Wat je beschrijft, is een te rijk stationair. De motor verzuipt langzaam stationair en als je dan ineens naar vol gas gaat, moppert hij wat, reutelt wat en slaat vervolgens af.
Te arm stationair zal hij optoeren en bij transitie van idle naar vol gas in één keer droog afslaan.
Met 16% olie maak je die motor echt niet naar z'n grootje hoor, dat is een kulverhaal. Het hangt er ook heel erg vanaf wat voor olie het is. Reguliere Coolpower 5% voor zo'n motor zit ook 'maar' 18% olie in.
Enya 3 is een goede plug voor deze motor, maar de OS 8 moet ook gewoon prima werken.
Het recept.. draai ALLE naalden helemaal dicht. Dan de stat. naald 2 slagen open (dus 2 keer helemaal rond) en de hoofdnaald 2.5 slagen.
Dan vol gas laten lopen en hoofdnaald indraaien zolang je de motor hoort optoeren. Zodra hij niet verder optoert, of zelfs dreigt af te slaan, direct stoppen en weer een kwart slag uitdraaien.
Dan kijken hoe de transitie van stationair naar vol gas is. Even 10~15 seconden stationair laten lopen en dan in 1 klap vol gas geven. Slaat de motor dan subiet af, staat ie te arm. Moppert de motor een hele tijd en slaat dan alsnog af, staat ie te rijk. Steeds kleine beetjes draaien.
De afstelling van hoofd- en stationairnaald hebben met elkaar te maken, de hoofdnaald bepaalt hoeveel brandstof de motor in totaal kan krijgen, de stationairnaald bepaalt in hoeverre dat 'geknepen' moet worden om stationair te lopen.
Het kan dus ook zijn dat je de hoofdnaald veel te rijk hebt staan, en daarom de stationairnaald niet goed meer kunt afstellen.
Nitro is helemaal niet nodig voor deze motortjes, maar verbetert wel het starten en geeft iets meer vermogen. 5% nitro is perfect voor de meeste toepassingen. Het olieaandeel hangt dus af van de oliesoort ook, maar je mag er vanuit gaan dat alle voor vliegtuig bedoelde brandstoffen, voldoende olie bevatten. Ook tornado 10%. Coolpower is kwalitatief erg goede brandstof, maar ook duur. De standaard Hobbyin brandstof (20% klotz, 5% nitro) is ook prima, evenals de standaard quartel brandstof. Tornado 10% moet ook gewoon goed zijn. Bedenk je wel dat brandstof hygroscopisch is (=trekt water aan) dus blikken/flessen die al heel lang open zijn, beter niet gebruiken.
Als het een domme vraag is, neem het mij niet kwalijk, maar je kunt nooit weten, zit je wel aan de juiste 'naalden' te draaien?
De stationairnaald is het kleine schroefje wat in de gashevel zit op de carburateur. De hoofdnaald is het ding wat achterop het carter zit.
De carburateur kan bij OS los, deze bevestiging wil wel eens losser raken. Onderaan de carburateur zitten twee schroeven, haal even de carburateur geheel van het huis af en controleer de rubber O-ring even die er tussen zit. Zet het geheel daarna weer terug en duw goed aan.
1 = stationairnaald
2 = hoofdnaald
3 = schroefje voor carburateurbevestiging, aan beide kanten hoort er een te zitten, controleer ook even of ze wel beiden aanwezig zijn, ze willen er wel eens uittrillen.
Die 'regelvijs met veer' is de zogeheten barrelstop. Die zorgt ervoor dat de barrel (de ronde staaf ijzer met het gat die je draait voor 'meer of minder gas') op z'n plek blijft. Met het afstellen hiervan kun je de minimale opening van de luchtspleet instellen, alleen wil je die meestal juist zo hebben dat ie ook helemaal dicht kan.
HEt enige wat je met die veer dus zou kunnen veranderen, is het laagste toerental. Hij doet verder niets mbt het brandstofmengsel.
De 46FXi is een totaal onkritisch en zeer gebruiksvriendelijk motortje, zelfs
ik kon die afstellen, kun je nagaan. Is niet kritisch op welke brandstof hij krijgt.
Eenmaal afgesteld,
afblijven. De meest gemaakte fout is dat mensen maar blijven draaien en draaien aan alle schroeven. Niet doen. Eenmaal goed, is goed. Het kan dan hooguit zijn, héél zeldzaam, dat je op een extreem warme of koude dag, een beetje kunt bijstellen, maar anders, echt waar: afblijven. Doet hij het niet met een afstelling die goed was, dan niet aan alle naalden gaan schroeven, maar het probleem elders zoeken.
Laatste advies: vertrouw je club. Die zien en 'voelen' het motortje. Er loopt in Woerden toch genoeg kennis rond, die moeten je zeker kunnen helpen. Of kom anders een keer langs op het veld in Utrecht.