Bouwverslag 1:200 Bismarck

na enkel malen schuren en plamuren hou ik nog enkel zeer kleine kieren
tussen de tweede beplanking over,
Heeft iemand suggestie hoe ik deze het best dicht kan krijgen
alvast bedankt.
 
hoi ik heb nu ook alles t/m 50.

nog 90 te gaan.
en over en paar dagen zyn we hier 1 jaar bezig.
mooie boot leos en ocenic.
 
Kieren

na enkel malen schuren en plamuren hou ik nog enkel zeer kleine kieren
tussen de tweede beplanking over,
Heeft iemand suggestie hoe ik deze het best dicht kan krijgen
alvast bedankt.

Kees,

Zit er al G4 op? Zo niet, dan blijven je plankjes werken en onstaan er steeds nieuwe scheurtjes en kieren. Als je al wel G4 er op heb, gewoon dichtplamuren, of opvullen met houtlijm vermengd met zaagsel/schuurpoeier (bijvoorbeeld uit je schuurmachientje). Dan toch weer schuren en plamuren.

Ha, ha, ha, :-D :-D een jaar al hier bezig. Lijkt of ik net begonnen ben. Enne, krijgen wij (postontvangers in NL) dinsdag de 25e weer spullen, of de week daarop?
 
Laatst bewerkt:
Leos, bedankt voor reactie
Heb geen G4 bebruikt, maak statisch model dacht dat dat niet nodig was.
Zal het nog proberen met houtlijm en schuurpoeder.
Bedankt voor de tip
 
G4

Leos, bedankt voor reactie
Heb geen G4 bebruikt, maak statisch model dacht dat dat niet nodig was.
Zal het nog proberen met houtlijm en schuurpoeder.
Bedankt voor de tip

Kees,

G4, of een ander soortgelijk product blijft belangrijk, ook bij een statisch model. Het sluit je hout af voor vochtinvloeden en voorkomt dat het gaat werken en krimpscheurtjes ed. ontstaan Ik maak ook een statisch model maar heb wel een paar lagen G4 erop gezet, ook aan de binnenkant. Daarna pas de afwerkingslagen t/m een laag grijze primer.
 
Laatst bewerkt:
hallo


hahaha een statische bouwer die het nut van G4 heeft ingezien
er is nog hoop in deze wereld
leo het is zo dat iedereen tegen woordig eventjes een bootje wil gaan bouwen
maar zoals reeds vele malen voor deze mensen zijn er zovelen die na dat ze een stukje gebouwd hebben hervaren dat een bootje toch niet zo makkelijk is dan ze gedacht hadden

de oude leerschool geld ook voor deze modernere versies van bouwen
1 een goede stevige bouwhelling (dikke meubelplaat )
2 enige kennis van bouwen (afschuinen spanten en verlijmen van de latjes ook onderling)
3 materialen kennis (plamuren vernissen en lakken en schuurpapier)
4 electro (inbouw en uitlijnen motoren en aansluiten rc installatie)
5 limieten (het max gewicht dat het model gaat worden met alles er in)
kleinere accu minder lang varen
wat kan ik zelf van elektronica zonder iets op te branden(potmeters uitbouwen voor de kanonnen te richten)
het is een allergaartje van kennis dat je moet hebben om tot een mooi model te komen
en het enige waar je voral heeeeeeeeeeeeeeel veel van moet hebben is gedult

groetjes raf
 
wacht met spanning op de volgende "vier" uitgaven ben benieuwd
wat we krijgen,"vier"weken wachten is wel erg lan------g, en dan toch
al een jaar aan het bouwen,hoofd zakelijk schuuren, plamuren, en al dat
soort zaken.

vr,gr Bocdan. Bismarck 1:200.
 
Schuren en plamuren

wacht met spanning op de volgende "vier" uitgaven ben benieuwd
wat we krijgen,"vier"weken wachten is wel erg lan------g, en dan toch
al een jaar aan het bouwen,hoofd zakelijk schuuren, plamuren, en al dat
soort zaken.

vr,gr Bocdan. Bismarck 1:200.

Nou Bocdan,

Daar ben je voorlopig vanaf. Het wordt nu gepiel met pincetjes en druppeltjes lijm om de messing deeltjes netjes in elkaar te krijgen.
Jammer dat ze messing messing leveren, tegenwoordig is het vaak gezwart messing. Dat is wat minder gevoelig voor het 'afchippen' van de verf.
 
Nou Bocdan,

Daar ben je voorlopig vanaf. Het wordt nu gepiel met pincetjes en druppeltjes lijm om de messing deeltjes netjes in elkaar te krijgen.
Jammer dat ze messing messing leveren, tegenwoordig is het vaak gezwart messing. Dat is wat minder gevoelig voor het 'afchippen' van de verf.
Leos,


over die messing onderdelen gesproken, is er geen mogenlijkheid deze te solderen
of zijn de onderdelen daar te klein voor.
en het lakken van deze delen weet jij daar een oplossing voor, ik denk niet dat je rechtstreeks op het messing kan spuiten,

vr,gr Bocdan.
 
Messing

Bocdan,

In de modeltreinenwereld zijn er messing bouwpakketten die bedoeld zijn om in elkaar te solderen. Lijmverbindingen zijn daar vaak te zwak om een langdurig functioneren te kunnen garanderen. Je moet kunnen rangeren ed. Volgens mij vergt het veel vakmanschap om zonder geknoei van tin de zaak netjes te solderen. Bovendien denk ik dat de messing deeltjes die wij bij de Bismarck hebben te fijn zijn om te solderen. Ik ga ze lijmen, doe ik met al m'n messing onderdeeltjes bij alle bouwpaketten.

Eerst goed ontvetten, dan lijmen, vouwen ed. Eventueel nog een keer ontvetten en dan in de metaalprimer. Hierna kan de definitieve kleur er op.
Waarna toch nog het gevaar van het afchippen van de verf bestaat.

Misschien is er iemand die een betere methode weet? Zodat de verf voor eeuwig op het messing houdt.
 
leoS

bij nader inzien is het wel verstandiger om de messing deeltjes te
lijmen. Maar gebruik jij daarvoor gewone seconde lijm of heb je
iets speciaals, en het ontvetten doe je dat met, benzine,tinner,
of tri
Ik heb eens in de toelevering gekeken maar we krijgen heel wat mes
sing onderdelen,en daar zitten hele kleintjes bij,wat zou je denken van de
katapult.
Ik ben benieuwd wat we allemaal krijgen.
doe jij eerst de wandjes spuiten en dan lijmen?


vr,gr, Bocdan Bismarck 1:200:confused:
 
Bocdan,

In de modeltreinenwereld zijn er messing bouwpakketten die bedoeld zijn om in elkaar te solderen. Lijmverbindingen zijn daar vaak te zwak om een langdurig functioneren te kunnen garanderen. Je moet kunnen rangeren ed. Volgens mij vergt het veel vakmanschap om zonder geknoei van tin de zaak netjes te solderen. Bovendien denk ik dat de messing deeltjes die wij bij de Bismarck hebben te fijn zijn om te solderen. Ik ga ze lijmen, doe ik met al m'n messing onderdeeltjes bij alle bouwpaketten.

Eerst goed ontvetten, dan lijmen, vouwen ed. Eventueel nog een keer ontvetten en dan in de metaalprimer. Hierna kan de definitieve kleur er op.
Waarna toch nog het gevaar van het afchippen van de verf bestaat.

Misschien is er iemand die een betere methode weet? Zodat de verf voor eeuwig op het messing houdt.

LeoS,

Ben met iemand bezig die aan het informeren is of zo'n soort verf bestaat.

Skip.
 
voorderingen

Wohoo, ik heb m'n romp dicht met tweede beplanking. Nu maar weer beginnen met schuren. Gaatjes voor de roeren ook al geboord, ging makkelijker dan ik dacht.

Net het dek op het achtersteven vastgelijmd en staat dus op het moment volledig in de elastieken. Hoop morgen het middelste stuk erop te krijgen. Mag, vanwege de warmte, morgen eerder naar huis dus lekker meer tijd daarvoor. (punt is alleen wel 07:00 beginnen =( )

@LeoS, in mijn agenda heb ik staan dat de 25e weer nieuwe delen moeten komen.

Grtss,

Willem
 
leoS

bij nader inzien is het wel verstandiger om de messing deeltjes te
lijmen. Maar gebruik jij daarvoor gewone seconde lijm of heb je
iets speciaals, en het ontvetten doe je dat met, benzine,tinner,
of tri
Ik heb eens in de toelevering gekeken maar we krijgen heel wat mes
sing onderdelen,en daar zitten hele kleintjes bij,wat zou je denken van de
katapult.
Ik ben benieuwd wat we allemaal krijgen.
doe jij eerst de wandjes spuiten en dan lijmen?


vr,gr, Bocdan Bismarck 1:200:confused:

Bocdan,

Voor het lijmen van de messing deeltjes neem ik industriële secondenlijm, vloeibaar en in gel vorm. De messingplaatjes sop ik gewoon af met afwasmiddel en voor het spuiten haal ik de vingerafdrukken er nog ff af met alcohol, spiritus. Ik spuit met acrylverf en sluit af met matte vernis, alles van Vallejo, ook de primer. En ja bij de katapults gaat het pas goed los. Buigen, lijmen en dat alles zonder knoeien en zodanig lijmen dat het vast blijft zitten. Ben benieuwd.

Voor het verven ga ik de volgorde van de gebruiksaanwijzing volgen. Het is lastig om die zelf te plannen, als je nog niet alle onderdelen in huis hebt. Volgens mij krijgen wij straks in de volgende afleveringen te lezen wanneer een deel gereed is om te spuiten.
 
Laatst bewerkt:
hallo


messing is een non ferro metaal
dus inderdaat moet je eerst een laag speciale non ferro primer aanbrengen
die is nogal een rare soort verf
deze moet redelijk lang drogen (48 uur)maar ze wreet zich een beetje in de messing om zodoende een zeer sterke verbinding te maken

dus effe yahoo'n (heb er aandelen van) op non ferro primer ZOLATONE Basecoat Primers is zo een primer

groetjes raf
 
hallo


messing is een non ferro metaal
dus inderdaat moet je eerst een laag speciale non ferro primer aanbrengen
die is nogal een rare soort verf
deze moet redelijk lang drogen (48 uur)maar ze wreet zich een beetje in de messing om zodoende een zeer sterke verbinding te maken

dus effe yahoo'n (heb er aandelen van) op non ferro primer ZOLATONE Basecoat Primers is zo een primer



groetjes raf
Raf,

heb je weleens een modelbouwer gezien die "twee" dagen gaat zitten wachten tot
de primer droog is.

vr,gr. Bocdan Bismarck 1:200
 
Laatst bewerkt:
hallo allemaal'

Weet iemand van jullie een adres waar je aan figuurtjes kan komen
voor de Bismarck, schaal 1:200 dan zijn ze ongeveer 9mm hoog, als
je uitgaat dat de gemiddelde persoon 1,80 m groot is.
En dan moeten het natuurlijk ook geen vakantie gangers zijn
of iets dergelijks.


vr,gr,Bocdan Bismarck 1:200:confused:
 
hallo bocdan

heb je wel eens een modelbouwer gezien dan na 1 jaar tot de conclusie kwam dat al de verf van messing begon af te bladeren en een hopeloze taak te wachten stond om alles terug af teschuren en als nog van een laagje nonfero primer te voorzien

spijtig van het reeds geleverde werk en ik kan je verzekeren dat komt als alles gemonteerd is NOOIT meer goed

dat heb ik dus wel al reeds gezien

heb je al eens een modelbouwer met een varend uit hout gebouwd schip gezien die zijn prachtige model na een vaardag terug uit het water nam en toen tot de clonclusie kwam dat heeeeeeeeeeel zijn romp vol met milimeters kleine barstjes zat
omdat hij vergeten was de latjes ook in de lengte aan elkaar te lijmen en er geen G4 had opgezet

dat heb ik dus ook reeds gezien

dan niet te spreken van dekken die door dat de zon er op stond heel de dag begonnen op te bollen
en dekhuizen die scheuren begonnen te vertonen na een dagje in de zon
een schip dat aan de binnen kant niet gelakt was en na water inbeurk door de roer koingen na 1 jaar zo rot als moes was geworden


als je meer dan 30 jaar modelbouw doet en haast wekelijks gaat varen in competitie verband en ook bij vrienden treffens dan kom je heel wat tegen

groetjes raf
 
Laatst bewerkt:
Back
Top