Lipo's bij wedstrijden toegestaan?

  • Topicstarter Topicstarter Rogier
  • Startdatum Startdatum
R

Rogier

Guest
Het zou tijd worden ook moet ik eerlijk bekennen. VOrig jaar al veel discussie over geweest. Veel mensen waren tegen; dure laders, dure cellen, levensgevaarlijk enz enz. Inmiddels bij ons op de club en bij MACH al een klasse en met recht mogen we van een daverend succes spreken! Volgens mij is de 13.5 lipo klasse op de MACH de grootste ne ook bij ons wil bijna niemand meer anders dan met lipo rijden. Maar..... de EFRA liet het nog nooit toe, dus wij als brave Hollanders volgden dit. Maar wat zag ik net; zou het dan toch volgend jaar??

The European Federation of Radio-Operated Model Automobiles (EFRA) has put forward a proposal that the use of Lithium based batteries (LiPo) be included in the World Championship for 1:10 ISTC Electric On-Road (touring car) and 1:10 Electric Off-Road. The prosposal from EFRA also goes into full technical and labelling details for the 2 cell 7.4V packs and recommends a maximum capacity of 5500maH. On the grounds of safety they also outline requirements for charging including only the use of CC/CV (Constant Current/Constant Voltage) charge profile and the pack being charged to a maximum output voltage of 8.40 volts.

Weg met de cellen is mijn motto......
 
Pff.. ik ben ze net weer aan het cyclen om ze in leven te houden.

Ben je weer een dag zoet mee..

Mn lipos zijn altijd startklaar :D
 
Wij rijden in de Belgische TamiyaCup al een jaar met lipo's, en er zijn er nog geen ontploft zoals we in het begin wilde verhalen hoorde.. Ook zijn er, niet meer dan anders, 23T (TZ-RZ) motorkes stuk gegaan!
Ook een stuk makkelijker in gebruik natuurlijk.
Dus alleen maar positief zou ik zeggen, ook het verschil tussen dure en goedkopere lipo's in niet zo groot als bij cellen.
We moesten wel eerlijk blijven tov piloten met cellen, het minimum gewicht bleef op 1500g..
 
Ik ben nu helemaal om: vanaf vandaag staan mijn cellen op Marktplaats!!

Gisteravond in Rucphen met de ZAC meegereden; 20 man, allen met lipo 10.5. Door werkverplichtingen kon ik pas om 17.15 uur op de baan zijn en 10 minuten later moest ik reed de eerste kwali rijden, vroeger onmogelijk maar met lipo geen probleem. Met cellen die woensdag geladen waren reed ik zonder problemen naar een tweede kwalificatiepositie.

Ondanks het ruime reglement waren de deelnemers ook prachtig aan elkaar gewaagd; de snelste ronden scheelde onderling slechts twee a drie tienden en het tempo kon ook de volle 6 minuten lang volgehouden worden; verval tussen de snelste en latere ronden (na een minuut of vier) was erg klein....

groet,

Eric
 
Maar ja, dan weer de vraag welke motor er bij dergelijke accu's gebruikt moet gaan worden. Hoewel de MACH met een 13.5 rijdt en dat een beetje overeen komt met 10.5 turns op 5 cellen blijkt er ook een grote groep te zijn die 10.5 met LiPo rijden....
 
Maar ja, dan weer de vraag welke motor er bij dergelijke accu's gebruikt moet gaan worden. Hoewel de MACH met een 13.5 rijdt en dat een beetje overeen komt met 10.5 turns op 5 cellen blijkt er ook een grote groep te zijn die 10.5 met LiPo rijden....

Volgens mij heb je daar dan ook precies een mooi verschil tussen 'stock' en de 'super stock' voor volgend jaar. Maar dat is mijn mening uiteraard, maar volgens mij best interessant.
 
Maar ja, dan weer de vraag welke motor er bij dergelijke accu's gebruikt moet gaan worden. Hoewel de MACH met een 13.5 rijdt en dat een beetje overeen komt met 10.5 turns op 5 cellen blijkt er ook een grote groep te zijn die 10.5 met LiPo rijden....

Daar waar de meeste rijders voor zijn.

Ik zie graag bij ons 17,5 13,5 en 10,5 lipo
maarja heb het niet voor het zeggen.
Dan is er keus en kan iedereen rijden wat ze willen. einde mod in iedergeval.
die 10,5 vangt die mod wel op bij ons.
 
ik ben nu pas begonnen met wedstrijden rijden dus ben me bewust dat ik nog niet al teveel recht van spreken heb maar wil wel graag het volgende even kwijt.
lipo is super ik rij ook niet anders maar grote variatie van motor klassen leid tot verwatering en verwarring.
mijn voorkeur zou zijn kies één motor die een goeie snelheid geeft die iedereen kan hebben (volgens mij zijn de meeste erover eens dat dit 13.5 is) en blijf daarbij.
hierdoor krijg je een grote groep met meerdere heats zodat binnen deze heats mensen terecht komen met soortgelijk rij vermogen en zo spannende en leuke races voor iedereen.
ook zorgt dit voor duidelijkheid dat als je dit soort motor koopt en een accu van deze lijst of type kun je overal meerijden.
 
Is er ruimte voor 2 of meerdere soorten stockklasses in een nationale competitie?



Mja, leuke stelling maar zie waar het dit jaar naar toe gebracht heeft.

Is bedoeld voor bij ERCE. Nomac intreseert mij niet.
Ze doen maar wat ze willen.
 
Is er dan nog een modified klasse ??
Op veel clubs sterft dit een beetje uit heb ik het gevoel..
Dit jaar is een groot tryout jaar, dat dit tot gevolg heeft dat veel mensen afhaken dat is jammer maar dat is meen ik vroeger ook vaak het geval geweest. Jammer dat LRP en GM dit jaar al stock regelaars uitbrachten (en natuurlijk Tekin voor Mikky ;) ) met de TC spec was het dit jaar een super jaar geworden met meer animo. Echter voorkom je ontwikkeling niet.

Zoals de Efra al vermeld in hun bericht zou het nodig zijn een soort van limiet in te stellen voor een modified klasse omdat het anders te hard gaat. Daarmee creëer je ook weer een soort van stock klasse.
Ik denk dat de Dutch RC serie niet voor niets ontstaan is dit jaar en als tryout wil kijken of het haalbaar is om een 10.5 met lipo te gaan rijden.

Op onze club hebben we ook alweer discussies en gesprekken over wat we volgend jaar moeten gaan doen.
Ik denk dat het er op uit draait dat we een stock klasse krijgen met gecontroleerde regelaar-motor set en een super stock met 10.5 en lipo of 13.5 en lipo.
Het duurt nog even maar de discussie moet wel op gang komen om zo mensen mee te laten denken en voor te bereiden op komende jaren.

Lipo zal zeker blijven, super accus, gemakkelijk veilig en nog volop in ontwikkeling. Verschillen tussen accus zijn echter niet heel groot. Brushless is ook een vast gegeven.
Nu nog de precieze vorm vinden waarin we gaan rijden..
 
Is er dan nog een modified klasse ??
Op veel clubs sterft dit een beetje uit heb ik het gevoel..
Dit jaar is een groot tryout jaar, dat dit tot gevolg heeft dat veel mensen afhaken dat is jammer maar dat is meen ik vroeger ook vaak het geval geweest. Jammer dat LRP en GM dit jaar al stock regelaars uitbrachten (en natuurlijk Tekin voor Mikky ;) ) met de TC spec was het dit jaar een super jaar geworden met meer animo. Echter voorkom je ontwikkeling niet.

Zoals de Efra al vermeld in hun bericht zou het nodig zijn een soort van limiet in te stellen voor een modified klasse omdat het anders te hard gaat. Daarmee creëer je ook weer een soort van stock klasse.
Ik denk dat de Dutch RC serie niet voor niets ontstaan is dit jaar en als tryout wil kijken of het haalbaar is om een 10.5 met lipo te gaan rijden.

Op onze club hebben we ook alweer discussies en gesprekken over wat we volgend jaar moeten gaan doen.
Ik denk dat het er op uit draait dat we een stock klasse krijgen met gecontroleerde regelaar-motor set en een super stock met 10.5 en lipo of 13.5 en lipo.
Het duurt nog even maar de discussie moet wel op gang komen om zo mensen mee te laten denken en voor te bereiden op komende jaren.

Lipo zal zeker blijven, super accus, gemakkelijk veilig en nog volop in ontwikkeling. Verschillen tussen accus zijn echter niet heel groot. Brushless is ook een vast gegeven.
Nu nog de precieze vorm vinden waarin we gaan rijden..

Niet alleen meer voor mij Vincent :D
Maar dankje dat je aan mij dacht :D

Groeten Emiel
 
Is er dan nog een modified klasse ??
Op veel clubs sterft dit een beetje uit heb ik het gevoel..
Dit jaar is een groot tryout jaar, dat dit tot gevolg heeft dat veel mensen afhaken dat is jammer

Doordat de accu's de bottleneck zijn met Mod denk ik dat het uitblijven van LiPo veel afhakers heeft veroorzaakt; helaas zijn rijders die wel Mod met lipo gereden hebben ook alweer afgehaakt, de accu's trokken krom??? Ik merk wel dat het voor echte mod-rijders doodsaai is mee te hobbelen in de 13.5-klasse...

Zoals de Efra al vermeld in hun bericht zou het nodig zijn een soort van limiet in te stellen voor een modified klasse omdat het anders te hard gaat. Daarmee creëer je ook weer een soort van stock klasse.
Ik denk dat de Dutch RC serie niet voor niets ontstaan is dit jaar en als tryout wil kijken of het haalbaar is om een 10.5 met lipo te gaan rijden.

Te hard is het niet, meer dat de accu's het niet volhouden!! De Dutch RC Series is een leuk alternatief, helaas mis ik de toegevoegde wedstrijdwaarde; afgezien van een niet al te star technisch reglement is het raceformat precies hetzelfde als we al tientallen jaren doen. Juist met lipo is er veel meer flexibiliteit mogelijk. Ik denk aan Reedy-formats, opklimfinales, zelfs het F1/DTM-kwalificatiesysteem zou kunnen.....

Ik denk dat het er op uit draait dat we een stock klasse krijgen met gecontroleerde regelaar-motor set en een super stock met 10.5 en lipo of 13.5 en lipo.

Voor Stock zou de gecontroleerde motor-regelaar met bijv een 17.5 en vaste lipo erg mooi zijn om weer nieuwe instroom te krijgen; superstock zou m.i.dan echt wel met een 10.5 en lipo kunnen, mits er ook een ballotage plaatsvindt, d.w.z. onervaren rijders in de stock, ervarener rijders in de superstock en de toppers in een 6.5 met lipo modified-klasse. Dit voorkomt ook "misverstanden" met NL-kampioenen en racewinnaars als proeflicentiehouders

Als de NOMAC nu vast begint met onderzoeken, dan kan er voor de jaarvergadering een lijst met bijvoorbeeld 5 a 6 lipo's en 5 a 6 motoren zijn. Dit is dan ideaal als basis voor 2010, na dat seizoen komt er eventueel een aanvulling op de lijst....maar gedurende het seizoen geldt de lijst, voorkomt ook een motoren- en lipo-wedloop. Blijt alleen nog een klein bandenprobleempje.....worden de VTEC 30X al uitgebreid getest???

Lipo zal zeker blijven, super accus, gemakkelijk veilig en nog volop in ontwikkeling. Verschillen tussen accus zijn echter niet heel groot. Brushless is ook een vast gegeven. Nu nog de precieze vorm vinden waarin we gaan rijden..

Hear hear;-)

groet,

Eric
 
de accu's trokken krom??? Ik merk wel dat het voor echte mod-rijders doodsaai is mee te hobbelen in de 13.5-klasse...

Eric

kromme lipo,s heb ik alleen gezien na een crash ,meestal in een vliegtuig.
we hebben bij ons[real80] 1 modrijder die echt wel alles uit zijn lipo,s haalt .
en de motor regelaar en lipo krijgen echt op zijn donder als het maar hard gaat .
maar kromme lipos heb ik er nog niet bij gezien.

hij trekt het ook nog maar net in de stock met 13,5t.
wel met een stock regelaar met wat extra oemp.

daarom ook een idee richting 10,5t ,valt hij niet in slaap op het rechte eind.

groeten wiebe.
 
Blijft alleen nog een klein bandenprobleempje.....worden de VTEC 30X al uitgebreid getest???

Hear hear;-)

groet,

Eric

Volgens mij reden ze bij de Euro's met de Vtec 30X want na de euros zouden ze pas op de markt komen. Ze lagen al klaar als het goed is.
Maar naar wat ik gezien heb moet je deze Vtec 30X banden dus niet hebben!
Doe mij op het moment maar RP30 banden. Super goed zitten ze niet in elkaar en slijten doen ze ook, maar wel tot op het canvas grip houden! Dus elke heat constant rijden. Het verval in de totale levensduur van deze banden is maar een paar tiende van een seconde. (mijn ervaring tot nu toe)
 
Doordat de accu's de bottleneck zijn met Mod denk ik dat het uitblijven van LiPo veel afhakers heeft veroorzaakt; helaas zijn rijders die wel Mod met lipo gereden hebben ook alweer afgehaakt, de accu's trokken krom??? Ik merk wel dat het voor echte mod-rijders doodsaai is mee te hobbelen in de 13.5-klasse...

Mijns inziens is de echte bottleneck de mod-rijder zelf. Ik heb het vooral over de MACH, waar veel rijders óver de grens zijn gegaan wat betreft vertanden, vertimen en de drang om steeds sneller te gaan. Motoren sneuvelden, lipo's sneuvelden, regelaars sneuvelden en andere bepaalde onderdelen. Dit is puur te wijten aan de gebruiker zelf, want het kan ook gewoon goed gaan. Zolang je maar niet over de grens gaat, wat wel massaal is gebeurd.
Zelf rijd ik erg veel modified runs per week mag ik wel zeggen en veelal alles blijft heel. Echter zijn 2 van mijn 3 lipo's een beetje bol gaan staan (overigens presteren ze er niet minder om en de bolling is alweer weggetrokken), omdat de lipo cut-off van de regelaar niet ingreep.
Het kost me veelal banden en onderdelen van de aandrijflijn die geregeld vervangen moeten worden en niet ontplofte regelaars o.i.d.

Ben het met je eens wat betreft het beperken van het aantal turns voor modified. Echter heb ik wel een hard hoofd in, want 9 van de 10 van het type modified rijder zal er alles aan doen om grenzen op te zoeken en er mogelijk overheen gaan. Dat scenario lijkt enigszins ook voor te doen bij 13.5 stock...Een soort van 'wapenwedloop' op de beste combi van regelaar, lipo en motor. De meest exotische merken worden aangetrokken om maar iets sneller te gaan. Of het dan nog steeds leuk blijft voor de beginnende rijders, valt ernstig te betwijfelen. Immers, wanneer je aankomt met een LRP 13.5 motor, maak je toch een stuk minder kans dan iemand die motor X gebruikt (uitgaande van dezelfde rijkwaliteiten en dezelfde omstandigheden).

Ik ben benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren.
 
Verplaatst, verkeerd topic.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De meest exotische merken worden aangetrokken om maar iets sneller te gaan. Of het dan nog steeds leuk blijft voor de beginnende rijders, valt ernstig te betwijfelen. Immers, wanneer je aankomt met een LRP 13.5 motor, maak je toch een stuk minder kans dan iemand die motor X gebruikt (uitgaande van dezelfde rijkwaliteiten en dezelfde omstandigheden).

Dit probleem is makkelijk te ondervangen door ruim voor het seizoen een lijst van vier of vijf aan elkaar gewaagde motoren en lipo's te publiceren.....deze lijst zou dan het hele seizoen moeten gelden en halverwege alvast geëvalueerd kunnen worden om zo een nog beter afgewogen lijst voor het seizoen erop te maken.

Dit zou voor modified ook een oplossing kunnen zijn maar noem het dan de TC Pro-klasse bijvoorbeeld.....dan krijgen we ook geen discussie dat het geen modified meer is.....klopt, het is TC Pro....LOL

Overigens zijn RP banden zeer slecht te krijgen, dus m.i. geen alternatief......Ik hoor goede berichten over Sorex maar ook weer slechte berichten over de verkrijgbaarheid hiervan......Tja, het blijft sukkelen in de bandenhandel...:-(

groet,

Eric
 
Om maar te beginnen met een goede binnenkomer;

LIPO is NIET de toekomst!

Voor 2010 is het wel de juiste keuze om met LIPO te gaan rijden.

Nu de uitleg (zoals ik het zie)
Lipo is een techniek welke eigenlijk al weer vervangen gaat worden door nieuwe technieken.
Kijk naar bv laptops en GSM's, daarin worden al lang geen lipo's meer gebruikt.
Persoonlijk geloof ik meer in LIFO of Li-ion. Deze blijken nog betrouwbaarder, kunnen met nog hogere stromen geladen worden, zetten niet uit en kennen niet het zelf-ontbrandings probleem.

Het probleem met Lifo momenteel is dat het nog niet voldoende beschikbaar is om al in 2010 op nationaal te gaan gebruiken. Bovendien nog niet genoeg uitontwikkeld voor onze tak van sport. Hieraan wordt wel druk gewerkt door bv Orion. Ook brengt Tamiya al een Lifo op de markt.

Voor de keuze op nationaal nivo lijkt het mij verstandig om de EFRA te volgen.
Het is ook goed om te zien dat de EFRA het voortouw neemt door een voorstel voor LIPO in te dienen bij de IFMAR. Laten we hopen dat er snel een besluit gaat komen zodat de nationale competities ook hun reglementen kunnen bepalen. Het is een bekend probleem dat reglementen te lang op zich laten wachten zodat rijders niet goed weten waar ze aan toe zijn.

Zelf ben ik een wedstrijdrijder die graag competitief meedoet. Daarvoor is een duidelijk reglement noodzakelijk.

We zullen zien wat de toekomst gaat brengen.
Duidelijk is dat het roerige tijden zijn in de RC sport met de vele technologische vernieuwingen van de afgelopen tijd en zeker nog in de toekomst.
 
Ben het volledig met je eens Eric! :)

Michael, LiFe is inderdaad erg aantrekkelijk. Je hebt zelfs van ons een LiFe pakket geleend op Gouda een tijdje geleden. Alleen de afmeting is een probleem en voor modified is dat de capaciteit vooral. Aan de opgegeven 4600 mah heb je helaas niet genoeg. Voor stock is dit uiteraard wel genoeg. De LiFe-pakketten zijn veel meer 'hufter-proof' dan alle bestaande gebruikte cellen. Ook het laden met 18 Ampère is eveneens wel geinig.
Wat ik al zei is de afmeting nadelig. Tamiya heeft wel LiFe cellen in stickpack-formaat, maar komt maar tot een capaciteit van 2200 mah zo uit m'n hoofd. Ik hoop dat Orion er iets moois van maakt bovengenoemde nadelen weg kan werken.

Ik ga er even van uit dat je met LiFo LiFe (A123) bedoelt, anders hebben we het over andere dingen...
 
Back
Top