in de hand, de piloot reageert met nog meer stuurbeweging, de overtrek verergert, en het wegvallen is een feit.
Dus twee of drie hulpmiddelen.
- Tipverdraaing, als de vleugel dat niet heeft, zet dan de ailerons een paar milimeter omhoog, zeker niet omlaag!
- Mix rudder mee, in de landing wat meer desnoods. Dat helpt om de vleugel die omhoog moet net een beetje te versnellen.
- Flaps, zeker bij een zware kist, vergroten de daalhoek in de landing. Let bij het eerste gebruik op dat soms een behoorlijk steile daalhoek nodig is, samen met een beetje gas om de kist op snelheid te houden. Oefening baart kunst. De fout van veel vliegers is om te langzaam en te vlak aan te komen op final met full flaps. En dan klagen ze dat de kist zwalkt.
Ik denk dat deze punten het landingsgedrag van de kist flink zullen verbeteren. Suc6

Laatst bewerkt:
Dank jullie wel voor je reacties. Ik ben momenteel al bezig met de reperatie ik zal vandaag weer eens een paar foto's plaatsen.

Hier een tekening met de drie splitflaps.
SNJ-5_Texan_Drawings.gif

De flaps van een AT-6 lopen van de linker rolroer tot en met het rechter rolroer.

@Robke
Ik zou je vlieg instructie is proberen. Ik heb een Focke Wulf van Kyosho en de land best aardig maar heeft duidelijk flaps nodig. Mischien een wat expirimenten met ailerondifferentiatie om nog meer controle te krijgen.

Groetjes Rob

We zijn al weer een stukje verder. Ik heb inmiddels 3 nieuwe triplex ligger gelijmd in de vleugel tegen de breuklijn aan. De retract is weer helemaal uitgericht en past. Dus nu is het weer een kwestie van retract vastzetten en vleugel weer dicht maken en afwerken.

full

full

Helemaal met Berto eens!
Die afgebroken poot mischien ook door dat landingsgedrag?
Even een stukje beplanking weghalen, moet je toch om die reparatie goed te doen. Gelijk een servo plaatsen en 3 flapjes.
Dan kun je in de landing tenminste tegen die flaps gaan hangen, dat scheelt een hoop.

Tipailerons meemixen als flaps? slecht idee! De tip overtrekt dan nog eerder, en werkt het wegvalgedrag alleen maar in de hand. Ik zou eerder de ailerons een beetje omhoog afstellen om een tipverdraaing te simuleren.
Een flinke dosis rudder meemixen kan ook helpen om correcties in de landing beter op te vangen en wegvallen te voorkomen. De vleugel waarvan de aileron naar beneden gaat, krijgt door het rudder net even een beetje meer snelheid. Ailerondifferentiatie helpt ook.

Een vleugel zonder tipverdraaing die bovendien verjongt zoals deze, zal altijd aan de tip eender overtrekken dan aan de wortel. Als dan die vleugel in de landing tegen overtreksnelheid aan zit, kan de kleinste stuurbeweging al zorgen dat de kant die omhoog moet, en dus de aileron naar beneden, net in een overtrek komt. Dat werkt het wegvallen in de hand, de piloot reageert met nog meer stuurbeweging, de overtrek verergert, en het wegvallen is een feit.
Dus twee of drie hulpmiddelen.
- Tipverdraaing, als de vleugel dat niet heeft, zet dan de ailerons een paar milimeter omhoog, zeker niet omlaag!
- Mix rudder mee, in de landing wat meer desnoods. Dat helpt om de vleugel die omhoog moet net een beetje te versnellen.
- Flaps, zeker bij een zware kist, vergroten de daalhoek in de landing. Let bij het eerste gebruik op dat soms een behoorlijk steile daalhoek nodig is, samen met een beetje gas om de kist op snelheid te houden. Oefening baart kunst. De fout van veel vliegers is om te langzaam en te vlak aan te komen op final met full flaps. En dan klagen ze dat de kist zwalkt.
Ik denk dat deze punten het landingsgedrag van de kist flink zullen verbeteren. Suc6

Klopt,helemaal mee eens!!!!!!

Ik vlieg met een grote (1:5)
Ben blij dat ik split flaps heb op de kist.
zeer goede landings eigenschappen!!

Gr Jasper

Succes met de restauratie!!

Laatst bewerkt:
Zo en de vleugel is weer helemaal dicht gemaakt. Nu nog even plamuren en bij verven en de at6 kan het luchtruim kiezen. Echt een supermooie kist met heel veel schaal details.

full

full

full

gewelidig mooie kist! maar is de motor (saito 150) niet erg licht voor die 7 kilo?
en hoe zit dat met het zwaartepunt..veel gewich moeten bijplakken..

Saito 150 en 7 kilo vlieggewicht?

Man dan kan je bijna verticaal omhoog na de start ;-)

NOg eens even goed gewogen en de kist weegt 8 kilo. En er zit inderdaad een hele flinke bak lood in de neus. Het toestel zal inderdaad niet recht omhoog gaan, maar de motor moet vermogen genoeg hebben om er mooi schaal mee te kunnen vliegen.

schaal vliegen kun je wel vergeten, bij een schaal snelheid zal ie uit de lucht komen donderen.

Ik zou er toch wat tijd aan spenderen om 'm lichter te maken, 8 kg is wel een beetje erg veel. Ter vergelijk: mijn TF Cessna (span: 2m07) weegt vliegklaar maar met lege tank 5.2kg.

Haal er eens 2kg af en dan heb je ook geen flaps meer nodig en kun je schaal vliegen..

Back