B737 EDF 70cm span

Hmmm, ziversoldeer geprobeerd ? Werkt met iets meer hitte (brandertje zelfs) en moet met S39 of ander vloeimiddel om te vertinnen tijdens het aanbrengen.

Het lijkt me hoe dan ook een kwetsbare constructie...

Waarom wielen ? Zonder is veel mooier, en echter !

Suc6
 
Nee, die retracts krijg ik niet goed werkend in de beperkte ruimte die ik heb. Dat idee heb ik laten varen.
Waarom dan wel wielen? De 737 heeft motorgondels die onder de romp uitsteken. Dit kistje kan je dus niet in het gras op zijn buik landen, dan breken de motorgondels er zo onderuit. Optie is om depron skids toe te passen, maar deze verpesten het schaal-uiterlijk nogal. Dus dan liever wieltjes. Ook leuk om wat grondstarts mee te maken naast alle zwevers die ik heb.

Zilversoldeer en brander heb ik niet. Misschien andere ideeen voor andere constructie?
 
Volgens mij heb je overigens ruimte zat voor retract's ... de fabrikant zelf neemt carbon buisjes en boort daar dwars een gaatje in waar de wieltjes aan komen .... de wieltjes zelf zijn voor start en landing nauwelijks functioneel tenzij je over een supergladde verharde baan beschikt en op gras moeten de pootjes goed verankerd zijn anders is het bij elke landing "knak" .... als je er bij de landing genoeg snelheid uit kunt halen is vertikaal landen meestal het beste voor je landingsgestel op gras (net boven de grond full-up zodat de snelheid "0" wordt, dan "land" hij vanzelf vertikaal )
 
Ik beschik op 2 plaatsen over asfalt banen. Ik ben niet van plan dit vliegtuigje op gras te laten vliegen.
Voor de hoofdwielen wil ik ook de carbon poten gebruiken. De neuswielen die ik heb zijn erg klein maar hebben desondanks idioot grote asgaten van >2mm. Ik weet niet of het een goed idee is om 2mm staal door 3 of 4 mm koolstof te boren. De grote wielen hebben vreemd genoeg veel kleinere asgaten. Daar wil ik 1,5mm staal als as gebruiken.
Misschien is er wel ruimte voor retracts, maar ik krijg het met de spullen die ik heb liggen niet goed voor elkaar. Vaste pootjes vind ik ook prima.
Ik bedenk wel wat. Komt goed.
 
Ik zou de neuswieltjes dan maar voorzien van een opvulbusje (stukje aluminium/messing pijp of buitenkabel (van een kunststof stuurkabel) en dat er in lijmen met epoxy) ...
Wat ook kan, voor de neuswielen gelijke wielen te nemen als de hoofdwielen, niet helemaal schaal, maar het land wel een stuk aangenamer ;-) ....
 
Om terug te komen op het solderen. Heb je dat verenstalen buisje wel geschuurd? Even grof opschuren (of vijlen) en soldeervet gebruiken weet haast zeker dat dat moet lukken (mij wel in iedergeval). succes ;)
 
Ja, veel te druk met van alles en nog wat. Er verandert nogal wat in mijn vloot de laatste tijd, en de meeste dingen krijgen voorrang. Elke keer denk ik: zo, straks heb ik weer tijd voor het schuimpje, en elke keer komt er weer iets tussen wat ik net even belangrijker vind. Hij is nog altijd constant aanwezig in mijn gedachten!

Een paar kleine dingetjes gedaan; bijv landingslichten ingebouwd. Ik heb een paar ledjes en weerstandjes besteld en die in de vleugel gebouwd. Werkt uitstekend! Niet schakelbaar. Zijn erg goed te zien. Cockpit is laatst ook definitief in vorm geschuurd. Nu neuspoot inbouwen en dan kan de neus aan het rompmiddenstuk worden gemaakt.
 
Er wordt weer aan dit kistje gewerkt. De progress is niet spectaculair, maar eindelijk zit er weer schot in.

Paar kleine fotootjes.

Aansturing neuswiel
737klein-20.JPG


737klein-22.JPG


De motoren hebben al een kleurtje gekregen
737klein-21.JPG


Landingslichten, niet schakelbaar, wel goed zichtbaar
737klein-23.JPG


Aansturing hoogteroer. Dit wordt een pendelroer. Ja, ik weet het, teveel lijm. Maar zo'n klodder epoxy druipt vanzelf naar beneden.
737klein-24.JPG
 
Klaar!

Na lange tijd heb ik deze week mijn schuimpje eindelijk afgemaakt. De hoeveelheid werk viel erg mee. Ik heb geen foto's tijdens de bouw, maar zo interessant zijn die ook eigenlijk niet. Wel zijn er natuurlijk foto's van het eindresultaat.

737klein-27.JPG


737klein-29.JPG

Het onderstel is vastgezet met 2 stukjes glasdoek, vrijwel onzichtbaar op de foto.

737klein-28.JPG

Het neuswiel is stuurbaar. Veel expo erop voor kleine correcties in de start en landing maar ook de mogelijkheid kort te keren. Het richtingroer is niet stuurbaar gemaakt, leek me weinig toevoegen bij dit modelletje.

737klein-31.JPG


737klein-30.JPG


737klein-32.JPG


Totaal gewicht ca 330 gram. Ik hoop dat de 2 kleine EDF's genoeg zijn om dit kistje de lucht in te krijgen. Vanavond ga ik een poging doen op een enorme parkeerplaats bij het strand. Perfect weer vandaag, geen zuchtje wind. Cameraman gaat mee!
Eerst kijken of het vliegt, daarna ga ik kijken of ik het uiterlijk nog wat kan verfraaien. Een maat van me kan mooie stickers snijden, maar ik weet niet hoeveel gewicht die toevoegen.
 
Haha, ik ben benieuwd. Het ziet er in ieder geval geweldig uit!

Ook best mooi gewicht vind ik zo. (al zou ik gewoon kleine borstelloze edf's gebruiken).
 
ziet er toch best aardig uit Raymon! Dit soort modellen zie je niet vaak in depron. Kom maar op met een vliegfilmpje!
 
Wauw!

Zo, dat zit erop. Hij vloog super! Vloog.....

Nee Raymond, bij het begin beginnen.
Op de parkeerplaats stonden meer auto's dan verwacht, maar de achterzijde was nog wel goed leeg. Er was ruimte genoeg om te vliegen. Eerst wat taxiruns gemaakt om het wiel goed gecentreerd te krijgen. En dan het gas erop. Het kistje heeft de nodige meters nodig om los te komen (ca 20 meter), maar hij vloog meteen uitstekend. Paar klikjes trim op rol, hoogteroer (zo op het oog in de neutraalstand gezet) was meteen goed. Hij is vlot, maar zeker niet te snel. De motoren lieten een vlakke maar overtuigende klim toe. De reacties op de roeren waren goed. Het kistje voelde meteen vertrouwd aan. Zwaartepunt, uitslagen en expo hoefden geen van allen te worden aangepast. Super!
De eerste vlucht heeft best wat minuten geduurd. Ik heb niet getimed, maar het was lang zat. Daarna wat bijgeladen en nog een keer gevlogen. Enkele circuitjes gevlogen om het landen te oefenen. Soms stuitert het vliegtuig een heel kleine beetje bij neerkomen, maar over het algemeen had ik goede controle. Een dead-stick landing geprobeerd, ging ook niet onaardig. Daarna nog wat langzame fly-by's voor de camera, en daar ging het mis. Te langzaam een bocht ingestuurd en toen viel hij weg. Geen hoogte om te corrigeren, de neus ging recht het asfalt in. De romp is gebroken. Erg jammer.

737klein-33.JPG


Het is jammer van de afloop, maar toch heb ik een zeer voldaan gevoel over vanavond. Het vliegtuigje vloog boven verwachting goed en ziet er erg leuk uit. Beetje plakken en hij kan weer.

Filmpje ga ik maandag in elkaar knutselen, morgen moet er gewerkt worden. Er zitten mooie beelden bij.

To be continued....
 
Laatst bewerkt:
jammer, maar zeker een vervolg waard.

lekker mee doorgaan en dan een keer tekeningen maken, er is voldoende interesse denk ik!
 
Klinkt in ieder geval goed Raymond. Jammer van de crash. Ik moet alleen uitkijken dat ik niet enthousiast wordt anders komt er een zeer licht balsahouten rompje voor in de plaats. Het idee zit er al.....
Ik weet trouwens niet of het net zo licht kan als het depron geval, maar veel zal het niet schelen.

Groeten, JH
 
JH, als het rompje van balsa was geweest had het na deze crash helemaal aan flinters gelegen. Bewaar je energie maar voor mijn grote 737, ik vrees dat die voorrang gaat krijgen boven de Ka-7. Dit modelletje inspireert en zwevers heb ik toch al genoeg. Bij 'de grote' ga ik je hulp vast nog wel eens inroepen.
Mag hopen dat je voor de baas beter vliegt;)
Tot nu toe nog geen full-size Boejing recht op zijn neus in de grond gezet :-D.

Filmpje ga ik na het uitslapen monteren, nog heel even geduld.
 
Filmpje!

Het beloofde filmpje:

Ik zit echt te stuiteren als ik dit zit te bekijken. Heerlijk om het zo terug te zien in een (vind ik zelf) geslaagde montage.
Ook hier mijn gebruikelijke advies: full-screen bekijken en boxen open :D.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top