Geslaagde F5B meeting!

Jop, de tijd tussen A en B is geeft aan hoe hard de kist gaat. Ongeveer want vaak dat ik al begin met de bocht voor ik bij B aan kom. Reken eens uit; 2,5 seconde en 150 meter. :)

Jos
 
Ik zie dat ik tweede ben geworden na onze goeroe!
Het was een fantastisch leuke dag en ik heb ontzettend veel geleerd. Toen ik eenmaal de rakken ging vliegen kon ik de uitdaging ervan inzien. Nu kan ik thuis ook gaan oefenen.
De kist van Jos maakte veel indruk, zeker het geluid dat hij maakt! Ook heel erg leuk om Rick weer te zien vliegen met iets dat hard gaat!
Ik ben zeker in voor een vervolg!
Nogmaals bedankt voor een goeie organisatie en de gastvrijheid van de club!

Groeten Joris
 
Joris, dat geluid, heb je het dan over die kleine 15'' prop met hoog toerental of het gefluit van de romp. Moet er toch eens een spinner op zetten, gaat hij vast harder!

Het vliegen van rakken is zeker een uitdaging en na een tijdje een stuk leuker dan doelloos rond raggen.

Dus......... wanneer en waar de volgende F5B meeting?!
 
Heren,

de foto's staan op de F5B.nl website.

Ze zijn nog niet op volgorde geordend maar er valt genoeg te zien.

Als je een foto wilt hebben in hogere resolutie moet je me even mailen.

Grts Gert-Jan
 
Deze is er volgende keer bij.. de nieuwe S14.

DSC00303.JPG



Gert-Jan
 
Lijkt me wel ja.

Als ik maar niet hoef te organiseren, daar gaat toch wel een hoop werk in zitten, vliegen was echt niet goed gegaan.
Ik was die zondagavond kapot.

Maar mooi kleurtje he? Oranje boven!

GJ
 
Oranje boven ja.... en onder?! ;) Hahahaa

Ik was trouwens ook nogal kapot toen ik op Schiphol stond. Toen die kist niet ging zat ik er helemaal door. :(

Ach organiseren..... ik denk in het vervolg moet er gewoon een veld beschikbaar zijn, de rest komt op de dag zelf als jij maar die rakken mee neemt.

Wat betreft het laden van de Lipo's, hier in Engeland doet iedereen dat zelf met de auto accu of zijn eigen accu. Maar ja, wij zetten dan wel de auto wat dichterbij als in Stompetoren!
 
In Stompetoren hebben we gewoon een perfect veld met genoeg capaciteit aan accu's om Alkmaar te verlichten.
En die paar honderd meter lopen, ik hoorde van Rick dat hij in Frankrijk eens 45 minuten moest lopen om aan een F5B mee te doen.
Het heet niet voor niks "modelsport".
En we hadden het volgens mij ook goed geregeld, iedereen die zware spullen had kon het gewoon naar het veld laten brengen (en weer terug).
Ik zal alleen volgende keer even kijken hoe we dat doen met de zon, jij was trouwens de enige die er over klaagde.. maar ik hou er rekening mee.

Ik denk dat we volgend jaar 3 a 4 wedstrijden/meetings kunnen regelen, ben er hard mee bezig.
Just wait and see.

GJ
 
Modelsport...... ja idd is het wel goed dat we kapot zijn als we thuis komen! :)

Ik denk dat in Stompetoren het parkoer 90 graden gedraaid moet worden. Ik vlieg normaal nooit in de buurt van de zon als ik aan het oefenen ben. Daar houden ze met de UK competities ook rekening mee.

Kan echt niet wachten tot het in Nederland lekker te keer gaat met F5B geweld!!!

:)
 
Dank je Bas,

ik had hem dinsdag al binnen maar was vandaag nog even foto's aan het uploaden, toen kwam ik hem weer tegen.
Hij is nederlands oranje, denk ral 2009, dat is de standaard vorgelat kleur.
Exact zoals ik gezegd had dat ie moest zijn.
Vandaag mijn oude Plettenberg gepakt, 220/37/A1 P4 7:1 en erin geschoven.
Het wachten is op een Markus SL regelaar en de RFM props en spinners, maar die komen met een andere Surprise 14 mee.

Eerste vlucht verwacht ik eind september te maken, eerst even de romp afmallen om een reserve te hebben.

Wordt vervolgd!

GJ
 
GJ, die andere S14 is voor JW?

He ik schreef het net al naar Val en ik heb het jou ook al een keer gezegd.....

Ik draai de RFM propellors met breed blad kapot. Dat houd in RFM 16x17 breed, alle 17x18 en de 18x19. Heb de laatste paar setjes maar terug gestuurd naar Rudy met haarscheurtjes in de overgang van waar de bout zit naar het blad. Dit waren zelfs nog de "versterkte" uitvoering.

Voor mij dus alleen nog maar RFM 15x16 en 16x17slim. Met die props is overigens niks mis en zijn zelfs nog competatief. Zeker de 15x16 met hoog toeren (5.2 vertraging of Hacker met veel RPM).

De breede props hebben toch te veel oppervlak voor de lichte F5B kisten van nu. Al dat extra lift op het prop blad is niet nodig en produceerd alleen onnodig veel weerstand. Het gewicht van dat extra coorde is wat tijden het versnellen en vertragen van de prop te veel krachten opleverd rond het middenstuk.

Als je een grote prop nodig hebt dan is er ook altijd nog de Strat prop, te vergelijken met de RFM 18x19 en 17'' Sergey wat betreft vermogen afname. Hij lijkt een beetje op een vergrote RFM 16x17slim.

Hoe zit het met de B1T/RW2 romp? :):):)

Jos
 
Ja, de andere is voor JW.

Rudi heeft me gezegd dat sommige props niet boven de 2KW gebruikt mogen worden en daar komen andere props voor.
Ik heb een paar "klanten" die mijn setup hebben (plet, markus regelaar en de RFM props) en die hebben helemaal nergens last van.
Die vliegen dagelijks met die kisten en die hebben geen klachten.
Bij mij gaat er dus gewoon een RFM 18x19 en 5° spinner op.
Ja, ik ben eigenwijs maar als ik 4 mensen ken waarvan er 3 wel die dingen heel houden dan zal het bij mij ook wel heel blijven...
Sterker nog, als ze echt stuk zouden gaan dan zou het meteen op RC Network staan, en daar staat helemaal niets, terwijl er tientallen mensen mee vliegen.

GJ
 
Sterker nog, als ze echt stuk zouden gaan dan zou het meteen op RC Network staan, en daar staat helemaal niets, terwijl er tientallen mensen mee vliegen.

GJ
De RFM 17*18 niet versterkt van Stef DH ging in vlucht stuk (rar geluid/geen trekkracht, gelukkig symmetrisch. Gebruikt nu 17*18 versterkt zonder problemen(iets meer dan 30s motorlooptijd)
 
Klopt Wim,
Rudi vertelde me dat bepaalde props (dus de niet versterkte) niet gebruikt mochten worden boven de 2KW.
Dus zo eerlijk is ie wel.
Als de andere props problemen zouden geven dan zou hij dat ook wel zeggen lijkt me, en zoals ik al zei, dan zou het meteen op de fora staan.

GJ
 
GJ, wat verwacht jij dat je voor een motor looptijd hebt?!

Er zijn meerdere mensen die problemen hebben gehad, ik heb geen zin om de links op te zoeken (her en der staat een post) maar ik weet dat Eric Wierman in Kiev tijdens de oefen week voor het WK bij vlucht 1 een RFM 16x17 breed kapot draaide met als gevolg dat de hele romp in zijn handen uit elkaar viel. Zelfs de staart brak af door het geweld.

Bij mij ging er een RFM 17x18 rood kapot. Vindt jij het gek dat ik de rest van mijn props heb terug gestuurd nadat ik zag dat ze allemaal schuurtjes hadden, van klein tot zeer groot. Rudy heeft mij voor die props toen credit gegeven en zij dat hij op de website een waarschuwing zou zetten.

In deze video zie je wat er met een Lea 11 van Michel Uzan gebeurd nadat zijn RFM prop uit elkaar spat;
WAn3jKEgqx0[/media] - F5B Puy en Velay 2009

Een RFM 18x19 met 30 seconde of meer zou nog wel eens heel kunnen blijven. Het hangt er daarbij ook vanaf hoe scherp jou regelaar is. Het zou best kunnen dat een Markus regelaar een beetje rustiger is dan een Castle Creations wat betreft het versnellen van de prop. Maar vertel, ik ben toch wel benieuwd wie er nu dagelijks met een Markus regelaar, Plettenberg motor en RFM breed F5B vliegd.

Wat ik wel een leuk idee vindt is als jij op die S14 romp van jou net zoals George Shering een stuk voor op de neus lijmd zodat de neus langer en 32mm dik wordt. Dan kun je meteen de meest nieuwe 32mm props gebruiken zoals de Sergey props en deze;
NeuProps - RC Groups

Dan even afmallen en er is weer een heel mooi product beschikbaar binnen Team Nederland.

Gr, Jos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier staat de 1511 nog.
Maar met een 6.7 gear, wat me ook normaal lijkt.
Je zal er op verzoek wel een 5.2 op kunnen laten zetten maar dan neemt je stroom enorm toe en je rendement behoorlijk af (als je een beetje prop wilt ronddraaien).
En ik zie dat je op 5S al aan de max van de motor zit, ding mag maar 60.000 rpm draaien.
Met een spanning van 3.5 volt per cel zit je daar al bijna aan.


NeuMotor 1511/xx (F5B Wettbewerb) / NeuMotors / eflight.ch

GJ
 
Back
Top