TREX700 V-Stabi x2

Die setup van het forum bedoel je? Zou daar eens mee beginnen ja.

Waarschijnlijk was die 14 graden met een cylic gain van 100 wel erg veel van het goede.

Wanneer ga je testen?
 
Hmmm... Typisch.
Ik heb met een VBR compare tool (Helifreak) de verschillen bekeken tussen het origineel en de gecorrigeerde versie.
Geen verschil :confused:
Ik denk dat de correctie al in de laatste versie zat.

Morgen (Woensdag) ga ik het geheel weer testen.
 
Ja inderdaad met de cyclic ring. Maar een goede powerflow naar de ontvanger
is natuurlijk ook erg belangrijk. Succes met testen!
 
Het ging dus NIET goed :evil:

Bij de testvlucht had ik WEER een probleem en dit keer kreeg ik hem er niet uit.
Eerst wat rustg vliege, geen probleem.
Stal-turn, looping. Geen probleem.
HARD voorbij vliegen, geen punt.
Toen een rustige flip. Geen probleem.
De staart kwam mooi recht aan de andere kant uit.

Flip 2 ging fout.....
Paul stond naast me en kon dus ook vertellen wat hij zag.
Het volgende leek te gebeuren:
De flip leek (volgens Paul) vrij hard. (ik vond het wel mee vallen)
De motor bogged en daar ging de besturing..... (Of andersom?)
Van allerlei bewegingen die ik probeerde te corrigeren.
Ik had wat tijd omdat ik het vrij hoog deed, maar dit heeft niet mogen baten. Ik kreeg hem er gewoon niet uit.

Wat nu?
Herbouwen, en de Cyclic pitch ring ERRUG laag zetten voor testvluchten.
Dit leek toch wel het probleem. Iets anders KAN het bijna niet zijn.
 
Ik heb gemerkt dat als je de cyclic ring te laag heb dat de uitslag van je servo's niet over het hele bereik van je stick gaat. Bij mijn was het zo dat als ik naar rechts of links stuurden mijn servo;s al aan het eind waren en mijn stick net over de helft naar links of rechts.
 
Jammer dat het niet goed ging. Niet alleen de cyclic ring is belangrijk maar ook de rotor gain en cylic gain.

Welke preset heb je nou precies gebruikt? Cylic gain waarde?

edit: Cyclic ring te laag geeft ook blowouts. Rond de 11 graden cyclic is gewoon goed. Als je die versie met 100 cylic gain hebt gebruikt dan is dat waarschijnlijk het probleem.
edit2: weet je zeker dat alle stick inputs overeen komen met het live menu en ook de gyro werking?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gemerkt dat als je de cyclic ring te laag heb dat de uitslag van je servo's niet over het hele bereik van je stick gaat. Bij mijn was het zo dat als ik naar rechts of links stuurden mijn servo;s al aan het eind waren en mijn stick net over de helft naar links of rechts.

Komt door de gyro werking. In de lucht zal je wel over de hele stick verschil in snelheid hebben.
 
Ik heb de waardes van de default Align setting gebruikt.
66 Gain
56 Cyclic Ring (mijn waarde voor 11 graden)

En inderdaad de sticks werkte niet tot het einde.

Hier zijn wat schade foto's
8504a82f0305d641.jpg

8504a82f0308bc6b.jpg

8504a82f030db6b4.jpg



Maar bij de schade controle viel me wat op.
Ik was de servo's aan het checken op tandwielschade (Sturen onder belasting van mijn vingers).
Toen viel me wat op :confused:
Ik kon één servo hevel een tand draaien tegen de torque in ???!!!

Was dit nu een fout naderhand of ook al er voor?
Ik denk er voor.
Want op het veld viel me op dat de swash niet meer recht stond.
Precies DIE servo was verschoven, ook na resets van de VBAR en receiver.
Ik dacht dat dit de VBar was omdat ik dit ook had gelezen dat iemand dit ook had.

Dus als onder zware belasting één servo verschuift.......
Tja, dat kan rare dingen opleveren.

De schade valt mee.
65,- zonder bladen. De bestelling is al weg.
Tailblades, mainblades en assen had ik nog liggen.
En ik had extra de Torsion blades er op gezet.
Die mogen liever kapot dan de radixen.

De servo hevels zijn nu 28mm ball to ball (Push/pull)
Ik kon de servo hevels niet korter maken vanwege de beperkte gaatjes:
TypeK.jpg


Nu zet ik er de standaard hevels op.
Kleiner, beter te centreren, betere geometrie.
Minder Cyclic ring beperking, betere resolutie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Valt wel mee de crash dan! Scheelt toch weer zo'n stabi he, geen paddles, stang etc :P

Preset is zo inderdaad juist. 99/100 keer zijn problemen met stabi mechanisch. Hoop dat het de servo is. Swash staat (niet in setup) mode vaak wat scheef. In setup mode moet ie dus 100% recht op en neer gaan.
 
Verdomme Walter! Je was er zo enthousiast over en dan moet het allemaal op deze manier voor je beginnen :(

Schade valt dan gelukkig voor je mee, maar het had natuurlijk ook helemaal niet hoeven gebeuren! Laten we hopen dat het dan uiteindelijk gewoon die servo was.

We hebben bij Bas dit weekend mijn cyclic ook op 11 graden gezet, geen problemen en het vliegt HEERLIJK! Daarna de 600N weer gepakt en dacht echt van "dat vliegt echt als een krant!". Gaat helemaal goedkomen Walter!

Groenten en succes met de wederopbouw!
Tjerk ;)
 
Balen Walter :(

Hopelijk is het de servo, de presets zouden normaal gesproken gewoon
goed moeten zijn. Zeker aangezien je de Mikado conversie hebt.

@ Tjerk,
Ik zei toch al dat die 600N zou tegenvallen als je hem weer zou pakken :)
 
ff off topic

Dat lijmen van de stekkers, heb je dat gewoon met zo'n goedkoop lijm pistool uit de bouwmarkt gedaan?

Erg goede tip trouwens!!
 
Yep.
Bouwmarkt variant.

Het is inderdaad een gouden tip.
Het plakt, maar niet heeeeel erg.
Je kunt het gewoon los halen zonder dat je er achteraf iets van ziet.
Dat is er juist zo mooi aan.
Ook handig om andere stekkers vast te zetten, zoals een servostekker van een 611 gyro.
 
OK, de rebuild verloopt voorspoedig.
Tail en landingsgestel en hij is weer OK.
Even wachten op parts.

Ik heb nu de standaard BLS hevels vervangen door standaard servo hevels waarmee ik meer gaatjes heb.
Van 28mm (ball to ball) heb ik nu 22mm.
Hierdoor heb ik meer resolutie:
- Collective 85 voor 12 graden Pitch
- Cyclic ring op 70 voor 11 graden
- Betere centreermogelijkheid omdat ik de hevel kan draaien voor het beste nulpunt
Met de K3 BLS hevels kun je niet draaien (Te zien op laatste foto)

Hoe meer ik er over na denk.
Hoe meer ik denk dat de servohevel het probleem was.
Ik had er niet mee gevlogen sinds een rebuild (Helimeeting oepsje/storing)
Ik heb wel de tandwielen gechecked maar niet de hevels (ook de eerste keer dat ik dit zie)
De allereerste VStabi vlucht viel het me ook op dat hij naar rechts trok na een pitch pump. Dat stabiliseerde weer (ik denk omdat hij weer goed schoot).
Jammer dat het kwartje toen niet viel.
Ik dacht dat het aan de VStabi lag.
Dus in ieder geval had ik hier al last van vanaf de eerste keer VStabi vlucht, dat weet ik zeker.
 
Laatst bewerkt:
Dat klinkt zeer aannemelijk, het probleem zat waarschijnlijk al lang in die servo en zonder fly-bar krijgt hij het een stuk zwaarder.
 
Klinkt een stuk beter ;)

Denk dat stick response op agressive een stuk beter bij je past. Klein maar duidelijk verschil. Stuurt gewoon strakker. Even op normal proberen en dan die ;)
 
De 2e TREX700 ben ik nu aan het ombouwen.
Ik ben er namelijk van overtuigt dat het niet de VStabi is, maar ikzelf.
Ook wil ik de 2e heli bouwen omdat die nog nooit gecrashed is, alles zeker OK.
EN ik heb nog vakantie, die moet ik benutten :p

Nu ben ik tegen een dillema aangelopen.
Hierin heb ik een AR7100 in zitten met voltage regulator.
Maar ik stuur de rudder niet direct maar via de VStabi
Het Rudder poortje op de receiver is dus 5,2V Maar wat krijgt de Staartservo?????
Net gemeten: 6V dus :shock:

Dus NA de Vstabi moet de stepdown voor de BLS251, ookal krijgt hij een ander voltage via de receiver.
 
Dag Walter,

Toch maar aan de V Stabi :) het is even wat pielen maar als het dan goed werkt dan heb je ook wat.
Met de Mikado ombouw set heb je een goede keuze gemaakt iig, is IMO beter / simpeler dan b.v. de RJX kop.

Ik denk niet dat jij een electronisch euvel hebt want dit zou zich ook openbaren als je niet rolt e.d.

Wat ik je adviseer:
-Reduceer het schuim onder de sensor ook tot enkel 1 plaatje, dit hielp bij mij ook enorm > dus enkel schuim > sensor en meer niet.
-Neem alu servo wielen welke kleiner zijn dan de "standaard" Align wielen, gebruik geen plastic want met V stabi komt er meer kracht op je servo's, neem wielen omdat dit je mechanische setup makkelijker maakt, ik heb zelf (hoe kan het anders) de kleinere QUK wielen, neem ze ook in een kleur want dan kan je beter zien of ze recht staan.

Ik heb zelf ook V stabi ism de AR7100 en heb daarboor zelf een kabel gemaakt waarmee je enkel V-Stabi en de AR7100 kan gebruiken en je heck toch 5.2V krijgt, dit werkt goed.
Ik draai de BLS451 nu al bijna een jaar op 8V en dat gaat ook goed.

Mocht er nog iets zijn dan vraag het gerust!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top