Hallo iedereen,
Ik wilde graag van de gelegenheid gebruik maken om mijn bevinden van het afgelopen half jaar te delen met anderen beginners.
Op aanraden van bijna iedereen die ik gesproken heb, zowel in het echte leven als hier op het forum, ben ik eerst naar een vliegclub gegaan in Venlo. In mijn geval op uitnodiging van DaMiGe.
Ik ben toen nog alleen wezen kijken omdat mijn helicopter nog niet aangeschaft was. Ik heb daar ontzettend veel geleerd van de mensen daar! Ik heb toen "aan de lijn" gevlogen met een Align Nitro 700. Dat was me toch een beleving! Het was mij meteen al duidelijk dat ik er nog geen bal van kon, onddanks dat ik zeer goed met mijn brakke Lama V4 overweg kon. Mijn eerste tip? Wat je eerst denkt te kunnen kan je niet met deze hobby!
Een aantal dagen / weken later had ik mijn eigen Align 500 ESP binnen. Er waren eigenlijk een groot aantal argumenten waarvoor ik deze helikopter gekozen heb:
- Onderdelen makkelijk verkrijgbaar
- Vliegt makkelijk (volgens de mensen hier op het forum, en dat klopt nu als een bus!)
- Veel mensen vliegen met Align en ook met de 500-size. Dat maakt het vergelijken en afstellen voor een beginner erg laag drempelig.- Redelijk betaalbaar
Daarnaast is de hoeveelheid kennis over de Align (ook met de 500-size) binnen dit forum en daarbuiten enorm. Dit is erg prettig voor een beginner, maar soms ook erg verwarrend. De één kan A zeggen, terwijl de ander dit weer tegenspreekt. Uiteindelijk leerde ik dat sommige mensen een beetje de praktijk uit het oog verliezen en veel dingen bepraten die alleen voor echte experts merkbaar is, of alleen op papier. Laat je dus als beginner goed informeren, maar laat je aan de anderen kant niets wijsmaken. Een voorbeeld:
Ik gebruik Zippy batterijen terwijl mijn medevliegers bij de Heon vliegclub in Toldijk zweren bij de Outrage series. Allemaal goed en wel en ik ben er ook van overtuigd dat dit vele betere batterijen zijn. Maar ja, zo kosten ook ik weet niet hoeveel meer. Mijn conclusie tot nu toe: Zippy's zijn redelijk goedkoop en het vliegt ook prima.
Nog een voorbeeldje: Dat je servo X milliseconden langzamer of sneller is is leuk om te weten. Maar voor een beginner niet relevant.
Ik ben heel erg blij dat ik vier keuzes heb gemaakt toen ik begon met de hobby:
1
Voordat je koopt; informeren en nog eens informeren! Koop uiteindelijk alleen wanneer je alles zeker weet. Begrijp je bepaalde specificaties van een onderdeel niet, vraag er dan naar. Ga er niet vanuit dat het wel goed zit. Anders had ik bijvoorbeeld een verkeerde staart servo aangeschaft. Of uitgaven gemaakt die sowieso het eerste jaar niet relevant zijn (lees: overkill).
Nadat ik heb lopen kneuzen met mijn Lamaatje V4 ben ik blij direct een Collective pitch helicopter gekocht te hebben.
De filmpjes van ene "Finless Bob" zijn onmisbaar (maar niet heilig!). Ook onmisbaar is de site RC helicopter wiki:
http://www.rcheliwiki.com/
http://www.helifreak.com/
2
Na het bouwen niet zelf eigenwijs gaan vliegen! Er is niets mis om je afgebouwde kunststukje een aantal weken te laten staan voordat het voor het eerst de lucht in gaat.
Ik was toch quasie eigenwijs en heb hem tweemaal kort gevlogen zonder dat een ervaren vlieger ernaar gekeken had. De schade viel reuze mee, maar ik wist eigenlijk niet goed wat de helikopter deed en had een aantal fouten gemaakt in de afstelling. Ik realiseer me nu echt goed dat dit had VERKEERD KUNNEN AFLOPEN. Waarom? Nou, ik heb de helikopter een keer gevlogen (wat heet: poging tot) met de gyro verkeerd ingesteld. Dat is schrikken hoor als dat geweld ineens keihard gaat tollen zonder dat je ook maar input geeft!
Moraal van het verhaal: Voorkom deuken in je trots en zelfvertrouwen door eigenwijs gepruts. Dat, en die machine is levensgevaarlijk. PUNT UIT! Voordat je er mee gaat vliegen, ga samen met een ervaren iemand het ding helemaal langs en laat geen vraag onbeantwoord. Bedankt aan Bert, Erik, Erik en Remco van Heon voor jullie expertise en geduld! Dan nog heb ik nadat ik geholpen was met het instellen de eerste keer niet zelf gevlogen met mijn eigen heli, maar het overgelaten aan de "experts". Dat je zelf gaat vliegen is duidelijk, maar dat hoeft niet meteen op dag één. Heb dus geduld.
3
Simmen, simmen en nog eens simmen! Iedereen is op een helimeeting druk met zijn eigen ding bezig. Sommige hebben geduld, tijd en zin om je aan de lijn te laten vliegen, maar in de praktijk is dat lastig te realiseren vind ik. Ik vond het ook een beetje bezwarend trouwens, maar dat ter zijde.
Ik heb een Apple computer dus ik wilde per see een simulator voor deze computer. Daarom ben ik op de Aerofly Deluxe uitgekomen. Wat een gekloot om het juiste kabeltje voor de USB dongel naar mijn zender (Futababa 7C 2.4 ghz) te zoeken!
Er zijn hele discussies op het internet wat nu goede sims zijn en wat niet. Voor mij bleken deze discussies irrelevant. Aerofly blijkt een prima leerschool te zijn. Het is wel even zoeken naar een model dat een beetje min of meer hetzelfde doet als je eigen helikopter in het echt. Er blijft een enorm verschil bestaan. Maar dit is ook weer niet zo erg eigenlijk..
Mijn tip? Wees niet bang het (te) moeilijk voor jezelf te maken in de sim. Ik vlieg bijvoorbeeld met veel wind, termiek en een redelijk onbetrouwbare zender instelling. Zo leer je snel reageren op rare situaties. Dit heeft mij zeker een hoop ellende bespaard! Met de sim kan je een omgeving creeeren die onrealistisch is. Zonder wind vliegen kon een vriend van mij ook direct na wat tips van mij. Maar stel je de wind in dan is dat ineens een heel ander spelletje. In het echt is dit effect nog relevanter!
Doe pas dingen in het echt wanneer je het kan dromen in de sim! Ik knal de heli virtueel nog wel eens in de prak met een te enthousiaste draai. Weet tijdens het echte vliegen dat dit dus ook kan gebeuren en hou jezelf onder controle! Vlieg je met de sim door jezelf heen, straf jezelf dan direct af. In het echt betekent zo'n fout een enkeltje ziekenhuis. Heel simpel.
4
Bespaar niet op je hobby. Het kost geld, punt uit. Ik heb zeker €1200 uitgegeven. Maar goed, ik moet wel zeggen dat ik dan ook veel reserve onderdelen heb aangeschaft die ik nog niet gebruikt heb.
...
Ga je uiteindelijk zelf vliegen zorg dan dat je zelfvertrouwen hebt. Jij controleert de heli en niet anders kom. Voorkom dat iets gebeurd waar je geen grip op hebt. Het ding is draaiend op de grond al imponerend genoeg. Laat staan als er in de lucht iets gebeurd wat niet helemaal volgens plan gaat. Gebeurd dit toch, wees dan rustig en blijf handelen! Ik heb de heli zeker één geval seconden lang niet onder controle gehad. Doordat ik veel geoefend had op de computer en rustig bleef kon ik mijn fouten uiteindelijk corrigeren. Zeker is dat schrikken, maar tijdens het besturen heb je geen tijd voor die emoties. In paniek raken tijdens het vliegen is echt een no no! Ik ben altijd wel bang om mijn dure machine te prakken, maar tijdens het vliegen telt dat gewoon even niet. Dan moet je bezig zijn met vliegen en niet met hoeveel schade een crash opleverd. Beetje lastig uit te leggen, maar als je crasht dan crash je. Dat hoort er gewoon bij.
...
Ik heb een druk bezet leven en heb niet veel vrije tijd. Hier heeft mijn hobby erg onder te lijden. Maar eigenlijk hoef ik ook niet zo nodig elke week te vliegen. Maak je niet druk als je machine een maand of twee op de kast staat. Je gaat er vanzelf wel weer mee aan de slag en ik heb er erg veel schik in.
...
Vertrouw op de mensen die het kunnen. Bijvoorbeeld: Daarmee bedoel ik ook dat als zij zeggen dat je goed kunt hoveren, je goed kunt hoveren. Ik zeg niet dat je het naast je neer moet leggen als je geen brevet hebt. Maar mensen met verstand van deze hobby bieden meer dan genoeg hou-vast om je veilig en betrouwbaar te leren vliegen. Voor mij is dat een brevet. Om te kunnen fietsen heb je ook geen rijbewijs nodig zou ik willen zeggen.