Alcohol en modelvliegen

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
@Henri: Foei, hoe onvoorzichtig. Er hoeft maariemand tegen je aan te stoten en je knoeit bier. Da's drankmisbruik. En als je dan nog eens je zender in de pult zit dan is het onverantwoord dat de zender onder invloed van alcohol gebruikt wordt. :rolling:

Nierstenen

Ik heb van mijn dokter het advies gekregen regelmatig een paar stevige biertjes te pakken, ik moest vooral de Belgische soorten te nemen, dat zou niersteentjes voorkomen.

Dus ik kan beter af en toe een biertje nemen dan met koliekpijnen gaan vliegen :mrgreen:

greetz to rufter ;)

<meta http-equiv="CONTENT-TYPE" content="text/html; charset=utf-8"><title></title><meta name="GENERATOR" content="OpenOffice.org 2.0 (Linux)"><meta name="CREATED" content="20090906;18253700"><meta name="CHANGED" content="20090907;11464000"> <style type="text/css"> <!-- @page { margin: 2cm } P { margin-bottom: 0.21cm } --> </style> Een paar weken geleden toen ik dit draadje opende kreeg ik van velen diverse opmerkingen hierover. Het grootste probleem hadden enkelen ermee dat ik misschien slapende honden wakker maakte, Echter dat was dus niet het geval. Nu gedurende de tijd dat ik in het ziekenhuis lag kreeg ik enkele tijdschriften van de DMVF te lezen. In het juni/juli blad (pagina 76) stond al een heel stuk hierover waarin Rechtsanwalt Carl Sonneschein vrij hard uithaalde hierover. En geloof me, dat was harder dan dat ik dat hier deed, en in de email die hij mij stuurde. Om zijn verhaal van toen nu hier over te typen heb ik geen zin in, dat duurt mij te lang, in verhaa wodt al lang genoeg. Diegene die het willen lezen kunnen proberen om een DMFV lid te bereiken en hem te vragen of hij het wil inscannen en je wil toesturen. Ik heb helaas geen scanner in het bezit.

Denk eraan, de Duitse wet is gelijk aan de Europese wet (in het kader van de Europese eenwording) en op vlieggebied geeft het zover ik weet wereldwijd gelijke afspraken op dit gebied, dus bij een rechtzaak leg je het altijd wel af op de een of andere manier. In de Nederlandse wetgeving heb ik het ooit ergens zien staan, maar dat heb ik toen niet opgeslagen en kan ik nu helaas niet meer direct vinden.

Ik ben geen advocaat of rechtsgeleerde, maar sluit mij toch geheel aan bij de uitspraken van rechtsanwalt Sonneschein. Spreek je clubleden aan als ze een pilsje gebruiken en dan weer gaan vliegen. Als je dat gedaan hebt, maar de bewuste vlieger wuift het weg heb je de handen al voor een gedeelte vrij. Je hebt hem immers gewezen op de gevaren. Helemaal tegenhouden zal in je eentje toch niet lukken en zal zeer waarschijnlijk uitlopen op een dikke ordinaire ruzie, enkelen zullen mij om deze uitspraken wel willen weigeren op hun clubveld of show, maar so be it, daar kan ik in elk geval niet mee zitten. Maar wat mij beterfd zijn die clubs dan bang dat er een mede hobbyist eens met een kritisch oog rondloopt, en eventueel kleine misstanden naar buiten brengt, maar daar hoeven ze niet bang voor te zijn. Men is beter bang voor de ogen van het stille publiek dat ineens bij problemen snel naar voren komt en stampij begint te maken. Als dit bij een vergunning aanvraag gebeurt kun je zelfs fluiten naar je vergunningen.

effe Offtopic..............
Ik heb net als mijn zus de benodigde papieren om een cafebedrijf te runnen en in tegen stelling tot mijn zus doe ik dat niet. Ik heb niet de behoefte om mij al die problemen op de nek te halen. Wel merk ik in het cafe van mijn zus dat de vaste klanten er totaal geen moeite mee hebben als ze door de kastelijn worden aangesproken op hun drink gedrag. Als ze zichtbaar aangeschoten zijn geven ze gerust de autosleutels af als de kastelijn daarom vraagt en worden ze thuis gebracht of als de afstand te groot is wordt er een taxi gebeld op kosten van de klant natuurlijk.
en weer Ontopic..............

In Duitsland is het zelfs zo dat de vliegleider mede aansprakelijk kan worden gesteld als hij de persoon in kwestie toch heeft laten vliegen en er dan een ernstig ongeval gebeurd. Maar niet alleen de vliegleider, ook de betreffende club loopt dan ernstig gevaar om mee te moeten delen in de schade en zal hoogst waarschijnlijk ophouden te bestaan zelfs landelijk kan het ernstige gevolgen hebben voor de sport. Als het je dat waard is mag je van mij uit je gang gaan, maar kom achteraf niet aanzeuren dat julie het niet wisten.

En tja, nu ga ik misschien helemaal in de fout, maar bij de echt hard leerse mensen hoop ik soms dat het eens echt goed fout gaat, misschien dat ze dan hun lesje eens leren. Helaas zal dan telkens blijken dat het net misgaat met diegene die voor een keertje meedoet en zich laat verleiden om een pilsje mee te drinken omdat hij bang is niet in de groep te worden opgenomen...............

Mocht je het hier niet mee eens zijn spreek mij er gerust op aan, maar blijf netjes en beleefd, Ik vreet je echt niet op en ga een persoonlijke discussie echt niet uit de weg.

Dat we in Nederland zo hypocriet zijn dat we niet verder dan de eigen deur durven te kijken vind ik heel erg bezwaarlijk, jullie roepen allemaal om zelf reguliering, maar zelfs dat kunnen jullie niet. zodra onze vertegenwoordiging naar de overeid toe enkele voorstellen doet met betreking tot veiligheid dan staan al velen op hun acherste poten en hebben overal commentaar op (zie het hoofdstuk over de brevetten van de KNVvL). Om dan als vertegenwoordiger van een hele grote groep modelvliegers nog iets te kunnen bereiken moeten we ons ook op dit gebied eindelijk eens eens worden en dit soort excessen de wereld uithelpen.

Op wedstrijden zie je dit alcohol gebeuren gelukkig nog niet, maar helaas op de meeste shows wel. Na een opmerking van mij vele jaren geleden op dit forum over een show in Weert waar verschillende dienbladen vol met bier tussen de piloten werden verdeeld en men daarna nog ging vliegen met de nodige crashes erbij vonden mijn vrouw en ikke het belangrijk dat ik dit hier dan ook melde. Dit heb ik dan ook gedaan en de club heeft beterschap beloofd en dat ook laten zien. En nee, ik ben geen politie man of zo die dit gaat controleren maar werd zelfs door de club uitgenodigd omdat ze het nodig vonden om te laten zien dat ze met mijn opmerkingen iets gedaan hadden, en men was er zelfs trots op.

Echter nu hebben de bewuste piloten daar weer een uitweg op gevonden, ze gaan met de sleurhut naar de shows, en men ziet ze alleen op de flightline als ze gaan vliegen. De zender wordt opgehaald door een helper(ster) De vliegleiding krijgt op die manier niet meer mee wat er op de ”camping” allemaal gebeurd. Bij het geval van de Pampa Meet wat door forum gebruiker Plaaggeest werd aangehaald stond een tapvaatje Heiniken open en bloot op de pits in een tent van een van de sponsors!!! Daarom heen zag ik net als forumgebruiker Plaaggeest dat er mensen met glazen bier rondliepen en ervan dronken. Stel je voor dat zo een jet eens die feesttent in knalt met alle gevolgen van dien............ Ik wil het niet meemaken, of op mijn geweten hebben.

En voor de ongelovige thomassen die nog niet zolang meegaan in deze hobby, ik heb het in de jaren 70 nog net goed zien gaan. Op een show bij een club die nu niet meer bestaat stond ook zo een prachtige feesttent. Een van de vliegers (helaaas al overleden) van de club waar ik begonnen ben hoorde ook tot een groep van mensen die op een show wel eens een pilsje of 2-3 teveel pakte. Toen hij daar met de groep aan de bar zat hebben verschillende mensen in het publiek hem zien drinken. Even later tijdens de show ging hij in een groep vliegen met zijn Rasant Speed. Tijdens een van zijn snelle aanduiken verloor hij door voor mij nog onbekende oorzaak de controlle over het model. Dit model crashte in de pits tussen andere modellen. Een ouder echtpaar dat net daar een meter achter op tuinstoeltjes zat werd getroffen door brokstukken, maar gelukkig niet ernstig gewond, wel zwaar geschokt. Een van de mensen uit het publiek had de vlieger in de tent gezien en ook gezien dat hij behoorijk wat pilsjes op had. Toen hij dat daar begon uit te roepen viel hij gelijk de vlieger aan. Hierbij werd hij gelijk geholpen door andere omstanders.
Collega vliegers en mensen van de organisatie hebben veel moeite moeten doen om de “dader (vlieger)” te ontzetten en veilig af te voeren. En de streidende partijen te scheiden.

Ik heb dit als 17 jarige jongen van vrij korte afstand moeten meemaken en besefte me toen niet wat de werkelijke gevolgen hadden kunnen zijn. Nu weet ik echter wel degelijk hoe gevaarlijk onze hobby soms wel eens kan zijn als we weer eens te nonchalant zijn. Hier kwam ik enkele jaren geleden tijdens een show ook achter toen ik met mijn vinger in de proppelor kwam van een electromotor. Op het eerste gezicht leek de verwonding mee te vallen ondanks de grote heoveelheid bloed, echter in het Ziekenhuis bleek dat dit niet alleen een flinke vleeswond was, maar dat er ook een stukje bot was losgeslagen door de proppelor. Dus was ik gelijk voor enkele weken uitgeschakeld met vliegen en werken was er voor enkele weken niet bij, terwijl het bedrijf waar ik werkte er niet echt blij mee was.

losse opmerking op persoonlijke titel.
En geloof mij, als zo iets nu gebeurt ben ik niet meer je collega modelvlieger, maar behoor ik tot diegene die je aan de eerste de beste boom wil opknopen. want je beschadigd onze mooi sport/hobby. En het maakt mij dan ook niet meer uit of je een goede viend van mij bent of niet.

Sowieso vreemd alcohol en vliegen, volgens mij gaat de gemiddelde vlieger toch met zijn auto naar het veld, weinig vliegers die ik bepakt en bezakt met de fiets aan zie komen.....

dan nog.. op de fiets moet je ook nuchter (onder het wettelijk bepaalt alcoholpercentage) zijn ;) en dat geldt natuurlijk ook tevoet ;)

Helemaal gelijk, maar zoals diverse geest verruimende middelen of met alcohol op je fietsje naar huis word gedoogd ;)

Maar waar het om ging, drink je biertje als je dat nodig vindt, ná het vliegen ( en dan op de fiets naar huis ;) )

dan nog.. op de fiets moet je ook nuchter (onder het wettelijk bepaalt alcoholpercentage) zijn ;) en dat geldt natuurlijk ook tevoet ;)

Het grootste probleem hadden enkelen ermee dat ik misschien slapende honden wakker maakte

Ik heb je ook een PB gestuurd en dat ging niet over slapende honden. In dit draadje heb ik ook niemand over slapende honden horen praten.

Als er inderdaad ergens gedronken en gevlogen wordt in zo'n mate dat het wetteljik niet meer mag, mag dat gewoon uitgesproken en aangepakt worden wat mij betreft. Volgens mij ook wel wat de meesten betreft hier.

Het probleem is alleen dat dat volgens mij helemaal niet zoveel aan de orde is als jij doet overkomen. Dat is niet een poging van mij om iets in de doofpot te stoppen; ik heb het simpelweg nog nooit gezien. Nu vlieg jij al veel langer, bezoekt meer shows en bevind je in een ander stuk van Nederland. Dat jij het aangeeft, is voor mij voldoende om te geloven dat het gebeurd, alleen plaats in nog steeds mijn twijfels bij hoe vaak het gebeurd. De enquete die ik in dit topic geplaatst had, ondersteund mij in dat beeld; het gebeurd wel, maar weinig.

Dat is nog steeds niet goed, en het is nog steeds goed om er dan nog eens een keer de aandacht op te vestigen, maar je kunt ook overdrijven. Er wordt zo een beeld geschetst van modelvliegers waar ik mij niet in kan vinden.

En tja, nu ga ik misschien helemaal in de fout, maar bij de echt hard leerse mensen hoop ik soms dat het eens echt goed fout gaat, misschien dat ze dan hun lesje eens leren.

Voor de duidelijkheid; dit is geen quote van Theo, als ik het goed begreep, maar wel een hele foute quote.

Dat we in Nederland zo hypocriet zijn dat we niet verder dan de eigen deur durven te kijken vind ik heel erg bezwaarlijk, jullie roepen allemaal om zelf reguliering, maar zelfs dat kunnen jullie niet.

Hoezo niet? Roepen dat iets niet goed is of niet kan is makkelijk. Toon het eens aan met cijfers? Noem eens namen/getallen/enzovoort?

Volgens mij werkt zelfregulatie in het gros van de gevallen wel degelijk. Zie ook de enquete die in dit topic staat.

Op wedstrijden zie je dit alcohol gebeuren gelukkig nog niet, maar helaas op de meeste shows wel.

Is dat zo? Wordt op zo'n beetje elke modelvliegshow in Nederland, alcohol geschonken aan vliegers die nog moeten gaan vliegen?

Daarom heen zag ik net als forumgebruiker Plaaggeest dat er mensen met glazen bier rondliepen en ervan dronken.

Daar zie ik niets in wat fout is? Tenzij dat piloten zijn die nog moeten vliegen, natuurlijk. Maar een biertje drinken op een show, is niets mis mee.

Stel je voor dat zo een jet eens die feesttent in knalt met alle gevolgen van dien............ Ik wil het niet meemaken, of op mijn geweten hebben.

Ik ook niet, maar alcohol heeft hier dus niets mee te maken. Het zou verschikkelijk zijn als een Jet een feesttent in zou vliegen, ongeacht of er in die tent nu een tapvaatje bier staat of niet.

Als dat zou gebeuren door een piloot die gedronken had, zou het een ander verhaal zijn inderdaad.

ik heb het in de jaren 70 nog net goed zien gaan.

Theo, de Jaren 70 is inmiddels bijna 40 jaar geleden. Men ging toen over de gehele linie nog anders om met alcohol. De limiet voor alcohol en autorijden was toen ook anders, het was toen nog veel meer sociaal geaccepteerd dat mensen 'gewoon wat dronken' en gingen rijden.

Ik heb ook modelvliegfilmpjes uit de jaren 40~50 gezien, waar onbestuurde brandstoftoestellen het publiek indoken. Dat wil niet zeggen dat alle brandstoftoestellen van tegenwoordig onveilig zijn.

Nogmaals.. alcohol en vliegen kan niet, wat mij betreft.. maar je moet dingen niet groter maken dan ze zijn. Ik ben het helemaal met je eens dat mensen aangesproken moeten/kunnen worden als ze drinken en vliegen.

Wat wil je nu eigenlijk precies? Ja, het onderwerp bespreekbaar maken. Goed, dat is het blijkbaar wel, immers het wordt hier besproken (in meerdere draadjes) en dat gaat niet op slot.

Wat zijn concreet je voorstellen? Wil je blaasproeven gaan houden op shows?

Ben het met Hezik eens...de grote vraag hier is: Is er een systematisch probleem met alcohol op vliegvelden?
Ik kan mij niet voorstellen dat, op enkele zeer hardnekkige "ezels" na, er gedronken wordt op modelvliegvelden.
M.a.w. de stelling is juist, maar er is geen probleem.

Helaas tonen terroristen keer op keer aan dat zelf met de meest strenge regels en naleving, de waanzin van een individueel persoon niet is uit te sluiten, of te voorkomen.
Daar moeten we op letten, bedacht op zijn, er iets van durven zeggen. Maar als desondanks toch een ongeluk gebeurd waarbij alcohol in het spel is, dan is dat waarschijlijk niet te voorkomen geweest.
En in geval meerdere personen er van wisten, dan dragen zij in mijn ogen een mede aansprakelijkheid. Zij hadden kost wat kost moeten voorkomen dat die persoon ging vliegen, dan maar een "vette ruzie".
Houdt die "ezel" aan de grond en als dat niet lukt, bel dan gewoon de politie.

Het probleem is misschien nog niet zo groot en is op dit moment op de manier welke men gebruikt niet direct zichtbaar, maar groeit wel.

Henry, ik zou zeggen loop eens meerdere keren met mij rond op vliegshows, maar nu na dit gepost levert dat denk ik niets meer op, als men mij nu ziet aankomen dan verdwijnt het spul of men gaat overdrijven, dus levert dat niks meer op om te constanteren. Mij boeit het verder niet meer, ik heb mijn zegje gedaan en jullie eens wakker geschud.
En ja, die ene quote geld wel voor mij, want zo voel ik het nu wel. Laat het maar eens een keer echt mis gaan hier met die mannen, misschien dat dan de rest ook eens wakker wordt.

Dus Henry en de anderen die eens serieus willen kijken op shows wat er zich soms bij de vliegers achter de schermen afspeelt loop door de pits, loop over de camping en noem maar op, kijk naar wat men daar allemaal doet en let goed op. De excessen zullenw e nooti kunnen uitsluiten, maar we kunnen het wel allemaal tesamen beperken en misschien die mannen tot in keer brengen door hun een vliegverbod op te leggen. Tot voor kort zaten bijna alle vliegers op de shows bij hun modellen zodat ze met het publiek konden praten over de hobby en uitleg kon geven over de modellen, dit zie je steeds minder, de meesten kruipen weg in hun sleurhut en voortent of zitten in de feesttent met alle gevolgen van dien. Laat de piloten weer terug keren in de pits bij hun modellen en laat ze OH-en met het publiek, dat heeft bij ons op de show perfect gewerkt, en gaf een leuke open sfeer aan de show en dat is wat we willen bereiken.

Laatst bewerkt door een moderator:
het lijkt mijdat je juist wil dat het misgaat zodat je dan extra hard in het rond kan roepen dat je het gezegd hebt theo.

ik en mijn clubleden komen ook op veel shows in heinde en verre en vind dat je je beeld er kortzichtig focussed op die misschien 10 man die de mist ingaan.
mijn beeld van de situatie is vele vele malen kleiner dan jij de mensen wil dioen geloven.

en ik weet zeker dat diegene die wel een vlucht maken met alcohol op op 1 hand te tellen zijn.

er zijn er met modellen van tig duizenden euros die gewoon lekker scherp willen zijn als ze vliegen.
voor hun eigen plezier en om hun model heel te houden en voor de veiligheid.

DAT overheert de modelvliegerij en niet het beeld wat jij probeert te scheppen van een zuipende stiekeme rommelzooi.

justr my 2 cents.

ja ik drink, ja ook na een show, ja ook op een camping, ja oook in harsewinkel....................

en de volgende dag als ik me weer normaal voel vlieg ik ook nog eens.....

shoot me......

;)

Tot voor kort zaten bijna alle vliegers op de shows bij hun modellen zodat ze met het publiek konden praten over de hobby en uitleg kon geven over de modellen, dit zie je steeds minder, de meesten kruipen weg in hun sleurhut en voortent of zitten in de feesttent met alle gevolgen van dien.

Theo, welke shows bezoek je dan eigenlijk wel? Wij hebben dit jaar al een redelijk showprogramma afgewerkt (tot in Stockholm toe) en zitten steeds -zoals alle andere piloten- tussen de toestellen. Nu begin je blijkbaar al iedere piloot die eens op een show gaat vliegen over dezelfde kam te scheren...

Oja, ja je kan beter niet in de fotoalbums van de shows van ons team gaan neuzen, daar word je alleen maar slecht van, veel teveel lege bierflesjes. Schept een volledig verkeerd beeld, we zijn met veel volk en iedereen drinkt graag een pintje, ook de piloten (na de laatste vlucht van de dag)!

iedereen drinkt graag een pintje, ook de piloten (na de laatste vlucht van de dag)!
Dat kan ik idd bevestigen zelfs als het slecht weer is en er bestaat nog een kansje dat er gevlogen moet worden wordt er door de piloten geen alcohol gedronken. (meestal wordt dat na de laatste vlucht wel gecompenseerd :wink: )

Dit geld niet alleen voor Harofly maar ik denk voor meer dan 95% van de "showpiloten", Uitzonderingen heb je overal (hellaas)
Als ik het zie gaan bij mij ook de haren overeind staan, maar het is niet aan mij om daar iets van te zeggen als gast piloot.
( jaaaaaren geleden in willebroek waren er elk jaar franse piloten te gast, die openlijk de hele middag Duvel zaten te drinken en vervolgens met een duvelglas in de cockpit gingen vliegen met een grote fly-baby/spacewalker oid)

Er zijn er ook die met een super snelle jet vliegen en of hij altijd nuchter is , betwijfel ik ten zeerste. (het is wel niet te zien aan zijn vliegen :oops: )

Als ik het zie gaan bij mij ook de haren overeind staan, maar het is niet aan mij om daar iets van te zeggen als gast piloot.
( jaaaaaren geleden in willebroek waren er elk jaar franse piloten te gast, die openlijk de hele middag Duvel zaten te drinken en vervolgens met een duvelglas in de cockpit gingen vliegen met een grote fly-baby/spacewalker oid)

ook als gastpiloot zou ik als ik zoiets zou tegenkomen gaan aangeven bij de organisatie.

Zow..........kom ik ook ff als mosterd na de maaltijd :mrgreen:

Is de vraag al gesteld in dit laaange topic waar men nu minder problemen mee zou hebben:
A) 1 persoon die 1 biertje drinkt en in de auto stapt
B) 1 persoon die 1 biertje drinkt en zijn model de lucht in stuurt

?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back