Bouw van een Genie

Bedankt Berrie. Het stabilo weegt 56 gram, daarvan is 8 gram voor de draaipen en stuurstang. Het richtingsroer weegt (wat ik me kan herinneren) zo'n 20 gram. De romp weegt 560 gram (inclusief + 80 gram lood, richtingsroer, maar zonder stabilo en servo's) De romp is ongeveer 1m65 lang (zonder richtingsroer)

Oracover weegt een kleine 100 gram/m2. Monokote zo'n 130 gram/m2

Een paar weken geleden moest ik naar Seattle en had toen de mogelijkheid om Harley op te zoeken. Harley is 88, maar heeft de energie van een 50 jarige en de drive van een 25 jarige! Zijn nieuwe Genie was net klaar en heeft z'n eerste vlucht gemaakt. Jammer was wel dat door 't slechte weer Harley 't zicht op de kist kwijt raakte. De romp is echt supersterk :rolleyes: Door de enorme klap was het kielvlak uit de romp gebroken, maar is eenvoudig te repareren. Voor de rest alleen wat krasjes. De aluminium vleugelbouten waren keurig gebroken.

Harley met zijn vriend Winston en de 'Big Smoothie'
21bvgg1.jpg


de eerste start
2n6g9pu.jpg


in de lucht
2m31mox.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de gewichten. Daarmee kan ik een overweging maken, bij een volgend project, welke bouwmethode ik kies voor de romp.

- Lost foam methode
- Negatieve mallen
- Geglast hout

Wat onwijs leuk dat je Harley hebt kunnen ontmoeten! Hij heeft mij, via de mail, ook al eens geholpen toen ik mijn eerste RDS systeempje in de vleugel bouwde. Zo zie je maar dat internet niet altijd onpersoonlijk hoeft te zijn! Echt tof!
 
Ja, 't was echt leuk om hem te ontmoeten.

Volgens mij heb je de eerste 2 methoden ( lost foam en negatieve mal ) al gebruikt, dus dan blijft er één over :mrgreen::rolleyes:
 
En het vleugelmiddenstuk is uit de zak :)

ann6mp.jpg


Voor 't bouwen had ik gelukkig de hulp van Gert. 't was toch wel een behoorlijke klus. Hieronder wat fotootjes van de bouw.

29pzpk8.jpg


jsy4nd.jpg
 
En alle 3 vleugeldelen zijn uit de zak. :)
Nu wordt het nog:
- vleugelvoorlijst afwerken
- tips afwerken
- roeren uitzagen :neutral:
- RDS servo aansturing installeren
- romp-vleugel verbinding.
- servo's in de romp aansluiten

2yun2fr.jpg


2i27uid.jpg


Spanwijdte wordt 3m67 Gewichten: de buitenvleugels wegen ongeveer 320 gram, de middenvleugel 775 gram. Met de romp, vleugelbevestiging, 6 servo's, ontvanger, accu en nog wat meer lood in de neus moet ik toch onder 2400 gram uit kunnen komen.
 
- roeren uitzagen :neutral:

Nico, ik snijd de roeren altijd uit met een vers dun afbreekmesje. Voor dit doel heb ik lange stalen liniaalen aangeschaft. Ik prik aan het begin en aan het eind van de snede een speld. Daar kan ik dan de lineaal tegenaan drukken. Zo'n vleugeloppervlak is erg glad.....

Vervolgens kan je met rustige halen de roeren los snijden. Neem er de tijd voor. Het is nogal genant als je een roer op de verkeerde plek uitsnijd.
 
Dat is uiteindelijk ook ongeveer wat ik heb gedaan: Eerst heb ik op afplaktape alle maten uitgetekend. Ik heb de vleugel in het onderste bed gelegd en een lange tekenlat op de vleugel geklemd. Daarna de bovenzijde ingesneden. Als laatste heb ik de vleugel door de lintzaag gehaald. Dat gaf een mooie rechte zaagsnede die overal even vertikaal is.

Uiteindelijk viel het dus erg mee, maar ik had er wel wat tegenop gezien. In mijn proefstukken had ik rolroeren gemaakt zoals gebruikt bij de Supra. Ik denk dat dat uiteindelijk wél mooier is. Voordeel van de methode zoals ik die nu heb gebruikt, is dat de scharnierlijn van de flaps en de rolroeren precies in elkaars verlengde uitkomen. Dat is moeilijker bij de Supra (denk ik)
 
Ik heb een dremel met een tegelsnijderopzetstuk. Ideaal om met een 1,6mm freesje de RDS gaten uit te frezen. Daarvoor had ik 2 malletjes uitgefreesd op m'n freesbank.

13yzv7.jpg


mhdqmc.jpg


Bij het uitfrezen van het gat schrok ik wel even. De dremel vergreep zich aan één van de touwtjes die ik had ingebracht toen ik de ligger bouwde. De schade viel mee gelukkig. De tunneltjes van de touwtjes kwamen trouwens precies uit :cool:

2qnbqfc.jpg
 
houtbouw Genie

Met het mooie weer van de afgelopen tijd schiet het bouwen niet heel erg op; nog steeds met de RDS bezig.

Ondertussen is er ook een houtbouw Genie bouwpakket beschikbaar. Ook is het mogelijk om alleen een bouwpakket van de romp te bestellen.

Woodie Smooth Genie Pro
 
Na het drukke zomerseizoen ben ik eindelijk weer begonnen. Er begint nu schot in te komen. Alleen de vleugel-romp verbinding moet even wachten want ik ben op een of andere manier alle alu bouten etc kwijt geraakt. Die moet ik dus weer verzamelen. Ik heb geen metrische alternatieven gevonden, dus ik gebruik de oorspronkelijk gespecificeerde amerikaanse bouten met 1/4 - 20 draad.

fd6rec.jpg


De vleugel is in ieder geval klaar. Ik heb het zwaartepunt van de romp gemeten, en dat viel wat tegen. De staart is toch nog te zwaar geworden, want ik moet behoorlijk wat lood in de neus toevoegen.
 
Hallo,
Super gave kist zeg, ga vooral zo door.
Maar ik vroeg mij af, zou je de vleugels als alternatief ook met een standaard ribben opbouw kunnen maken, zeker als je de kist uiteindelijk niet aan een sterke lier gaat hangen?
 
Ziet er goed uit!

Het moet een heel voldaan gevoel geven zo'n eigengebouwde kist vast te kunnen houden en te dromen van de eerste vluchten!
 
Hallo,
Super gave kist zeg, ga vooral zo door.
Maar ik vroeg mij af, zou je de vleugels als alternatief ook met een standaard ribben opbouw kunnen maken, zeker als je de kist uiteindelijk niet aan een sterke lier gaat hangen?

Yep, zie de link in post 29. De vleugels worden dan wel iets dikker, dus de prestaties gaan wat achteruit.
 
Gaaf, ik heb er overheen gelezen blijkbaar;) De prijs valt me ''mee'' ik had het een stuk duurder geschat. Dit maakt ''de lijst'' alleen maar langer.:mrgreen:
Bedankt!
mvg Rick
 
Het heeft even geduurd, maar ik ben nu vrijwel klaar met m'n Genie. Eind vorig jaar was het me gelukt om al m'n 1/4-20 bouten enz. kwijt te raken, dus die moest ik opnieuw verzamelen.

Het gewicht viel uiteindelijk wat tegen. Dat kwam deels omdat ik behoorlijk wat lood voorin de neus moest doen. En dát kwam weer omdat ik vorig jaar niet tevreden was nadat ik de romp gespoten had. Het extra schuur, plamuur en spuitwerk heeft blijkbaar behoorlijk wat gewicht in de staart toegevoegd.

Gewicht: 2800 gram. Ter vergelijk: Het Genie BS prototype van Harley weegt 2500 gram.

Uiteindelijk ben ik een jaar en 10 maand bezig geweest met de bouw. Lijkt vrij lang, maar ondertussen heb ik ook 3 (balsa) modellen van eigen ontwerp gebouwd :mrgreen:

102uk9h.jpg


2qbas5y.jpg
 
Laatst bewerkt:
Na die lange winter was het vandaag dan uiteindelijk redelijk weer en heeft de Genie z'n luchtdoop gehad. Het betrof 3 handstarts, op uiterst professionele wijze uitgevoerd door Stefan :mrgreen:


Ik hoefde niets te trimmen, en het toestel is klaar voor de eerste lierstart! De wind stond verkeerd op ons veld omdat vandaag al te doen, dus ook daar moet nog even op gewacht worden.

16itxcy.jpg


10en0wj.jpg


35mfupf.jpg
 
:proost: Nico gefeliciteerd !

Jammer dat ik er niet bij kon zijn, maar dat komt nog wel.

Ik heb de laatste paar weken ook wat aan mijn genie kunnen werken. Zie hier het resultaat:

full


De romp is zo goed als af. Wat rest is het laatste schuurwerk voordat de romp met glas bekleed word. De romp weegt zo'n 550 gram (excl. bewegende delen)

full


Het richtingsroer en de stabilodelen wil ik met japanse zijde gaan bekleden. Uiteindelijk zullen de romp en de bewegende delen van een laagje verf voorzien gaan worden.
Ja, en dan is het zo langzamerhand tijd om met de vleugel te gaan beginnen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top