bouw van de politieboten van colorikits!

Yep waar nodig zijn er twee pinnen voor dezelfde doorlaat. Denk wel dat dit modulair systeem op z'n max zit, normaliter bouw ik langzamere schepen. Dit is het zwaarste tot nu toe. Dus Lipo, ESC en motor hebben een dubbele verbinding. BV een lipo accu pin 1,2 en 3 zijn de balance verbinding (ook een sub-D op de lader) 4 en 5 voor ooit 3 cell of 4 cell. Pin 6 en 7 voor de (+) en 8 en 9 voor de (-). De ESC heeft 15 pins 7 om 8 daar is het rijtje van 8 ideaal voor (+) in/uit (-) in/uit. De 7 daarboven is signaal en BEC waarvan signaal de 3 middelste...just in case! Zo heb ik van elk apperaat een overzicht in een klein mapje, in theori heb ik al het dure spul in een paar seconden van de ene naar de andere boot zonder na te denken hoe zat het ook alweer. Met Lipo's is het oppassen, als de pinnen de buitenrand raken van de contra, lassen ze zich vast. dat is 1 keer gebeurt en de stekker is nog bruikbaar!
 
Maarten,

thnx voor de mail, geeft een hoop duidelijkheid,
Ondertussen was ik al begonnen met het indelen van de diverse lijnen, jouw overzicht scheelt echt weer een bult werk.

Kan ik eindelijk mijn oude beroepsopleiding weer eens ophalen ;)

een vraag, iets waar ik eigenlijk een beetje bang voor was, was jouw opmerking mbt tot, je hebt niet alle aders nodig voor een servo kanaal.
(de + en - zijn common)

Heb je dan geen last van overspraak, als je alle signaal aders naast elkaar hebt liggen, of heb je in de flatcable tussen elke ader nog een massa lijn liggen als afscherming liggen( bij de 133 ATA flatkabel maken ze er ook gebruik van ?) heb helaas geen scoop meer, anders had ik het kunnen meten.

BTW, je kunt door blijven gaan met je modulaire bouw hoor, er zijn ook Heavy Duty Sub D's, die belas kunnen worden 0 tot 30 ampere, dmv speciale stiften (10, 20 en 30 Ampere)

HeavyDutySubD2.jpg


HeavyDutySubD4.jpg


HeavyDutySubDBus.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor geen overspraak, in de ontvanger zitten de signaal ook dicht bij elkaar. Ik gebruik alleen flatkabel voor de decoder (12+2) Alle servo kabels losse draden. Je kunt toch niet alles met flatkabel doen, alles splits zich onderweg XX keer, schakelaars, lampjes etc etc etc TIP koop een setje van BRAWA treinbaan klosjes draden (25m op rol) en je hebt iets van 10 kleuren, koop veel zwart en rood, die meters vliegen!

Kun jij nog aan gekleurde flatkabel komen, schijnt lastig te zijn!

Thanks voor de H-duty tip
 
FL.1,50 €1,50 $1,50 per meter ? per rol? per 3rollen??

maar daar kan je dan ook 1000000 pelisieboten mee doen .:mrgreen::mrgreen:
 
niet helmaal hoor, je hebt zeker een meter per boot nodig, dus 90 boten komt eerder in de richting ;)

even iets terug kijken, puffin heeft het over 1,50 de meter (ga maar even van guldens uit)
de 145 dollar is voor 3 rollen a 30 meter omgerekend zo'n 98 euro
 
Laatst bewerkt:
Vandaar de BRAWA voor de losse kabels alleen de decoder heeft meer kleuren nodig, slechts 20cm tot aan een print plaatje, vandaar gaan weer losse kabels in andere kleuren naar alle elementen. Zonder de kleuren weet je niet wat wat is. De rest is makkelijk, per kanaal meestal een draad rechtstreeks naar servo of ESC (Roer servo pin 1 - ESC pin 3 of 4 etc etc.) de plus en de min lopen overal wel ergens in de buurt. De accu en ESC hebben hun eigen kabels, veel dikker. Maar bij de decoder is het lastig, je moet de juiste kleur weten en er gaan soms veel draden naar 1 pin, vandaar een matje................toen het goedkoper en per meter te krijgen was kun je de luxe hebben om mooie matjes overal naar toe te leggen!
 
btw, wat vind je van de zwaardere D-SUB connectoren, kun je voorlopig weer mee vooruit dacht ik zo, kunt ze oa bij C..... krijgen
 
Ik zou er voor gaan, als ik opnieuw zou beginnen, kan het niet meer aanpassen in sommige boten. voor toekomstige ESC en Lipo's kan het wel. ofschoon ik nu zo'n 30A door twee pinnen jaag, kortstondig dan. Tot nu toe geen warme draden etc. De lipo draden en ESC draden zijn oversized en bedoeld voor de race freaks met continu hoge stromen en niet voor een uurtje met een S100 of een pelisiebootje. Je kent mijn vijver veel sneller moet het ook niet gaan, hierna ga ik verder met stoom, en dan is de zwaarste lipo goed voor een hele dag. Maar in jouw geval als je begint zou ik het doen, wel een punt is dat je een groot contact hebt en geen twee, zit er speling in of slijtage is het wel een risico, zou dus voor zware ESC en LIPO wel voor een dubbel contact gaan, je bouwt het maar een keer en vervangen in de boot is vaak lastig. Nog een tip ik giet alles vol met 2C, kijk uit bij de vrouwtjes (hiii) het kan langs de pin de boel blokeren, maar bij water in de boot daar geen vocht ophoping oid.
 
Ik ben geen electro-genie, zoals jullie wél zijn, maar ook ik gebruik sub-D-stekers. Meestal om de electronica in m'n dekhuis aan m'n romp te verbinden. Wat dan doe: ik draai een stukje Tamiya-tape om het gesoldeerde einde van de steker en gier dat vol met 2C-lijm.
Twee redenen:
1) minder kans op losschietende draden (mijn soldeerkunsten zijn van het type "bakken en braden")
2) meer "grip" bij het aansluiten en loshalen van de verbinding.
 
Yep doe ik ook lekker veel 2C, maar let op als je bij het solderen niet helemaal de pin vult, kan 2C er bij vrouwtjes de gehele opening blokkeren, waardoor een pin van het mannetje er niet meer in kan.................tsje dit gaat echt de verkeerde kant op om niet dubbelzinnig uit te leggen! Ik doe er een krimpkous om (...het wordt niet beter..) zodat de kier voor het binnenkruipen van 2C minimaal is. Als een van de openingen dicht is kan je overnieuw beginnen. Voordeel van 2C is ook dat de pinnen normaal rammelen en los kunnen bij veel kracht, de 2C voorkomt dat ook.........zucht!
 
Zo, vandaag wat kleuren lintkabel op de kop kunnen tikken, 59 aderig en 5 meter lang, ik kan voorlopig vooruit.

heavy duty connectoren zijn besteld, dus als het een beetje meezit, kan ik volgende week bekinnen met de modulaire inbouw in de PT-Boat, als testcase, daarna is de pelesieboot weer aan de beurt
 
Het is hier net zo stil als op de snelweg op een zondagochtend om 05:30...

Wat ik me afvraag: Zijn er al andere Pliesieboten die al varen?
En zo ja: welke setup?
Motoren, schroefassen (origineel of niet) schroeven... enz.
 
Back
Top