brandstof

Status
Niet open voor verdere reacties.
hallo

een vriend van mij heeft een cox motortje een 0.49 sure start
maar welke nitro moet hij er indoen?. ik had ergens gelezzen 15% klopt dat

kevin
 
http://www.modelbouwforum.nl/forums/vrije-vlucht/61832-tiger-moth.html

Voor een Coxje zou ik zelfs liever 25% wonderolie en 25% nitro gebruiken. Het probleem van kant-en-klare brandstoffen die je in modelbouwzaken kunt kopen is dat die voor automotortjes bedoeld zijn en veel te weinig olie hebben (10-12%) en dat dit dan ook nog eens synthetische olie en geen wonderolie is. Helaas is kant-en-klare Cox-brandstof sinds 10-15 jaar uit de modelbouwwinkels verdwenen. De firma Cox is op sterven na dood .... Ik meng zelf brandstof voor Coxjes met losse ingredienten. Niet iedere modelbouwzaak verkoopt die, maar winkels als Hobby-Inn en Quartel en zo in ieder geval wel.

Als je gaat vliegen, probeer met een spuitje of zo de hoeveelheid brandstof af te meten en test dat op de grond, zodat je niet meer dan 20-30 seconden motorloop hebt. Bij Coxjes met vaste tank is dat anders moeilijk in te schatten en er zijn in de loop der jaren heel wat modellen weg (= uit zicht) gevlogen doordat er te veel brandstof in de tank zat en het model maar door bleef vliegen. Een vrije vlucht dubbeldekker is overigens niet het makkelijkste modell om goed te trimmen! Begin met boven hoog gras handstartjes te maken. Als dat goed gaat kun je het met draaiende motor proberen. Laat de motor de eerste paar keer nog niet op volle toeren lopen (dat moet je bij een vrije vlucht model eigenlijk nooit doen), maar laat hem rijk en sputterend lopen. Zo lang hij door blijft lopen mag hij zo langzaam mogelijk lopen. Als hij dan geen hoogte wint kun je het bij de volgende vlucht met een IETS harder (dus armer) lopende motor proberen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een vriend van mij heeft een cox motortje, een 0.49 sure start.

Maar welke nitro moet hij er indoen?. Ik had ergens gelezen 15%. Klopt dat?
Welke nitro? Nitromethaan.
Je bedoelt waarschijnlijk hoeveel % nitro....

Samenstelling Cox brandstof:

60% methanol
25% wonderolie
15% nitromethaan
 
Voor die cox kan je tussen de 15% en 30% nitro gebruiken, als er maar genoeg olie bij zit. Over het algemeen wordt 20% olie aangehouden. 20% nitro is dus prima, maar er moet misschien nog wat smering bij die autobrandstof.

Enig idee waar het motortje voor gebruikt gaat worden?
 
Van mij is al een standpunt in een eerder onderwerp gebruikt, en inderdaad: 15% nitro(methaan) is het minimum. 20% is beter. Voor olie geldt: liefst alleen wonderolie, 20% is het minimum, 25% is beter. Als je 'auto'-brandstof gebruikt zit daar waarschijnlijk slechts 10-12% olie in die ook nog eens synthetisch is. Als je op elke 100ml van deze brandstof 10ml wonderolie bijvoegt zou je je Cox daar redelijk veilig op kunnen laten lopen.

Er zijn overigens bijzonder weinig mensen die met branfstofmotortjes vrije vlucht vliegen. Er zijn alleen een handjevol mensen die met vintage modellen met kleine dieselmotortjes vliegen. Ik verwacht niet dat er veel mensen zijn, sterker nog, ik denk dat er geen mensen zijn, die momenteel in Nederland daadwerkelijk vrije vlucht vliegen met cox gloeiplugmotortjes. Dat wil niet zeggen dat het niet kan, je moet alleen wel begrip hebben voor de beperkingen van een cox op dit punt.
- Coxjes zijn vaak lastig te starten en af te stellen, vooral als het om motoren gaat die eerder gebruikt zijn, maar lang niet gelopen hebben, dat kan veel frustratie op het veld veroorzaken.
- als je de vaste tank gebruikt kun je niet zien hoeveel brandstof er in zit als je hem lanceert, je kunt dus niet voorspellen hoe lang de vlucht duurt. Als de motor flink toeren draait, er wat wind staat en hij niet in een bocht is ingesteld kan het model in 30 seconden uit zicht gevlogen zijn!
- voor een vrije vlucht model is het van groot belang dat je de kracht die de motor ontwikkelt goed kunt instellen. Bij een Cox is dat moeilijk (veel moeilijker dan bij een diesel), ze lopen namelijk vaak óf te hard, of niet. Een Cox betrouwbaar langzaam te laten lopen is vrij moeilijk. Als je het model lanceert met een te hard lopende motor is het óf binnen een halve minuut in de wolken of uit het zicht verdwenen, of binnen enkele seconden na een mooie 'wingover' met flinke vaart hard met de grond in aanraking gekomen.

In de praktijk worden de meeste coxjes die nog werkelijk gebruikt worden óf gebruikt voor lijnbestuurde trainertjes, óf om 2-kanaals radiozwevertjes in de lucht te brengen.
 
Van mij is al een standpunt in een eerder onderwerp gebruikt, en inderdaad: 15% nitro(methaan) is het minimum. 20% is beter. Voor olie geldt: liefst alleen wonderolie, 20% is het minimum, 25% is beter. Als je 'auto'-brandstof gebruikt zit daar waarschijnlijk slechts 10-12% olie in die ook nog eens synthetisch is. Als je op elke 100ml van deze brandstof 10ml wonderolie bijvoegt zou je je Cox daar redelijk veilig op kunnen laten lopen.

Er zijn overigens bijzonder weinig mensen die met branfstofmotortjes vrije vlucht vliegen. Er zijn alleen een handjevol mensen die met vintage modellen met kleine dieselmotortjes vliegen. Ik verwacht niet dat er veel mensen zijn, sterker nog, ik denk dat er geen mensen zijn, die momenteel in Nederland daadwerkelijk vrije vlucht vliegen met cox gloeiplugmotortjes. Dat wil niet zeggen dat het niet kan, je moet alleen wel begrip hebben voor de beperkingen van een cox op dit punt.
- Coxjes zijn vaak lastig te starten en af te stellen, vooral als het om motoren gaat die eerder gebruikt zijn, maar lang niet gelopen hebben, dat kan veel frustratie op het veld veroorzaken.
- als je de vaste tank gebruikt kun je niet zien hoeveel brandstof er in zit als je hem lanceert, je kunt dus niet voorspellen hoe lang de vlucht duurt. Als de motor flink toeren draait, er wat wind staat en hij niet in een bocht is ingesteld kan het model in 30 seconden uit zicht gevlogen zijn!
- voor een vrije vlucht model is het van groot belang dat je de kracht die de motor ontwikkelt goed kunt instellen. Bij een Cox is dat moeilijk (veel moeilijker dan bij een diesel), ze lopen namelijk vaak óf te hard, of niet. Een Cox betrouwbaar langzaam te laten lopen is vrij moeilijk. Als je het model lanceert met een te hard lopende motor is het óf binnen een halve minuut in de wolken of uit het zicht verdwenen, of binnen enkele seconden na een mooie 'wingover' met flinke vaart hard met de grond in aanraking gekomen.

In de praktijk worden de meeste coxjes die nog werkelijk gebruikt worden óf gebruikt voor lijnbestuurde trainertjes, óf om 2-kanaals radiozwevertjes in de lucht te brengen.
en waar krijg ik wonderolie ?
 
Laatst bewerkt:
Wonderolie kun je kopen, gewoon bij de modelbouwwinkel.
Best kun je daar een blikje autobrandstof kopen, en daar wat wonderolie aan toevoegen.
 
Wonderolie kun je kopen, gewoon bij de modelbouwwinkel.
Best kun je daar een blikje autobrandstof kopen, en daar wat wonderolie aan toevoegen.

dus om alles heel kort samen te vatten moet ik gewoon een blike van 1liter autobrandstof 20% pakken daar 100ml van af nemen en bij die honderd ml nog eens 10ml wonderolie bij doen en dat mengen en dat weer in de cox motor:D?
 
dus om alles heel kort samen te vatten moet ik gewoon een blike van 1liter autobrandstof 20% pakken daar 100ml van af nemen en bij die honderd ml nog eens 10ml wonderolie bij doen en dat mengen en dat weer in de cox motor:d?


maar volgens mij is er hier in de modelbouwinkel geen nitro met 20% en tien is zeker te min he?
 
10% gaat inderdaad niet lukken lijkt mij. Dat lukte mij vroeger in ieder geval niet met een cox .020 waar mijn 1,5 cc OS max prima op liep. Pas jaren later kwam ik er achter dat er voor die coxjes veel meer nitro nodig is.
 
stuur anders even een paar mailtjes naar diverse modelbouwzaken met je vraag.
Ik had zelf altijd iemand die het voor me mengde (wida in Rijssen), maar die winkel bestaat voor zover ik weet niet meer.
Zelf vloog ik altijd met 25% nitro (op een 1,5 meter zwever).

stuur anders http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/glaerox.html even een pb. Hij heeft meerdere cox motoren, dus hij zal vast wel weten waar je de brandstof kunt kopen
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt mij nog wel leuk om een keer een klein brandstof kistje te bouwen. Maar ik heb wat dat betreft nog veel plannen: Wakefield, A2, DLG, schaalmodel en noem maar op.
 
dus om alles heel kort samen te vatten moet ik gewoon een blik van 1liter autobrandstof 20% pakken, daar 100ml van af nemen en bij die honderd ml nog eens 10ml wonderolie bij doen en dat mengen en dat weer in de cox motor:D?
maar volgens mij is er hier in de modelbouwinkel geen nitro met 20% en tien is zeker te min he?
Nee, dan loopt 'ie slecht of gaat mogelijk zelfs kapot. Je hebt minimaal 20% -beter 25%- wonderolie nodig en geen synthetische olie. Niet gaan lopen knoeien met autopeut, dat is voor heel andere doeleinden gemaakt.

Maar ik dacht dat ik het al uitgelegd had.....
Wat was daar niet duidelijk aan?

Het is toch niet te geloven...:(:(
Nee, je maakt wat mee tegenwoordig.....
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top