bouwen van een magin one

Hallo Gunther,

Bij mijn Xcalibur (BK) is de afstand 40 mm (da's krap en alleen aan te raden als de uitslag van het roerblad mechanisch, door een stop, begrensd wordt, alleen je zender instelling is niet genoeg, bij een crash wordt het roer zomaar door gedrukt en is je prop weg...)

De Thick Flash (MHZ) van m'n zoon heeft slechts 37 mm, da's écht te kort erop, het kost hem ook regelmatig een prop.

Mijn Sigma van Hopf heeft 45 mm.

Groeten, Jan.
 
Goedemorgend,

K' ben weer even aan het knutslelen geweest :

foto_installatie_van_de_aandrijving1.jpg


foto_installatie_van_de_aandrijving2.jpg

Aandrijvas is ingeharst , motor, koppelingshuisen servohouder zijn bevestigd.

foto_opening_tussen_prop_en_max._uitgeslagen_roerblad.jpg

M'n roerblad is zodanig bevestigd dat als dit bediend wordt het de prop niet kan raken. De afstand van het center van de aandrijfas tot het center van m'n roerblad is 4,2cm.

foto_positie_prop_t.o.v_onderkant_roergarnituur1.jpg


foto_positie_prop_t.o.v_onderkant_roergarnituur2.jpg

Deze foto's laten de afstandsverhouding zien tussen onderkant van de uithouder en bovenkant van het roer.

foto_lengte_aandrijfas.jpg

Dit is de totale aslengte vanuit de spiegel gemeten tov voorkant prop (is 12cm).

P.S. de uithouder van het roer is zo'n 3 cm verlengd dit door alu blokje van 3cm tussen spiegel en uithouder te plaatsen op de foto's is het mischien niet duidelijk maar het roerblad komt naast m'n prop de achterkant van het roerblad komt zelfs ongeveer 5mm voorbij de achterkant van m'n schroef.
Het afdekkapje vond ik wel iets hebben daarom heb ik dit mee gemonteerd.

Nu had ik enkele bedenkingen/vragen:

1) M'n asafstand vanaf de spiegel tot voorkant prop is 12cm (had er tijdens het bouwen geen rekening mee gehouden dat de drive-dog koppeling er nog bij gemonteerd moest worden ) , deze 12 cm is zo'n 14 procent van de totale bootlengte (85cm) dit is wel 4 procent meer dan de aanbevolen aslengte moet ik me hier zorgen over maken zal dit het vaargedrag negatief beïnvloeden?
2)Is de afstand tussen de bovenkant van m'n schroef en de onderkant van de uithouder niet te min zal tijdens het varen m'n uithouder niet te diep in het water komen en gaan afremmen? (als m'n uithouder hoger geplaatst moet worden dan zal ik een deel van de lijn/rand -->waar bovenkant romp bevestigd is op onderkant romp moeten onderbreken).
3)Hoelang moet m'n roerblad zijn (inkorten tot net onder de waterinlaat?) of mag dit nog korter zijn ('k zal dan wel een nieuw gaatje moeten boren voor de waterinlaat).
4)De uithouder heeft een cick-back protection , het roerblad wordt met 2 schroeven vastgemaakt , de bovenste schroef gaat eigenlijk als scharnierpunt werken en zal dus niet te vast mogen komen want dan gaat het scharnieren klemmen de onderste schroef dient om roerblad vast te klemmen hoe vast moet deze schroef komen , of is het de bedoeling dat beide schroeven goed vast gezet worden.

groeten gunther.
 
Laatst bewerkt:
Môge Gunther,

Dat ziet er goed uit!

Op de foto's kan ik het niet goed zien, maar ik neem aan dat je het 'bakje' tegen de binnenkant van de spiegel hebt volgegoten ter afdichting?

De ashoek ziet er ook goed uit, dit moet straks wel vooruit willen.

Groeten, Jan.
 
Dag Jan,

Het 'bakje' is inderdaad netjes volgeharst tot tegen de spiegel.

Wil je nog even m'n gestelde vragen doornemen aub?

Alvast bedankt
Gunther.
 
Hallo Gunther,

1) Iets langer dan 10% zal het vaargedrag niet beinvloeden, bij mijn (kortere) Xcaibur is het ook meer dan die 10% en die vaart goed.

2) Als het goed is, zal de romp straks varend tot halverwege de propnaafdiameter in het water liggen, je uithouder is dan ruim vrij van de waterspiegel.

3) Gemiddeld laat ik m'n roerblad één propdiameter onder de diameter van de prop uitsteken.
Ik zou, als de boot vaarklaar is, eerst gaan proefvaren met het originele roerblad, dan is de boot super stabiel op het roer en waarschijnlijk wat giftig bij het insturen (de neus wordt naar beneden gedrukt door de hefboomwerking van het roerblad), maar daar moet je dan maar even op letten.
Als alles naar behoren werkt kun je het roerblad gaan inkorten, zover dat het stuurgedrag goed is en je zo weinig mogelijk weerstand hebt.

Het opnieuw boren van een gaatje voor de inlaat is een hele klus; ik zou het vanaf de rechte achterzijde doen en het gat later afdoppen (vullen met een prop).

4) Ik zou de bovenste bout zover aantrekken, dat het roer nog nét wil opklappen (zonder de ophanging uit z'n fatsoen te wringen) en de onderste boot te vervangen door een nylon bout, dan weet je zeker dat die afscheert, als je over een obstakel heen vaart, dat normaal gesproken voor schade had kunnen zorgen.

Groeten, Jan.
 
4) Ik zou de bovenste bout zover aantrekken, dat het roer nog nét wil opklappen (zonder de ophanging uit z'n fatsoen te wringen) en de onderste boot te vervangen door een nylon bout, dan weet je zeker dat die afscheert, als je over een obstakel heen vaart, dat normaal gesproken voor schade had kunnen zorgen.

Jan , het onderste boutje vervangen door een nylon ?
ik denk niet dat dit zin heeft:
als je achterop de uithouder kijkt is hier een ' U ' uitgefreesd waarin m'n roerblad bevestigd dient te worden , door de bouten in de 2 gaten (bovenste en onderste) aan te trekken zal deze ' U ' gaan klemmen en roerblad vasthouden , het onderste gat van m'n roerblad is horizontaal uitgefreesd (dit alleen op het roerblad) , hierdoor kan het roerblad als het gemonteerd is op de uithouder zonder probleem gaan scharnieren.

ik begrijp wel wat je bedoeld dus zal ik de boel niet te vast zetten dit zodat bij het raken van een obstakel het roerblad gaat scharnieren ipv dat m'n spiegel aan flarden gaat.

de kantelkamer:
ivm de te kiezen lipo's (één 5s pack of 2pack's in serie -->één van 2s en één van 3s) vroeg ik me eigenlijk af hoe zo'n kantelkamer hoort te werken in de praktijk , ik denk het volgende:
als m'n boot geflipt is gaan de gaten in de bovenkant van de romp onder water komen te liggen en ervoor zorgen dat de kamer vol water loopt, de romp gaat aan de kant van de kantelkamer zwaarder worden en hierdoor in het water getrokken worden waardoor de romp vertikaal tov de waterlijn komt te staan , bij dit vertikaal staan zal m'n prop tot halverwege in het water moeten komen (uitbalanceren dmv gewicht van de cellen) , door nu wat gas te geven gaat de kamer leeggetrokken worden en de tork van de schroef moet er dan voor zorgen dat de boot teruggeflipt wordt.
klopt deze redenering een beetje ?

grtz Gunther
 
klopt deze redenering een beetje ?
grtz Gunther

Dat klopt inderdaad; de werking van een kantelkamer verschilt van romp tot romp. mijn relatief platte Xcalibur kantelt na een flip langzaam terug, waarbij het vloedkanaal vol blijft staan, de boot ligt in rust dan ook vrij diep, eenmaal op gang loopt de kantelkamer leeg.

De dikkere Thick Flash van m'n zoon is veel rapper met terugkantelen door het (op de kop liggend) hogere zwaartepunt.
Dit was echter met NiMH, met Lipo's zal er waarschijnlijk lood in de kantelkamer bij moeten, of de kantelkamer vergroot.

Jouw Magin One zal goed uitgetrimd ook rap terugkantelen.

Groeten, Jan.
 
Goede avond,

Het zwaartepunt moet volgens de handleiding op 18,5cm vanaf de spiegel liggen , nu heb ik op dit forum enkele topics doorgelezen en heb een topic gevonden waar er geëxperimenteerd is (door een zekere Jaimy) , het beste zou het zwaartepunt op
29,5% komen te liggen (dit is 25cm vanaf de spiegel) , dit is wel een groot verschil t.o.v de bouwbeschrijving , wat raden jullie me aan?
Aangezien dat de bouwbeschrijving 'op ni veel trekt' (ivm de installatie van de aanrijfas en positie van de motor) heb ik hier zo m'n bedenkingen bij misschien toch beter proberen op 29,5%?
Hoe kan ik aan het vaargedrag zien of het zwaartepunt goed ligt?

groeten Gunther.
 
Hallo Gunther,

'Rule of thumb' is 28% vanaf de spiegel.
Al naar gelang het vaarwater schuif je de akku's wat meer naar voren (ruw water) of wat meer naar achteren (spiegelglad, de boot loopt op de laatste centimeters).

Alles er tussen in is een kwestie van finetuning naar de omstandigheden.

Een boot met het zwaartepunt te ver naar voren loopt te nat, de motor moet hard werken en alles wordt warm, de snelheid is niet erg hoog.
Zwaartepunt te ver naar achteren; de boot vaart erg los, onrustig bij rechtuit varen, nagenoeg onvaarbaar op ruw water.

Groeten, Jan.
 
Na lange afwezigheid de draad terug opgepikt ivm bouwen magin-one
ziehier de vooruitgang ervan:

lipo's_(zippy).JPG

dit zijn de aangekochte lipo's ik heb ervoor gekozen om voor een 3s + 2s opstelling te gaan dit in functie van de gewichtsverdeling voor de kantelkamer de 3s komt links te zitten de 2s komt rechts te zitten.

ook de spanningsregelaar heb ik voorzien van een extra waterkoeling:
originele_regelaar.jpg

dit is de regelaar zonder aanpassingen

regelaar_zonder_jasje.jpg

zoals u ziet is de voorkant van de regelaar al voorzien van koeling door de fabrikant

achterkant_regelaar_zit_geen_koeling_op.jpg

ziehier de achterkant van de regelaar hierop zit geen koeling nochthans staan er hier 5 fets.

alu_koelingsblok.jpg

ziehier het alu koelingsblokje zoals u ziet is er hier L+R een stuk uitgefreesd dit is gedaan omdat anders m'n koelblok contact maakte met de solderingen van de regelaar.

koelingsblok_op_regelaar.jpg


omgebouwde_koeling.JPG

de regelaar voorzien van een koelingsblok en terug in een jasje gestoken (om de warmtegeleiding tussen fets en koelblok te optimaliseren is hier koelpasta tussen gedaan)

direscte_aansluiting_van_regelaar_aan_motor.JPG

de bedrading van de regelaar is rechtstreeks aangesloten op de motor.

positie_van_regelaar_in_boot.JPG

de positie in de romp waar de regelaar is opgesteld deze is bevestigd tegen de kantelkamer met velcro.

aansluiting_waterdarmen_en_spanningsdraden.JPG

nog een foto waar u de opstelling van de motor ,regelaar ,bedrading en koelingsdarmpjes kan zien.


Ik heb even geexperimenteerd met het zwaartepunt , hierbij heb ik m'n lipo's tegen de motorsteun geschoven en de boot gebalanceerd
zwaartepunt komt op 23,8 cm (=28%) vanaf de spiegel maar om in balans te komen moet ik 115gr gewicht bijsteken in de neus van de boot.

enkele vragen:

1) als ik dat gewicht in de neus plaats is m'n boot wel in balans maar gaat dit geen negatieve invloed op het vaargedrag geven?

2) ik lees in toppics dat sommigen de holte in de romp opvullen met poolnoodles om meer drijfvermogen te verkrijgen, is dit gedaan voor in noodgevallen zodat je boot niet zinkt of is dit gedaan om beter te kunnen varen? mag hier ipv poolnoodels geen pu schuim ingespoten worden?

3) ook had ik graag een turnfin tegen de zijkant van de romp bevestigd:

@jan , heb jij soms tekening en of foto's (zijaanzicht) van de turnfin op je x-caliber zodat ik deze kan namaken of is het mischien aan te raden om voor mijn boot er één te kopen om achter tegen de spiegel te bevestigen , graag uw mening.

groeten,
gunther.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Gunther,

Dat ziet er allemaal heel netjes uit, m'n complimenten!

Ik zou nog even wachten met het toevoegen van gewicht in de neus, maak eerst eens een paar proefvaarten om te zien hoe 'erg' het allemaal lijkt, misschien kun je met het verschuiven van de Lipo's al een goede balans vinden.

Poolnoodles is een veilige manier om drijfvermogen in je boot te krijgen, met PUR schuim moet je erg voorzichtig zijn, er zijn verhalen genoeg waarbij het expanderende schuim de beide boothelften van elkaar af drukte.

Als je schuim wilt gebruiken, neem dan de tweecomponenten versie, die is beter doseerbaar wat het schuimvolume betreft.

Ik zal je vanavond even wat foto's van mijn turnfinoplossing sturen (heb ik je mailadres nog? Stuur dat anders nog even per PB)

Groeten, Jan.
 
Ik zou nog even wachten met het toevoegen van gewicht in de neus, maak eerst eens een paar proefvaarten om te zien hoe 'erg' het allemaal lijkt, misschien kun je met het verschuiven van de Lipo's al een goede balans vinden.
.
ok zal ik proberen maar bij de test die ik deed ivm balanceren zaten m'n lipo's al tot tegen het motorspant verder kan ik ze niet meer voorin krijgen.
 
Poolnoodles is een veilige manier om drijfvermogen in je boot te krijgen, met PUR schuim moet je erg voorzichtig zijn, er zijn verhalen genoeg waarbij het expanderende schuim de beide boothelften van elkaar af drukte.
.

door dat meer drijfvermogen gaat m'n boot dan beter varen?
nu zit er lucht in de romp dit geeft toch ook drijfvermogen.
grtz gunther.
 
Hallo Gunther,

Meer drijfvermogen krijg je er niet van, hooguit wat meer gewicht in de neus, dus misschien sla je zo twee vliegen in één klap.

Ik had nog wat foto's op het forum staan:

full


full


Het plaatje aan de binnenzijde is voorzien van schroefdraad M3 en de afdichting is een strip zelfklevend schuim, waar de boutgaten zijn uitgesneden, als je de bouten aantrekt, gaat het schuim plat en is de boel dicht.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jan ,

hoever zit de turnfin tov de onderkant van de romp ( ik bedoel de onderkant van de V van de romp) komt deze verder dan de v of zit ze gelijk en hoever zit deze achter de spiegel uit?
wat is de dikte van het materiaal ? en wordt dit aangeslepen zodat dit door het water snijdt?
grtz gunther.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Gunther,

ziet er prima uit! Strak opgebouwd.

Wat betreft het drijfvermogen, altijd toevoegen! Lucht geeft wel drijfvermogen, zolang er geen grote hoeveelheden water in de romp komen. Mocht je schade varen, dan is de kans groot dat je te weinig lucht in de romp houd en dus de boot laat afzinken.. Dat zou zonde zijn van al het werk! Poolnoodle lost dit probleem op.

Afgelopen weekend had iemand zijn boot nog bijna afgezonken door een losse koelslang. Had geen drijfvermogen aan boord en kan zeggen, dat scheelde niet veel of hij had kunnen duiken.

Succes met de afbouw

Jurriaan
 
dankjewel Jurriaan,
die poolnoodles zijn dat van die ronde buizen die men gebruikt om te leren zwemmen
heb je hier eventueel een foto van zodat ik een beter zicht krijg op wat ik moet gaan aankopen , moeten deze dan in reepjes blokjes gesneden worden ?
om zo in de rompholte te laten passen of worden deze er gewoon in samengedrukt?
gunther.
 
Laatst bewerkt:
Jan ,

hoever zit de turnfin tov de onderkant van de romp ( ik bedoel de onderkant van de V van de romp) komt deze verder dan de v of zit ze gelijk en hoever zit deze achter de spiegel uit?
wat is de dikte van het materiaal ? en wordt dit aangeslepen zodat dit door het water snijdt?
grtz gunther.

Hallo Gunther,

De turnfin steekt bij mijn boot niet onder de kiellijn uit, op die manier is 'ie nagenoeg helemaal uit het water als de boot rechtuit vaart in plané, alleen in de rechterbocht duikt de turnfin het water in.

Alleen bij vlak water (da's in een wedstrijd vaak alleen de eerste ronde) houdt ik in de bocht het gas erop, de boot hangt dan als het ware aan de turnfin, en gaat rond de boeien als een ECO.
Wordt het water ruwer, dan verminder ik vaart vóór een boch zodat ik zeker ben, dat dr turnfin z'n werk kan doen.
Ga ik te snel, dan wordt de bocht te ruim, of breekt de boot uit en flipt.

Mijn turnfin is van 2 mm aluminium, de voorzijde is aangescherpt, de achterzijde is recht (haaks), zodat de stroming afbreekt..
Met de vorm moet je experimenteren, ik begin meestal met eentje, die te groot is en haal er steeds een randje af tot de boot geen extra weerstand ondervind en toch nog goed de bocht om wil.
Hoe verder je de turnfin achter de romp laat uitsteken, hoe groter z'n effect als roer wordt, da's dus ook een compromis dat je moet uitzoeken, hoe goed het werkt bij jouw boot.

De turnfin op de foto's is nog plat, en staat dus recht naar beneden, onder een hoek van 90° met de V-vorm werkt ook goed.
Op mijn boot zit ik er wat tussenin wat de hoek betreft, als ik naar 90° ga, verliest de achterkant z'n steun bij bochten met vol gas op vlak water en wipt de boot om z'n lengte as weg, dus dat werkt voor mij niet echt.

Er zijn poolnoodles mét en zonder gat in het midden, welke je neemt maakt niet zoveel uit...

Groeten, Jan.
 
Hey,
ziehier m'n vorderingen:

bootstaander1.JPG


bootstaander2.JPG

het werd even tijd voor een degelijke bootstaander , dit is em geworden ,
is allesinds beter dan die dat in de bouwkit zat.

drijftest.JPG

boot getest op waterlekken , er komt water binnen (klein lekje) langs ingang van de aandrijfas.

as_extra_ingelijmd_tegen_lekken1.JPG


as_extra_ingelijmd_tegen_lekken2.JPG

Rond de aandrijfas de oude lijmverbinding wat weggedremeld (zaten luchtbellen in) en nieuwe laag stabilit express aangelegd , terug getest , is dicht nu.

Ook de kantelkamer is nog eens getest op dichtheid , deze is ok

romp_gevuld_met_poolnoodle.JPG

romp vooraan opgevuld met poolnoodle.

Hoe meten jullie de rpm van de motor (gewone tachometer , meten jullie belast of onbelast de toerentallen op?)

tot zover m'n vooruitgang
grtz gunther.
 
Back
Top