Wederom, een topic over een Cirrus

Gisteren een briefje papiergeld omgeruild tegen een Cirrus.
Model ziet er an sich nog netjes uit voor zijn leeftijd maar is ook niet ontkomen aan de modekleur van destijds :mrgreen:

fotos2009050.jpg

fotos2009049.jpg


Ook de romp is een aparte, zoals ik het nu kan zien is het voorste deel van polyester en het staartstuk van ABS.
Wat dat staartstuk betreft voor zover ik het nu even snel kan zien. T/m de vleugelopname is het i.i.g. 100% zeker GFK.

fotos2009042.jpg

fotos2009044.jpg

fotos2009045.jpg


Daarnaast is zoals eerder besproken het kielvlak aangepast.
Dit is best rigoreus gedaan dus ik weet nog niet wat ik er mee ga doen.
Een vaste opstelling zoals het eigenlijk hoort te zijn vind ik iets mooier staan.

fotos2009043.jpg

fotos2009046.jpg

fotos2009048.jpg


Het stabilo is bedacht om met een elastiekje te borgen maar zelf ben ik daar ook niet echt van gecharmeerd.

fotos2009047.jpg



Afijn, de plannen.

Ik zit nog te wachten op een klein zakje met onderdelen van Hollein.
Volgens de DHL site is het i.i.g. onderweg.
Zodra dat binnen is kan ik de electronica in de romp van de Blizzard een definitieve plek geven en dan is die klaar om te vliegen.
M.a.w., dan is er weer een plekje vrij op de bouwtafel. ;)

Naast de Cirrus heb ik ook nog een Dädalus die ik om wil bouwen naar elektro...........maar die wacht maar totdat de Cirrus klaar is :twisted:

De Cirrus krijgt weer een natuurlijke kleur, nieuwe bespanning, een nose job waarbij hij wordt geëlectrificeert, rolroeren en stoorkleppen.
Ik moet nog even kijken wat ik doe met de stuurstangen. Het is niet zo makkelijk om die er 1-2-3 uit te halen en te vervangen dus ik denk dat ik alleen nieuwe binnenkabels monteer.
Dit scheelt me nog een hele berg werk en ergernis schat ik zo in.

De tijdsspanne waarin dit moet gebeuren?
Met een beetje mazzel is die voorjaar 2010 klaar.
Het staat mij niet in de weg (mijn vrouw houdt daar haar eigen mening op na :mrgreen:) en naast dat ik er geen haast mee heb heb ik ook nog een chronisch tekort aan vrije tijd wegens werk en studies.
 
Ik vindt hem zo al erg mooi moet ik zeggen...
De neus van deze romp t.o.v. de Cannopy is veel langer dan ik gewend ben van andere cirrussen. Ook het richtingsroer is anders dan normaal. Toevallig heb ik mijn richtingsroer ook zo gemaakt waardoor hij veel beter reageerd als 2D zwever. Bij ailerons is dat weer niet nodig natuurlijk. Het is maar hoe origineel je hem wilt laten.
Waarschijn lijk ben ik binnenkort in het bezit van een onbespannen Originele Cirrus met ABS romp met originele richtingsroer..Een winter project.
Succes met de restauratie
 
De neus van deze romp t.o.v. de Cannopy is veel langer dan ik gewend ben van andere cirrussen.

Dat klopt, maar dat is zo te verhelpen.;)
fotos2009042.jpg

Het canopyglas is nl. 1cm te kort en het missende stukje is ge-MCGyverd met een strookje isolatietape.:mrgreen:
Dus ik moet de canopy er eens afhalen en een nieuw glas (langere) maken.

Ik zag inderdaad dat je op Marktplaats bezig was met een Cirrus.
Die had i.i.g. nog de originele canopy.

Ik maak hem eerst maar eens helemaal kaal en dan zie ik wel wat ik er mee ga doen.

**EDIT**
Als ik dit zo bekijk:
IMG_5618.jpg


Snap ik wat je bedoelde :D

Tjaa, dit kan een reepje isolatietape niet veroorzaken.

Zoals ik al schreef, de romp is voor zover ik kan zien geheel van GFK dus het zou me niet verbazen als dit zo'n Gewalt-romp is?
Aan de andere kant, dan heb ik wel wat meer ruimte voor de motor :cool:
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg Het idee dat de neus voor de cannopy wel 4 of 5 cm langer is dan de orginele abs romp. je hebt dan idd een langere motorruimte tot je beschikking.
BTW welke zwever ligt er naast?
Er zijn mallen op dit forum in omloop om zelf een cannopy te maken. even informeren zou ik zeggen
 
Laatst bewerkt:
Wel een mooie constructie, dat richtingsroer.
Minstens het rompvoorstuk is dus van een heel ander toestel... maar lelijk is het niet. De vraag is hooguit met die ver doorlopende vrij spitse neus, hou je wel voldoende sterkte over als je daar een motor instopt. Misschien in het voorste stuk van de romp wat extra glas aan de binnenkant (want ballast zal er toch ook wel in moeten)...

Die kleur is inderdaad wel een probleem... aan de andere kant, mijn vrijwel witte Nova blijkt af en toe behoorlijk lastig te zien als-ie lekker hoog is. Wat dat betreft lijkt donkerblauw me beter. Maar ja, ik vind persoonlijk eigenlijk dat blauw en groen geen kleuren zijn voor een vliegtuig...
 
donkere kleuren beter zichtbaar

Wel een mooie constructie, dat richtingsroer.
Minstens het rompvoorstuk is dus van een heel ander toestel... maar lelijk is het niet. De vraag is hooguit met die ver doorlopende vrij spitse neus, hou je wel voldoende sterkte over als je daar een motor instopt. Misschien in het voorste stuk van de romp wat extra glas aan de binnenkant (want ballast zal er toch ook wel in moeten)...

Die kleur is inderdaad wel een probleem... aan de andere kant, mijn vrijwel witte Nova blijkt af en toe behoorlijk lastig te zien als-ie lekker hoog is. Wat dat betreft lijkt donkerblauw me beter. Maar ja, ik vind persoonlijk eigenlijk dat blauw en groen geen kleuren zijn voor een vliegtuig...

Mee eens Bart...
Mijn Carrot die heeft donkere kleuren groen en rood en ook mijn Stratos(rood) steken veel beter af in de lucht(ook gisteren weer ervaren) dan mijn witte Nova en Cirrus.
Zaterdag op 330 meter mijn Nova 2x 5 tot 10 sec kwijt geweest gelukkig zag ik hem weer omdat de vleugelpunten met rood zijn bespannen
 
Ik krijg Het idee dat de neus voor de cannopy wel 4 of 5 cm langer is dan de orginele abs romp. je hebt dan idd een langere motorruimte tot je beschikking.
BTW welke zwever ligt er naast?
Er zijn mallen op dit forum in omloop om zelf een cannopy te maken. even informeren zou ik zeggen

Ik heb van Jakkietakkie de tekeningen van de Cirrus digitaal gekregen en deze heb ik uit laten printen op mijn werk.
Nadeel is dat dit A0 o.i.d. is geworden en ik ga op de motor naar mijn werk :rolleyes:
Dus ik moet eens met de auto naar mijn werk en dan kan ik de romp en canopy vergelijken met de tekeningen.

Die andere zwever ernaast is overigens m'n Reichard Blizzard.

Wel een mooie constructie, dat richtingsroer.
Minstens het rompvoorstuk is dus van een heel ander toestel... maar lelijk is het niet. De vraag is hooguit met die ver doorlopende vrij spitse neus, hou je wel voldoende sterkte over als je daar een motor instopt. Misschien in het voorste stuk van de romp wat extra glas aan de binnenkant (want ballast zal er toch ook wel in moeten)...

Die kleur is inderdaad wel een probleem... aan de andere kant, mijn vrijwel witte Nova blijkt af en toe behoorlijk lastig te zien als-ie lekker hoog is. Wat dat betreft lijkt donkerblauw me beter. Maar ja, ik vind persoonlijk eigenlijk dat blauw en groen geen kleuren zijn voor een vliegtuig...

Tja, ik denk dat de kleur toch ook wel iets in deze trend of i.i.g. een donkere kleur gaat worden want zoals je zegt ben ik m'n witte Fox soms ook wel eens ff kwijt in een blauw gat :oops:
Blauw of groen is inderdaad geen porum.......maar qua zichtbaarheid wel 1 van de betere (maar ja.......zwevers moeten gewoon wit zijn).

De romp is inderdaad een vreemde eend in de bijt want bij de originele romp heb je geloof ik ook aan de onderkant van de romp een bult (glijstuk)zitten onder het stabilo/achterste stuk van de romp.
En qua vorm lijkt het verder allemaal wel op een Cirrus
De vleugels hebben wel die specifieke schuine liggers.
Wat betreft de stevigheid van de romp, ik denk dat dat wel goed gaat komen en evt. doe ik er wel een extra matje of wat koolstof in.
Een hele zware motor hoeft er ook niet in.

Met de motor e.d. er in vrees ik (juist door die lange neus) meer voor lood in de staart dan lood in de neus maar dat weet ik pas als ik een stukje verder ben.
 
De romp is inderdaad een vreemde eend in de bijt want bij de originele romp heb je geloof ik ook aan de onderkant van de romp een bult (glijstuk)zitten onder het stabilo/achterste stuk van de romp.


Hmmmm,

Achterzijde romp van de Cirrus van PH-AJH (geen bult onder de romp):
071007_Cirrus005.jpg


Achterzijde romp van die smurf op mijn bouwplank (evenmin een bult onder de romp maar geen opstaande rand verloop romp/voorzijde kielvlak):
fotos2009043.jpg


Achterzijde romp van de Cirrus van PL-119 (geen bult onder de romp):
IMG_1516_3.jpg


Achterzijde romp van de Cirrus van Return (een bult onder de romp maar hoewel lastig te zien lijkt het er op dat hier geen rand op staat):
full


Achterzijde romp van de Cirrus van Enterprise (een lange bult onder de romp maar hoewel lastig te zien lijkt het er op dat hier wel een rand op staat):
full


Achterzijde romp van de Cirrus van Rishi (een lange bult onder de romp maar hoewel lastig te zien lijkt het er op dat hier wel een rand op staat):
IMG_5616.jpg



Dus spelende vrouw..............wat hebben we nu geleerd? :teacher:

Volgens mij zijn er wel wat versies van deze romp :mrgreen:
Welke ik heb?................geen flauw idee maar ik vind hem wel mooi zoals die is :mrgreen:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
**EDIT**
Als ik dit zo bekijk:
IMG_5618.jpg


Snap ik wat je bedoelde :D

Tjaa, dit kan een reepje isolatietape niet veroorzaken.

Zoals ik al schreef, de romp is voor zover ik kan zien geheel van GFK dus het zou me niet verbazen als dit zo'n Gewalt-romp is?
Aan de andere kant, dan heb ik wel wat meer ruimte voor de motor :cool:
Grappig om mijn eigen cirrus tegen te komen :)
Ik moet het blauw ook helemaal weg schuren. Ik heb ook net een GFK romp van Cor binnen, heel mooi werk een exacte kopie (je kan de Graupner logo duidelijk zien). Ik heb voor deze romp naar een kapje gezocht en gevonden op ebay duitsland voor 20 euro, blijkt van Uwe Gewalt te zijn.

Omdat ik ook straks gaan beginnen met te afbouwen van mijn Cirrus vraag ik me af of wij steeds nieuwe Cirrus threads moet maken of is het een idee om het bij elkaar te brengen in een thread (ik ga geen sub forum voorstelen)?
 
Spannend :-)
De originele Graupner romp heeft voorzover ik weet nooit een in het ABS gegoten staartslof. Wel staat op de tekening aangegeven dat je die er onder kunt maken. De rompjes van Cor zijn overduidelijk gemaakt op een mal van een originele romp en hebben wél een slof; ik vermoed dat die er van hout op is gemaakt.

Dan over jouw romp Dutchy; er zijn behalve door Gewalt door nog veel meer mensen rompen gemaakt. De echte Gewalt romp die ik heb gezien had er een in het epoxy opgenomen naamplaatje in zitten, ik meen halverwege de cockpit aan de binnenzijde. Die romp was ook vóór de vleugels breder en hoger zodat het meer "schaal" oogt dan een Graupner romp.
Er zijn trouwens ook wel veel lelijkere Cirrus rompen te vinden hoor....wat dacht je van deze:
cirrus_mit_12-pol_und_14_magneten_l.jpg


Lijkt niet meer op het origineel, maar de originele vleugels en het stabilo passen er op.
Veel plezier met restaureren en ombouwen!

Over het openen van steeds meer draadjes over Cirri; ik heb er geen last van (met de zoekfunctie heb je ze zo weer boven tafel) maar aansluiten in mijn eerste draadje mag natuurlijk best. Dat hebben al veel meer mensen gedaan.
 
Ik heb nog een andere versie van een CIRRUS romp in mijn bezit.
Waar die vandaan komt weet ik niet.

74584ac0f2f981542.jpg



Groeten, JH
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou...dat ziet er dus heel erg uit als een Gewalt romp. Die heeft een hogere rug en ook het kielvlak is van glas. Mooi!
 
Spannend :-)
De originele Graupner romp heeft voorzover ik weet nooit een in het ABS gegoten staartslof. Wel staat op de tekening aangegeven dat je die er onder kunt maken.

Ja...stomme L*L dat ik er ben.
Ik heb notabene de tekeningen van Jakko en daar staat inderdaad het opplakstaartslofje :hammer:.

Er zijn trouwens ook wel veel lelijkere Cirrus rompen te vinden hoor....wat dacht je van deze:
cirrus_mit_12-pol_und_14_magneten_l.jpg


Lijkt niet meer op het origineel, maar de originele vleugels en het stabilo passen er op.

Tja.........het is een lief kind.......euhmm Cirrus :mrgreen:
 
Deze is een heel klein beetje ruimer (hoger en breder) dan het origineel. De originele cockpitkap past wel precies met wat uitbuigen.
Verder is de afstand tussen achterrand vleugel en voorrand stabilo 6 cm langer. Het kielvlak, dat scheelt een centimeter.

Heb al eens voor eenzelfde romp vleugels gemaakt en die was volgens de eigenaar niet naar beneden te branden.......

Groeten, JH
 
Ja dat klopt. Ik heb laatst voor de eigenaar van de Gewalt romp een voorbeeld-kapje gemaakt vanaf mijn mal (die dus voor een originele Graupner romp is) maar dat kapje paste prima op zijn romp. Het voordeel van een PET-fles kapje is dat het zeer makkelijk te verbuigen is.

Overigens, het zijn in mijn beleving Cirrus vleugels die maken dat een Cirrus zo goed vliegt. Of de romp daar een hele grote bijdrage aan levert weet ik eigenlijk niet. Zonder gekheid, ik heb gister met mijn twee-assige Cirrus een moderne F3J zwever tamelijk het snot voor de ogen ge-thermiekt. als het een beetje waait lukt dat niet maar gister dus wel (hehe)
 
Even een miniscule update.
Gisteren zag ik de romp liggen van de Cirrus en ik kreeg ineens zomaar zin om het folie van het rudder af te halen :)
Beetje warm gemaakt en het blauw eraf getrokken.
Dat ging lekker :cool:

Verdju......lichtblauw balsa kende ik nog niet.
Owh wacht even, er zit nog een laag folie onder :confused:
Die laag er ook afhalen...................en toen kwam de vloek van de Solarfilm, folie eraf en een berg verf op en in het hout achterlatend :mrgreen:

Daarnaast ook nog een teken die het 'Vintage' zijn van deze kist nog eens benadrukte.
In het rudder zat bovenin nog ouderwetse loodhagel (jachthagel) geperst.
En loodhagel wordt ook al weer een tijdje niet meer gebruikt (sinds 2004 meen ik me te herinneren) :mrgreen:
 
Ik heb nog een andere versie van een CIRRUS romp in mijn bezit.
Waar die vandaan komt weet ik niet.

74584ac0f2f981542.jpg



Groeten, JH


die versie heb ik ook, maar de ABS romp van de cirrus 60 heb ik dan wel.
die is in 3delen orrigineel, toch?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top