Hallo allemaal
Toen ik met mijn Volvo FH12 8x4 begon kwam ik er al snel achterdat er van de besturing niets klopte.Ik heb toen ook de volgende foto's geplaatst.
Ik wilde 2 sturende voorassen met daartussen de versnellingsbak.Volgens de tekening moest bij de Volvo de spoorstang voor de as komen.Om toch de versnellingsbak tussen de assen te kunnen krijgen bij de tweede as de spoorstang achter de stuuras geplaatst.Maar:
Toen ik het model naar links liet sturen kreeg ik het volgende te zien.Bij de eerste stuuras draait het rechtervoorwiel te ver naar binnen.Bij de tweede stuuras gaat alles zoals het hoort. Dus moet de spoorstang ACHTER de stuuras gemonteerd worden.
Hier zien jullie dat beide spoorstangen achter de stuurassen zijn gemonteerd en nu stuurt alles goed.
Omdat ik hier op het forum al veel over de besturing gelezen en gezien heb en omdat er nog meer aan de besturing mankeert heb ik besloten om dit te gaan veranderen.Hiervan wil ik jullie stap voor stap op de hoogte brengen.De beginners hebben zo een idee wat ze kunnen doen en misschien vinden de ervaren jongens deze oplossing ook wel goed.
Stap 1
Bouw de vooras op zoals in de beschrijving maar vijl uit de steunen voor de schokbrekers een hoekje.Zo dit is de eerste verandering.
De eerste verbetering zijn de stuurarmen met de assen.Omdat de assen nogal ruim in de armen passen zwabberen de voorwielen nogal.Niet bepaald een schoonheidsprijs hiervoor.
Stap 2
Dus de assen vastgelijmd met loctite 603.Bij deze lijm mag het verschil in diameter tussen as en gat maximaal 0.1 m/m zijn.Na het drogen zitten de assen vast en zonder ruimte in de stuurarmen.
Stap 3
Omdat we de stuurarmen omgedraaid hebben komt de spoorstang nu tegen de versnellingsbak aan.Dus afstandsbussen genomen van een moederbord uit de computer.de bussen zijn 10 m/m lang.
Stap 4
De stuurarmen met de spoorstang monteren.
Zo de eerste stappen zijn gezet.Nu het vervolg:de servo
Eerst maar een goede arm gekocht bij de electronicaboer in het oosten van het land
Deze is 27 m/m lang en heeft 4 gaten. Prijs 5 euro
Stap 5
De binnenste twee gaatjes opgeboord naar 3 m/m en het dammetje er tussenuit gevijld.
Ook het armpje ingekort.
Stap 6
Voor de montage van de servo een stukje hoekprofiel van 20x20 genomen.Het hoekprofiel is 62 m/m lang en daarin heb ik een uitsparing gemaakt van 40 m/m. Ook heb ik twee afstandsbussen gemaakt van 12 m/m lang.Bovenin zien julle de verbindingsstang die loopt van de servo naar de stuurarm.De tussenmaat van de eindstukken is 47.5 m/m
Stap 7
De servo op bovenstaande manier aan het hoekprofiel gebout.Ook de servoarm erop gezet.
Stap 8
Het geheel met afstandsbussen op het chassis gemonteerd.
Stap 9
Als laatste de verbindingsstang gemonteerd.
Hier zien jullie dat bij maximale stuuruitslag alles nog vrijloopt ondanks dat ik supersingles heb gemonteerd.
Nog een verbetering is natuurlijk de velgen voorzien van kogellagers.
Zo ik hoop dat ik hiermee de medebouwers op dit forum een plezier gedaan heb.
Mvg Opa Wil
Toen ik met mijn Volvo FH12 8x4 begon kwam ik er al snel achterdat er van de besturing niets klopte.Ik heb toen ook de volgende foto's geplaatst.

Ik wilde 2 sturende voorassen met daartussen de versnellingsbak.Volgens de tekening moest bij de Volvo de spoorstang voor de as komen.Om toch de versnellingsbak tussen de assen te kunnen krijgen bij de tweede as de spoorstang achter de stuuras geplaatst.Maar:

Toen ik het model naar links liet sturen kreeg ik het volgende te zien.Bij de eerste stuuras draait het rechtervoorwiel te ver naar binnen.Bij de tweede stuuras gaat alles zoals het hoort. Dus moet de spoorstang ACHTER de stuuras gemonteerd worden.

Hier zien jullie dat beide spoorstangen achter de stuurassen zijn gemonteerd en nu stuurt alles goed.
Omdat ik hier op het forum al veel over de besturing gelezen en gezien heb en omdat er nog meer aan de besturing mankeert heb ik besloten om dit te gaan veranderen.Hiervan wil ik jullie stap voor stap op de hoogte brengen.De beginners hebben zo een idee wat ze kunnen doen en misschien vinden de ervaren jongens deze oplossing ook wel goed.
Stap 1

Bouw de vooras op zoals in de beschrijving maar vijl uit de steunen voor de schokbrekers een hoekje.Zo dit is de eerste verandering.

De eerste verbetering zijn de stuurarmen met de assen.Omdat de assen nogal ruim in de armen passen zwabberen de voorwielen nogal.Niet bepaald een schoonheidsprijs hiervoor.
Stap 2

Dus de assen vastgelijmd met loctite 603.Bij deze lijm mag het verschil in diameter tussen as en gat maximaal 0.1 m/m zijn.Na het drogen zitten de assen vast en zonder ruimte in de stuurarmen.
Stap 3

Omdat we de stuurarmen omgedraaid hebben komt de spoorstang nu tegen de versnellingsbak aan.Dus afstandsbussen genomen van een moederbord uit de computer.de bussen zijn 10 m/m lang.
Stap 4

De stuurarmen met de spoorstang monteren.
Zo de eerste stappen zijn gezet.Nu het vervolg:de servo

Eerst maar een goede arm gekocht bij de electronicaboer in het oosten van het land
Deze is 27 m/m lang en heeft 4 gaten. Prijs 5 euro
Stap 5

De binnenste twee gaatjes opgeboord naar 3 m/m en het dammetje er tussenuit gevijld.
Ook het armpje ingekort.
Stap 6

Voor de montage van de servo een stukje hoekprofiel van 20x20 genomen.Het hoekprofiel is 62 m/m lang en daarin heb ik een uitsparing gemaakt van 40 m/m. Ook heb ik twee afstandsbussen gemaakt van 12 m/m lang.Bovenin zien julle de verbindingsstang die loopt van de servo naar de stuurarm.De tussenmaat van de eindstukken is 47.5 m/m
Stap 7

De servo op bovenstaande manier aan het hoekprofiel gebout.Ook de servoarm erop gezet.
Stap 8

Het geheel met afstandsbussen op het chassis gemonteerd.
Stap 9

Als laatste de verbindingsstang gemonteerd.

Hier zien jullie dat bij maximale stuuruitslag alles nog vrijloopt ondanks dat ik supersingles heb gemonteerd.

Nog een verbetering is natuurlijk de velgen voorzien van kogellagers.
Zo ik hoop dat ik hiermee de medebouwers op dit forum een plezier gedaan heb.
Mvg Opa Wil