os .46fxi Eerste start.

Beste,

Vandaag de tijd willen nemen om mijn nieuwe Os .46fxi in te laten lopen.

Toen ik de motor starte, pruttelde deze voor een aantal seconden, en sloeg daarna weer af, en is sindsdien niet meer te starten :confused:

Ik denk dat de lage toeren sproeier niet goed staat, maar weet de fabrieksinstelling niet meer.

Is er iemand die me eraan kan helpen?
Want vriendje :google: kon me ook niet helpen :(

Grtjs
 
Zaterdag of zondag even meenemen naar Posterholt, dan kijk ik wel ff voor je;)
 
Sluit een brandstof slang aan op de carburateur. Doe de carburateur in de stationair stand. Draai de hoofdsproeier 2,5 slag uit. Blaas nu in de slang. Let op of je lucht hoort doorstromen in de carburateur. Is dit veel dan de stationair dichtdraaien, je kan zover dicht draaien totdat je met moeite lucht door kan blazen. In die stand zou de motor moeten starten. fijntuning doe je dan als de motor loopt.

Trouwens een heel veel gemaakte fout bij nieuwe motoren, draaien aan alle schroefjes. Meetal staat de stationair net goed voor normaal lopen.
 
Zo, Vanmiddag motortje aan het lopen gekregen ;)

Meteen even de inloop manier van Johan toegepast, een rondje gevlogen dus.

Maiden flight is dus een succes!! :p

Kan ze mee naar posterholt :D
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu ongeveer 10 vluchten gemaakt met de standaard prop om de motor te laten inlopen. een 11x6 prop.
Kan ik nu al overschakelen naar een 11x7 prop ?

Grtz,
 
Thnx Bart :)
Apc it's gonna be ;)

Tot aankomend weekend waarschijnlijk weer :thumbsup:

Grtz

Edit : Mm, geen apc 11x7 meer, :(
 
Laatst bewerkt:
Eventjes hier verder proberen.
Wij hebben een os 46 fxi motor die we maar niet afgeregeld krijgen.We hebben al van alles geprobeerd. Alle slangetjes zijn in orde, tankje in orde nergens een knik in de leiding ofzo.
Motor afgeregeld als volgt.Volgas grote regelnaald afgeregeld tot het goede toerental.Maar motor pakt telkens niet goed op wanneer deze langer dan 20 sec stationair heeft gelopen.Je hoort de motor langzaam vertragen op stationair toerental.Dus dachten we dat de kleine naald (in de gasgevel)te rijk staat en langzaam verzuipt in de lage toeren .Langzaam beetje bij beetje indraaien gaf geen verbetering.
Iemand nog een idee wat het kan zijn?Uitdraaien gaf ook geen verbetering.Vanaf de 1/2 tot max toeren is geen probleem.En kort van volgas naar stationair en terug volgas gaat goed.Enkel als ie te lang stationair loopt pakt ie plots niet meer op en shockt of valt stil.
Misschien de regelvijs met de veer?Maar denk dat deze fabrieks ingesteld is en beter niet aan gedraaid word?
Weet weet raad?
Mvg Wes.
 
Dus dachten we dat de kleine naald (in de gasgevel)te rijk staat en langzaam verzuipt in de lage toeren .Langzaam beetje bij beetje indraaien gaf geen verbetering.
Iemand nog een idee wat het kan zijn?
Mvg Wes.

Hoe ver heb je die stationair naald ingedraaid? tot de motor daadwereklijk armer ging lopen? of gewoon een paar pogingen en geen verbetering gemerkt?

Voor het zelfde geld ben je gewoon niet ver genoeg gegaan.
Verder zou het maar zo kunnen (ik weet niet wat de conditie van de motor is) dat er bijvoorbeeld compressie verlies optreed waardoor hij helemaal niet stationair wil lopen, of ergens trekt de motor valse lucht, hetzij bij de sproeiernaalden, hetzij bij de afdichting tussen carburateur-hals en carteraansluiting.

Anders zou ik het ook niet weten

Groet, Bert
 
We zijn zeker ver genoeg gegaan hoor met de stationair schroef.Tot bijna dicht zelf maar dan viel de motor uit wat normaal is.Zelf beetje bij beetje opendraaien ging niet.Je hoort wel verschil maar niet het gewenste resultaat.
Valse lucht zou misschien kunnen.Ik zelf heb allemaal os motoren die perfect afregelbaar zijn.Het is de eerste die ik niet afgeregeld krijg.
We zullen nog eens kijken of hij nergens valse lucht kan aanzuigen.
Mvg Wes.
 
We zijn zeker ver genoeg gegaan hoor met de stationair schroef.Tot bijna dicht zelf maar dan viel de motor uit wat normaal is.Zelf beetje bij beetje opendraaien ging niet.Je hoort wel verschil maar niet het gewenste resultaat.
Valse lucht zou misschien kunnen.Ik zelf heb allemaal os motoren die perfect afregelbaar zijn.Het is de eerste die ik niet afgeregeld krijg.
We zullen nog eens kijken of hij nergens valse lucht kan aanzuigen.
Mvg Wes.
De motor nagekeken en opt eerste gezicht nergens een lek kunnen vinden.
Zou de regelvijs (deze met de veer)ontregeld zijn?Zelf heb ik nog nooit aan deze naald moeten komen van al mijn motoren.Waarvoor dient deze?
Er zit nu een os nr 8 plug in.Mischien hier een ander nummer proberen?
Mvg Wes.
 
Misschien even andere brandstof gebruiken, als in een beetje van iemand anders zijn voorraad? Verder had ik iets dergelijks. Toen gebruikte ik brandstof van quartel, weet even de naam niet meer, maar daarna probeerde ik het met brandstof wat we op de club (MVC Woerden) hebben en daar liep ie meteen goed mee. Verder vlieg ik met enya nr 3 pluggen die volgens mij beter gaan dan OS pluggen.
 
Misschien even andere brandstof gebruiken, als in een beetje van iemand anders zijn voorraad? Verder had ik iets dergelijks. Toen gebruikte ik brandstof van quartel, weet even de naam niet meer, maar daarna probeerde ik het met brandstof wat we op de club (MVC Woerden) hebben en daar liep ie meteen goed mee. Verder vlieg ik met enya nr 3 pluggen die volgens mij beter gaan dan OS pluggen.
Dus geen nr 8 plug?
Andere brandstof kan ik proberen.De brandstof waar deze nu op loop is tornado 10%
Misschien probeer ik mijn coolpower brandstof es.Bedankt voor de tip.
Mvg Wes.
 
Dus geen nr 8 plug?
Andere brandstof kan ik proberen.De brandstof waar deze nu op loop is tornado 10%
Misschien probeer ik mijn coolpower brandstof es.Bedankt voor de tip.
Mvg Wes.

Enya gebruikt andere nummers dan OS. Tevens had ik die motor, een os .46 AX waarschijnlijk met die tornado 10% naar zn grootje geholpen. Volgens opgave op het blik zit daar maar 16% olie aandeel in(!!!!). De club brandstof is gewoon met 5% nitro (is zat naar mijn mening) en 20% olie. Welk merk olie weet ik eigenlijk niet, maar de motor blijft brandschoon en wat er uit de uitlaat komt is lekker vettig. Ik heb zelf sinds kort een "oude" os max .45 fsr nieuw uit doos met onze club brandstof en een enya nr3 ingelopen en die loopt echt perfect. 2 maal met mn vinger op de carb ronddraaien, gloeier erop, 1 tik met de chickenstick en lopen.
 
Wat je beschrijft, is een te rijk stationair. De motor verzuipt langzaam stationair en als je dan ineens naar vol gas gaat, moppert hij wat, reutelt wat en slaat vervolgens af.

Te arm stationair zal hij optoeren en bij transitie van idle naar vol gas in één keer droog afslaan.

Met 16% olie maak je die motor echt niet naar z'n grootje hoor, dat is een kulverhaal. Het hangt er ook heel erg vanaf wat voor olie het is. Reguliere Coolpower 5% voor zo'n motor zit ook 'maar' 18% olie in.

Enya 3 is een goede plug voor deze motor, maar de OS 8 moet ook gewoon prima werken.

Het recept.. draai ALLE naalden helemaal dicht. Dan de stat. naald 2 slagen open (dus 2 keer helemaal rond) en de hoofdnaald 2.5 slagen.

Dan vol gas laten lopen en hoofdnaald indraaien zolang je de motor hoort optoeren. Zodra hij niet verder optoert, of zelfs dreigt af te slaan, direct stoppen en weer een kwart slag uitdraaien.

Dan kijken hoe de transitie van stationair naar vol gas is. Even 10~15 seconden stationair laten lopen en dan in 1 klap vol gas geven. Slaat de motor dan subiet af, staat ie te arm. Moppert de motor een hele tijd en slaat dan alsnog af, staat ie te rijk. Steeds kleine beetjes draaien.

De afstelling van hoofd- en stationairnaald hebben met elkaar te maken, de hoofdnaald bepaalt hoeveel brandstof de motor in totaal kan krijgen, de stationairnaald bepaalt in hoeverre dat 'geknepen' moet worden om stationair te lopen.

Het kan dus ook zijn dat je de hoofdnaald veel te rijk hebt staan, en daarom de stationairnaald niet goed meer kunt afstellen.

Nitro is helemaal niet nodig voor deze motortjes, maar verbetert wel het starten en geeft iets meer vermogen. 5% nitro is perfect voor de meeste toepassingen. Het olieaandeel hangt dus af van de oliesoort ook, maar je mag er vanuit gaan dat alle voor vliegtuig bedoelde brandstoffen, voldoende olie bevatten. Ook tornado 10%. Coolpower is kwalitatief erg goede brandstof, maar ook duur. De standaard Hobbyin brandstof (20% klotz, 5% nitro) is ook prima, evenals de standaard quartel brandstof. Tornado 10% moet ook gewoon goed zijn. Bedenk je wel dat brandstof hygroscopisch is (=trekt water aan) dus blikken/flessen die al heel lang open zijn, beter niet gebruiken.

Als het een domme vraag is, neem het mij niet kwalijk, maar je kunt nooit weten, zit je wel aan de juiste 'naalden' te draaien?

De stationairnaald is het kleine schroefje wat in de gashevel zit op de carburateur. De hoofdnaald is het ding wat achterop het carter zit.

De carburateur kan bij OS los, deze bevestiging wil wel eens losser raken. Onderaan de carburateur zitten twee schroeven, haal even de carburateur geheel van het huis af en controleer de rubber O-ring even die er tussen zit. Zet het geheel daarna weer terug en duw goed aan.

os46fx.jpg


1 = stationairnaald
2 = hoofdnaald
3 = schroefje voor carburateurbevestiging, aan beide kanten hoort er een te zitten, controleer ook even of ze wel beiden aanwezig zijn, ze willen er wel eens uittrillen.

Die 'regelvijs met veer' is de zogeheten barrelstop. Die zorgt ervoor dat de barrel (de ronde staaf ijzer met het gat die je draait voor 'meer of minder gas') op z'n plek blijft. Met het afstellen hiervan kun je de minimale opening van de luchtspleet instellen, alleen wil je die meestal juist zo hebben dat ie ook helemaal dicht kan.

HEt enige wat je met die veer dus zou kunnen veranderen, is het laagste toerental. Hij doet verder niets mbt het brandstofmengsel.

De 46FXi is een totaal onkritisch en zeer gebruiksvriendelijk motortje, zelfs ik kon die afstellen, kun je nagaan. Is niet kritisch op welke brandstof hij krijgt.

Eenmaal afgesteld, afblijven. De meest gemaakte fout is dat mensen maar blijven draaien en draaien aan alle schroeven. Niet doen. Eenmaal goed, is goed. Het kan dan hooguit zijn, héél zeldzaam, dat je op een extreem warme of koude dag, een beetje kunt bijstellen, maar anders, echt waar: afblijven. Doet hij het niet met een afstelling die goed was, dan niet aan alle naalden gaan schroeven, maar het probleem elders zoeken.

Laatste advies: vertrouw je club. Die zien en 'voelen' het motortje. Er loopt in Woerden toch genoeg kennis rond, die moeten je zeker kunnen helpen. Of kom anders een keer langs op het veld in Utrecht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top