<meta http-equiv="CONTENT-TYPE" content="text/html; charset=utf-8"><title></title><meta name="GENERATOR" content="OpenOffice.org 2.0 (Linux)"><meta name="CREATED" content="20090906;18253700"><meta name="CHANGED" content="20090907;11464000"> <style type="text/css"> <!-- @page { margin: 2cm } P { margin-bottom: 0.21cm } --> </style>
Een paar weken geleden toen ik dit draadje opende kreeg ik van velen diverse opmerkingen hierover. Het grootste probleem hadden enkelen ermee dat ik misschien slapende honden wakker maakte, Echter dat was dus niet het geval. Nu gedurende de tijd dat ik in het ziekenhuis lag kreeg ik enkele tijdschriften van de DMVF te lezen. In het juni/juli blad (pagina 76) stond al een heel stuk hierover waarin Rechtsanwalt Carl Sonneschein vrij hard uithaalde hierover. En geloof me, dat was harder dan dat ik dat hier deed, en in de email die hij mij stuurde. Om zijn verhaal van toen nu hier over te typen heb ik geen zin in, dat duurt mij te lang, in verhaa wodt al lang genoeg. Diegene die het willen lezen kunnen proberen om een DMFV lid te bereiken en hem te vragen of hij het wil inscannen en je wil toesturen. Ik heb helaas geen scanner in het bezit.
Denk eraan, de Duitse wet is gelijk aan de Europese wet (in het kader van de Europese eenwording) en op vlieggebied geeft het zover ik weet wereldwijd gelijke afspraken op dit gebied, dus bij een rechtzaak leg je het altijd wel af op de een of andere manier. In de Nederlandse wetgeving heb ik het ooit ergens zien staan, maar dat heb ik toen niet opgeslagen en kan ik nu helaas niet meer direct vinden.
Ik ben geen advocaat of rechtsgeleerde, maar sluit mij toch geheel aan bij de uitspraken van rechtsanwalt Sonneschein. Spreek je clubleden aan als ze een pilsje gebruiken en dan weer gaan vliegen. Als je dat gedaan hebt, maar de bewuste vlieger wuift het weg heb je de handen al voor een gedeelte vrij. Je hebt hem immers gewezen op de gevaren. Helemaal tegenhouden zal in je eentje toch niet lukken en zal zeer waarschijnlijk uitlopen op een dikke ordinaire ruzie, enkelen zullen mij om deze uitspraken wel willen weigeren op hun clubveld of show, maar so be it, daar kan ik in elk geval niet mee zitten. Maar wat mij beterfd zijn die clubs dan bang dat er een mede hobbyist eens met een kritisch oog rondloopt, en eventueel kleine misstanden naar buiten brengt, maar daar hoeven ze niet bang voor te zijn. Men is beter bang voor de ogen van het stille publiek dat ineens bij problemen snel naar voren komt en stampij begint te maken. Als dit bij een vergunning aanvraag gebeurt kun je zelfs fluiten naar je vergunningen.
effe Offtopic..............
Ik heb net als mijn zus de benodigde papieren om een cafebedrijf te runnen en in tegen stelling tot mijn zus doe ik dat niet. Ik heb niet de behoefte om mij al die problemen op de nek te halen. Wel merk ik in het cafe van mijn zus dat de vaste klanten er totaal geen moeite mee hebben als ze door de kastelijn worden aangesproken op hun drink gedrag. Als ze zichtbaar aangeschoten zijn geven ze gerust de autosleutels af als de kastelijn daarom vraagt en worden ze thuis gebracht of als de afstand te groot is wordt er een taxi gebeld op kosten van de klant natuurlijk.
en weer Ontopic..............
In Duitsland is het zelfs zo dat de vliegleider mede aansprakelijk kan worden gesteld als hij de persoon in kwestie toch heeft laten vliegen en er dan een ernstig ongeval gebeurd. Maar niet alleen de vliegleider, ook de betreffende club loopt dan ernstig gevaar om mee te moeten delen in de schade en zal hoogst waarschijnlijk ophouden te bestaan zelfs landelijk kan het ernstige gevolgen hebben voor de sport. Als het je dat waard is mag je van mij uit je gang gaan, maar kom achteraf niet aanzeuren dat julie het niet wisten.
En tja, nu ga ik misschien helemaal in de fout, maar bij de echt hard leerse mensen hoop ik soms dat het eens echt goed fout gaat, misschien dat ze dan hun lesje eens leren. Helaas zal dan telkens blijken dat het net misgaat met diegene die voor een keertje meedoet en zich laat verleiden om een pilsje mee te drinken omdat hij bang is niet in de groep te worden opgenomen...............
Mocht je het hier niet mee eens zijn spreek mij er gerust op aan, maar blijf netjes en beleefd, Ik vreet je echt niet op en ga een persoonlijke discussie echt niet uit de weg.
Dat we in Nederland zo hypocriet zijn dat we niet verder dan de eigen deur durven te kijken vind ik heel erg bezwaarlijk, jullie roepen allemaal om zelf reguliering, maar zelfs dat kunnen jullie niet. zodra onze vertegenwoordiging naar de overeid toe enkele voorstellen doet met betreking tot veiligheid dan staan al velen op hun acherste poten en hebben overal commentaar op (zie het hoofdstuk over de brevetten van de KNVvL). Om dan als vertegenwoordiger van een hele grote groep modelvliegers nog iets te kunnen bereiken moeten we ons ook op dit gebied eindelijk eens eens worden en dit soort excessen de wereld uithelpen.
Op wedstrijden zie je dit alcohol gebeuren gelukkig nog niet, maar helaas op de meeste shows wel. Na een opmerking van mij vele jaren geleden op dit forum over een show in Weert waar verschillende dienbladen vol met bier tussen de piloten werden verdeeld en men daarna nog ging vliegen met de nodige crashes erbij vonden mijn vrouw en ikke het belangrijk dat ik dit hier dan ook melde. Dit heb ik dan ook gedaan en de club heeft beterschap beloofd en dat ook laten zien. En nee, ik ben geen politie man of zo die dit gaat controleren maar werd zelfs door de club uitgenodigd omdat ze het nodig vonden om te laten zien dat ze met mijn opmerkingen iets gedaan hadden, en men was er zelfs trots op.
Echter nu hebben de bewuste piloten daar weer een uitweg op gevonden, ze gaan met de sleurhut naar de shows, en men ziet ze alleen op de flightline als ze gaan vliegen. De zender wordt opgehaald door een helper(ster) De vliegleiding krijgt op die manier niet meer mee wat er op de ”camping” allemaal gebeurd. Bij het geval van de Pampa Meet wat door forum gebruiker Plaaggeest werd aangehaald stond een tapvaatje Heiniken open en bloot op de pits in een tent van een van de sponsors!!! Daarom heen zag ik net als forumgebruiker Plaaggeest dat er mensen met glazen bier rondliepen en ervan dronken. Stel je voor dat zo een jet eens die feesttent in knalt met alle gevolgen van dien............ Ik wil het niet meemaken, of op mijn geweten hebben.
En voor de ongelovige thomassen die nog niet zolang meegaan in deze hobby, ik heb het in de jaren 70 nog net goed zien gaan. Op een show bij een club die nu niet meer bestaat stond ook zo een prachtige feesttent. Een van de vliegers (helaaas al overleden) van de club waar ik begonnen ben hoorde ook tot een groep van mensen die op een show wel eens een pilsje of 2-3 teveel pakte. Toen hij daar met de groep aan de bar zat hebben verschillende mensen in het publiek hem zien drinken. Even later tijdens de show ging hij in een groep vliegen met zijn Rasant Speed. Tijdens een van zijn snelle aanduiken verloor hij door voor mij nog onbekende oorzaak de controlle over het model. Dit model crashte in de pits tussen andere modellen. Een ouder echtpaar dat net daar een meter achter op tuinstoeltjes zat werd getroffen door brokstukken, maar gelukkig niet ernstig gewond, wel zwaar geschokt. Een van de mensen uit het publiek had de vlieger in de tent gezien en ook gezien dat hij behoorijk wat pilsjes op had. Toen hij dat daar begon uit te roepen viel hij gelijk de vlieger aan. Hierbij werd hij gelijk geholpen door andere omstanders.
Collega vliegers en mensen van de organisatie hebben veel moeite moeten doen om de “dader (vlieger)” te ontzetten en veilig af te voeren. En de streidende partijen te scheiden.
Ik heb dit als 17 jarige jongen van vrij korte afstand moeten meemaken en besefte me toen niet wat de werkelijke gevolgen hadden kunnen zijn. Nu weet ik echter wel degelijk hoe gevaarlijk onze hobby soms wel eens kan zijn als we weer eens te nonchalant zijn. Hier kwam ik enkele jaren geleden tijdens een show ook achter toen ik met mijn vinger in de proppelor kwam van een electromotor. Op het eerste gezicht leek de verwonding mee te vallen ondanks de grote heoveelheid bloed, echter in het Ziekenhuis bleek dat dit niet alleen een flinke vleeswond was, maar dat er ook een stukje bot was losgeslagen door de proppelor. Dus was ik gelijk voor enkele weken uitgeschakeld met vliegen en werken was er voor enkele weken niet bij, terwijl het bedrijf waar ik werkte er niet echt blij mee was.
losse opmerking op persoonlijke titel.
En geloof mij, als zo iets nu gebeurt ben ik niet meer je collega modelvlieger, maar behoor ik tot diegene die je aan de eerste de beste boom wil opknopen. want je beschadigd onze mooi sport/hobby. En het maakt mij dan ook niet meer uit of je een goede viend van mij bent of niet.