TREX700 V-Stabi x2

Discussie in 'Flybarless' gestart door wrobijns, 8 aug 2009.

  1. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Walter, kijk eens naar het topic van Pardoez. Staat zo'n beetje het hele fase 'probleem' in uitgelegd.

    summier: bladen evenwijdig aan staart, 0 pitch, stuur met elevator naar voren. Nu mag het blad niet bewegen. Swashdriver zo vastzetten totdat er geen verdraaiing meer te zien/voelen is.

    Nogmaals, een afwijking in de fase kan de heli niet oncontroleerbaar maken.
     
  2. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Dat de bladen recht over de staart staan zie je aan de dikke horizontale streep bovenaan de foto (tip van het blad)

    Maar hier zijn nog 3 foto's
    en je hebt een PM met mijn nummer.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  3. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    OK, dan klopt mijn idee van fase dus.
    Dat je het zo kan testen is logisch.
    Net getest, geen fase probleem.

    Maar dan snap ik nog steeds niet welke foto's je dit uit kunt opmaken die Erik wil zien.
     
  4. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Hey Walter,

    OOhhh ik ben echt helemaaaaaal vergeten je aanschaf van de 2 V-bars te vermelden in het reisverslag.. :oops: Excuse-moi!

    Zuur dat je er gelijk problemen moet hebben, enige wat ik mij kon bedenken was misschien de fase, door het verdraaien van de swashdriver (wellicht tijdens de flip waardoor hij helemaal de weg kwijt is) maar dat is al tig keer aangekaart. Heb je de optimizers aanstaan?

    Ik kom zelf gister terug van een weekendje Bas, die heeft me lekker op weg geholpen met mijn V-bar (ben er zelf te lui voor) en hij vliegt nu echt SUPER! Veel beter als toen met die 3DX kop. Maar de eerste paar vluchten deed hij hier en daar nog wat onverwachte dingen. Deze waren naar een aantal vluchten allemaal verdwenen. Misschien moet je eerst die optimizers hun werk laten doen?

    Volledig verhaal over mijn avontuur zal ik updaten in mijn eigen topic.

    Succes en ben zeer benieuwd wat het is!

    Groenten,
    Tjerk ;)
     
  5. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Interresant topic Walter.
    Ik wil ook ooit flybarless gaan met de T700.
    De setup zoals jij hem hebt aangeschaft is best uitvoerig getest, dus het moet wel een detail zijn.

    Ik vraag me ook af hoe essentieel de trimvluchten zijn voor het V4 systeem.
    Als hij hier ook zijn gevoeligheid/snelheden met bijbehorende richtingscorrecties uithaald/calibreerd dan zouden ze wel eens heel belangrijk kunnen zijn.
    Bij het kijken van de instructie filmpjes viel mij op dat je bij ideaal weer, de calibratievluchten uitvoerd door rustig te hoveren en kleine correctie inputs geeft.
    Daarnaast kan ik me van Erik herinneren dat hij ook wel eens in het begin wat onverklaarbare uitslagen had, die je nu eigenlijk niet meer terugziet.
    Gisteren nog samen gevlogen.

    zomaar een idee, en kan misschien van weinig invloed zijn, maar goed we zoeken :)....
    Ik weet niet precies hoe de stroomvoorziening nu loopt maar Spektrum is erg gevoelig voor een spanningsdip.
    Volgens mij voed je de ontvanger op de BAT poort met 1x de dikte van een servokabeltje, en alle stroom moet door aansluitingen op de ontvanger.
    Krijgt de ontvanger wel gereguleerd voldoende stroom, de belasting op de swashservo's zal ook behoorlijk zijn toegenomen en de Vstabi hangt erbij.
    Ik heb op mijn T700 een dual regulator gezet om zekerder te zijn van voldoende ontvanger spanning.

    Grt,
    Eric
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2009
  6. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Trimvlucht is alleen nodig bij een wobbly piro. Eigenlijk doet het niets met de sensoren/gevoeligheid/uitslagen maar puur met de 0 stand van de giro.

    Ik vlieg nu ondertussen 4 maanden zonder enige trimvlucht en zo nog vele, gaat prima mits de heli mechanisch in orde is.

    Over de brown out, dan zou de motor in fail save gaan of niet?

    Ik zet mn geld nog steeds in op de 14 graden cyclic, dat kan bijna niet goed gaan. Zou ook verklaren waarom het alleen gebeurt tijdens heftigere stuurbewegingen.


    'Vreemde' dingen zoals rare schudbewegingen bij het hard laten stoppen op de ail of ele as gaan worden inderdaad minder door de optimizer. Zijn deze nou heel sterk dan staat de gain te hoog.
     
  7. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    ik vlieg ook met 14 graden en heb nergens last van

    als walter er niet uit komt ga ik zondag in venlo vliegen :D:D

    gr erik
     
  8. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Als ik er nu over na denk, 14 graden mag eigenlijk niets uitmaken. De extremen worden groter maar de stabi zal hier uiteindelijk geen gebruik van maken. Effectief verlaag je dus de resolutie. Ook al werkt 14 wellicht prima, op 11 zou het nauwkeuriger kunnen. Meer dan 11 heeft geen postieve effecten meer, alleen maar negatieve.

    Zou het eens op 11 proberen, kan nooit kwaad ;) Dan blijft er niet meer zoveel over, vooral een stroomprobleem lijkt me. Kun je geen 2e draadje van de UBEC naar de stabi apart laten gaan? Kan ook nooit kwaad ;)
     
  9. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Hoi Walter, Hier ook nog even mijn "gedachtengang"

    Ik denk niet dat de dicht op elkaar gepropte electronika een
    probleem is. In de Logo heb ik de V-stabi boven op de ontvanger zitten,
    de sensor zit echter wel iets verder weg.

    Een storing lijkt me onwaarschijnlijk, je hebt natuurlijk gelijk dat het maar soms gebeurt.
    Maar de eerste keer gebeurde het toen je veel uitslag gaf, waardoor hij over z'n nek ging
    en de 2de keer kwam je uit een stalturn (dan heb je dus een hoop snelheid).
    Waardoor hij ook over z'n nek gaat. Zeker weten doe ik het natuurlijk ook niet, maar dit
    is wat ik denk.

    Heb je de cyclic pitch wel gemeten in de setup mode? Dus met de gyro's uit?
    De fase ziet er goed uit, dat zal het probleem niet zijn. Ook de waardes in de
    software zien er goed uit.

    De enige "oplossing" waarvan ik denk dat het werkt is de cyclic pitch terugbrengen naar 11
    graden.

    Balen dat het zo stroef gaat, niet ideaal voor het vertrouwen in zo'n nieuw systeem ;)
    Bas
     
  10. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Hoe breng ik het beste de Cyclic pitch terug in V-Stabi?
    Met de Cyclic ring optie van de swashplate?

    P.S.
    Het power idee van Eric heb ik wel overgenomen.
    Het was niet de oorzaak van het probleem maar ik trek wel veel power door de receiver.
    Ik heb nu een extra powerline aan de andere kant van de ontvanger gezet.
    Hierdoor heb ik een betere powerflow naar en door de receiver PCB.
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2009
  11. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Beste kun je gewoon een voeding draadje in de RX en stabi prikken. Staat zo zelfs op de wiki.

    Je kunt mechanisch cylic terug brengen of via cyclic ring. Beste is om alles even te berekenen via de tool op de site van de stabi zodat je het meeste in de buurt komt van de logo setup.
     
  12. Sapca

    Sapca

    Lid geworden:
    1 mrt 2004
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Belgie
    Ik heb ditzelfde ook meegemaakt met de logo 400.
    Het was zelfs zo dat ik de logo nog niet van de grond af kreeg omdat hij zo doldraaide.

    Ik heb nogal de neiging van in de normale mode op een erg laag toerental te hoeveren en naar mijn denken heeft de V-stabi daar problemen mee.

    Heb toen de normale gaskurve een stuk hoger geprogrameerd en alle ellende was daarbij ook verdwenen.

    Zodus, ik denk dat het komt door het inzakken van de motor waardoor de headspeed te laag komt en de gyro op hol slaat.

    Ook heb ik de tailboom geaard aan de motor.

    Gr

    sapca
     
  13. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Dank je voor de input.
    Maar hier ligt het niet aan.
    Mijn headspeed is altijd hoog voor 3D (rond de 1950)
    Dat hij inkakte was een gevolg, geen oorzaak.

    De tailboom aarden is niet nodig met een TorgueTube
     
  14. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    OK, nog wat gevonden......
    Mijn maingear heeft één getordeerd tandje (ik wist niet dat dit kon)
    Wat blijkt, af en toe haakt dit tandje.
    Het hoeft niet maar ik kan me voorstellen dat dit een exta klap op de kop en staart kan geven.
    Misschien genoeg om de gyro's op hol te laten slaan.
    Het Maingear is dus nu al vervangen.

    Ook breng ik dadelijk de Cyclic pitch terug naar 11.
     
  15. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Als het goed is heeft de stabi daar geen last van... Vliegen met een gestript tandwiel gaat ook prima :rolleyes:

    Voor de zekerheid zou ik de rotor gain ook iets lager zetten.
     
  16. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    OK, Gain iets lager, kan geen kwaad.

    Hier is trouwens mijn geavanceerde pitchmeter voor Flybarless:
    [​IMG]


    Het is een 2 euro draad-waterpas waarvan ik het buisje op de pitchmeter heb geplakt.
    Werkt perfect:cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  17. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Das wel handig :p Zo'n bevelbox werkt wel, maar minder makkelijk.

    Even gekeken nog, je AOF waardes, die zijn gelijk met de rest van de presets in de stabi software? Als deze ook anders zijn, gewoon op normaal zetten ( 99% van de preset heeft daar dezelfde waarde, niet veranderen tenzij het gewicht van de heli totaal anders is ) ( heb op deze pc geen stabi staan, anders had ik het wel even nagekeken )

    Rgain van 40 lijkt me een mooi beginpunt. Waarop staat je cyclic ring nu? rond de 60?
     
  18. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Ja, ik heb nu de standaard Mikado/Align/Trex700 preset geladen.
    Alleen de pirorate verhoogd en de Cyclic ring terug naar 56 (11 graden)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  19. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Wat een verschil in cyclic gain! Controleer wel alle gyro richtingen he... een aantal keer ;)

    Staart instellingen zou ik wel van Mrmel overnemen. Die zijn meestal heel erg goed.

    Edit: Had je precies dezelfde mechanische setup als Mrmel?
     
  20. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    TRex 700 Setup

    Er was iets met de standaard 700 preset... Of heb je dat al gezien?
     

Deel Deze Pagina