Besturing Tamiya (veranderen,verbeteren)

Hallo allemaal

Toen ik met mijn Volvo FH12 8x4 begon kwam ik er al snel achterdat er van de besturing niets klopte.Ik heb toen ook de volgende foto's geplaatst.

Foto-QZJRVKZE-D.jpg


Ik wilde 2 sturende voorassen met daartussen de versnellingsbak.Volgens de tekening moest bij de Volvo de spoorstang voor de as komen.Om toch de versnellingsbak tussen de assen te kunnen krijgen bij de tweede as de spoorstang achter de stuuras geplaatst.Maar:

Foto-IVFKNSFI-D.jpg


Toen ik het model naar links liet sturen kreeg ik het volgende te zien.Bij de eerste stuuras draait het rechtervoorwiel te ver naar binnen.Bij de tweede stuuras gaat alles zoals het hoort. Dus moet de spoorstang ACHTER de stuuras gemonteerd worden.

Foto-PE3LUGRU-D.jpg


Hier zien jullie dat beide spoorstangen achter de stuurassen zijn gemonteerd en nu stuurt alles goed.

Omdat ik hier op het forum al veel over de besturing gelezen en gezien heb en omdat er nog meer aan de besturing mankeert heb ik besloten om dit te gaan veranderen.Hiervan wil ik jullie stap voor stap op de hoogte brengen.De beginners hebben zo een idee wat ze kunnen doen en misschien vinden de ervaren jongens deze oplossing ook wel goed.

Stap 1

Foto-P4BALAON-D.jpg


Bouw de vooras op zoals in de beschrijving maar vijl uit de steunen voor de schokbrekers een hoekje.Zo dit is de eerste verandering.

Foto-NSUAOQRB-D.jpg


De eerste verbetering zijn de stuurarmen met de assen.Omdat de assen nogal ruim in de armen passen zwabberen de voorwielen nogal.Niet bepaald een schoonheidsprijs hiervoor.

Stap 2
Foto-FL4Y63WU-D.jpg


Dus de assen vastgelijmd met loctite 603.Bij deze lijm mag het verschil in diameter tussen as en gat maximaal 0.1 m/m zijn.Na het drogen zitten de assen vast en zonder ruimte in de stuurarmen.

Stap 3

Foto-AQUL3I7K-D.jpg


Omdat we de stuurarmen omgedraaid hebben komt de spoorstang nu tegen de versnellingsbak aan.Dus afstandsbussen genomen van een moederbord uit de computer.de bussen zijn 10 m/m lang.

Stap 4

Foto-M7DPQQBJ-D.jpg


De stuurarmen met de spoorstang monteren.
Zo de eerste stappen zijn gezet.Nu het vervolg:de servo

Foto-Y8SSP6BL-D.jpg


Eerst maar een goede arm gekocht bij de electronicaboer in het oosten van het land
Deze is 27 m/m lang en heeft 4 gaten. Prijs 5 euro

Stap 5

Foto-IWJPZ7LH-D.jpg


De binnenste twee gaatjes opgeboord naar 3 m/m en het dammetje er tussenuit gevijld.
Ook het armpje ingekort.

Stap 6

Foto-KYMF3GZP-D.jpg


Voor de montage van de servo een stukje hoekprofiel van 20x20 genomen.Het hoekprofiel is 62 m/m lang en daarin heb ik een uitsparing gemaakt van 40 m/m. Ook heb ik twee afstandsbussen gemaakt van 12 m/m lang.Bovenin zien julle de verbindingsstang die loopt van de servo naar de stuurarm.De tussenmaat van de eindstukken is 47.5 m/m

Stap 7

Foto-BTK3D68S-D.jpg


De servo op bovenstaande manier aan het hoekprofiel gebout.Ook de servoarm erop gezet.

Stap 8

Foto-IRZ34OV3-D.jpg


Het geheel met afstandsbussen op het chassis gemonteerd.

Stap 9

Foto-JIUYMWGD-D.jpg


Als laatste de verbindingsstang gemonteerd.

Foto-NJT7A3HQ-D.jpg


Hier zien jullie dat bij maximale stuuruitslag alles nog vrijloopt ondanks dat ik supersingles heb gemonteerd.

Foto-K7UESYFA-D.jpg


Nog een verbetering is natuurlijk de velgen voorzien van kogellagers.

Zo ik hoop dat ik hiermee de medebouwers op dit forum een plezier gedaan heb.

Mvg Opa Wil
 
let wel dat je in de problemen kan komen met de supersingles op een scania truck! deze willen nog wel eens aanlopen aan de binnenkant van het spatbord het is in ieder geval erg krap.

verder erg mooie uitleg wil.

zou ik *wij* hem eventueel in onze kennisbank mogen plaatsen van de De Asfalt Rockers :: Home
 
Hallo Wil,

Opmerking : Stuurassen.
Dit is niet om het af te kraken hoor, maar bedoeld als opbouwende kritiek !!

Ik zie dat de 2e stuuras dezelfde stuuruitslag heeft als de 1e stuuras, dat is niet goed, want nu wringt de trekker bij het scherp insturen !!

Foto-PE3LUGRU-D.jpg


De 2e stuuras moet minder insturen om het wringen te voorkomen.
Dit kan je afstellen met het zogenaamde Akkermansysteem of de beide assen van elkaar loskoppelen en de trekker laten rondrijden naar links, dan zal na div. rondjes gereden te hebben de 2e stuuras zijn eigen stuuruitslag gaan zoeken !!
Fixeren en de onderlinge stuurstang opmeten en op lengte maken, maar wel opletten dat je de stuurstang van de voorste stuuras hoger op het stuurarmpj komt te zitten en bij de 2e stuuras de stuiurstang lager komt te zitten op het stuurarmpje !!!
Dit kan je dus opmeten door de beide assen recht te zetten en dan in het 2e stuurarmpje het gat aftekenen waarin de stuurstang moet komen !!

P.S.
Maak jij gebruik van stuurstangen ??, want ik kan dat op de foto's niet goed zien !!

Even een paar foto's van de besturing van mijn Volvo F16 en MB Actros.

HPIM1141a.jpg


HPIM1149.jpg


HPIM2029.jpg


HPIM1789.jpg


Als er vragen zijn, dan hoor ik het wel !!!
 
Laatst bewerkt:
dus eigenlijk zou de tweede stuur as op de normale voorgeschreven manier van tamiya geplaatst moeten worden toch ? standaard stuurt hij officieel minder scherper of heb ik dit mis ?
 
nee. dat klopt niet.

De fout die tamiya maakt is dat de binnenste wiel een kleinere uitslag heeft dan de buitenste daardoor wringt het stuur.

wat piet bedoeld is dat de uitslag kleiner wordt maar wel binnenste wiel scherper dan de buitenste.
 
oke :mrgreen:

dacht effe te simple maar begrijp wat er bedoelt word ( lezen is niet altijd mijn sterste punt geweest :rolleyes: ben meer een praktijk voor beeld mens ;) )

thanks voor de uitleg :worship:

grt ivar
 


Hallo Alwin,

Niet helemaal goed wat jij zegt !!

De binnenste wielen moeten een kleinere draaicirkel maken dan de buitenste wielen, tot zover heb je dat goed getekend en uitgelegd, maar ook moet de 2e stuuras totaal een kleinere stuuruitslag maken dan de 1e stuuras !!
Zie mijn foto's van de Volvo F16, daar kan je dit duidelijk zien, bij de MB Actros kan je het moelijker zien, maar je kan wel zien dat de 1e stuuras een grotere stuuruitalag maakt de de 2e stuuras en dat de 2e stuuras een grotere stuuruitslag maakt dan de 3e stuuras !!

De MB Actros wringt totaal niet, stuurt perfect verliest ook geen snelheid bij het scherp insturen naar links of rechts !!
De 3 stuurassen zijn afgesteld volgens het zogenaamde Akkermansysteem.

De afstelling luistert best nauwkeurig en is toch wel een best lastige materie, dit geldt ook voor de meesturende assen van een trailer !!
Bij meesturende assen van een trailer moet de stuur/spoorstang tussen de beide wielen aan de voorkant zitten !!
Als je deze stuur/spoorstang aan de achterkant zet net als bij een trekker, dan komt het niet goed !!!
 
Besturing

Ben ik weer

Hallo Piet

Bij de eerste foto's die ik geplaatst heb kun je zien (als je goed kijkt) dat er nog geen verbinding zit tussen de eerste en de tweede as.Ik had beide assen,apart van elkaar,met de hand gedraaid om te laten zien wat er fout was.
Zojuist even een foto gemaakt (niet de mooiste) om te laten zien dat alles nu goed zit.Ook de verbindingsstang tussen de twee assen.
Ik heb de cardanas ertussenuit gehaald en hij stuurt nu perfect zonder te wringen.

Foto-4RI3DSF8-D.jpg


Voor iedereen geld dat hij met de informatie in dit topic mag doen wat hij wil

Mvg Opa Wil
 
Ben ik weer

Hallo Piet

Bij de eerste foto's die ik geplaatst heb kun je zien (als je goed kijkt) dat er nog geen verbinding zit tussen de eerste en de tweede as.Ik had beide assen,apart van elkaar,met de hand gedraaid om te laten zien wat er fout was.
Zojuist even een foto gemaakt (niet de mooiste) om te laten zien dat alles nu goed zit.Ook de verbindingsstang tussen de twee assen.
Ik heb de cardanas ertussenuit gehaald en hij stuurt nu perfect zonder te wringen.

Foto-4RI3DSF8-D.jpg


Voor iedereen geld dat hij met de informatie in dit topic mag doen wat hij wil

Mvg Opa Wil

Hallo Wil,

Tja, dat is een hele andere stuuruitslag, deze foto had jij niet bij jou fotosessie geplaatst, vandaar mijn reactie !!!

Maar goed, het is opgelost zie ik nu !!!

Dus Wil, vergeet mijn verhaal maar weer !!!

Maar misschien zijn er wel andere modelbouwers die hier wel hun voordeel mee kunnen doen !!
 
hoi piet,

heb je toevallig documentatie over dat ackerman princiepe??

ik kom straks ook in aanmerking hiermee.

Scania vsb truck heeft een 2de stuuras. en de trailer heeft een dubbele stuuras maar dat is weer een verhaal apart omdat die geen fusees heeft.
 
deze info is zeer bruikbaar ;)

ben namelijk met de tijd van plan zelf een 4 asser te gaan fabriceren dus altijd handy deze info alle dank hier voor :D ( en dit word geen scania :cool:)

grt Ivar
 
hoi piet,

heb je toevallig documentatie over dat ackerman princiepe??

ik kom straks ook in aanmerking hiermee.

Scania vsb truck heeft een 2de stuuras. en de trailer heeft een dubbele stuuras maar dat is weer een verhaal apart omdat die geen fusees heeft.


Hallo Alwin,

Ja, dat heb ik !!
 
Hallo Alwin,

Marten heeft het stuurstysteem van Marc (Bommie, MBVP) op dit forum gezet.

Het Akkerman systeem werkt op dezelfde wijze.

De Akkerman stuurtechniek heb ik toegepast bij mijn 6 assige Broshuis Semi-dieplader, dit Akkerman stuursysteem werkt perfect.
 
Laatst bewerkt:
En ik maar denken dat ik een handige jongen ben. Ook ik ben al een tijdje bezig met een tweede stuuras. Heb al heel veel foto's geraad pleegd en gekregen maar mij lukt het niet. Heb nu zelfs een aangedreven voorste stuuras van Der Getriebe dokter ingebouwd maar
ook dat loopt niet zoals ik dat wil. En de 2de stuuras is niet aangedreven en het lukt me niet om dit voorelkaar te krijgen. Dus het word waarschijnlijk een MB 6x6.

Mvg,
Ton...
 
ton neem hem mee naar de bbq gaan we daar is rustig kijken wat we eraan kunnen doen.

je hebt dacht ik een 2de servo erop zitten toch? dus je enigste probleem is dat je wielen wringen?
 
Die 2de servo is er al lang weer uit. Ook dat ging niet echt goed. Bibberen en trillen van de servo's erg zenuwachtig werd ik er van. Dus weg er mee. Maar ik neem hem wel mee. Misschien word het nog wat.

Groetjes...
 
Back
Top